Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Eli ekaa pyörää 7-vuotiaalle pojalle haetaan. Vinkkejä siitä millainen pyörän pitäisi olla ja mitä pitää/kannattaa huomioida ??
    Ajokokemusta pojalle ei omasta mp vielä ole mutta 3 vuotta on takana jo istuskellut.
    Siis hjelppiä tarttetaan... ja vinkkiä..
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  2. #2
    Itse ajelin tuon ikäisenä suzuki DS 80:llä, ei ole liian raju.. alle 10hv. Nyt taitaa kulkea JR-mallinimellä. Hondat ovat kanssa luotettavia pelejä.
    Honda CRF 250 L
  3. #3
    Yamaha PW ja Honda QR
    AR125 * * * * -87
    ZX-6R * * * * -97
    SV650S * * * -04
    VFR 800 VTEC- -02
    GSF 1250 SA * -08
    VFR 750 F -92
    GSF 1250 SA -08
    ZX-12R -04
    Hayabusa -06
    CBR 1100 XX -04
    Suzuki VL1500.-98
    Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
  4. #4
    Meidän jälkikasvun ehdoton kestosuosikki oli Honda XR 80, lapset olivat silloin muutaman vuoden alle kymmenen. Eihän se mikään varsinainen crossi ole, mutta ensipyöräksi erinomainen ja todella kestävä - XR:llä ajettiin surutta pitkin ja poikin pihaa, piennarta ja polkuja useampi kesä kolmen tenavan voimin, öljyt vaihdettiin aikaajoin ja bensaa tankkiin ynnä parit takarenkaat ja yksi ratas-ketjusetti.
  5. #5
    WaltsuCB600:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Seinäjoki/Huittinen/Tampere/Helsinki
    Honda QR:n minäkin sain muksuna... AIVAN IHQ OLI SILLOIN... ...

    Isä aina kehu mopoa, kun käytti hyviä öljyjä niin ei tarvinnut vaihtaa kuin kerran uusi tulppa... Laatu peli! Myydessä taidettiin saada lähes sama raha, kun maksettiin uutena... Mut silloin oli silloin ja nyt on nyt...



    Hullu se on...

    Honda CB600F Hornet 2007
    Honda CRF250R 2006
  6. #6
    Meillä oli Hondan XR 80 ja Suzuki DS 80, joka on vieläkin. Honda on ehkä hankalampi alkuun kun on hieman vaikeampi saada käyntiin, kastelee tulpan helpommin jne. mutta äkkiäpä ne niksit oppii ja 4t-koneella on helppo ajaa. Suzuki taas on vähän pienempi ja helppo peli muutenkin, lähtee hyvin käyntiin, todella helppo huoltaa jne. 2t-peli on omasta mielestä ehkä hauskempi ajaa tehopiikin (no ei se kummoinen ole mutta kuitenkin) takia, tuntuu vähän tehokkaammalta. 4t ei jätä ajokamoihin 2t-käryä ja vie vähemmän bensaa. Honda on vähän hiljaisempi kuin Suzuki eli naapurisovun kannalta parempi. Molemmissa on puolensa eikä kumpikaan ole huono laite. Mutta ehdottomasti tuollainen minicrossi kuin joku vanhahko mopo (pv, monkey S1, solifer jne.), on nimittäin ihan eri kaliiberin ajo-ominaisuudet crosseissa.
  7. #7
    Lainaa (Turder @ Helmi. 20 2009,11:15) kirjoitti
    Honda on vähän hiljaisempi kuin Suzuki eli naapurisovun kannalta parempi.
    Juu, kun meillä Honda vaihtu KX:ään, niin naapurin kanat lopetti munimisen ja mummo tervehtimisen.
  8. #8
    Kiitos neuvoista... ja vinkkiä saa laittaa hyvistä vaihtoehdoista, jos jollakin tiedossa jotain.

    Ja lisää tietoa kyllätarvitaan... mites paljon vaatii huoltoa ja korjaamista. Ja minkä ikäinen on vielä järkevä, näyttää olevan aika laaja kirjo noissa valmistusvuosissa.

    Ja entäs kun kaveri ei oo aiemmin ajanut, niin miten pärjäilee tuollaisella 80 kymppisellä
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  9. #9
    Siellä länsirannikolla on helppoa poiketa kilvetön Ruotsista hakemaan, saa samalla hinnalla kuin täältä, mutta 10 vuotta uudemman.
    Esim. tämä 695e -05 yammun 50 pv. vertaa näihin
    Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
    BMW K 1200 RS
    Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
    http://www.bmwkltibmixof.com/
  10. #10
    Meillä painittiin saman ongelman kanssa pari-kolme vuotta sitten, tuolloin tuli ostettua Rieju MX 50. Morinin keskipakokytkimellisellä 3.5 hp:n 2t koneella ja 12-15 tuumaisilla pyörillä varustettu minicrossi.

    Vähän kokemuksia...
    Älä osta kasvunvaraa, eka pyörä ei saa olla liian iso / vaikea, eli tässä casessa unohtaisin 80cc vaihteelliset. Meillä taas Rieju oli ekan syksyn pikkaisen korkea josta sitten pientä riesaa oli, nyt koko on just ja ajaminen sujuu.
    Toisaalta liian pienikään ei ole hyvä, eli 7v:lle tuskin 10-tuumaiset enää käy. Eli ei muuta kuin koeistumaan.

    Sitten ne ajopaikat: Jos mopo tulee ihan piha-ajeluun niin sitten välttää hyvin vähän simppelimpikin alusta, mutta jos on tarkoitus crossiradalle mennä niin sitten olis hyvä että vaimennukset olis kunnolliset. Tässä meidän Riejussa esim etuhaarukassa ei ole nestevaimennusta ja se alkaa nyt vauhtien kasvaessa jo vähän harmittaa.

    Varusteista: Hanki kunnolliset vaikka käytettyinä. Eli kypärä (+lasit), hanskat, saappaat, polvarit+kyynärsuojat ja hartiasuoja. Varsinkin saappaita kandee kytätä käyttettyinä ne jää nopeesti pieneksi.
    Ja vahdi että niitä suojia käytetään sillä tuon ikäinen vielä uskoo ja oppii.

    Tässä nyt enshätään...

    ps Meillä saattais olla kypärä + lasit + suojia joutilaana, laita vaikka privaa jos kiinnostaa.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  11. #11
    Lainaa (Timberline @ Helmi. 20 2009,11:47) kirjoitti
    Kiitos neuvoista... ja vinkkiä saa laittaa hyvistä vaihtoehdoista, jos jollakin tiedossa jotain.

    Ja lisää tietoa kyllätarvitaan... mites paljon vaatii huoltoa ja korjaamista. Ja minkä ikäinen on vielä järkevä, näyttää olevan aika laaja kirjo noissa valmistusvuosissa.

    Ja entäs kun kaveri ei oo aiemmin ajanut, niin miten pärjäilee tuollaisella 80 kymppisellä
    Hyvin se sillä pärjää...veljenpojat on ajellu 80 cc Yammu YZ:lla tuon ikäisinä. Riippuu tietenkin kersasta että minkälaisella itsesuojeluvaistolla on varustettu, mutta itse kyllä kallistuisin Yammun 80:sten suuntaan *(PW tai YZ) tai sitten Minicrosseihin (Minicrosseja)
    -08 Kawasaki ZX-6R
    -07 Honda Hornet 600 (ex)
    -99 Suzuki GS 500 (ex)
  12. #12
    Sanoisin kokemukseen perustuen, että unohda kaikki keskipakokytkimet ja muut automaattihärpäkkeet heti alkuunsa. Vaihteiden käyttö on kumminkin opeteltava, niin se onnistuu aivan hyvin heti ekalla pyörällä. Alkuun opetellaan liikkeelle lähtöä ja ajoa ykkösellä, vaihtaminen astuu kuvioihin yllättävän nopeasti ja ongelmitta. Nelarista löytyy sillai mukavasti vääntöä, että liikkeellelähdöt alkaa sujua varsin pienellä harjottelulla.
    XR:n koneen kestosta tuossa jo aiemmin kertoilinkin, sama mylly taisi olla jo aikanaan daxeissa, vai mitä ne nyt olikaan ne pienet tossumopot.
  13. #13
    Lainaa (Mikk@ @ Helmi. 20 2009,12:34) kirjoitti
    Siellä länsirannikolla on helppoa poiketa kilvetön Ruotsista hakemaan, saa samalla hinnalla kuin täältä, mutta 10 vuotta uudemman.
    Esim. tämä 695e -05 yammun 50 pv. vertaa näihin
    Täytyy kyllä sanoa että tuntuu aika karskilta edes pyytää vuoden -95 XR 80 Hondasta 1200 euroa. Tai sitten mä en vaan ymmärrä tätä juttua.
    Tolla hinnalla mä tosiaan tuon kaksi pyörää nääpurimaasta ja uudempia vielä. Ja osa noista suomessa myytävistä ovat vielä pikkuvikaisia joten hinta putoaa 800-1000 euroon, Vau
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  14. #14
    Lainaa (Timberline @ Helmi. 20 2009,11:47) kirjoitti
    Ja entäs kun kaveri ei oo aiemmin ajanut, niin miten pärjäilee tuollaisella 80 kymppisellä
    Kasikymppisellä crossilla tulee pipi siis niillä tehokkailla. Harjoitteluun joku turvallinen, matala istuinkorkeus, mieluusti automaattitoimisella vaihteistolla.
    Aikoinaan ostin Mototpowerista harjoittelulaitteita, kestää pojan paikat ja sun lompsa.
    Ajovarusteet kunnolliset koska polvillaan käydään ja kypärä leukasuojalla kun aina mennään naamalleen asti.

    ed. kolmen pojan kanssa touhunnut



    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  15. #15
    Jotenkin toi 50 vaikuttais järkevämmältä. Ei tulis kammoa kaks pyöräisiiin heti kättelyssä.
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  16. #16
    Lainaa (Timberline @ Helmi. 19 2009,11:31) kirjoitti
    Eli ekaa pyörää 7-vuotiaalle pojalle haetaan. Vinkkejä siitä millainen pyörän pitäisi olla ja mitä pitää/kannattaa huomioida ??
    Ajokokemusta pojalle ei omasta mp vielä ole mutta 3 vuotta on takana jo istuskellut.
    Siis hjelppiä tarttetaan... ja vinkkiä..
    Automaatti tai puoliautomaatti max50-90cc peli, esim. honda QR tai yamaha PW tai lompakkoystävällisempi kinuski ei varmasti huonovaihtoehto, mikäli isukki ei itse hyppää sarviin rääkkäämään. Omilla junnuilla (7 ja 8-vuotiaat) 70cc 4t, 4 vaihteinen puoliautomaatti, jolla on helppo ajaa siinämielessä ettei tarvii kokoajan keskittyä kytkimen käyttöön vaan itse ajamiseen, menee herkästi mielenkiinto kun sammuu joka notkoon kun ei osaa/jaksa kytkintä käyttää ja iskältä kun polkee mopoa käyntiin ja samalla yrittää toitottaa että "annat kaasua ja päästät hitaasti sitä kytkinkahvaa ylös ja kun vauhti hiipuu niin kytkin taas pohjaan...)omasta kokemuksesta puhun. Ja joku ehdotti n.15hp yz yammua eli täys veristä kilpuria ekax pyöräks ni joo.o eiköhän harrastus lopahda jo ekan kaatumisen seurauksena. Varusteista sen verran, että kypärä, crossisaappaat jotka tuntuu aluksi jäykiltä,mutta tottuu pian, rintapanssarit alkuun vaikka jääkiekkomallit jotka suojaa ainakin olkapäät, polvisuojat ja hanskat ovat ehdottomat!!! Jokainenhan voi ostaa mitä haluaa, mutta lapsen näkökulmasta ajamisen pitää olla alusta asti mukavaa ja helppoa. Ja kun vauhdin nälkä kasvaa ni sitten siirrytään isompaan luokkaan.
  17. #17
    Lainaa (Rouhija @ Helmi. 28 2009,00:34) kirjoitti
    .... lapsen näkökulmasta ajamisen pitää olla alusta asti mukavaa ja helppoa. Ja kun vauhdin nälkä kasvaa ni sitten siirrytään isompaan luokkaan.
    noin oon asian aatellut myös, 50 haetaan ja helppoa ekaa pyörää. Ei oo vastaan tullut vielä sellaista. Taitaa olla vaikea löytää, tai sitten on väärät paikat mistä etsiä.
    Ja ajovarusteet tottakai hankitaan, mut ensin toi pyörä pitäis löytyä.
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  18. #18
    Meiltä saattaisi joutaa KTM 50... en tiedä mitä maksaa, enkä muutakaan...kyselenkö vieläks sitä meillä tarvitaan... =)
  19.  
  20. #19
    Lainaa (Shuttlex @ Maalis. 01 2009,18:43) kirjoitti
    Meiltä saattaisi joutaa KTM 50... en tiedä mitä maksaa, enkä muutakaan...kyselenkö vieläks sitä meillä tarvitaan... =)
    Joo, tottakai!!
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team