Moi,
Suunnittelen ensimmäistä matkaa pyörällä Eurooppaa, kesäällä olisi viimein hyvä sauma lähteä parin viikon tourneelle. Reitin suunnittelu on aika alkutekijöissään, mutta lyhyesti kertoen tarkoitus on ajaa Pohjanmaalta Keski-Eurooppaan ja takaisin. Laivamatkat Helsingistä Rostockiin näyttivät aika hintavilta, joten ajattelin ajaa Ruotsin läpi.
- Eli Turusta Tukholmaan iltalaivalla ja yöpyminen laivassa.
- Aamulla alkaisi Ruotsin ylittäminen, illaksi olisi tarkoitus päästä Tanskaan. Mikä on paras tapa siirtyä Ruotsista Tanskaan, silta vai meneekö Ruotsista lauttoja suoraan Saksaan? Kuulin että myös Tanskan saarilta menee lauttoja suoraan Saksaan, se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Saakohan lippuja suoraan satamasta ja mitä sellainen matka mahtaisi maksaa? Ruotsin läpiajon päätteeksi olisi myös mukava löytää hyvä yöpaikka..
- Sitten kohti Etelä-Saksaa
- Alpeilla kiertelyä, ainakin Neuschwansteinin linnassa pitää käydä ja Kotkanpesässä + muuta.
Missä kannattaa yöpyä, leirintä alue, varata hotelli ennakkoon vai luottaa siihen että vapaata tilaa on? En kuitenkaan haluaisi haaskata aikaa yöpaikkojen etsiskelyyn kovin paljoa, olisi mukavampi nauttia ajamisesta ja nähtävyyksistä. Olisi mukava tietää myös mikä on Keski-Euroopassa tuollaisen ”Bed & Breakfeast” tyyppisen hotellin hinta / yö?
Mitä nähtävyyksiä ja ajoreittejä suosittelette?
Tänks!
![]()
Honda Z 50 J, 1991 -> Honda CB 600 F Hornet, 2006 -> Yamaha FZS 1000, 2005
"Ei me pohjalaiset täyrellisiä olla, meiltä puuttuu heikkouret!"
Tanskaan on aikas turha mennä. Päräytät etelä-Ruotsiin, Helsingborg-Helsingör (puoli tuntia) ja sitten Köpiksen vierestä alas Rödbyhyn, josta kolmen vartin laivamatka Puttgarteniin.
Aamulla kun lähdet ajamaan Tukholmasta, olet 10 ... 12 tunnin kuluttua Lyypekin lähellä, josta se eka hotelli kannattaa varata etukäteen. Muita etukäteisvarauksia ei tarvita, rajoittavat vain kulkua. DDR:läistä eksotiikkaa löytyy vielä vaikka tästä hotellista:
Waldhotel Schattin.
Oli muuten ihan kiva paikka metsän keskellä, siellä asustaa myös suomalaisia rekkakuskeja ympäri vuoden.
Lauttaliput noita kahta ylitystä varten maksoivat yhteensä noin 50 euroa viime kesänä (yksi henki + pyörä). Ne on yksinkertaisinta ostaa kerralla vaikka jo ennen Helsingborgia tai sieltä satamasta.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Tuolta matkailupuolelta löytyy paljon aiempia kokemuksia ja kysymyksiä, jos jaksaa kahlata.
Linkki
Maps.google.fi auttaa. Tuossa optimi reittivalinta heti ensimmäisellä haulla. Helsinborgista pääsee lautalla Helsingöriin, mutta Juutinrauman silta on ihan kokemisen arvoinen, varsinkin jos tuulee. Siitä voit sitten mennä vaikka manner-Tanskan kautta Saksaan, mutta jos suuntaat Rödbyhyn, niin pääset aika pikaisesti Germaanian ihmemaahan. Rödbyn ja Puttgardenin väliä sahaa pari autolauttaa, joihin prätkällä pääsee tavallaan jonojen ohi. Lipun saat ajamalla luukulle eli pääset illaksi Saksaan varailematta yhtään lippua netistä.
Saksassa voit majoittua teltassa (kunhan tiedät leirintäalueet tai painat sissinä metsään. Jos vetelet tuhannen km päiväsiivuja, niin kannattaa katsoa se yöputka jo etukäteen. Muutenhan Saksassa on helppo majoittua, lähes jokaisen rampin takana on joku gästhouse. Ollaan löydetty randomilla todella mukavia paikkoja. Gästhouse on siis bed / breakfast ja hintaa siinä 40 - 60 euroa per pariskunta. Jos tykkäät törmäillä vauhditta muihin motonisteihin, niin katsele netistä motskarihotelleita. Toiset tykkää suunnitella reissun ihan viimeisen päälle, mikä on näin talven aikaan mukavaa, mutta varsinkin Itävallassa tulet ajamaan kylien halki, jotka on ihan täynnään erilaisia majoittumispaikkoja.
Kotkanpesä, kaikkien paikkereiden mast kohde, on jokseenkin antikliimaksi. Paikalla pirusti turisteja ja rahat pois menoa. Teetuvalta mahdottoman hienot maisemat, paitsi jos vetää pilveen. Alhaalla mistä ne bussit sinne ylös lähtee on museo ja SS-bunkkeri. Jos aihe lähellä sydäntä, niin kannattaa käydä rymyämässä.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Grossglocknerin Edelweissspitzeltä eli Biker Pointilta monin kerroin upeemmat maisemat kun Aatu-poloisen majan pihalta, reilun kilometrin verran eroa korkeudessakin....ja matkassa tietä pitkin olisko noin satasen verran tai vajaa..![]()
![]()
Varaudu sitten jonottamaan, kun menet sinne neusvansteiniin (voiko olla vaikeempaa paikan nimee?), siellä on aika paljon japanialaisia ja amerikkalaisia turisteja kameroineen..
lyhyemmällä jonotuksella pääseen Linderhofiin. *toki sielläkin saa hetken odotella ennenkuin pääsee kierrokselle.
/edit: niin, ja trelleborgista pääsee laivalla saksaan. TT-line
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Juu, ja myös Malmöstä pääsee varsin miellyttävästi laivalla Travemundeen. Lähtökin illalla melko sopivasti, kun päivän aikana köröttelee Tukholmasta helevetin tylsää tietä alaspäin. Joka vuotinrn kokemus(vtwin @ Helmi. 25 2009,15:22) kirjoitti
. Pientä vaihtelua saa, kun ajaa oskarshamin ja Karlskronan kautta.
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Paatti Trelleborgista näkyy lähtevän klo 22 kohti Travemundea ja klo 23 kohti Rostockia. Jos noihin heti aamusta Tukholmasta lähtien tähtää, niin saapi kaikessa rauhassa ajella Ruotsissa mukavampia teitä kuin E4:sta.
Sitäpaitsi hyttipaikalla ja pyörä mukaan lukien ylitys näytti maksavan luokkaa 87 euroa, joten tulee jopa halvemmaksi kuin ajaa Tanskan kautta lyhintä reittiä Saksaan ja yöpyä sitten siellä.
Ihan ok laivoja nuokin, kerran tulin Rostockista Trelleborgiin päin nukkuen jaetussa hytissä, jossa ei sitten muita ollutkaan.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Kaikki oikeat motoristit lentää suoraan pelipaikalle, vuokraa pyörän ja nauraa uunoille, jotka paahtaa Ruotsin halki. Toiseksi fiksuimmat purjehtii superfastillä Saksaan ja siitä junalla Alpeille.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Mulla tuli vielä mieleen noista Trelleborgin laivoista, että viime vuonna tein päätöksen reissuun lähdöstä Ruotsin kautta vasta vuorokautta ennen lähtöä, sääkarttojen perusteella! Tukholman yölaivalle sain vielä liput, Trelleborgista Saksaan lähteviin laivoihin sitä seuraavaksi yöksi myytiin jo ei-oota netissä, mun alkuperäinen suunnitelma meni tuossa kohtaa pieleen. Eipä siinä mittään, hyvin onnistui sitten lyhyttä reittiä Tanskan läpi se Saksaan ajo ja perillä Lyypekissä olin jo ennen kuin laiva Trelleborgista olisi edes lähtenyt ...
Sitä vaan, että ei noita suunnitelmia tartte etukäteen niin kovin varmistaa, tavalla tai toisella pääsee kyllä määränpäähän. Mutta mielellään kuivana ...
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Heippa! Mieti nyt kuitenkin vielä vaihtoehtoa että ottaisit lautan Helsingistä yli Tallinaan ja ajaisit Baltian kautta. Tiet ovat loistokunnossa ja tuntuisi heti Virosta lähtien että on ulkomailla. Itse en ainakaan enää aio Ruotsin kautta ajaa, siksi paljon antoisampi ja (halvempi) on mielestäni Via Baltica.
Hyvää matkaa, menet sitten mitä kautta tahansa.
En tiärä mihin aikaan olet menossa, mutta se Neuschwanstein-linna on aika likellä Garmisch-Partenkircheniä, josta sinne pääsee vaikka bussilla. Huhtikuussa ei ruuhkia ja majapaikan sai valita sekä hinnoissa oli pelivaraa. Siellä oli kesä, vaikka täällä vielä lunta![]()
Petzu
yx vaitoehto mitä en tosin oo ite testannu mutta jotkut kehunu on ottaa Göteborgista iltalautta joka aamulla Kiel:ssa joten matka etenee näppärästi nukkuen.(majuta @ Helmi. 25 2009,09:38) kirjoitti
muita lauttayhteyksiähttp://www.reuber-norwegen.de/Fylker....ht.html
no yks vaihtoehto on toki ajaa Malmön ja Köpiksen välistä siltaa mutta jos aikoo kokonaan välttää lauttoja niin sitten saa ottaa niitä siltoja useammankin ennenkuin on mantereella Jyllannissa mut tästä tule ylimääräistä kiertämistä. kandee huomata että sillat eivät ole ilmaisia vaan maksaa samanverran kuin vastaava lautta
no jos on joku parin kolmen tunnin ylitys niin lippuja saa rannasta mut jos esim tartut tohon gbg-kiel -ideaan niin sillo varmaan kandee tilata etukäteen jos/kun haluaa hytin
ainakin itävallasta löytyy helposti majoitusta, kattelee vain "zimmer frei" -kylttejä. välttämättä aamiainen ei kuulu hintaan, kandee varmistaa hinnasta nouvotellesse, varmaan joku 25-35 eur / yö yksin liikkuvalle on normaali taksa
suosituimpien mopoilureittien varrella on sit semmosia "bikers welcome" -kylttejä kanssa
jos sissimeiningillä meinaa telttailla niin kandee muistaa että saksassa ei ole jokamiehenoikeuksia samallalailla kuin meillä. et suosittelen hiukan sellaista stealth campingiä (amerikkalaista termiä lainatakseni). mut toisaalta eiköhän isossa maailmassa ole totuttu monenlaisiin kulkijoihin
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kyllä Tanskan sillat kertaalleen kannattaa kokea, 10 m/s tuuli tuntuu jo mukavasti.............![]()
ruotsin ja tanskan kautta menin viime vuonna...
ehkä "seuraavaksi" via baltican kautta......kun en oo ennen menny....
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Eikös Vaasasta enää pääse yli?
No Tukholmasta ehtii vaivatta pohjois Saksaan, koska sillä matkalla ei ole erityistä katseltavaa.
Viime kesänä oltiin kolmen porukassa matkassa. Majoitus hoitui, mutta pariton määrä ei ollut optimiratkaisu. Eli kahden hengen huone on helpompi löytää. Niitä oli aina tarjolla, mihin sitten pysähtyikin.
Tuolla pohjoisessa on ilmeisesti vieraillut niin paljon suomalaisia autonhakijoita tai muita turisteja, että ensimmäisen yön paikassa oli ruokalista jopa suomeksi.
Bastei (vai mitn se kirotettiin) oli käymisen arvoinen paikka.
Jammujäbä
Vikingiltä kannattaa kysyä "kombi-lippua" suoraan Saksaan, eli Vikingin ja Scandlinesin yhteistyölippua.Ei onnistu varaaminen netin kautta, joutuu turvaurumaan matkatoimistoon. Itse kun asun Saksassa ja tulen autolla käymään Suomessa on säästö luokkaa ~100€. Scanlinesin lipuille joutuu määräämään ajat varauksen yhteydessä, mutta ei haittaa jonosta pääsee aina kyytiin.
Ihan vaan tiedoksi.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Selittäisitkö vähän enemmän tuota lippua. Siis mikä tuossa on kuvio? Mistä mennään laivaan, mihin laivaan ja minne päädytään?
Dixi et animam levavi
Jos Etelä-Suomesta aikoo reitille, joka kulkee jostain Hampurin nurkilta, niin suora paatti Saksaan on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Siinä säästyy vähintään n.700-800km ajamista, per suunta, ja laivalla voi levätä, ajaessaan ei (toki ihan itsestä kiinni, jos hankkii kunnon kankkusen laivalla, hyöty on menetetty!)
Ihan ilmaisiahan nuo paatit Saksaan eivät ole, mutta kyllä Ruotsin & Tanskan läpi ajaminenkin maksaa. Kun ynnäilee ensin yhden paatin Ruotsiin + joko paatin/paatit tai siltamaksut sieltä eteenpäin, hieman bensoja, sekä kenties jonkun yöpymisenkin siinä välillä (ja muistaa myös sen, etteivät kilometrit ole myöskään pyörän kuluvien osien, kuten renkaiden puolesta ihan ilmaisia), alkaa "grande totale" sinne Hampurin kohdille päästyä olemaan monesti aikalailla tasoissa, riippuu tietysti monesta asiasta, paljonko mikäkin vaihtoehto tarkalleen tulee maksamaan. Voin kertoa, että varsinkin paluumatkalla se usein kypsyttää ajella Tukholmaan asti, versus se että ajaa Pohjois-Saksaan, ja laiva vie kotimaahan.
Saksan-lautoista (ja muistakin) muuten on Smoton jäsenkerhoille ja esim. Touring Finlandian jäsenille alennuksia, nämä kannattaa tsekata.
Waldhotel Schattin tuli testattua lokakuussa 07, ei tosiaankaan ole hääppöinen ja on kyllä aivan metsässä, kuten nimestäkin jo voi päätellä, mutta on halpa ja vieläpä biker-henkinen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kombi lippu on normaalit Tku-Sto, Helsingborg-Helsingör ja Rödby-Puttgarden ja takaisin lautat, tilaat ja maksat kaiken kerralla mutta hiukan edullisemmin kuin erikseen ostettuna.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Näissä on vaan yksi paha vika. Laivat ovat illalla Saksassa.(pecha @ Maalis. 20 2009,08:43) kirjoitti
Juuri kun on lepäillyt ruhonsa laivalla makuuhaavoille niin parin tunnin päästä on taas yöpymisen aika (jos ei nauti all-night pimeänajosta rekkojen kanssa).
Tuo on kyllä totta, että suurin osa paateista saapuu Saksaan hankalaan aikaan. Finnlinesin Hansa-luokan kipot tosin näyttäisi saapuvan sinne aamulla, mutta niillä matkakin kestää puolisen vuorokautta pidempään kuin muilla.
Mutta voihan asiaa tuumia myöskin niin, että jos ajaisi vaikkapa Tukholmasta, niin ei se yöpymisen tarve katoa minnekään. Kyllä siinäkin on syytä jo alkaa tuumimaan majoittautumista viimeistään jossain Pohjois-Saksan nurkilla, ellei jo aikaisemminkin, ja tällöin on pitkä ajopäivä takana.
Jos tulee iltalaivalla Saksaan, eikä halua heti matkansa aluksi sekoittaa vuorokausirytmiään totaalisesti, niin on suositeltavaa hommata jo etukäteen majoitus jostain sataman lähistöltä. Jos ei tee näin, niin aivan Murphyn lain mukaisesti saa kyllä etsiskellä sitä pimeällä, eksyksissä ja vesisateessa...![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
(nostalgia @ Helmi. 25 2009,16:39) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Pimeässä sataman lähellä on muuten tosissaan pallo hukassa hotellia etsiessä. Toissa vuonna koetin ehtiä Magdeburgista lyhintä reittiä Rostockiin ja laivalle. Kolme tuntia oli aikaa vaan ei riittänyt kun se lyhin reitti meni itäsaksalaisten kylien läpi. No laiva oli sitten jo lähtenyt (klo 23!) ja satamassa en sitten jaksanut kuin katsoa jonkun ison mainoskyltin hotellin ja painella sinne. Hinta ylitti sitten 100%:lla mun normaalin hotellitason ...kirjoitti
No tuokin tuli testatuksi, viime vuonna ;-) Olin taas etelän suuntaan menossa ja mukavasti ehti Tukholmasta heinäkuussa ajaa tuohon Lyypekin lähellä olevaan paikkaan ihan valoisaan aikaan. Paikassa on vielä tuulahdus aitoa DDR-meininkiä mutta palvelu oli kyllä hyvää ja biker-henkeä kuvaa jo maalaus hotellin julkisivussa:kirjoitti
* * * Kuva Waldhotel Schattin
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Mä taas pidän tosta vaihtoehdosta. Mukava loman alkajaisiksi vetää reilusti voimajuomaa ja lepäillä hyvien ja runsaiden ruokien tykönä seuraava päivä. Neljän-kuuden maissa illalla on olo mitä parhain ja voipi alkaa valmistautumaan sille pienelle etapille seuraavaan majoitukseen. Ja mikä tärkeintä pääsee ottamaan maagisen oluen ulkomailla(Talttapää @ Maalis. 20 2009,12:02) kirjoitti
![]()
Honda XX-07
Ku noi kaikki on moneen kertaan koettu, niin itä, kuin länsi ja botksi, niin kummasti rupee mietityttään.(ttuttu @ Maalis. 20 2009,12:53) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ajele vaan Ruotsin ja Tanskan kautta niinkuin olet suunnitellut. Ihan hyvä valinta ensikertaa lähtevälle.
Mullakin asuu " täti " Ruotsissa ja " serkku " Tanskassa ja veljen " Ex " Pohjois Saksassa niin on tullut kulettu tuota kautta.
Ihan alkuun, jollei sulla ole Saksan karttoja niin käy katsomassa kirjastosta taikka osta Falk Deutschland Nord/Süd kartat. On helpompi katella paikkoja kartalta ja tehdä reittisuunnittelu kuin pelkästään nettiä käyttäen. Näkyy vähän maaston muotojakin.
Tosta sun ajatuksesta - reittisuunnittelu nettiä käyttäen - niin käytä http://maps.google.fi saat kaikki ohjeet Suomen kielellä.
Laitan tähän sulle yhden mallin tuolle alkupätkälle " Aatun " majalle asti.
Jos menet Viking'llä Tukholmaan niin kirjoita alkuun osoitehakuun:
-Tegelviksplan, 11641 Tukholma Ruotsi
*- klikkaa " Täältä " ja lisää
- Oldenburg in Holstein Saksa
No niin, ensimmäinen pätkä valittu. Suosittelen hotellin valkkaamista varsinkin siinä tapauksessa, että tulet takaisin myös Ruotsin kautta. Voit tehdä paluu yöpymistä varten varauksen jo menomatkalla, ei ole silloin väliä sataako vettä vai ei niin pääsee seuraavana aamuna ainakin starttaamaan kuivana. Tulomatkalla käytetun ajan kun huomioit niin tiedät paluun ajankäytön ja sen, että tarviiko lähteä liikkeelle jo ennen sian " pieremistä " vai kerkiääkö vielä senkin jälkeen iltalauttaan Tukholmasta.
Siitä Googlen valikon vasemmasta laidasta klikkaa
- Lisää määränpää
kirjoita
- Alpseestrasse, 87645 Schwangau Saksa
No niin, nyt olet Ludvigin linnojen tikettitoimisto vieressä.
Edelleen kohti " Aatun " majaa, laitetaan vähän mutkaa niin pääset sinne Linderhofin linnallekin.
- Lisää määränpää
kirjoita
- Am Plansee, 6600 Breitenwang Itävalta
Mukavaa järvenrantaa, jos on kuuma päivä niin ei muuta kuin mopo parkkiin, tsimmarit jalkaan ja järveen.
- Lisää määränpää
kirjoita
- Linderhof, Ettal Saksa
Olet liki Ludvigin kolmatta linnaa.
edelleen kohti " Aatun " majaa "
- Lisää määränpää
kirjoita
- Siegsdorf, Saksa
- Lisää määränpää
kirjoita
-Engedey, Saksa
- Lisää määränpää
kirjoita
- Salzbergstrasse 41, 83471 Berchtesgaden Saksa
Jostain kumman syystä reitti toppaa n. kilometrin ennen
parkkipaikka ja lipputoimistoa menessä Kotkanpesälle. Eli Obersalzberg Dokumentation Center.
Näin sitä tuli ajeltua melko vikkelään parituhatta kilometriä.
Tuo Tukholman lähtöpiste, kartan palkistosta valitse Satelliitti ja Zoomaa sopivasti niin näet mihin Vikingin paatti tulee laituriin. Jollei Tukholma ole tuttu niin ajele siitä virtuaali ajoa nelisen kymmentä kilometriä eteenpäin ja opettele reitti niin saat panna navigaattorit ja muut kompassit talteen siihen asti kun olet Oldenburgissa Siis in Holstein. Toinenkin Oldenburg on paljon suurempi kaupunki Bremenin länsipuolella.
Tuossa kartan palkistossa on Palkki Lisää,
- klikkaa sitä ja sitten klikkaa kuvat ja Wiki niin saat vähan kuvia katseltavaksi reitiltä. Kun olet kerran klikannut jotain kuvaa ja saat sen auki niin klikkaa kuvaa uudelleen niin tulee vähän liää kuvia ym.
Tuo alkupään reitti on Juutinrauman sillan kautta ja lautalle Rödbyhaven Tanska - Puttgarden Saksa.
Sillasta, maksusta ym. lisää tietoja http://www.oresundsbron.com
ja lautoista hinnat, aikataulut ym. http://www.scandlines.dk
Majapaikoista ym. lisää myöhemmin.
Majapaikoista, kun tarjosin ensimmäiseksi yöpymispaikaksi Oldenburg'ia niin katoppa tälläisesta eli
http://www.holsteiner-land.de ja kun aukeaa niin
- klikkaa Unterkunftssuche, pitäisi löytyä majapaikkoja.
Sitten sinne Ludvigin linnojen kulmille, laita tavalliseen Google hakuun hakusanaksi: Hotel Füssen ja kun hakutulokset aukeaa siinä pitäisi olla yksi hakutulos jossa on pohjalla kartta Füssenistä. Klikkaa sitä, pitäisi tulla vähän listaa. Zoomaa sopivasti niin näet koko täplämaton muistakin alueen hotelleista. Toivottavasti on tarpeeksi valinnan varaa. Pari tapaa päästäksesi " Aatun " majan kulmille eli Berchtesgadeniin katsomaan kämppiä,
- Ensimmäinen: Zoomaa karttaa suurin piirtein 20 km mittakaavaan ja siirtele nuolella kohti itää niin tulee Berchtesgaden vastaan.
- Toinen: Laita Googlee uusi haku: Hotel Berchtesgaden, kun aukeaa niin toista ensimmäisen haun toiminnat.
Leirintäalueitakin löytyy: Berchtesgadenin lähellä Schönau am Königssee'ssä on pari kappaletta.
Füssenin, Linnojen läheltä löytyy myös. pari sivua joista voi katella:
http://www.allgaeu-abc.de Yksi valikosta löytyvä on Camping Brunnen. Heidän sivulla on semmonen videon pätkä alueesta ja ympäristöstä, tosin melko huonotasoista kuvaa.
Tai sitten sivu http://www.füssen.de
pitäisi löytyä - Tourismuksen alta samoja hotelleja kuin tuolta aikaisemman haun kautta. Tällä sivulla kun klikkaat - Übernachten niin löytyy yksityisten ihmisten Zimmereitä, leirintä alueita ym.
Palataanpa tuohon ensimmäisen ajopäivän jälkeiseen tilanteeseen. Tuntuuko oikean käden ranne kipeälle kaasukahvan puristamisesta jo alkumatkasta ? Jos niin, niin apuakin löytyy. Aja Louis'in putiikkiin Hampuriin ja osta muovilippa ( Gasgriffhilfe ) kahvaan, säädät sopivasti nojaat kämmenellä lippaan niin sormetkin lepää jarrukahvan päällä.
Oldenburg'in jälkeen voit lisätä reittihakuun osoitteen: Süderstrasse 83 Hampuri Saksa niin olet putiikin edessä, kiipeät toiseen kerrokseen varaosapalveju tiskille ja kyselet lippaa. Niitä ei löydy hyllyistä koska ovat saksalaisilta kiellettyjä ( oli ainakin takavuosina ).
Jos tuntuu liian pitkältä matkalta huitaista suoraan linnoille niin poikkea matkalla pieneen nättiin kaupunkiin Würzburgin eteläpuolella, eli Rothenburg ob der Tauber. Siitä harvinainen saksalainen kaupunki, että säästyi toisen maailman sodan tuhoilta. Jostain kumman syystä Liittoutuneet eivät käyneet pommittamassa kaupunkia. Kattele tästä lisää:
http://www.rothenburg.de majapaikkoja löydät kohdasta Tourismus, klikkaa
Unterkunftsverzeichnis
En tiedä mihin aikaa kesää aiot käydä kattelemassa Linnoja ja Majaa mutta jos erehdyt menemään Heinäkuussa tai Elokuussa niin varaudu vähintään kahteen yöhön per paikka. Väkeä on kuin " Aapon Jussia " markkinoilla. Ensin jonotat lippuja ja sitten vartut esittelykierroksen alkua ( Aatun Majalla ei tarvi mitään opasta mutta päivä sielläkin käynnissä humahtaa )
Myöhemmin muutama sana liikenteestä...
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Sillä erotuksella, että jos ottaa malmö-trave lautan yöversion, kuluu tanskan ohitukseen yhtä paljon rahaa kuin ajamalla ja saa kaupan päälle majoituksen laivassa. Laiva oli muistaakseni 8 tienoilla saksassa, joten siitä ajaakin sitten päivässä alpeille. Eli noi yöpymiset saa aika kätevästi hoidettua lautoissa esim. naantali-kapellskär ja Malmö/Trelle-Trave. Tulee nopeasti laskettuna noin 100-200e halvemmaksi kuin suora saksanlautta.(pecha @ Maalis. 20 2009,12:44) kirjoitti
Lisäksi lautalle ainakin meikäläisen kohdalla pakko laskea jotain rahaa syömiseen ja etenkin juomiseen, kun ei siellä muutakaan tekemistä ole. Siellä menee helposti se yksi satku lisää. Ajaessa on varaa valita missä syö, laivalla valikoima rajatumpi.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Totta sikäli, että nuo majoittumiset Saksaan asti on mahdollista hoitaa lauttamatkaan yhdistäen.
Säästöstä en ole täysin varma, näyttää tuo Malmö-Travemunde paattikin sentään kustantavan sesonkiaikaan likemmäs 150 juroa, koska yölähdöillä näyttäisi hyttipaikka olevan pakollinen. Tietysti jos on porukkaa jakamassa hytin kustannukset, se on taas eri juttu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
pikku kysymys...miten siinä ruotsin läpi ajamalla voi säästää 100-200, kun finnlinesillä maksaa 210/suunta ja vielä ruokien kanssa, eikä pyörä kulu yhtään mutta olutta kyllä kuluu vähän.
z-500, fzx-750, bandit 1200, gsx 1250 FA
ss-1000
ss-2000k