Viskositeetillähän tuohon kierrospuolen voiteluun pääasiassa vaikutetaan.(wesba @ Maalis. 03 2009,00:41) kirjoitti
Kun lähestytään öljyvoitelun rajoja, öljykalvo repeää ja seurauksena on metalli-metallikosketus. Tuo raja-arvo on erilainen eri voiteluainevalmistajilla (vaikka on sama viskositeettiluku) ja tämän vuoksi laitevalmistajat testaavat öljyjä itse ja tekevät suosituksensa niiden perusteella. Tämä saattaa olla myös syy kierrosten rajoittamisella.
Koska nopeuden raja-arvo saavutetaan eri kierroksilla erikokoisissa laakereissa (isompi laakerihalkaisija, pienempi kierrosnopeus samalla kehä-nopeudella) ei sallittua kierrosnopeutta öljylle voi määritellä, eikä ainakaan purkin kylkeen painaa. Tämän vuoksi on aina varminta luottaa valmistajan suosituksiin. Heillä kun on sitä kokemusperäistä dokumentoitua tietoa äärirajoista.
Kaksitahtipyolella ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi tuli omat "bike"-öljyt, kosko nuo 2-tahtimopot kiertävät aika paljon enemmän kuin esim perämoottori, jossa riittääkin perinteisten 2-tahtiöljyjen voiteluominaisuudet.
Niinpä itselin laitan Castrolin GPS:sät K1200S:ssään ihan BMW:n suositusten mukaisesti ja noihin perinteisempiin maatalousmoottoreihin (K1200LT) riittänee tuo Ralliformula, vaikkei se taidakaan suosituslistalta löytyä. Mutta ei kyllä paljon kierräkään.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Minulle ei ainakaan tule hyvä mieli siitä, kun rahat menevät.(C-A-D @ Maalis. 03 2009,07:38) kirjoitti
Mutta kuten sanoit, jokainen tehköön omalla tavllaan.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ite oon ajanna vm2000 R:llä Syksy/kevät 5w-50 ja "kuumalla" kesäilmalla 10/15w-50 eikää mitään ongelmia. Välimerenrannoillakin pysy "tilkkeet" kuivina ja ei ollu ku ihan normaalia hävikkiä ja paremmin se notkeempi voie siirtää lämpöö myllystä ku joku delvakki, se vaan voiteleepi. Tietääkseni "ilmakoneessa" ölyllä on suuri merkitys lämmönsiirron kannalta, jos olen väärässä niin kertokaa toki lajitoverit.
Boxeriukko
Sama juttu minullakin.(Repa @ Maalis. 03 2009,08:45) kirjoitti
Laitan sinne ohjekirjan mukaista vaadittavan laatuluokan öljyä, joka on edullista.
Jotenkin tuntuu, että toi moninkertaisten hintojen maksu öljyistä on vastoin ekologisiakin tavoitteita, kun pitää kaikkia mahdollisia lisäaineita ensin tehdä esim. energiakustannuksia lisäämällä ja sitten vielä hävittää ne samaiset aineet.
Perusöljyt on ehkä enemmän "ympäristöystävällisiä".
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Niin minäkin....(Pekkavee @ Maalis. 07 2009,19:11) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Jotenkin tuntuis, että eipä olisi suurta merkitystä öljyllä lämmönsiirron kannalta.(boxeriukko @ Maalis. 07 2009,18:44) kirjoitti
Kuinka niin notkeempi? Nois sun mainitsemathan on kuumana kuin yksiaste 50. Liekö sitä mainitsemaasi delvakkia saa edes xxW-50:senä? Joos saa, niin vois vaikka ostaa.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
No kyllähän tota delvakkiakin saa moniasteisena mutta yleensä on yx asteinen ja toimii, kyllähän HD-ukkona tiedät. Mutta tarkoitus olikin että kun lämpötilat vaihtelee rajusti niin 5/10=(öljynjuoksevuus) ja 50W voitelee niin ääriolosuhteissa on mielestäni parempi. Eli jos ajan vaan jossain "kuumassa" niin 50w delvakki ois ookoo mutta näin ei aina ole. Ja paremmin tarttaa esim. -10c. kun täytyy lähttee duuniin. Olenko väärässä![]()
Boxeriukko
Olet boxeriukko oikeassa.
Paremmin starttaa.
Monikaan ei kuitenkaan varmaan lähde moottoripyörällä duuniin -10 asteen lämpötiloissa.
En minä ainakaan.
Joten mulle se 20W-50 toimii mainiosti mun ajoilla.
Ajelen vain -5 asteen yli menevissä lämmöissä, joissa toi 20W-50 on tehtaan suositus.
Se on kanssa halpaa. Motonetista ostin juuri Motoxia 5 litraa.
Hinta oli sen 15.50 per 5 litraa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ostinpa sitten äsken Motonetistä kannun Mobil RF 5W-50 joka saa kelvata Gessulle. Tulee sen verran vähän kilometrejä, että vaihdan öljyt vain joka toinen vuosi. Tuollainen parempi öljy uskoakseni estää hapettumista talven aikana paremmin.
Kohtahan sitä voisikin alkaa tallissa mopon huoltoharjoiteet.![]()
Saattaa ollakin. Oman käsitykseni mukaan kierrosten rajoittaminen 4T-laitteissa on seurausta lähinnä siitä ettei venttiilikoneisto pysy enää perässä.(Repa @ Maalis. 03 2009,08:42) kirjoitti
2T-perämoottorit toimivat kyllä alemmilla kierroksilla kuin maa2T-sovellukset, mutta öljyn erilaisuus perustuu lähinnä moottorin lämpötilaeroihin. Esim. 2T-pyörässä lämpötilat muuttuvat paljon enemmän vaikkapa maantieltä kaupunkiin saapuessa, jäähdytysveden lämpötila nousee helposti 70 -> 100 astetta C. Perämoottorissa olosuhteista riippuen jäähdytysvesi on 0-25 asteista ja nopeus on paljon enemmän vakio kuin maasovelluksissa. Kysymys on öljyn erilaisesta palamisesta, maa-2T-öljyn kuuluu palaa paljon korkeammassa lämpötilassa kuin veneöljyn.
Kronoby Racing Team