Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
    Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
    Tarkentaisitko minkälaista on kitkaa vähentävä öljy? Eikös kaikilla öljyillä ole moinen vaikutus..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    No noissa synteettisissä autoöljyissä on kitkaa vähentäviä aineosia ja siksihän niitä ei voi käyttä kehittymättömissä moottoripyörissä *
    Lainaa (Puksuttaja @ Helmi. 21 2009,20:11) kirjoitti
    Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä *nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
    Höh, ihan turhaa laittaa jotain peseviä öljyjä.
    20W-50 mineraali toimii mainiosti, sehän on kuin vanha kuplavolkkarin moottori.
    Motonetissä 20W-50 maksaa 15,50 per 5 litraa.

Ei kai noi synteettiset pysy koneessa ollenkaan, kun stefat menee ruvelle eikä BMW myöskään niitä suosittele.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (Pekkavee @ Helmi. 21 2009,21:00) kirjoitti
    Mitä sieltä tuolla hinnalla löytyy? Olen katsellut, mutta en ole huomannut.. Lähiprismassa kun ei ole viime aikoina ollut Shell X-100 20W-50:stä...
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
    delvaccia
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
    Mikäli ei kytkin pyöri öljyssä niin miksi ei sitten käyttäis Kendallin GT1:stä, Valvolinen VR1:stä tai Redlinen vastaavaa KUNNON öljyä
    Eikös ne kitkaa vähentävät eli polttoainetta säästävät täyssynteettiset käytä lisäaineena molybdeenia tms., joka oikeasti on haitallista märkäkytkimen toiminnalle! En ehkä moisia mopoon laittaisi! Sen sijaan rohkeasti olen välillä käytellyt puolisynteettisiä 10W-40:siä autoöljyjä, joissa ei tosiaan ole mainintaa kitkaa vähentävistä lisäaineista ...
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
    Lainaa (Pekkavee @ Helmi. 21 2009,20:00) kirjoitti
    Höh, ihan turhaa laittaa jotain peseviä öljyjä.

Ei kai noi synteettiset pysy koneessa ollenkaan, kun stefat menee ruvelle eikä BMW myöskään niitä suosittele.
    HP2 Sportin manuskassa on erikseen mainittu öljyksi Castrolin synteettistä 10W-60 öljyä (samaa, mitä käytetään M-sarjan autoissa). Espanjan bemarin huollossa hinnat on noin 40€/litra. Motonetistä saa 4l kannun 59,90€. Ainakaan mulla ei ole vienyt yhtään öljyä. Edelliset oli jotain 6000km, eikä pinta ollut laskenut yhtään. Nykyisillä on menty huollon jälkeen 4000km ja sama homma. On kyllä ihan ryöstöhinta huollossa.
    Dixi et animam levavi
    Lainaa (vmt @ Helmi. 21 2009,22:27) kirjoitti
    Mitä sieltä tuolla hinnalla löytyy? Olen katsellut, mutta en ole huomannut.. Lähiprismassa kun ei ole viime aikoina ollut Shell X-100 20W-50:stä...
    No tuolla hakusanalla löytyy
    MOTOX-AllFleet 20W50 SG/CF 5l
    tuolta http://www.motonet.fi/?id=5

Sopii ainakin R1100GS Bemariin ihan ohjekirjan mukaan.

Pekka

Pekka
    Lainaa (Halti @ Helmi. 22 2009,00:43) kirjoitti
    Eikös ne kitkaa vähentävät eli polttoainetta säästävät täyssynteettiset käytä lisäaineena molybdeenia tms., joka oikeasti on haitallista märkäkytkimen toiminnalle! En ehkä moisia mopoon laittaisi! Sen sijaan rohkeasti olen välillä käytellyt puolisynteettisiä 10W-40:siä autoöljyjä, joissa ei tosiaan ole mainintaa kitkaa vähentävistä lisäaineista ...
    Tässähän on taas hyvän öljyväännön ainekset kasassa - varsinkin kun näyttää menevän märät ja kuivat kytkimet sekaisin...

Itse käytän Toron lumilingossa 5W-30 synteettistä ja hyvin lumi lentää.

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Ite oon ruvennu käyttään tota kylmäpuristettua rypsiöljyä kun siinä on sitä omega3 lisäainetta joka ehkäisee tota - ööö - mikä se nyt olikaan ...?
    - juha -
    ...antioksidantti?.. säästää tiivisteitä ja hermoja
    Jaahas sano joo. Eipä ole kellään kokemusta noista autoöljyistä näemmä eikä mielipidettä niiden soveltuvuudesta.

Mopoöljyjen käytön olen päättänyt lopettaa. Niistä kun en usko olevan mitään mitään hyötyä verrattuna autoöljyyn boxeri-Gessussa mutta synteettistä sen olla pitää silti.

perk mä oon pitänyt mobilin ralliformulaa kaikkissa bmw:ssä
    ei ainakaan haittaa oo ollut.
    eikä pöläytä juuri vaikka pitäs sivu tuella vähän aikaa.
    tuohon stefojen rikkoontumiseen en usko.
    ja mulle on sanottu aiemminkin et ihan liian kalliita öljyjä
    koneessa pidän. mut sen sentään ite päätän.
    Jaa autoöljyistä kokemusta? Ei mulla, mutta tohon pyörään lurautin Mobil 1 olisko ollu 5W-50 talveksi. On vähän notkeempi pyörähtämään käyntiin. Hyvin se on pelannu.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
    Lainaa (pozo izquierdo @ Helmi. 22 2009,09:42) kirjoitti
    Lainaa (Halti @ Helmi. 22 2009,00:43) kirjoitti
    Tässähän on taas hyvän öljyväännön ainekset kasassa - varsinkin kun näyttää menevän märät ja kuivat kytkimet sekaisin...

Itse käytän Toron lumilingossa 5W-30 synteettistä ja hyvin lumi lentää.

t. pozo

Ehdottomasti kuivaan kytkimeen 10W-60, se kun käy niin lämpöisenä ;)
    F = dp / dt
    On vain yksi öljy, muita öljyjä sinun ei pidä palvoman!

Ja pesee taatusti paremmin kuin OMO tai Fairy! Synteettisillä ajon jälkeen kun tuota pistät koneeseen, niin ensimmäisen parin sadan kilometrin jälkeen öljy on jo mustaa!
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (C-A-D @ Helmi. 23 2009,11:54) kirjoitti
    On vain yksi öljy, muita öljyjä sinun ei pidä palvoman! *
    Itse suosin tätä merkkiä, päivittäin.

No ei, näin talvikeleillä taitaa koneessa pyöriä 5-40W synteettinen.

Eikä tätäkään pidä unohtaa.. *

BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
    Kaikkea te poijaat moottoreihinne laitatta
    <p>2002-2014</p>
    Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä *nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
    Pane synteettiset vaan sinne koneeseen. Itse olen niitä käyttänyt niin autoissa kuin mopoissakin viimeiset parikymmentä vuotta. Rallyformulaa ja helixiä.

Nuo öljythän on tehty moottorikäyttöön, siksi ihmettelen tuota tiivisteiden vuotokeskustelua öljyihin liittyen. Mutta eiköhän siitä ole ollut jo ihan tarpeeksi vääntöä.

Ainut poikkeus synteettisten öljyjen sopimattomuuteen lienee tuo märkäkytkin, jota Gessussa ei ole. Eli synteettisen käytölle ei minun mielestäni ole mitään estettä.

Tuo maininta "pesevät öljyt" jäi kyllä vaivaamaan. Miten niin pesevät?

t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
    Lainaa (Repa @ Helmi. 24 2009,14:27) kirjoitti
    Tuo maininta "pesevät öljyt" jäi kyllä vaivaamaan. Miten niin pesevät? *

t. Repa
    Jospas hakusessa olikin esim tämä tavara:

http://www.tecalemit.fi/tuottee....sisalto

Itse pesaisin LT:n koneen kertaalleen tuolla myrkyllä sisäpuolelta...Ei siis öljyä suorastaan vaan pesevää lisäainetta.
    Mustaa tavaraa sieltä ulos kyllä tuli.

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Pane synteettiset vaan sinne koneeseen. Itse olen niitä käyttänyt niin autoissa kuin mopoissakin viimeiset parikymmentä vuotta. Rallyformulaa ja helixiä.

Nuo öljythän on tehty moottorikäyttöön, siksi ihmettelen tuota tiivisteiden vuotokeskustelua öljyihin liittyen. Mutta eiköhän siitä ole ollut jo ihan tarpeeksi vääntöä.

Ainut poikkeus synteettisten öljyjen sopimattomuuteen lienee tuo märkäkytkin, jota Gessussa ei ole. Eli synteettisen käytölle ei minun mielestäni ole mitään estettä.

t. Repa
    Mineraaliöljy luontaisesti vaikuttaa kumiin turvottavasti, mutta jotkin synteettisen öljyn ainesosat vaikuttavat kumiin päinvastoin, jolloin tiivisteet pienenevät ja alkavat vuotaa. Käytännössä tuo vältetään joko lisäaineistuksella, tai toisenlaisilla tiivisteillä.

Käytännössä kaikki nykyiset öljyt sisältävät "peseviä"-ainesosia. Tarkoittaa siis lisäaineistusta, joka sitoo palamisessa ja moottorin kuluessa syntyviä hiukkasia itseensä, ja estää niitä kerääntymästä suuremmiksi rykelmiksi. Jos esim. nokihiukkaset pääsevät kerääntymään suuremmiksi rykelmiksi, ne toimivat öljyn seassa hiovina komponentteina, jolloin moottorin kuluminen kasvaa.

Superbike #7
    Lainaa (Nitrous @ Helmi. 24 2009,14:48) kirjoitti

t. Repa
    Mineraaliöljy luontaisesti vaikuttaa kumiin turvottavasti, mutta jotkin synteettisen öljyn ainesosat vaikuttavat kumiin päinvastoin, jolloin tiivisteet pienenevät ja alkavat vuotaa. Käytännössä tuo vältetään joko lisäaineistuksella, tai toisenlaisilla tiivisteillä.

Käytännössä kaikki nykyiset öljyt sisältävät "peseviä"-ainesosia. Tarkoittaa siis lisäaineistusta, joka sitoo palamisessa ja moottorin kuluessa syntyviä hiukkasia itseensä, ja estää niitä kerääntymästä suuremmiksi rykelmiksi. Jos esim. nokihiukkaset pääsevät kerääntymään suuremmiksi rykelmiksi, ne toimivat öljyn seassa hiovina komponentteina, jolloin moottorin kuluminen kasvaa.
    Kiitoksia tuo pesevyyden tarkennuksesta.

Mitä tuohon kumin turpoamiseen öljynvaikutuksesta tulee, niin kysehän on silloin ymmärtääkseni luonnon kumista. Moottoreissa taasen käytettäneen pääasiassa nitriilikumisia (synteettisiä) tiivisteitä, joilla on hyvä öljyn- ja lämpötilankesto eikä mitään tekemistä luonnon kumin kanssa. Luonnonkumiahan käytetään paikoissa, joissa tarvitaan jousto-ominaisuuksia vielä erittäin kylmissä olosuhteissa, esim. -45 astetta ja sitä kylmemmissä olosuhteissa. Ja minä kyllä luulen, että moottori käy kyllä normaalisti tuon lämpötilan lämpöisemmällä puolella.

Ja paikoissa, joissa laitteella on mahdollisuus joutua happojen, liuottimien tms. vaikutuksen alaisiksi, käytetään yleisesti valmistajien toimesta tiivisteitä, jotka nuo aineet kestävät.

Minua suunnattomasti ihmetyttäisi, jos joku auto/pyörävalmistaja vielä kiistattomasti mineraaliöljyjä parempien, synteettisten öljyjen aikakaudella käyttäisi tiivisteitä, jotka eivät sitä kestä.

Kytkimen toiminta onkin sitten toinen juttu. Jos pyörävalmistajat varoittavat käyttämästä synteettisiä öljyjä märkälevykytkinsysteemeissä, niin uskottavahan se on. On noista öljyjen lisäaineista ollut haittaa muissakin laitteissa, esim. öljypumpuissa hydrauliikkajärjestelmissä.

t. Repa
    Eiköhän BMW:lläkin seurata aikaansa. Ainakin mun R1100RS moottorissa synteettiset öljyt pysyy sisällä ja vm. 1996 ajettu alusta asti synteettisillä öljyillä. Alkuperäisen huoltokirjan mukaan. Mut ei oo Shell. Vaihteistoon ihan eri öljy! Sielläkin parasta mitä rahalla saa, Castrol SAF-XO 75W-90. BMW:n ensiasennusöljy! Ei BMW purkissa! On pikkuisen halvempaa sama öljy, ilman BMW logoa.

Miks ihmeessä sen öljyn pitäis olla halvinta p****a mitä kaupasta saa, kalliiseen BMW motskariin, en ymmärrä!

Laita moottoriin sellaista öljyä missä on moottoripyörän kuva öljypurkin kyljessä. Ihan varmasti toimii. Öljykustannus on varmaan pienin yksittäinen kustannus moottoripyöräilyssä.

t. hanski

<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
    Lainaa (57pannu @ Maalis. 02 2009,22:01) kirjoitti
    Laita moottoriin sellaista öljyä missä on moottoripyörän kuva öljypurkin kyljessä. Ihan varmasti toimii. Öljykustannus on varmaan pienin yksittäinen kustannus moottoripyöräilyssä.

t. hanski
    Itse asiassa ihan hyv kommentti. Kun purkissa on mopon kuva, sisällä oleva aine toiminee hyvin kovemmillakin kierroksilla. Kierroksilla, joilla ehkä, huom! ehkä, nuo helixit ja formulaykköset eivät toimi täysin odotetulla tavalla. Faktaa ei ole tarjota, mutta tuntuu loogiselta.

t. Repa

Ps. No eihän toi gessu kyllä mikään korkeakierroksinen sirkkeli kyllä ole...

Väitän, että koneen kierroksilla ei ole mitään väliä öljyä valittaessa.
    Väitteeni perustuu mm. 3 asiaan:

1. jos kierroksillä olisi merkitystä, olisi kierrosmäärät/rajat merkitty öljypurkkiin.

2. API -luokitus kertoo mikä ölppä sopii myllyysi.

3. öljy valitaan myös viskositeetin mukaan, eikä koneen kierrosluvun, kun sitä ei (edellenkään) ole merkitty öljypurkkiin.

Viisaammat oikokoot, jos olen hakoteillä...

* * * * * * * Ps. ja kyllä, MP:säni on luokitus -ja viskositeetti vaatimukset
    * * * * * * * * * *täyttävä laadukas Mobil Delvac MX öljy.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  30.  
    Moottoripyöräilyhän ei ole mikään järkeen perustuva harrastus. Eli varmaan on parasta, jotta jokainen tunkee omaan mussukkaansa juuri niin kalliit öljyt kuin kukkaro sietää ja hyvä mieli syntyy.

Ideaalitilannehan tulee noiden kahden käyrän leikkaamisesta: Rahat menee ja hyvä mieli syntyy.
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen