Mun mielestä samaa porukkaa yhä ollaan. Kaikille ei varsinkaan kaupungissa voi moikata, saisi olla lapa ojossa koko ajan.
Eri alakulttuureista sen verran että itselleni asia, jota moottoripyöräily minulle on, on hyvin kapea-alainen. Moniakaan suuntauksia en pysty käsittämään, vaikka kuinka haluaisin. Joillekin ehkä jopa vähän hymähtelen. Mutta sallin sen myös muille. Senkun nauratte omalle ajatukselleni moottoripyöräilystä jos siltä tuntuu. Kyllä sitä porukkaa tielle mahtuu ja Esson baariin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
*oih*(Kummisetä @ Helmi. 19 2009,03:05) kirjoitti
Loistava mielipide nuorelta mieheltä.
Tuollaista lisää.![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Totta munassa lapa nousee!
Ja enemmän tässä on yhteenkuuluvaiduen tunnetta ku missään.
Mopo, ku, mopo, samat olosuhteet.
Moikataan ku tavataan, oli mopo mikä hyvään.![]()
<p>Vanha patu..</p>
Mikä ihmeen alakulttuuri? Avaas tota hieman.(Kummisetä @ Helmi. 19 2009,03:05) kirjoitti
Prätkähän on vaan kulkuneuvo, jolla on hauska ajella. Mitä kulttuuria siinä on? Olenko siis kulturelli, parempi ihminen?
Joillekin ajamista tärkeempi asia tuntuu olevan kuuluminen johonkin. Sosiaalinen status ja sitä kautta kaverit on tärkeintä. Jos tykkäät vaan ajaa, olet huono motoristi ja huono ihminen, kuten aikoinaan täällä todisti joensuulainen wannabee-motoristi.
ajaminen on tärkeetä.(R2-D2 @ Helmi. 20 2009,20:03) kirjoitti
Mutta on kiva, kun toiset motoristit moikkaa.
Ihminne haluaa kuulua johonkin ryhmään. oli se sitten vaikka Jenkkiharrastajat, koiraharrastajat, Vaeltajat, motoristit.
Joku ryhmä, johon on kiva kuulua, olkoon se mikä tahansa.
Se ei ole elvistelyä, se on kivaa.
ja sitä suuremmalla syyllä se on kokonaisuus, ei merkkiin sidottu.
Jos tykkäät vaan ajaa, aja.
Se minkään huonon merkki ole.
Mutta silti voi avuntarvitsijan luo pysähtyä.
Ihmisiä me ollaan ensi sijaisesti, muut sitten.
<p>Vanha patu..</p>
Ajaminen on kivaa, ja toisten samanlaisten tapaaminen on kivaa. En minä sitä kiistä. Suurin osa taitaa olla vaan tavista 8-16 väkeä, eikä siinä mitään vikaa. Lääkäreitä, johtajia, myyjiä, IT-duunareita,taksikuskeja, muita duunareita, opiskelijoita, opettajia. Mikä alakulttuuri? Harrastushan tämä on useimmille.(barfly @ Helmi. 20 2009,20:09) kirjoitti
Niinpä, tässä harrastuksessa on sisällä niitä alakulttuureja.
Ajaminen, puuhastelu ja toisten tapaaminen nyt vaan sat-
tuu olemaan kivaa.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Joo mopo kuin mopo, EVVK. Itsekkin tullut ajettua ties millä himmeleillä mutta nyt amerikan tekeleellä ja luulen että linja jatkuu. Elitismi toisaalta on sellainen laji että suomesta tuskin löytyy ketään jolla ihan oikeesti on siihen varaa, mulla ainakaan ei ole...
itse pidän aika urpona meininkinä sitä että mollataan toisen valintoja, toki on kiva hieman lämmittää jos joku ottaa homman liian tosissaan mutta loppujen lopuksi kaikki me ollaan samassa veneessä...
En muistanutkaan miten kivasti Bacardi menee raakana![]()
Dirty Nasty Furriner
Ollakseni näinkin nuori ja vasta ohimoilla harmaata, niin olen kyllä kovin vanha. Nassikkana syrjäkylillä kun pyörä oli jo lakannut olemasta "köyhän auto", mutta nykyinen "valitsetuhansieneurojenharrastusvälinetällevuodel le" -yltäkylläisyys ei ollut vielä voimissaan, moottoripyöräily oli selkeä valinta.(R2-D2 @ Helmi. 20 2009,20:03) kirjoitti
Mopot (ja invamopot) toki kansoittivat pitäjiä, mutta isojen pyörien kuskit olivat tunnettuja ja myös edustivat roolissaan.
Jotenkin 90-luvun lamasta noustessa sentimentti muuttui. Toki 80-luvun kulutuskulttuurissa pyöriäkin osteltiin, mutta taisi olla vain hyväksi pyöräkannalle vaikuttamatta erityisesti kulttuuriin. Sitten yleinen vaurastuminen toi pyörän yhä useammalle, mutta ilmaston lainalaisuudet ja kuitenkin edelleen kallis hinta piti pyörän harrastevälineenä. (Sivuhuomautuksena, kun itse ajan ympäri vuoden myös valkokilpisillä, niin kuulun ilmeisen pieneen porukkaan. En itse kuitenkaan luokittele talviajoani "ennenvanhaiseksi" hyötyajoksi, kyse on jatketusta nautinnosta.)
Nyt olemme tilanteessa, jossa pyörien tekniikan kehitys sallii ajamisen ilman paneutumista tekniikkaan, hyvät tiet ja ja maltillinen liikennöinti pitävät kuskit pääosin hengissä ja pyöräkanta on niin laaja että pienellä rahalla pääsee kiinni pitopyöräänkin. Lääkäreistä jääkäreihin voi - ja ajaa.
Pelkkä moottoripyöräily ei enää ole ilmaus mistään muusta kuin että on sen verran ylimääräistä rahaa että voisi ostaa myös isomman taulutelkkarin tai käydä Tallinnaa pidemmällä reissaamassa. Kansaneläkkeen perusosalla tai toimeentulotuella ei kai oikein pyörän pitäminen onnistu. Ei vielä kovin erottelevaa.
Kuten yllä kirjoitin, alakulttuureja löytyy kyllä moottoripyöräilystä. Ne ovat nykyään samanlaisia taskuja isomman heterogeenisen ympäristön keskellä kuin itse pyörätouhu itsessään taannoin.
Näin minusta tuntuu.
Toisaalta, esimerkiksi Lapissa taipaleilla kulkiessa erityisesti talvisin on samaa kohtaajien yhteisyyttä aistittavissa kuin joskus Unionin pihassa. Kesällä tunturikeskuksen lähipolulla sitten ovat liikkeellä monet muutkin, eivätkä ihmiset pääse kohtaamaan.
Moikataan nyt kuitenkin, ja autetaan, ja turistaan. Vaikkei tietäisi mistä se tulee, ei se sen arvoa vähennä rahtuakaan!
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
Ahaa.. näyttäs olevan "tuliterän" lasissa 9 kymppiä pauttiarallaa ku aloin purkamaan vähän enimpiä pois jotta näkis noita venttiilejä, mitäpä väliä sillä kun toimii niinkuin pitääkin. Siinä olis vähän pojilla naureskelemista.. varmaan toinen valokin on heikäläisten mielestä palanut(SenioRR @ Helmi. 19 2009,10:34) kirjoitti
![]()
Oikeestaan samaa mieltä. Millään tavalla ei koskaan ole kiinnostaneet nuo HDt tai muut customit. Mutta toisaalta aiheesta viitsii ylipäätään keskustella vain HD- kuskin kanssa, tms, mitä välii mitä muut mopottomat ajattelee. Vaikka mistä sen tietää vaikka ajas BMW:t'ä tai HD:tä joskus, vannomatta paras, jos prätkistä tykkää!(Staga @ Helmi. 20 2009,20:54) kirjoitti
Se mihinkään ole muuttunut.(Cona @ Helmi. 18 2009,15:21) kirjoitti
Se suurin muutos on teillä omien korvien välissä.
Mä ajelen edelleenkin kahdensadan euron autolla ja unelmoin jo seuraavasta pyörästä.
Aina on moikattu ja aina moikataan.
Kerhotalolla saa yöpyä kuka tahansa ohikulkija.Kuivaniemessä.
Jo spyörään tulee ongelma, on ainakin viis miestä siinä pyötimässä ja miettimässä mitä tehdään.
Aina on autettu ja aina autetaan.
Se vain että hintojen halpuminen on tuonut lajiin ihmisiä, joilla ei ole aikomustakaan pysyä sen parissa.Siis sunnuntaikuskeja.
Mut he elää tavallaan ja me eletään tavallamme.
Siksipä sanoisinkin, älkää yleistäkö noin helvetisti.
"kaikki on muuttunut" ei ne ihmiset enää" me motoristit" puhukaa mieluummin yksittäistapauksista.Nyt te lätkitte leimoja kaikkien meidän otsaan.Syyttömienkin.
Yhteishenki on huono sana,
Mutta olen joskus naureskellut Hankalassa rasittavaa kaveria jolla oli kiltti päällä, että sais justiinsa turpiinsa pelialueen ulkopuolella, mut omiensa parissa saa olla rauhassa.
Toi moraalin löystyminenkin hiukan naurattaa.
Lupaan pitää kintut ristissä ens kesänä?
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Näin minäkin tämän näen.(samppunella @ Helmi. 20 2009,20:54) kirjoitti
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Reilut 30v. sitten oli tosi vähän mopoja tien päällä (aiemmin tietysti vielä vähemmän, mutta siitä ei mulla kokemusta) ja kun joskus joku tuli vastaan, niin kyllä oli hienoa morjestella. Ei niin ollu välix millaisella mopottimella kukakin ajeli!
Nyt "joutuu" heluttelemaan useammin, mutta varsinkin sivuteillä, kun vastaantulijoita on vähempi (esim. joku Naruska-Tulppio-suunta) maistuu morjestelu ihan yhtä hyvältä.
Mutta asiaan: Hauskaa on ollut seurata, kun mulla on kolme hyvin erilaista pemua: R75/5, *R100GS ja R1100RS, niin onpahan ollut yllättävää kuinka erilaiset motoristit milloinkin moikkaavat takaisin!
Yleistää ei saisi, mutta kun se vaan niin näyttää olevan...
Hauskaa on ollut, kun R75/5:lla ajellessa "parjatuimmatkin" pitkäkeulaisilla HD:illä ajavat on ihan reilusti moikanneet, mutta "muovikuula"-miehet ei kättään heilauta.
R100GS:lle taas varmimmin kättään nostaa enska-kuskit.
No näinhän sen tulee kai ollakin: Kai sitä kuuluukin tuntee enempi "yhteenkuuluvaisuutta" mitä enempi ollaan "yhteneviä", niin ajatuksilta kun olemukselta?
Mutta oltiin me sitten matka-, kura-, rata-, tekniikka,- taimitävaan-motoristeja, niin motoristeja kumminki!
Oikein mainiota tekstiä, tekisi mieli laittaa tähän legendaarinen +1 *(Tolbero @ Helmi. 18 2009,17:17) kirjoitti
.
On meitä vielä sen verran vähän, että käpälää ylös vaan kaikille ja joka ei vastaa niin omahan on häpeänsä.
Ryppyotsaiseksi ei saisi homma käydä kenelläkään, on sitten kyseessä ns. vanhan tai uudemman koulukunnan edustaja. Välillähän tähän prätkäilyyn suorastaan tympääntyy eikä enää huvita nurkilla pyöriminen, ja kun maksaakin jonkin verran tämä 'harrastus' ...
Mutta harrastuksen voi aina lopettaa. Hän, jota prätkäkärpänen kerran puree, sairastaa tautia lopun ikäänsä, halusi tai ei. *
Ennen vanhaan oli tilaa kaikille ja luulen että sitä vieläkin löytyy. Kevät on muuten jo ovella mikäli ette ole huomanneet... *![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25