Se oli kärjistys. Bemarin koneita vaan yleensä tituleerataan vääntäviksi.(Repa @ Helmi. 15 2009,15:52) kirjoitti
Ja esimerkissäni vertailtiin kahta aivan eri tyyppistä moottoripyörää. Sillä halusin vain alleviivata sitä, että kyllä kusiaisessa kyykyssäkin vääntöä on, jopa saman verran kuin 200 kuutiota isommassa koneessa. Se vääntö vain otetaan korkeammalta.
Herättelin ajatusta siihen suuntaan, että sanotaan sitten vääntävä, jos ei voida tehon puuttuessa puhua tehokkaasta moottorista.
Noissa bussien ja K1200S:n sun muiden vääntömomenttien vertailuissa pitäisi myös huomioida vääntökäyrän muoto ja onko niissä kuolleita kohtia.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mikä &%ttu teitä vaivaa?(NOx @ Helmi. 16 2009,01:21) kirjoitti
TOPIC: MOLLATAAN HONDAA
Saakeli mullakin on ebaysta tilattujen aftermarket -kahvojen pultit ruosteessa. Maksoi molemmat kahvat 16$ postikuluineen ja niin vaan on ruosteessa! Tiedän, että valmistaja on takuulla tuohon hintaan panostanut tuotekehitykseen ja testannut nuo pultit Suomen olosuhteissa sekä teettänyt niihin normaalit suola/happo-testit, mutta TSAIJAI jäi Hondan vaikutus testaamatta. Tuohon jos homo sitoo vaikka sukkahousut, niin neki ruostuu. Siksi se ei kelpaa edes pyykkitelineeksi.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Joo, taas on livetty aiheesta.(mjtee @ Helmi. 16 2009,09:37) kirjoitti
Mutistaanpa lisää.
CBR on kyllä ihan munaton peli ja tusinatavaraa. Se on IHAN erilainen ajaa kuin vaikkapa Ducatin Monsteri. Eron huomaa heti, kun ensin ajaa Monsterilla ja sitten Hondalla. Tai päinvastoin, taas huomaa eron. Hitto, Hondan syy.
Ja asiaa: nuo tarroitukset eivät kyllä ole mistään kotoisin. Lakka on unohtunut jonnekin, joten vahatessa jää valkoiset reunukset tarrojen ympärille ellei huolella käy läpi esim. hammasharjalla. Poistin ongelman ottamalla tarrat mäkeen. Voisiko tuon tarrasarjan toimittaa mopon mukana erillisenä, niin tarrafanit voisivat sitten itse lätkiä ne paikalleen ja muilta jäisi irrottamisen vaiva?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ja tupla-X on vähän hajuton ja mauton, mutta prrrkele käy ja kukkuu vaan..........
Civis Pacum, Para bellum
Ympäri mennään ja aina vaan bemariin tullaan(mjtee @ Helmi. 16 2009,09:37) kirjoitti
Ei edes hontan mollaaminen onnistu kun biimeri änkee tännekin![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Niin ja pemarit on ihan perseestä![]()
SUZUKI B-KING
Honda Vtr1000 oli pettymys itselle.Olihan se Biken testin paras,vastassa Ducati ja Tellu.Koneen tärinä oli sietämätön,kaasukättä kun lepuutti vetämällä kytkimen pohjaan,niin kone sammui kesken ajon,vikaa ei löytynyt.Toinen seikka mikä oli,että kun ilman lämpötila alkoi olla 5asteessa niin ei käyntiin sitten millään ilveellä,V2-starttaus hyydyttää akun aika nopsaan.Takahaarukka on pultattu tossa suoraan lohkoon,mitään käytännön hyötyä siitä en huomannut.Vähän enemmän jos antoi hanaa,niin 8litraa sataselle hörppäs kevyesti.Kaks kesää siedin ja tuli mitta lopullisesti täyteen.Koneen käynti oli ainakin mun pyörässä raaka verrattuna nelikkoon.Vähän muodostui käsitys,että Honda toi nopeasti 1000V2:sen markkinoille,kehittelyä ei ehditty suorittaa kunnolla loppuun.Nokkaketjunkiristin ei ehtinyt mulla aiheuttaa murheita.Kaikki 4eri japsimerkkiä (7)omistaneena tuossa oli eniten teknisiä haittatekijöitä.
FLHTCUSE4
Hondassa (ja japseissa ylipäätään) nuo ovat vikoja ja haittatekijöitä. Muissa niitä kutsutaan ominaisuuksiksi ja luonteikkuudeksi.(Tsc @ Helmi. 16 2009,12:09) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Joku kävi taas siivoomassa pois asiallisen keskustelun aiheesta: "Ajaako hontalla vaan homot?".![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Saman huomasin... On varmaan aika kuivakka elämä jos ei omaa tuonkaan vertaa huumorintajua? Otan mitä syvimmin osaa sekä tämän huumorittoman itsensä, että hänen läheistensä puolesta.(wesba @ Helmi. 16 2009,14:42) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ymmärsit,vaikka jätin tarkoituksella hymiöt pois.(NOx @ Helmi. 16 2009,01:10) kirjoitti
Kuten sanoin,pääasia että kuski viihtyy.
Ai niin,Hondan satulassa en viihdy,pitäiskö päivittää taas tunnelmat kun koeajot alkaa... se on vaan niin tylsä.
Totta juurin tuon takia vaihdoin sen Puuimuriin(Hava61 @ Helmi. 16 2009,10:48) kirjoitti
Ja nyt on jännitystä elämässä
Tapeilta paitsi kaffe paussit.
Ihmettelinkin että mihin se keskustelu on joutunt. Ei kaikkien omatunto varmaankaan sitte kestä moista huumoria, vai olikos se sittenkää huumoria?(Yamaha1 @ Helmi. 16 2009,15:27) kirjoitti
![]()
Joo, pääasia kun itse viihtyy.(rellonen @ Helmi. 16 2009,16:04) kirjoitti
Olen varannut tuon tunnelman järjestämisen itselleni, joten voin mainiosti ajella vähän tylsemmälläkin pelillä. Pääasia on, että voin luottaa laitteeseen ja se ei aiheuta yllätyksiä. Ajettavasta tiestä se omalla kohdalla on enemmän kiinni, onko tylsää vai ei. Jos ajelisin suoraa tietä kohti auringonlaskua, niin kalusto olisi varmaan toisenlainen.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No ei ole.(C-A-D @ Helmi. 13 2009,18:53) kirjoitti
Mun Honda on 2 - 3 kertaa kalliimpi kuin sinun eikä siinä ole mitään ruostuvia muttereita, vaan katteet on kiinnitettu muovitinkseillä jotka ei ruostu.
Sama minkä avaat, kuuluu SPROING, ja se pinni sinkoaa ties minne. Katteiden kiinnittäminen istumaan kunnolla (?) vaatii jokaisen muovipinnin kiinnitykseen yhtä paljon aikaa kuin RT:n täyskatteen kokoaminen alusta asti.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kyyyllä se ihan huumoria oli, eikä sitä ihan kokonaan poistettu vaan siirrettiin tuonne pashanjauhannan puolelle(JX_ @ Helmi. 16 2009,16:44) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ei tietenkään tartte. Sen vuoksi juuri palvelun ylläpito onkin niin kallista.(amaunu @ Helmi. 13 2009,21:16) kirjoitti
Mitä siitäkin tulisi, jos ajokausi menisi palvelunumeroihin soitellessa, hä? Sama ajaa sitten vaikka...tai enpä sanokaan, kun en ole tarvinnut muunkaan merkkistä puhelintyttöpalvelua.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mutta eipä sitä sieltäkään löyty, siivottu on, sanonma.(jarska @ Helmi. 16 2009,21:37) kirjoitti
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Mistäköhän se jännittäminen johtuu ?...liittyyköhän se BMW:een kuuluisaan perään...(ortexsammakko @ Helmi. 16 2009,16:40) kirjoitti
<br />
Korjataan kuitenkin sen verran maa-planeetalta löytyviin suureisiin, että vääntö on voimaa täysin käyntinopeudesta riippumatta.(Repa @ Helmi. 14 2009,11:02) kirjoitti
Teho taas ei ole voimaa, vaan kykyä tehdä työtä. Koska teho on momentti kertaa käyntinopeus (*vakio), voi tehoa saada lisää joko vääntöä kasvattamalla tai käyntinopeutta kasvattamalla. Näin ollen alas rajoitettu "vääntökone" saattaa tarjota saman tehon kuin hennommin vääntävä mutta ylemmäs kiertävä kone.
Silti 0 RPM, 1500 RPM ja 9800 RPM käyntinopeudella saavuttettava vääntö on aivan samaa vääntöä. Ensinmainittu ei ole teoriaa vaan sähkömoottori ja viimeinen tapaus taas antaa selvästi suurimman tehon tässä esimerkissä mikäli vääntölukemat ovat kaikilla samat.
Yksi syy RT:sta luopumiseen oli juuri turbodieselin piikkimäinen vääntökäyrä, jonka seurauksena koneessa ei ollut ala- eikä ylävääntöä vaan ainoastaan hieman kieppikellon viisaria leveämpi keskialue jolla ko. säksätin hetkellisesti lähes saavuttaa normaalilla määrällä liikkuvia osia valmistetun moottorin vääntökäyrän. Sen seurauksena vaihteistoa piti raplata yhtä tiuhaan kuin ensimmäisessä viissatasessa mopossani, joten päätin vaihtaa sen tilalle vääntökoneen ominaisuuksilla varustetun Hondan.
Mutta sitä en tiennytkään että jopa K1200GT on tuollainen kierroskone. Kyllä noin suuren nelikon vääntökäyrän luulisi puhkaisevan 100 Nm jo alle kahden tuhannen tai ainakin selvästi alle kolmen tonnin?
Mutta nyt alkaa taas mennä vertailu hieman ohi maalin. Täyskaasumittaukset eivät kerro paljoakaan siitä, miltä maltillisemmalla avauksella käyntinopeusskaalan eri kohdissa tapahtuu. IHMO täyskaasulla mitattu tehokäyrä on hieman ylimainostettu ominaisuus katuliikenteen kannalta (vaikka Pannu tämän erän viekin aika suvereenisti, etenkin sen ALAväännön kohdalla...siis ellei HooReetä huolita mittaukseen myös)
Joo, se on totta, että moottorin tehoa voi kasvattaa kierroksilla, mutta vääntöä antaa varmimmin lisää joko suurempi iskutilavuus tai "the great equalizer".
Pahus, en kyennyt täysin moittimaan Hondaa. On siinä hyvä moottori ja pleksi.
Kiitän topikista BMW miehiä. Aina ennen Hondaa on pidetty värittömänä, hajuttomana ja mauttomana, mutta haukut osoittavat, ettei se aivan täysin näkymätön sentään ole. Herrajjee, onko Hondalla oma identiteetti![]()
![]()
Omat palautteeni Honda sanin huonoista puolista olen kirjoittanut tällekin foorumille jo aikoja sitten toivomuksina seuraavan mallin Pannarin suunnittelutiimille:
- Aerodynaaminen vakaus
- Satula
- Sporttisemmat ABSit jotka sallivat suuremman luiston ennen rajoitusta
- Peilit ylemmäs
- Parempi muotoilu sivulaukkuihin
- Heittäkää muovipinnit Hevon Kuuseen ja kootkaa katteet oikeilla ruuveilla
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Hmmmm, akkojen juttuja, täytyy siis tulla ekaan pk ajeluun mun 450 doch twinillä.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Se on toi mopo vähän samanlainen kuin duunari. Pelkkä vääntäminen
ei auta, joskus sitä käy ylikierroksilla, työnjälki ei aina vakuuta,mutta
ajattelemiseen pitäisi aina varata aikaa.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Ei taida olla tämän vuoden malli tuo doch 450?(poku @ Helmi. 17 2009,00:01) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Tuli muuten tosta mieleen, että kun kaikki sanoo, että Honda on tylsä. Sama juttu kuin vaikka Toyotissa ne kestää, kestää, kestää ja kestää kilometrejä ja ovat sen takia tylsiä kun ei tarvi pelätä koko ajan, että millon se leviää.
Ja jonkun pyörämerkin se on oltava suosituin, eihän sille minkään voi.
Sitä paitsi omasta mielestä esimerkiksi 2006 vuosimallia oleva cbr 1000rr on hienoimmista mopoista, joita tiedän( vaikka itsellä ei sellaista vielä olekkaan).
Äläkä hankikaan, niistä pykii nokka-akseli alle 25tkm.(KETKUTTAJA @ Helmi. 17 2009,20:42) kirjoitti
Ja taas alkupisteeseen, eli mistä kaikki alkoi.(lämmittäjä @ Helmi. 16 2009,22:14) kirjoitti
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Höpö höpö. Ei kai hontan nokka voi kestaa yli 15tkm.(hra1150 @ Helmi. 17 2009,20:45) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kestää se, jos ei ole paljon ajoa.(Repa @ Helmi. 17 2009,22:41) kirjoitti
Ok. Ehkä mäkin voin sitten ostaa hontan. Sitten kun mä en enää kuule enkä näe. Sitten ei tule paljon ajokilometrejä.(hra1150 @ Helmi. 17 2009,23:11) kirjoitti
t. repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
En minä perästä mitään tiedä. Se on kyllä kestänyt ( tähän mennessä ), mutta tuo muu "laatu" ja pienet sähkö vaivat.(Timberline @ Helmi. 17 2009,22:08) kirjoitti
Tapeilta paitsi kaffe paussit.