Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Viime kevään ensimmäinen ajoretki meinasi jäädä myös viimeiseksi. Ajoin valo-ohjattuun X risteykseen tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Edellä ajoi Ford Transit paku jossa takalasi oli umpikurassa. Tarkoitus oli kääntyä vastaan tulevan ajokaistan yli vasemmalle. Ransitti ajoi vähän epävarmasti, siinä vaiheessa kun se ylitti risteyksen, valot välkähti keltaiselle, Ransitti kiihdytti risteykseen ja minä pysähdyin viivan taakse odottamaan. Mitä teki Ransitti. Veti liinat kiinni keskelle risteystä. Laittoi pakin päälle ja alkoi peruuttaa. No, tyhmänä minä olin takana sen keskikohdalla eikä se v.....n kuski nähnyt minua peilistä. Aika kolkko olo kun Ransitti pakittaa ja minä steppaan takana taaksepäin ettei se pakita päälle.... No, sen takapuskuri kolahti pyörän eturenkaaseen ja se oivalsi että jotain tapahtui. Äijä tuli naama valkosena katsomaan ja ensi kysymys, "ei kai pyörään tullut mitään?" No, sain koottua itseni ja sanoin hyvinkin rauhallisesti, "v....n väliä moposta, oma henki tässä oli kysymyksessä"...

Mitä opimme. 1) Jätä väliä edellä ajavaan autoon liioitellen, oli se sitten liikkeessä tai ei 2) sijoittaudu aina siten, että näät auton vasemmasta peilistä kuskin silmänvalkuaiset 3) oikeassa oleminen ei lämmitä yhtään, jos olet pinon alimmainen

Mitkä ovat sinun oppisi kevään ensi reissuilta? Kerro, niin säilytään taas vuosi hengissä?

BF
    <p>R1200RT-2008</p>
    Ei omakohtainen kokemus mutta kerron kuitenkin (jokaiselta luulisi löytyvän läheltäpititilanteita johtuen liian suuresta tilannenopeudesta): TM:n kuolemantapausjutuista muistelisin että puolet MP-onnettomuuksista johtui päättömästä kaahauksesta. Joten vinkkinä heittäisin että maltti on valttia. Kaahauksen voi suorittaa moottoriradalla.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Huomannu oon kanssa tuon ilmiön, uuskoppasen ducaton taakse mahtuu jopa henkilöautolla siten ettei näy sivutaustapeileissä.
    Yamaha YZF R1
    Kun istahdat pyöräsi päälle olet näkymätön muulle liikenteelle.
    Viime kesällä meinasi käydä itselle ja kihlatulle huonosti. Kävimme hervannassa tankkaamassa pyörän ja lähdimme tästä etenemään jyväskylästä päin tulevalle moottoritielle. Moottoritielle liityttäessä katsoin peileistä, että takana moottoritiellä tulee auto, joten annan tilaa ja päästän auton ohitse ja vaihdan kaistaa auton mentyä ohitse. Tähän väliin mainittakoon, että kyseisestä liittymästä pääsee hervannasta moottoritielle ja moottoritieltä hervantaan. Vaihdan siis kaistaa auton mentyä ohitse ja aloitan kiihdyttämään moottoritienopeuteen. Kun olin kerännyt noin 80km/h vauhtia, niin tämä kotilokuski päättääkin mennä hervantaan eikä jatkaa moottoritietä suoraan --> kotilokuski tekee äkkijarrutuksen ja koukkaa kovan jarrutuksen jälkeen hervantaan. Itse saan onneksi jarrutettua ajoissa, ettei kihlatun kanssa olla kyseisen kotilon takalasista läpi. Metri jäi vielä matkaa auton puskuriin. Sykkeen tästä tasaannuttua päätettiin kihlatun kanssa, että ajellaan loppu matka pikkuteitä pitkin, missä näitä puusilmiä on vähemmän.
    -Honda CBR 600F -98
    Itse ajoin parkkiin auton taakse, siis ihan tavallisen auton. Siinä kohtaa kun oli kypärä ja hanskat jo pois päältä alkoi auto peruuttaa päälle. Sitten vasta pysähtyi kun ehti koputella melko kiihkeästi auton takakonttia. Säilyi pyörä ja mies ehjänä, mutta säikähtää kyllä ehti. Autoa ajanut vanha herra kyllä takuulla säikähti enemmän, oli suorastaan kauhuissaan siitä että ei ollut nähnyt minua ja meinasi ajaa päälle. Ensin meinasi alkaa kiukuttaa, mutta kyllä toisen aito hätä auttaa antamaan anteeksi. Muistanee tarkistaa ensi kerralla myös takapeilin, ei pelkkää sivupeiliä liikkeelle lähtiessä. Ei kai tuossa muuta opetusta ole, kuin että ihan oikeasti on vaikea muistaa katsoa myös sinne missä vielä 10 sekuntia sitten ei ketään ollut. Varmasti oli herralla jäänyt mieleen, että auton takana oli sen verran tilaa että sinne ei auto mahdu, no, mopo mahtui.
    Lainaa (Black Flag Rider @ Helmi. 12 2009,21:46) kirjoitti
    sijoittaudu aina siten, että näät auton vasemmasta peilistä kuskin silmänvalkuaiset

Mitkä ovat sinun oppisi kevään ensi reissuilta? Kerro, niin säilytään taas vuosi hengissä?
    - Töötin/Torven/Huudattimen käyttö:

Uskoisin, että siitä olisi saattanut olla apua myös sinun tapauksessasi. Tällä hetkellä napin paikka ei ole pärrässä riittävän "verissä", että sitä hoksaisi tuollaisissa paikallaan sattuneissa vaaratilanteessa refleksinomaisesti käyttää. Vauhdissa kannattanee pyörällä keskittyä ihan siihen ajamiseen, mutta toisinaan aika ja paikka on sopiva.

90-luvun lopussa jäin autolla parkkipaikalla yllättäen liikkeelle lähteneen jakeluauton raapimaksi ja tajusin pian nirhaisun *jälkeen, että minulla olisi ollut aikaa sekunti tai kaksi istua autossani torvi pohjassa, joka olisi todennäköisesti herättänyt kiilaavan vastapuolen ennen osumaa. Tästä alkoi tapa, jota käytän edelleen autoillessani. Kun liikenteessä vaara uhkaa minua tai ketä tahansa lähelläolevaa, käytän torvea siihen, mihin se on tarkoitettukin - ilmoittamaan vaarasta. En soita torvea piruuttani vanhoilla punaisilla ajaville tai ajokaistalle väärään aikaan loikkiville ihmisille vaan ainoastaan, kun osuma toiseen on ilmeinen ja äänimerkistä on todennäköisesti apua.

Pakollinen esimerkki:
    Viimeisin tilanne sattui noin viikko sitten valoristeyksessä. Vasemmalle kääntyvillä oma kaista ja nuolivalot, suoraan menevillä valot ilman nuolia eli vasemmalle kääntyjät eivät kohtaa ketään eivätkä siten valmistaudu väistämään ketään (eikä ensimmäisen perässä tuleva varsinkaan odota, että ensimmäinen tekee äkkijarrutuksen 5m kuluttua). Sivulta tulevilla ei ollut tässä osuutta. Minä ajan risteyksestä suoraan ja edelläni ajava lippispäinen mersukuski peräkärrynsä kanssa pysähtyy punaisten palaessa. Vasemmalle kääntyville syttyy vihreä (myös vastaantuleville). Arvaatte varmaan mitä punaisissa seisova mersukuski tekee... Lähtee reippaasti liikkeelle. Ehkäpä tämä tilanne olisi selvinnyt ilman minuakin, mutta en jäänyt sitä testaamaan, vaan aloin soittelemaan fanfaaria. Siitä kuskista vain tälläkin kertaa näki, että "nyt mennään eikä epäröidä". Mersukuski heräsi perinteisen n. 1s viiveen saattelemana ja hoksasi pysähtyä keskelle risteystä, jolloin yhteentörmäys vastaantulijoiden kanssa vältettiin.

En ole aiheuttanut tällä tavalla yhtään kolaria koskaan, mutta varmuudella olen estänyt 2-3 eriasteista onnettomuutta, joista yksi on varma henkilövahinko.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  7.  
    Ihan samaa mieltä olen. Sitä vartenhan se töötti on.
    Autokoulussakin siitä muistaakseni 70-luvulla puhuttiin.

Toimii muuten hyvin useaa autoakin ohittaessa kun joku yrittää tunkea kylkeen tai monikaistaisella tiellä. Niitä vilkuttomia kun riittää. Useimmiten puusilmä jäädyttää
    tekemisensä kun kuulee torven äänen.

Enne vanhaanhan alppitielläkin torvet soi koko ajan mutkissa, vaan ei jostakin syystä enää.

Autollakin olen torvennut kun joku on meinannut päälle peruuttaa.
    On sitä joskus itsellekin torvettu kun ei ole huomannut ja hyvä niin.

En ole tosiaan koskaan kuullut moottoripyöräilijän tööttäävän liikenteessä, paitsi itseni. Ei se siis varmaan kovin yleistä ole.
    Henkeni pitimiksi itsekin sitä teen.

Ei muuta kuin kaikki peliin, mikä lisää liikenneturvallisuutta.
    Tee se nyt, huomenna voi olla.....