Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 48:sta
  1. #1
    Terve!

    Ois sellainen kysymys, että kannattaako vaihtaa jäähdytinnesteitä, jos niiden kilometrit eivät ole täynnä, mutta suositeltava aika vaihdolle on täyttymässä. Pyörää on säilytetty aina lämpimässä tallissa, joten nesteet eivät ole olleet talvea kylmässä.
    Meneekö nesteet juuri miksikään, kun pyöräkin on vm. 2004 ja ajettu 14tkm?
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  2. #2
    Ei ne nesteet piloille mene. Autoon en vaihda ikinä mut pyörää tulee hoivattuu sen verra et tulee ajallaan vaihettuu kaikki mehut.
    Kawasaki zx-10r
  3. #3
    Hondissa suositus vaihtaa nesteet 2 vuoden välein.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  4. #4
    Turkulainen kiintiöpaha Ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Kannattaa nuo vaihtaa ihan jäähyjärjestelmän puhtaanaapidon kannalta, samalla saat tuoreet liukasteet esim.vesipumpulle ja hoivaavat aineet kaikille tiivisteille ja letkuille. Ja kaikkea muuta kivaa, tai sitten vaan pistelet menemään, itse olen vaihdellut 2-3 vuoden välein ihan periaatteesta, viimeksi mopoon propyleeniglykolit TÄMÄN takia...
    TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    GSX1300R -02 Tourinkiin
    Suzuki DR650 -99 EX
    RSV1000R -04 EX
  5. #5
    Minä heitin V-Stommiin kesällä Volkkarin Longlife G12+ -nesteet, ne punaiset. Noiden pitäisi olla miltei parhaat mitä rahalla saa ja ennenkaikkea ne ovat "ikuiset". (Ei ne niin kalliit muuten olleet, litran puteli taisi olla jotain 6 egeä).

    Autoissa nuo punaiset nesteet suositetaan vaihdettavaksi viiden vuoden välein täällä Pohjolassa, koska moottorilämmittimen käyttö kuulemma lyhentää ikää. Eiköhän ne ainakin sen viisi vuotta mene siis mopossakin!

    Jos noita haluaa käyttää, jäähdytysjärjestelmä pitää huuhdella ensiksi perusteellisesti - punaisia nesteitä ei saa sekoittaa vihreiden kanssa.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  6. #6
    Sekoita tiiviste sitten akkuveteen 50/50. Jos vaihtaa liian usein ja käyttää kraanavettä niin kalkki voi tukkia kyylarin.



    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  7. #7
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=92320

    Tuolla painiskelin itse kyseisen asian kanssa. 2 vuoden välein ne pitäisi kuulemma vaihtaa, niinkö tässä todettiin.
  8. #8
    Kahden vuoden välein ne on melkein kaikissa kulkuneuvoissa aina olleet. Niiden tehtävänähän on myös suojata järjestelmää esim. ruostumiselta/hapettumiselta noiden tiivisteiden liukastamisen lisäksi.

    Eiköhön ne jäähdytysnesteetkin vain menetä ominaisuuksiaan niin ajan kuin käyttökilometrinkin mukana. Suosittelen vaihtoa kahden vuoden välein, kilometrejä katsomatta. Näin olen itse aina menetellyt niin mopojan kuin autojenkin kanssa.

    Paitsi, että tuo uusimman mopon kone on nyt kolmatta kertaa vuoden sisällä auki. kahdella viimeisellä kerralla olen vaihtanut nesteet, mutta nyt taitaa mennä nuo kesällä pannut nesteet takaisin. Piitää vaan varmistaa, ettei mene likahikkasia mukana järjestelmään.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  9. #9
    Ei ole kovin iso harjoitus nesteiden vaihto.
    Kannattaa tehdä pois kuleksimasta.

    Oma periaate on, että vanhoja nesteitä ei koneen kiertoon palauteta... helpompi on sinne tuoreet "lorottaa"
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  10. #10
    Tuskinpa suomalainen kraana/kaivovesi niin kalkkista on, että tukkii systeemit. Ulkomailla erijuttu. Tietenkin jos ihan viimosen päälle haluaa laittaa niin akku/tislattua vettä (ei ole sama asia)
    Eiköhän tärkeintä ole, että ei laita liikaa glykolia..
    Suzuki GSX 600 F -95
  11. #11
    Kiitos vain kaikille..Tarkoitus oiskin keväällä vaihtaa kaikki nesteet pyörään niin ei tarvitse sitten huolehtia pitkään aikaan ja ei mene yöunetkaan.
    Turvallisia kilometrejä kaikille.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  12. #12
    Ne jotka ajavat radalla glykolipohjaiset ei ole oikein suositeltava koska se ulostullessaan saippuoi radan,ennemmin sinne pelkkä vesi.Jäähdyttää paremmin eikä jää rata liukkaaksi jos lorahtaa polulle.
  13. #13
    Nesteet kannattaa vaihtaa parin vuoden välein, eikä koskaan pitäisi käyttää pelkkää vettä, koska se aiheuttaa syöpymistä koneen sisällä. Jos haluaa ratakäytössä välttää glykolia, niin ainakin Water Wetter nimistä tuotetta on olemassa jota pistää veden sekaan.

    Itse olen laittanut punaista "VW"-nestettä ja akkuvettä. Jäähdytysnesteen pitäisi olla silikaattivapaata.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  14. #14
    Lainaa (sjobbe @ Maalis. 02 2009,21:54) kirjoitti
    Sekoita tiiviste sitten akkuveteen 50/50.
    Tämä jaksaa ihmetyttää ja tälläkin foorumilla erittäin moni suosittelee tuota fifti-sixti suhdetta mopon jäähdytysjärjestelmään. Ajaako porukka mopoillaan ihan oikeasti -40 asteen lämpötiloissa, vai minkä takia jäähdytysnesteen pitää tommoisia pakkaslukemia kestää?

    Kaikissa jäähdytysnestepurkeissa mitä mulle on vastaan kävellyt, on luvattu täysi korroosionesto jo 20/80-30/70 sekoitussuhteella, jolloin pakkasenkestokin on jo -10 paremmalla puolella. Ja tommosella seoksella neste ei jäätyessään enää mene umpijäähän, vaan semmoiseksi sohjoksi joka ei paikkoja halkaise.

    Ainakin mulla on mopossa ongelmana useammin liian lämpimänä käyminen kuin pakkasnesteen jäätyminen, eli olen päätynyt käyttämään jäähdytysjärjestelmässä laihinta mahdollista seosta, jolloin jäähdytysteho on parempi kuin 50/50-seoksella.
    1835
  15. #15
    Lainaa (Ghostrider @ Maalis. 03 2009,11:34) kirjoitti
    Lainaa (sjobbe @ Maalis. 02 2009,21:54) kirjoitti
    Sekoita tiiviste sitten akkuveteen 50/50.
    Tämä jaksaa ihmetyttää ja tälläkin foorumilla erittäin moni suosittelee tuota fifti-sixti suhdetta mopon jäähdytysjärjestelmään. Ajaako porukka mopoillaan ihan oikeasti -40 asteen lämpötiloissa, vai minkä takia jäähdytysnesteen pitää tommoisia pakkaslukemia kestää?
    50/50 seos tulee kyllä ihan valmistajien suosituksista, pakkasenkesto ei ole ainut peruste sille, vaan riittävä määrä niitä lisäaineita jotka kuluu käytössä. Laihempi seos -> pitäisi vaihtaa useammin. Glykoli myös voitelee vesipumppua. Tuo suositus on sama myös lämpimissä maissa ja kaikissa autoissa.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  16. #16
    Lainaa (Ghostrider @ Maalis. 03 2009,11:34) kirjoitti
    Tämä jaksaa ihmetyttää ja tälläkin foorumilla erittäin moni suosittelee tuota fifti-sixti suhdetta mopon jäähdytysjärjestelmään. Ajaako porukka mopoillaan ihan oikeasti -40 asteen lämpötiloissa, vai minkä takia jäähdytysnesteen pitää tommoisia pakkaslukemia kestää?
    Se nyt vaan sattuu olemaan valmistajien yleinen suositus tuo 50 / 50, ja kun ei ole oma aikani, sen enempää kuin kiinnostukseni riittänyt ruveta sitä ainakaan muutaman pennin mahdollisen ´säästämisen´ takia kyseenalaistamaan, niin sillä on menty ja aion mennä jatkossakin. Sillä on muitakin tehtäviä kuin jäähdytys, mm. vesipumpun voitelu.

    Jos koneesi jäähdytyksen toiminta tuntuu olevan riippuvainen jostain syylärinesteiden sekoitussuhteesta, niin epäilen, että masiinassa ei ole aivan kaikki kunnossa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  17. #17
    Lainaa (pecha @ Maalis. 03 2009,13:27) kirjoitti
    Lainaa (Ghostrider @ Maalis. 03 2009,11:34) kirjoitti
    Tämä jaksaa ihmetyttää ja tälläkin foorumilla erittäin moni suosittelee tuota fifti-sixti suhdetta mopon jäähdytysjärjestelmään. Ajaako porukka mopoillaan ihan oikeasti -40 asteen lämpötiloissa, vai minkä takia jäähdytysnesteen pitää tommoisia pakkaslukemia kestää?
    Se nyt vaan sattuu olemaan valmistajien yleinen suositus tuo 50 / 50, ja kun ei ole oma aikani, sen enempää kuin kiinnostukseni riittänyt ruveta sitä ainakaan muutaman pennin mahdollisen ´säästämisen´ takia kyseenalaistamaan, niin sillä on menty ja aion mennä jatkossakin. Sillä on muitakin tehtäviä kuin jäähdytys, mm. vesipumpun voitelu.

    Jos koneesi jäähdytyksen toiminta tuntuu olevan riippuvainen jostain syylärinesteiden sekoitussuhteesta, niin epäilen, että masiinassa ei ole aivan kaikki kunnossa.
    Ohhoh, johan nyt tämä jäähdytysnesteasia alkoi herättämään tunteita. Hengitä nyt kuitenkin välillä, ei kai tämä ihan noin vakava asia ole?

    Ja ei, mun mopon jäähdytysjärjestelmän toimivuus ei ole kiinni tuosta paristakymmenestä prosentista glykolia. Mutta jos tolla saa jäähdytystehoa parannettua, niin mun mielstä ei ollenkaan pöllömpi juttu. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun ruuhkassa jumittaessa (ei, ihan aina ei pääse splittaamaan, ja vaikka pääsisi, niin kuumenee se kone silti) tai kumia poltellessa flekti huutaa hoosiannaa, jolloin mahdollisimman hyvä jäähdytysteho on mun mielestä aika pop.
    1835
  18. #18
    Jäähdytysnesteessä vesi on se mikä siirtää lämmön koneesta jäähdyttimeen, glykoli on tässä mielessä pelkkä haitta. Jäähdytysjärjestelmät on kyllä yleensä mitoitettu 50/50 seoksia varten, mutta pelkällä vedellä jäähtyminen on huomattavasti parempaa, joskaan ei ehkä ihan 50% kuten korroosionestoaineiden myyjät mainostaa. Onko koko mopomaailma tosiaan näin paljon autoja jäljessä, kun käyttää vielä 2:n vuoden nesteitä. Ainakin jopa halvoissa Fordeissa on ollut jo vuosia 10:n vuoden punaiset litkut.
  19. #19
    Lainaa (Maurisakari @ Maalis. 03 2009,22:27) kirjoitti
    Jäähdytysnesteessä vesi on se mikä siirtää lämmön koneesta jäähdyttimeen, glykoli on tässä mielessä pelkkä haitta. Jäähdytysjärjestelmät on kyllä yleensä mitoitettu 50/50 seoksia varten, mutta pelkällä vedellä jäähtyminen on huomattavasti parempaa, joskaan ei ehkä ihan 50% kuten korroosionestoaineiden myyjät mainostaa.
    Ei aivan noinkaan. Pelkkään veteen verrattuna 50/50 -glykoliseos tarvitsee vain 14% suuremman nestevirtauksen samaan jäähdytykseen pääsemiseksi, koska jäähdyttää se glykolikin, mutta sen lämpökapasiteetti on pienempi kuin veden. Kiehumispiste nousee 50/50-sopalla 7C.

    Lisää tietoa täällä.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  20. #20
    Lainaa (Ghostrider @ Maalis. 03 2009,18:46) kirjoitti
    Ohhoh, johan nyt tämä jäähdytysnesteasia alkoi herättämään tunteita. Hengitä nyt kuitenkin välillä, ei kai tämä ihan noin vakava asia ole?

    Ja ei, mun mopon jäähdytysjärjestelmän toimivuus ei ole kiinni tuosta paristakymmenestä prosentista glykolia. Mutta jos tolla saa jäähdytystehoa parannettua, niin mun mielstä ei ollenkaan pöllömpi juttu. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun ruuhkassa jumittaessa (ei, ihan aina ei pääse splittaamaan, ja vaikka pääsisi, niin kuumenee se kone silti) tai kumia poltellessa flekti huutaa hoosiannaa, jolloin mahdollisimman hyvä jäähdytysteho on mun mielestä aika pop.
    Se nyt on silti eräs asia, mistä on aivan päivänselvä suositus olemassa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi mitään tehdä siinä asiassa toisella tavalla, sen enempää kuin mitä näin tehdessään voisi saavuttaa.

    Flektin huutaminen kuumalla kelillä kaupunkiruuhkassa on kyllä aivan täysin normaalia, ja jos laihemmasta syylarinesteesta todella saataisiin jotain hyötyä, se varmaan herran vuonna 2009 tiedettäisiin myös tehtaalla.

    Eli tällainen on täysin turhaa sooloilua, jolla ei saavuteta mitään (kuin ehkä korkeintaan omien korvien välissä), mutta voidaan pahimmassa tapauksessa saada jotain vahinkoa aikaiseksi. Mistäs tiedät varmaksi, miten laihempi neste esim. voitelee vesipumppua pitkässä juoksussa, tuskinpa oikein mistään. Aina silloin, jos tekee toisin kuin ohjekirja suosittaa, tulisi olla todella vankka tietopohja aiheesta, ja pelkkä ´minusta tuntuu´ ei riitä (minun mielestäni).

    Vaan ei sen puoleen, oma on koneesi, joten ei ole minulta poijes, vaikka teet sen kanssa ihan niin kuin itse parhaaksi näet.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #21
    Lainaa (sjobbe @ Maalis. 02 2009,21:54) kirjoitti
    Sekoita tiiviste sitten akkuveteen 50/50. Jos vaihtaa liian usein ja käyttää kraanavettä niin kalkki voi tukkia kyylarin.
    Niin ja tuon kalkin saa kuulemma pois keittämällä veden, jos jotain kiinnostaa..
    Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
    ZX12R *-02(ex)
    Suzuki GsxR750W -92(ex)
    I memorize the words to the porno movies
  22. #22
    Lainaa (pecha @ Maalis. 04 2009,10:27) kirjoitti
    Flektin huutaminen kuumalla kelillä kaupunkiruuhkassa on kyllä aivan täysin normaalia, ja jos laihemmasta syylarinesteesta todella saataisiin jotain hyötyä, se varmaan herran vuonna 2009 tiedettäisiin myös tehtaalla.

    Eli tällainen on täysin turhaa sooloilua, jolla ei saavuteta mitään (kuin ehkä korkeintaan omien korvien välissä), mutta voidaan pahimmassa tapauksessa saada jotain vahinkoa aikaiseksi. Mistäs tiedät varmaksi, miten laihempi neste esim. voitelee vesipumppua pitkässä juoksussa, tuskinpa oikein mistään. Aina silloin, jos tekee toisin kuin ohjekirja suosittaa, tulisi olla todella vankka tietopohja aiheesta, ja pelkkä ´minusta tuntuu´ ei riitä (minun mielestäni).

    Vaan ei sen puoleen, oma on koneesi, joten ei ole minulta poijes, vaikka teet sen kanssa ihan niin kuin itse parhaaksi näet.
    Flektin huutaminen on normaalia joo, mutta onko moottori silloin optimilämpötilassaan? Aivan, ei ole, joten silloin on sitä parempi mitä enemmän jäähdytystehoa on.

    Ja sitten toi vesipumpun voitelu, mitä osia tarkalleen tuo jäähdytysneste siellä voitelee? Toi asia ei ole mulle kovinkaan selvä, viittisitkö antaa pienen briiffauksen asian tiimoilta? Ja mitenkäs kun tuossa Garrettin diskoperunassa on vesikierto, niin häiriintyykö senkin voitelu laihemmalla jäähdytysnesteellä?
    1835
  23. #23
    Lainaa (Ghostrider @ Maalis. 04 2009,19:10) kirjoitti
    Flektin huutaminen on normaalia joo, mutta onko moottori silloin optimilämpötilassaan? Aivan, ei ole, joten silloin on sitä parempi mitä enemmän jäähdytystehoa on.

    Ja sitten toi vesipumpun voitelu, mitä osia tarkalleen tuo jäähdytysneste siellä voitelee? Toi asia ei ole mulle kovinkaan selvä, viittisitkö antaa pienen briiffauksen asian tiimoilta?
    Nestejäähdytyksen tehtävä on pitää kone optimilämpötilassa, mikä ei käytännössä ole vain yksi tietty lämpötila, vaan alue, ja eräs nestejäähdytyksen etu on juuri se, että koneen sisäisiä lämpöjä pystytään kontrolloimaan ilmajäähdytystä paremmin, jolloin tapahtuu vähemmän esim. lämpölaajenemista. Tuulettimen oleminen vaikkapa jatkuvasti päällä ei ole yhtä kuin ylikuuma moottori, ylikuumeneminen on vaarana vasta sitten, jos ei järjestelmän kapasiteetti enää riitä jäähdytykseen. Suomen ilmastossa en tuosta murehtisi.

    Vesipumpuissa löytyy yleensä siipipyörä, joka pyörii kohtalaisen ahtaassa tilassa (jotta se siirtää nestettä tehokkaasti) ja se kaipaa ympärilleen mahdollisimman liukasta ainetta. Sekä vähintään yksi akseli, jota ei vesipuolelta pystytä voitelemaan ainakaan öljyllä, ilman että öljy sekoittuisi veteen.

    Jos ei asia ole sinulle kovinkaan selvä, siinä on mielestäni yksi todella pätevä syy lisää olla tekemättä suosituksen vastaisesti. Mututietous harvemmin ylittää laitteen suunnitelleen tehtaan tietoutta koneestaan, ja menee joskus myös täysin metikköön.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #24
    No kylläpäs mokoma asia nostattaa tunteita. Kyllähän se vesi jäähdyttää yksinkin. Ja jäähdytinneste vain parantaa laitteen toimivuutta. Jos suosituksista poikkeaa, niin tuskin mitään radikaalia tapahtuu. Mutta, kun ei tuosta suosituksesta poikkeamalla saavuteta mitään hyötyä, niin kyseenalaistan mokoman sooloilun. Mutta jokainen tehköön mopolleen niin kuin tahtoo. Vaikka sille diskoperunalleenkin. Sitähän muuten öljykiertokin jäähdyttää omalta osaltaan.

    No miksi se flekti sitten huutaa:
    Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa BMW K1200S:n jäähdytysjärjestelmän koko. Koko tilavuus 2.5 litraa, josta varsinaisesti moottorissa vain 0.5 litraa. Tuo määrä vettä saadaan kiehumaan varsin nopeasti muutaman sadan watin kahvinkeittimelläkin saati sitten yli litraisella koneella, jossa tyhjäkäynnilläkin tulee hiukan enemmän tehoja kuin muutama sata wattia. Eli kyllä sitä jäähdytystä ja flektejä vaan tarvitaan normaalitilanteessa. Ja muistetaan, että ajettaessa ajoviima puhaltaa ilmaa jäähdyttimen läpi, mutta paikallaan ollessa ei. Eli flekti käy paikallaan käyvää mopossa aika tiuhaan ihan normaalisti.

    Ja eiköhön noissa tehtaiden jäähdytystarpeiden mitoituksissa ole aina sen verran ylimitoitusta, että pienet jäähdytysneste/vesi -suhde-erot eivät moottorin toimintaa haittaa.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  25. #25
    50/50 suhteella lähinnä varmistetaan että glykolia on riittävästi kaikkkiin olosuhteisiin joissa ko. laite oletettavasti ehkä voitaisiin ajatella olevan. Näin on viisas insinööri tuuminut päässänsä, jotta moottori ja/tai apulaitteet joissa sama neste, ei jäädy ja vaurioidu esim.kausiluontoisen lajin talvisäilytyksen aikana ja kukaan esitä huimia korvausvaatimuksia vaurioista jotka "yllättäen" tulevat. Ihmiset kun eivät kaikki pysty/halua säilyttää kalustoansa tasalämpöisessä tilassa lämpimässä. Juuri katselin eilen jonkun lumihangessa talvehtivaa motskaria... * Lämmönsiirto ja korroosionsieto ominaisuudethan tulevat jo pienemmälläkin seos suhteella riittävät. Pumppujen voitelusta niinkän tiedä/perusta, hyvin ne on sielä nesteessä siimapyörät aina kestänyt kun pumppu vaan on oikealla pumppausalueella ja ei kavitoi... *
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  26. #26
    saakos vihreät nesteet (glykoli?) kaataa viemäriin vai pitää nämä raijata jonnekin jätteekäsittelylaitokselle?
  27. #27
    Lainaa (mvps @ Maalis. 05 2009,11:24) kirjoitti
    saakos vihreät nesteet (glykoli?) kaataa viemäriin vai pitää nämä raijata jonnekin jätteekäsittelylaitokselle?
    Ei saa laittaa viemäriin. Tappavaa myrkkyä. Vedenpuhdistamon bakteerit eivät tykkää siitä, kuolevat pois ja sen jälkeen saammekin paskavettä juotavaksi.

    Vie ihmeessä ongelmajätteiden kierrätyspisteeseen. Ottavat vastaan maksutta.

    t. Repa



    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  28. #28
    Lainaa (LiguidSnake @ Maalis. 04 2009,10:38) kirjoitti
    Lainaa (sjobbe @ Maalis. 02 2009,21:54) kirjoitti
    Sekoita tiiviste sitten akkuveteen 50/50. Jos vaihtaa liian usein ja käyttää kraanavettä niin kalkki voi tukkia kyylarin.
    Niin ja tuon kalkin saa kuulemma pois keittämällä veden, jos jotain kiinnostaa..
    Ei kyllä saa.
    ZZ-R1100 1991
  29. #29
    Mikäköhän olisi sitten helpoin tapa poistaa vanhat litkut moposta. Esim vanhemman mallin Z750 ?

    Kiitos.
    Mjoo....
  30.  
  31. #30
    Lainaa (pecha @ Maalis. 05 2009,10:05) kirjoitti
    Nestejäähdytyksen tehtävä on pitää kone optimilämpötilassa, mikä ei käytännössä ole vain yksi tietty lämpötila, vaan alue, ja eräs nestejäähdytyksen etu on juuri se, että koneen sisäisiä lämpöjä pystytään kontrolloimaan ilmajäähdytystä paremmin, jolloin tapahtuu vähemmän esim. lämpölaajenemista. Tuulettimen oleminen vaikkapa jatkuvasti päällä ei ole yhtä kuin ylikuuma moottori, ylikuumeneminen on vaarana vasta sitten, jos ei järjestelmän kapasiteetti enää riitä jäähdytykseen. Suomen ilmastossa en tuosta murehtisi.

    Vesipumpuissa löytyy yleensä siipipyörä, joka pyörii kohtalaisen ahtaassa tilassa (jotta se siirtää nestettä tehokkaasti) ja se kaipaa ympärilleen mahdollisimman liukasta ainetta. Sekä vähintään yksi akseli, jota ei vesipuolelta pystytä voitelemaan ainakaan öljyllä, ilman että öljy sekoittuisi veteen.

    Jos ei asia ole sinulle kovinkaan selvä, siinä on mielestäni yksi todella pätevä syy lisää olla tekemättä suosituksen vastaisesti. Mututietous harvemmin ylittää laitteen suunnitelleen tehtaan tietoutta koneestaan, ja menee joskus myös täysin metikköön.
    Niin no, termari yrittää pitää lämpötilan kutakuinkin 90 asteessa, kun taas ruuhkassa seisoessa veden lämmöt pyörii 110 asteen nurkilla. Ainakin kaasarimopossa noiden lämpötilojen välillä huomaa selvän eron käynnissä, joten mielelläni pitäisin koneen normilämpöisenä. Flektin huutaessa kone ei siis ole normilämpöinen, joten mielelläni käytän hieman paremmin jäähdyttävää seosta. Tulisiko sulle mieleen viedä mopo huoltoon, jos siinä flekti huutaisi koko ajan? Eli onko se ihan normaalissa lämpötilassa se kone silloin?

    Ja vesipumpun rakenteesta on mullekin jonkunlainen käsitys päässyt syntymään, viimeksi eilen mulla oli oman mopon vesipumppu kourassa. Ei näkynyt mitään vaurioita siivessä, vaikka ei suositusten mukaiset litkut olekaan olleet sisällä. Ja nyt sanot ettei tuota voi silmämääräisesti todeta, mutta en nyt jaksaisi mitenkään uskoa että tuo pellinpala huomaa parinkymmenen pinnan eroa glykolin sekoitussuhteessa. Saati sitten sen akseli.

    Tuohon kauppakassina toimivaan autoon laitoin nesteet valmistajan suositusten mukaisella suhteella. Tai no, ihan varma en asiasta ole, kuitenkin kippasin sisään 10 litraa glykolia ja loput laitoin sitten vettä. Nyt kun sulla on toi syötti sopivasti nielaistuna, niin kommentoisitko tuon toiminnan oikeellisuutta, vai onko mun autokin vaarassa hajota noille sijoilleen? Tommonen isällinen neuvonta mitä tossa sun viestin viimeisessä kappaleessa on, käy hyvin.
    1835
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen