Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 40:een 40:sta
  1. #31
    Lainaa (wesba @ Maalis. 03 2009,00:41) kirjoitti
    Väitän, että koneen kierroksilla ei ole mitään väliä öljyä valittaessa.
    Väitteeni perustuu mm. 3 asiaan:

    1. jos kierroksillä olisi merkitystä, olisi kierrosmäärät/rajat merkitty öljypurkkiin.

    2. API -luokitus kertoo mikä ölppä sopii myllyysi.

    3. öljy valitaan myös viskositeetin mukaan, eikä koneen kierrosluvun, kun sitä ei (edellenkään) ole merkitty öljypurkkiin.


    Viisaammat oikokoot, jos olen hakoteillä...



    * * * * * * * Ps. ja kyllä, MP:säni on luokitus -ja viskositeetti vaatimukset
    * * * * * * * * * *täyttävä laadukas Mobil Delvac MX öljy.
    Viskositeetillähän tuohon kierrospuolen voiteluun pääasiassa vaikutetaan.

    Kun lähestytään öljyvoitelun rajoja, öljykalvo repeää ja seurauksena on metalli-metallikosketus. Tuo raja-arvo on erilainen eri voiteluainevalmistajilla (vaikka on sama viskositeettiluku) ja tämän vuoksi laitevalmistajat testaavat öljyjä itse ja tekevät suosituksensa niiden perusteella. Tämä saattaa olla myös syy kierrosten rajoittamisella.

    Koska nopeuden raja-arvo saavutetaan eri kierroksilla erikokoisissa laakereissa (isompi laakerihalkaisija, pienempi kierrosnopeus samalla kehä-nopeudella) ei sallittua kierrosnopeutta öljylle voi määritellä, eikä ainakaan purkin kylkeen painaa. Tämän vuoksi on aina varminta luottaa valmistajan suosituksiin. Heillä kun on sitä kokemusperäistä dokumentoitua tietoa äärirajoista.

    Kaksitahtipyolella ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi tuli omat "bike"-öljyt, kosko nuo 2-tahtimopot kiertävät aika paljon enemmän kuin esim perämoottori, jossa riittääkin perinteisten 2-tahtiöljyjen voiteluominaisuudet.

    Niinpä itselin laitan Castrolin GPS:sät K1200S:ssään ihan BMW:n suositusten mukaisesti ja noihin perinteisempiin maatalousmoottoreihin (K1200LT) riittänee tuo Ralliformula, vaikkei se taidakaan suosituslistalta löytyä. Mutta ei kyllä paljon kierräkään.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  2. #32
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 03 2009,07:38) kirjoitti
    Moottoripyöräilyhän ei ole mikään järkeen perustuva harrastus. Eli varmaan on parasta, jotta jokainen tunkee omaan mussukkaansa * juuri niin kalliit öljyt kuin kukkaro sietää ja hyvä mieli syntyy.

    Ideaalitilannehan tulee noiden kahden käyrän leikkaamisesta: Rahat menee ja hyvä mieli syntyy.
    Minulle ei ainakaan tule hyvä mieli siitä, kun rahat menevät.
    Mutta kuten sanoit, jokainen tehköön omalla tavllaan.


    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  3. #33
    Ite oon ajanna vm2000 R:llä Syksy/kevät 5w-50 ja "kuumalla" kesäilmalla 10/15w-50 eikää mitään ongelmia. Välimerenrannoillakin pysy "tilkkeet" kuivina ja ei ollu ku ihan normaalia hävikkiä ja paremmin se notkeempi voie siirtää lämpöö myllystä ku joku delvakki, se vaan voiteleepi. Tietääkseni "ilmakoneessa" ölyllä on suuri merkitys lämmönsiirron kannalta, jos olen väärässä niin kertokaa toki lajitoverit.
    Boxeriukko
  4. #34
    Lainaa (Repa @ Maalis. 03 2009,08:45) kirjoitti
    Minulle ei ainakaan tule hyvä mieli siitä, kun rahat menevät.
    Mutta kuten sanoit, jokainen tehköön omalla tavllaan.

    t. Repa
    Sama juttu minullakin.
    Laitan sinne ohjekirjan mukaista vaadittavan laatuluokan öljyä, joka on edullista.

    Jotenkin tuntuu, että toi moninkertaisten hintojen maksu öljyistä on vastoin ekologisiakin tavoitteita, kun pitää kaikkia mahdollisia lisäaineita ensin tehdä esim. energiakustannuksia lisäämällä ja sitten vielä hävittää ne samaiset aineet.

    Perusöljyt on ehkä enemmän "ympäristöystävällisiä".

    Pekka
    Pekka
  5. #35
    Lainaa (Pekkavee @ Maalis. 07 2009,19:11) kirjoitti
    Sama juttu minullakin.
    Laitan sinne ohjekirjan mukaista vaadittavan laatuluokan öljyä, joka on edullista.
    Niin minäkin....
    <p>2002-2014</p>
  6. #36
    Lainaa (boxeriukko @ Maalis. 07 2009,18:44) kirjoitti
    Ite oon ajanna vm2000 R:llä Syksy/kevät 5w-50 ja "kuumalla" kesäilmalla 10/15w-50 eikää mitään ongelmia. Välimerenrannoillakin pysy "tilkkeet" kuivina ja ei ollu ku ihan normaalia hävikkiä ja paremmin se notkeempi voie siirtää lämpöö myllystä ku joku delvakki, se vaan voiteleepi. Tietääkseni "ilmakoneessa" ölyllä on suuri merkitys lämmönsiirron kannalta, jos olen väärässä niin kertokaa toki lajitoverit.
    Jotenkin tuntuis, että eipä olisi suurta merkitystä öljyllä lämmönsiirron kannalta.

    Kuinka niin notkeempi? Nois sun mainitsemathan on kuumana kuin yksiaste 50. Liekö sitä mainitsemaasi delvakkia saa edes xxW-50:senä? Joos saa, niin vois vaikka ostaa.
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
  7. #37
    No kyllähän tota delvakkiakin saa moniasteisena mutta yleensä on yx asteinen ja toimii, kyllähän HD-ukkona tiedät. Mutta tarkoitus olikin että kun lämpötilat vaihtelee rajusti niin 5/10=(öljynjuoksevuus) ja 50W voitelee niin ääriolosuhteissa on mielestäni parempi. Eli jos ajan vaan jossain "kuumassa" niin 50w delvakki ois ookoo mutta näin ei aina ole. Ja paremmin tarttaa esim. -10c. kun täytyy lähttee duuniin. Olenko väärässä
    Boxeriukko
  8. #38
    Olet boxeriukko oikeassa.
    Paremmin starttaa.

    Monikaan ei kuitenkaan varmaan lähde moottoripyörällä duuniin -10 asteen lämpötiloissa.

    En minä ainakaan.

    Joten mulle se 20W-50 toimii mainiosti mun ajoilla.
    Ajelen vain -5 asteen yli menevissä lämmöissä, joissa toi 20W-50 on tehtaan suositus.
    Se on kanssa halpaa. Motonetista ostin juuri Motoxia 5 litraa.
    Hinta oli sen 15.50 per 5 litraa.

    Pekka
    Pekka
  9. #39
    Ostinpa sitten äsken Motonetistä kannun Mobil RF 5W-50 joka saa kelvata Gessulle. Tulee sen verran vähän kilometrejä, että vaihdan öljyt vain joka toinen vuosi. Tuollainen parempi öljy uskoakseni estää hapettumista talven aikana paremmin.

    Kohtahan sitä voisikin alkaa tallissa mopon huoltoharjoiteet.
  10.  
  11. #40
    Lainaa (Repa @ Maalis. 03 2009,08:42) kirjoitti
    Kun lähestytään öljyvoitelun rajoja, öljykalvo repeää ja seurauksena on metalli-metallikosketus. Tuo raja-arvo on erilainen eri voiteluainevalmistajilla (vaikka on sama viskositeettiluku) ja tämän vuoksi laitevalmistajat testaavat öljyjä itse ja tekevät suosituksensa niiden perusteella. Tämä saattaa olla myös syy kierrosten rajoittamisella.

    Kaksitahtipyolella ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi tuli omat "bike"-öljyt, kosko nuo 2-tahtimopot kiertävät aika paljon enemmän kuin esim perämoottori, jossa riittääkin perinteisten 2-tahtiöljyjen voiteluominaisuudet.
    Saattaa ollakin. Oman käsitykseni mukaan kierrosten rajoittaminen 4T-laitteissa on seurausta lähinnä siitä ettei venttiilikoneisto pysy enää perässä.

    2T-perämoottorit toimivat kyllä alemmilla kierroksilla kuin maa2T-sovellukset, mutta öljyn erilaisuus perustuu lähinnä moottorin lämpötilaeroihin. Esim. 2T-pyörässä lämpötilat muuttuvat paljon enemmän vaikkapa maantieltä kaupunkiin saapuessa, jäähdytysveden lämpötila nousee helposti 70 -> 100 astetta C. Perämoottorissa olosuhteista riippuen jäähdytysvesi on 0-25 asteista ja nopeus on paljon enemmän vakio kuin maasovelluksissa. Kysymys on öljyn erilaisesta palamisesta, maa-2T-öljyn kuuluu palaa paljon korkeammassa lämpötilassa kuin veneöljyn.
    Kronoby Racing Team
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12