Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Lainaus Mika Kallion ulosajouutisesta Brnon harkoissa: "KTM-tallin tutkimuksissa selvisi, että Mikan ajokin jarruputket olivat katkenneet alumiinisten liittimien kohdalta. " Eli alumiiniliittimet ja rosterinen punos voivat ilmeisesti reagoida keskenään myös MotoGP-tasolla ja aiheuttaa syöpymistä?

    Muitakin kriteereitä siis on osille kuin se että ovat kivan väriset...
  2. #2
    Todennäköisesti kyseessä on ollut joku muu syy kuin syöpyminen tmsv.
    Valmistusvirhe esim. tehtaalla, jolloin liittimet ei ole puristuneet riittävän tiukalle.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  3. #3
    Lainaa (vzv @ Heinä. 06 2008,16:28) kirjoitti
    Lainaus Mika Kallion ulosajouutisesta Brnon harkoissa: "KTM-tallin tutkimuksissa selvisi, että Mikan ajokin jarruputket olivat katkenneet alumiinisten liittimien kohdalta. " Eli alumiiniliittimet ja rosterinen punos voivat ilmeisesti reagoida keskenään myös MotoGP-tasolla ja aiheuttaa syöpymistä?

    Muitakin kriteereitä siis on osille kuin se että ovat kivan väriset...
    Materiaalivika? Valmistusvika? Mitoitusvika?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    joo entäs tämä vertailu

    - zinc plated steel fittings
    - stainless steel fittings

    Goodridgen hinnat alkaen tavara on tuota "zinc plated steel fittings" -versiota aika usein nettikaupoissa. mahtaako se sinkki kuoriutua siitä koskaan - oikeassa elämässä ?
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  5. #5
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 06 2008,18:06) kirjoitti
    Materiaalivika? Valmistusvika? Mitoitusvika?
    On siinä materiaalivika joo. On käytetty alumiinia kohdassa jossa tarvitaan rosterin kestävyyttä. Alumiiniset banjot & pultit katukäytössä vaikuttavat meikäläisen skeptiselle perusluonteelle kokolailla epäilyttäviltä. Painon säästössä puhutaan kuitenkin max kymmenistä grammoista.
  6. #6
    Itse en asiasta juurikaan ymmärrä, mutta Alfamerin julkaiseman "Tuning" -nimisen opaskirjan mukaan alumiiniset letkuliittimet elikkäs banjot ovat kiellettyjä katukäytössä.

    Onko tässä perää ja jos on, niin mikä on perimmäinen syy?
  7. #7
    Lainaa (zed @ Helmi. 23 2009,13:44) kirjoitti
    Itse en asiasta juurikaan ymmärrä, mutta Alfamerin julkaiseman "Tuning" -nimisen opaskirjan mukaan alumiiniset letkuliittimet elikkäs banjot ovat kiellettyjä katukäytössä.

    Onko tässä perää ja jos on, niin mikä on perimmäinen syy?
    Hämärä muistikuva on, että olis Englannissa, missä nuo kirjatkin yleensä on kirjoitettu. Siellä suolataan teitä reilulla kädellä ja ajetaan usein myös siinä loskapaskassa.

    Itse en ikinä laita alumiinibanjoja jarruletkuihin, vaikka 95% varmuudella kestäisivätkin.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #8
    Esimerkki muusta alumiinihommasta:
    Jossain vaiheessa ne kaikissa risteyksissä olevat vihreät ja harmaat niinsanotut "katujakokaapit" olivat kokonaan alumiinistä tehtyjä, eli myös jalusta (joka on noin metrin maan sisässä) oli vauhtimetallia.
    Parin vuoden päästä kaapit katkesivat varsinkin kaupunkialueilla maanpinnan tasalta koska alumiini oli syöpynyt pois. Suurimmaksi syyksi osoittautuivat koirien ulkoiluttajat, ja lemmikit jotka kusaisivat mielellään laatikoiden jalustoille. Jalustan alumiini ja maa siis muodostivat coctailin joka syövytti alumiinin pois ikäänkuin sinkin veneiden pohjista.

    Siksi meidänkin kokoamiin letkuihin ISR valmistaa banjot RSTstä.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  9.  
  10. #9
    Pyörän keulalla oleva alumiini kyllä saa osansa tiesuolasta ja paskasta, eikä se ikuinen metalli ole verrattuna rostfreihin, varsinkin vielä jos laitetaan pariksi joku asteikossa korkeammalla oleva seos.