Hei,
olisiko kenelläkään antaa vihjettä, mistä lähden purkamaan tänään aamulla ilmennyttä ongelmaa.
Pyörä: BMW K1200RS vm2000
Ongelma: Ensin nopeusmittari oireilee. pysyy nollassa tai nousee vain satunnaisesti hieman. Myös matkamittarin kertymä luultavimmin samassa suhteessa pienempi kuin nopeusmittarin muutos. Muut mittarit luultavasti toimivat ok.
Muita merkittäviä oireita ei havaittavissa.
Siis, kenelläkään mitään ideaa, mistä päästä lähden purkamaa asiaa?
Oma tuntemus niin huonolla tasolla että en edes tiedä onko tuossa sähköinen vai vaijerilla toteutettu nopeusmittari.
t: Sarkka
Viimeksi muokannut: sarkka; 07.05.2012 klo 13:31. Syy: Korjaus
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Itselläni samanvuotinen LT, tosin siinä oli vain tuo nopeusmittariongelmi:
Homma hoitui kuitenkin helposti kun ratkoin takaswingin (lever) (2 - 3 kpl:tta) nippusiteet auki niin huomasin kuinka tuo nopeusanturin johto oli nirhaantunut katkokselle, eli turhan tiukkaan olivat verstaalla nuo "strategisen" tärkeät kaapeloinnit vedetty. Luulen että sulla aivan sama case! Mutta tuo kierroslukumittari hmmm...?
Sähköllähän mittarit tuossa on! Nirhauma jossain siis tuossakin on!
Sen kierroslukumittarikommentin poistin.
Taisi olla kuskin luulosairautta, joka taasen ilmentyi kun sitä rundimittaria tuli kerrankin katsottua parkkihallissakin.
Eli illalla johtoja syynäämään.
Syyllinenkin jo varmasti tiedossa. Talvella tein ensimmäisen kerran tuohon ihan itte huollon ja takakumin vaihdon sekä etustefojen vaihdon.
Jotain on jäänyt jossain puristuksiin tai pääsee hankautumaan palikoiden kokoamisen jälkeen.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Onko näissä samanlaiset mittarit kuin K 100:ssa? Joskus muinoin (80-luvulla) hyytyi nopeusmittari osittain, näytti mitä sattui. Perässä oleva anturi oli vain kerännyt töhnää itteensä, putsauksen jälkeen pelas taas moitteettomasti.
Tämä vaiva vihdoin paikannettu.
Kuva MP:n hyvällä palvelulla.
Perässä oleva nopeusmittarin pyörivä alumiininen ratas irronnut/hajonnut.
Nyt voi vain jäädä jännittämään kuinka pian ja millä hintaa saavat kuntoon. Tuskin on varasto-osa.
Kokeilevat tosin ensin vanhan rattaan uudelleen kiinnitystä.
Ps. Kuvan palveluherkkyyttä ja laatua täytyy taas kehua jopa kuumimman huoltosesongin aikana.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
No ei sitten tullut kaikkein edullisin korjaus ;) Mutta ei muuten vikakaan ole tavallisimmasta päästä. Muistan foorumeilla nähneeni vuosien aikana yhden kertomuksen tuon saman rinkulan irtoamisesta.
<p>2002-2014</p>
Ihmettelen vain, että miten sellainen voi irrota. Eihän siihen pitäisi mitään rasitusta tulla missään tilanteessa. Eihän se edes vastaa mihinkään, vaan mittarin lukija on hiukan irti.
Ihanan kallista.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Moi. Mulla oli sama ongelma 5-6 vuotta sitten BMW R 1200 C(-99) pyörässa. Ongelma paikallistui, kun perän öljyntäyttötulpan irroitti ja tuijotteli siitä sisään ja pyöritteli takarengasta, niin nopeusmittarin alumiininen impulssirengas ei pyöriny samaan tahtiin akselin kanssa kun oli irronnu kiinityksestään ja on siellä öljykylvyssä.
Kysyin silloin Mototripistä vantaalta korjausta, mutta päädyin viemään Rm Heinolle. Joutuivat purkamaan perän ja laittamaan pariksi tunniksi murikan pakastimeen että saivat uuden rinkulan akselille paikoilleen. Ei ole varsinaisesti millään kiinni siinä akselilla vaan tarvitsee lämpötilaeron että menee paikoilleen. Korjaus maksoi jotain alle 200€ silloin eli muutamalla eurolla osia: rinkula,iso O-rengastiiviste, peräöljyt. + työt.
Ei kai mikään vaikea homma itekään tehdä, mutta silloin Mototripistä pelottelivat että perä pitää shimmata ja kaikkee muuta kallista ja aikaavievää.
No niin, kiitos Kuvan MP:n hyvän palvelun tämäkin on nyt kunnossa.
Saivat vanhan renkaan takaisin paikalleen ( en tiedä tarkemmin miten)
Samalla tuli sitten perään öljyjen vaihto ja muutoinkin kuntotarkastus ja raportti siitä.
Huomasivat samalla loppuun ajetut takajarrupalat ja toisen etustefan kuluneisuuden.
Kysyivät vain haluanko tehdä itse. Pyysin heitä tekemään. Myös jarruneste vaihdettiin ja jäähdytysnestettä hiukan jouduttiin lisäämään.
Eturenkaan pyysin sitten vielä vaihtamaan samalla vaivalla.
Koko lysti alle 600 e, joten ei tuolle perässä olleen rinkulan kiinnittämiselle suurta hintaa tullut.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85