Niin, mitä eroa on L - moottorilla ja V - moottorilla, vai onko niillä mitään eroa? Ainakin bike lehdessä olen tömännyt Ducateista puhuttaessa L - moottori merkintään.
Villi arvaus
Liittyiskö sylinterien keskinäiseen kulmaan?
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Tuota kulmaa minäkin ajattelin, mutta sama lehti puhuu kuitenkin V - moottorista Suzuki Gladiuksen kohdalla jossa on myös 90 asteen V-twin ja VFR jossa on myös 90 astetta mutta 4 sylinteriä.
Eikös L-moottorissa sylinterit ole 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden ja moottori on kyljellään. Eli toinen sylinteri on eteenpäin ja toinen ylöspäin.
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ovat vaan keksineeet ihan oman termin, V-kone se on kuitenkin.
Eiköhän Bikessä ollut joku mainoskin jostain pyörästä jossa oli oikein suorasuihkutus... vai taisi olla joku toinen mp-lehti.
Anyways toimittajat ja mainosnikkarit ottavat vapauksia, vieläkin käytetään termiä öljynlauhdutin vaikkei missään koneessa taida ainakaan normikäytössä lämmöt niin korkealle nousta että lauhdutinta tarvittaisiin...
Dirty Nasty Furriner
Tuo vois kuulostaa ihan loogiselta, mutta Aprilia Mana 850 - mallista sanotaan myös että siinä on L2 moottori, vaikka ei sen sylinterit ihan vaaterissa näyttäisi olevan. (BIKE luettelo 2009)(klonkku6 @ Helmi. 25 2009,00:28) kirjoitti
näin on.(Staga @ Helmi. 25 2009,00:32) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
L-moottori lienee Ducatin oma nimitys hamasta 70-luvun alusta 90 asteen myllylle,V-konehan voi olla sylinterikulmaltaan vaihteleva suunnittelusta riippuen.
Tuo L-moottori on Ducatissa n. 20° taaksepäin kallistettu ja etusylinterin jäähdytysrivat ovat sylinterin suuntaiset ja takasylinterin rivat poikittaissuuntaiset.
Näin myös takasylinteri saapi kunnolla ajoviimaa.
Siinä on myös molemmat kiertokanget samalla kampiakselin kaulalla.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Pätee myös v-moottoreihin. L-moottori on vain Ducatin käyttöönottama nimitys 90-asteiselle v-moottorille. Ei siinä sen kummempaa...(okie @ Helmi. 25 2009,06:33) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kyllä.. Yleisin sekaannus tulee bokserin ja 180 asteen v-moottorin kesken.. Sielläkin eron tekee juuri tuo kiertokankien sijoittuminen kampiakselilla. V-moottorissa samalla kaulalla ja bokserissa eri kauloilla..(wekkuli @ Helmi. 25 2009,07:40) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100