Onko taikaa vaihtaa ketju/rataspaketin elinaikana eturatas jossakin vaiheessa uuteen. Tietty ennen kuin ketju alkaa kulua/venyä. Ratas ei kallis ole ja on helppo vaihtaa joten kokeilusta ei pitäisi ainakaan vahinkoa tulla.
Katselin 21 tkm ajettua vanhaa pakettia kun eturatas oli selvästi kulunut mutta takaratas vain hieman. Ketjua piti kiristää jo 70-80 km ajon jälkeen ja kiristysvarat olisi loppunut aivan kohta...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Aina vaihdetaan koko pakettina, eturatas, takaratas ja ketjut.
Jos jätät jotain vanhaa kiinni, ni todennäköisesti kuluu normaalia nopeammin uudet osat.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Juu, ei maksa vaivaa. Kaikki vaan uusiksi kerralla. Ketjut on kuitenkin venyneet ja venyy kokoajan lisää.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Eturattaita on tullut välillä vaihdettua useammin kuin ketjuja.
Kaksi eturatasta/ketju.
Mitään kulumisen nopeutumista en ole huomannut takarattaassa tai ketjussa.
Tuo eturatas on kuitenkin nopeimmin kuluva osa tuossa kokonaisuudessa.
Ja loppuun kulunut ratas liene ketjulle huono asia.
Kovin isoa rahaa ei tuossa eturattaan vaihtokokeilussa menetä.
Muistelen joskus olleen jotakin kirjoittelua tuosta. Olen pitänyt itsestään ainakin vuodesta ´83, kun ekat ketjut ekasta pyörästä meni vaihtokuntoon, että kaikki kerralla mutta nyt kun uuden paketin kaikkineen tänään sain vaihdettua niin muistui mieleen nuo eturattaan vaihtijutut. Eiköhän joku vielä tarjoa tuota ja perusteleekin vielä...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Eiköhän tuo eturattaan kuluminen ole aikalailla pyöräkohtaista. Itse olen vaihtanut koko setin kerralla jos kuluminen suurinpiirtein samaa luokkaa. Mutta kun esim. isossa tohtorissa eturattaan ikä on tosiaan se puolet muusta setistä, niin tottakai menee se etunen vaihtoon puolessa välissä ketjujen ja takasen ikää.
"Always on the run"
Riippunee varmaan hieman osista? Omassa on JT:n kiekot, ketinki alkaa olla paria säätöä vaille valmis eivätkä rattaat ole mitenkään älyttömän kuluneet.
Aina?(Kawa LTD @ Maalis. 01 2009,22:01) kirjoitti
Itse vaihdoin toissakesän alussa eturattaan isompaan, kun ei toi mun mopo mikään kiihdytyspeli ole, enkä mitään sen kummempaa outoa kulumista ole huomannut etusessa, ketjussa tai takarattaassa ja jälkimmäisillä on takana vasta n. 34tkm.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Miten on, jos kääntäis vain eturattaan toisinpäin, jolloin vetopuoli olis likimain uutta vastaava![]()
ZH2 2020
Kyllä minäkin vaihdan eturattaan kertaalleen siten, että yksien ketjujen ja takarattaan aikana kuluu kaksi eturatasta.
Itse vaihdan eturattaan uuteen kun arvelen ketjupaketin iän olevan puolessa. *
Toinen vaihtoehto -jos se eturatas on symmetrinen- on kääntää eturatas toisin päin, kuten Attitude vinkkasi. Rattaan 'vetopuoli' sopii ketjuihin paremmin kuin kulahtanut puoli. Halvempaa on ainakin.
Siis uusi tai 'uusi' eturatas sopii ketjuihin paremmin. Eturatas kun vaikuttaa tulevan finaaliin nopeammin.
Luulen, että näin saa enempi kilometrejä rahalla. Mutta jos takaratas on kulunut, niin paketti vaihtoon vaan.
Ja kun pysyy kaukana ketjuvahasta, niin ketju ei kerää hiekkaa niin kamalasti... Mutta ei tehdä tästä topiikista vaha/rasva vääntöä. *
Edith: Niin, ja vaikka rattaat olis kunnossa, niin vaihtoon vaan paketti, jos kiristysvara alkaa loppumaan. Siellä ainakin black&deckerissä on asteikko venymiselle. Tosin, kyllä ne rattaatkin silloin on loppu.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Erityisesti jos on pieni eturatas (esim. 14-piikkinen) niin se kuluu nopeasti ja oman kokemuksen mukaan uuden eturattaan vaihto tuo lisää elinikää ketjuille.
Säästö on se pienikin säästö
Mä vaihdoin koko setin, kun ketjut alko olemaan jo niin venyneet vaikka takaratas olikin vielä kohtuullisessa kunnossa.
Jos joudun vaihtamaan ketjunkin niin sitten menee rattaatkin vaihtoon.
Nytkin vaihdoin pelkän takarattaan, ku säätövaraa löytyy vielä reilusti eikä suurempaa kulumista ole havaittavissa.
Tietty jos olis tota pätäkkää sen verran reilusti niin ei kait tuo haittais jos vaihtais koko setin kerralla. Nyt on vaan tullu kikkailtua noiden välitysten kanssa, et en ole viittiny koko pakettia aina kerralla vaihtaa...
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Itse arvioisin niin että jos ketjut on *liikaa venyneet/kuluneet niin istuu etu rattaalla liian ylös eli piikin päähän ja näin *kuluttaa sitte nopeemmin *sen toisen eturattaan loppuun ?
Mutta jos *rauhallista matka-ajoa ja *vaihtaa eturataksen niin *kait siinä pikkusen säästää, mutta samalla tinkii luotettavuudesta, jää kerran sen takia tien poskeen niin vaihtuu seuraavalla kerralla kaikki samalla.
en suosittele ainakaan matkamotoristeille, matkalla kun on kivampaa lomailla kun metsästää apua itselleen huonolla suomella..
älä säästä väärässä paikassa!
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
En ole tästä ihan samaa mieltä, mutta tämä perustuu vain omaan kokemukseen. Nyt on pari pyörää ollut joissa käytän 14-piikistä eturatasta. Tuonkokoinen eturatas on selkeästi kulunut "sirpille" jo siinä vaiheessa kun ketjuja pitää eka kertaa kiristää. Eli se tulee vaihdettua suht ajoissa parempaan (edit: ei kuitenkaan vielä eka kiristyksellä).(lanat @ Maalis. 02 2009,12:11) kirjoitti
Koko setti minusta kannattaa vaihtaa ketjujen kunnon mukaan, eli kun on venyneet liikaa tai jokin lenkki takeltelee niin sitten kaikki vaihtoon.
Hommasin pyörän viime vuoden kesällä ja ehdin ajella sillä noin 4-5 tkm, nyt talvella sitten pistin mopottimen palasiksi (projekti) ja otin sitten eturattaan koppaa auki ja eturattaan pois, kas kummaa, joka toinen hammas puuttui *Ketjutkin ja takarataskin olivat jo sen näköiset että vaihtoon vaan, mutta toi eturatas hämmästytti..
EDIT: Niin, ja ne palaset olivat kyllä tallella. Edellinen omistajalla oli vissiin vaseliinilla voidellut ketjuja nimittäin koko perkeleen koppa oli täynnä sitä. Ja ne palaset siellä vaseliinin joukossa.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Ei se ole vaseliinia. Se on jähmettynyttä öljyä ja likaa.(Juska2000 @ Maalis. 03 2009,11:02) kirjoitti
On se kumma, ettei niitä ketjuja osata pyyhkiä öljyämisen jälkeen?? Miksi se ketjun pinta pitää jättää öljyiseksi, pienentää kitkaa ilman kanssa vai kerää kaikki kissaa pienemmät p.skakokkareet ketjunpinnalle/koppaan??(Spede1 @ Maalis. 03 2009,11:30) kirjoitti
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Olisi pitänyt ottaa kuva siitä määrästä mitä siellä oli, siinä ei kyllä ollut yhden eikä kahdenkaan vuoden rasvat, pikemminkin 10 vuoden(Spede1 @ Maalis. 03 2009,11:30) kirjoitti
No en tiedä miten paljon sinne normaalisti kertyy tavaraa?
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Kyllä sinne sitä kertyy eikä se lähde edes irti kuin tikulla raapimalla. Sitkeää tavaraa(Juska2000 @ Maalis. 03 2009,14:30) kirjoitti
![]()
Juu, yksi purkki Wurthin Pro-Cleania siihen meni(Spede1 @ Maalis. 03 2009,14:48) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Kertarasvauksesta rupeaa jo pakkautumaan koteloon tuota tiemoskarasvaseosta ihan näkyvästi, pitemmän lenkin jälkeen jos on välillä suhauttanut uutta soosia pintaan on siellä jo aika hyvä lankkikerros kotelon sisällä.(Juska2000 @ Maalis. 03 2009,14:30) kirjoitti
Lähtee ihan hyvin uudella suihkutettavalla ketjurasvalla ja rätillä pois tuo moska, ei siihen puhdistusaineita tarvita, enkä menisi minkään rasvanpoistoaineen kanssa välttämättä sinne sohimaan.
Ovatkos nämä niitä so called rasvaperseitä, kun ketjurasva on roiskunut pitkin haarukkaa, takakatteita ja vannetta?(harald73 @ Maalis. 03 2009,13:13) kirjoitti
![]()
Hieman ohi topicin:
Kantapään kautta opittua; Finaaliin ajettu ja kaikki säätövarat kiristetty ketju hyppäsi rattaalta hajoitti kytkimen työntötangon (suzuki 450 gs) ja stefat. Öljyt valahti tielle ja matka päätyi 100km ennen kotia.
Syy; oma tyhmyys![]()
Noin olis mullekin seuraavaksi varmaan käynyt. Ei muuta kuin ketju-rataspakettia tilaamaan seuraavaksi.(Nomad @ Maalis. 03 2009,17:36) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Kävi siis tuuria kun ei lyönyt juntturiin koko roskaa ja skipannut sitä tieltä.(Nomad @ Maalis. 03 2009,17:36) kirjoitti
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Olen kuullut joskus puhuttavan että uudet ketjut ja rattaat pitäis sisäänajella? Kuulema eka 1tkm ilman isompia vedätyksiä. Onkohan asiassa mitään perää vai pelkkää legendaa?
On tuossa varmasti ideaa. Ainakin itse ajan hieman varovaisemmin ja ainakin isolla vaihteella alhaalta vedätyksiä vältän kun tuo yxmukinen tuntuu repivän ihan kunnolla vaikkakin ääntää silloin kivasti... papapapa...(tuomojylha @ Maalis. 05 2009,11:35) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45