Kiitoksia toivosta!!!Mahtava huomata että jengi on kokenut samoja ongelmia ja silti päässyt takasin pyörän päälle ja vielä noiden kyykkyjen päälle. Vähän masentanut että jäisi tää harrastus ainakin ensi kesältä, kun viime kauden aloitusta viivästi talvella rinteessä murtunut olkapää joka onneksi kuitenkin parani leikkaamatta niin, että kesäkuussa pääsi päästeleen jo tosissaan.
Eipäs taidakaan lähteä kymppi myyntiin vaan päin vastoin voisi alkaa tilaileen jotain turhaa sälää siihen tulevaa kautta varten. *
Luulisi tästä kuntoutuvan nopsaan kun nyt voin jo kävellä yli kolme tuntia ilman ongelmia lyrica, tramal, rivatril + perustulehduskipu sekotuksella ibua ja paraa (nää lähinnä kun lantio on molemmin pouollin tulehtunut). Sirduladin jätän ilta/yö lääkkeeksi kun mulla se väsyttää ja toi rivatril toimii kivana relaksanttina päivällä (piristää mieltä jatkuvasti kun napsii aamusta iltapäivää 4h välein annosta kasvattamalla ja nostaa myös kipukynnystä kuten lyrica). Sairaan kännistä tää välillä kyllä on :-) mutta hyvin on elimistö tottunut jo nappeihin.
Vaimokin zemppas parantumista lupaamalla tulla radan varteen muksujen kanssa kattoon ajamista, jos vielä paranen (ei taida kestää kattoo hourupäistä ja invalidisoitunutta ukkoo). Ei oo meinaan ennen ollut muuten kiinnostunut tästä mopo harrastuksesta, kunhan saisi pois sen taloudesta. Toivottavasti nyt vaikka huomaisi/ymmärtäisi kuin paljon ukkonsa tykkää harrastuksestaan. Eli pakko tästä on pyörän päälle vielä taipua.
Joka päivä valtavasti parempi ja duuniinkin voisi jo alkaa palailee tienaan ensi kesän bensarahoja. Saikku vielä kuun loppuun, mut duuniin tilattiin työpöytä missä voi tehdä hommia seisten tai istuen (istuminen tällähetkellä kivullias). Oikeestaan sinne vois mennä jo sekoilee, kunhan pitäisi lääkityksen kohdillaan (varsinkin tolla tramalilla on tehokas vaikutus), mutta siitä sekoilusta nyt ei varmaan vielä oli hyötyä kellekään paitsi tietty mitä nyt palkkaa olisivat maksavinansa...
Oottelen tässä nyt varmistusta ettei oo selkäranka reumaa lisäksi (en jaksa millään uskoo siihen) ja taivutus kuvat ens viikolla. Sitten kuulemma määrätään tarkemmiin noi fysioterapia yms. kuntoutumis jututut. Kyllä nyt taitaa joutuu ottaa tosissaan aikuisten oikeesti tuo perus tukilihaksiston kunnossa pidon. Ihan pelkkä kävely on tällähetkellä hyvin terapeuttista.
Röökiä en oo onneksi enään 10v polttanut.(JP_445 @ Helmi. 12 2009,06:32) kirjoitti
Niitä sietämättömiä kipuja ei oikein soisi kellekään: päivästä päivään se hirvittävä kipu, ei unta, kukaan ei ymmärrä eikä auta -> siinnä tulee hieman synkät ajatukset. Onneksi nuo pitkään käytettävät kipukynnystä nostavat "mieliala/epilepsia" lääkkeet estää syvät depressiot.(killa @ Helmi. 12 2009,09:49) kirjoitti
Viime kesänä ratapäivillä käytin tuota gramma paraa ja kasisatanen bura kun selkään koski fyysisemmin. Toimi hyvin eikä mielöestäni haitannut ajoa. Nyt on enemmän niitä hermokipuja johon taas toi tramali ja kipukynnyksen nostajat toimii hyvin (salpaa aivoissa noita hermo signaaleja). On muuten kuulemma tärkeää lääkitä noi hermo kivut koska ne voi kroonistua ja jäädä tuntumaan vaikka itse kivun lähde olisi poistunut.(DargoNi @ Helmi. 12 2009,14:28) kirjoitti
Mut eiköhän tää tästä mee siihen, että kysymys kuuluukin: Jokohan sitä ensi kesänä menisi 1:30 rikki ahvenistolla ja alastarolla...
muuten täähän alkaa pian kuullostaa jo selkäliiton keskustelu palstalta...
- Almost legal but 110% fun! -
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
Niin laitetaas vielä: Itse aion kokeilla jonkinlaista tukivyötä ensi kesänä, siis jotain samantyyppistä mitä painonnostajat käyttää.
Mulle tuli mun pojan (silloin 2-v) juoksiessa autosta karkuun, 2 prolapsia ja 2 alkavaa repeämää. Karmean rusahduksen saattelemana alkoi alapää menettämään tuntoaan ja voimiaan. Muutaman päivän taistellessa ja ajaen töihin autolla, silloinen ex tuli hakemaan töistä pois, kun ei enää pystynyt ottamaan askeltakaan, kun ei ollut minkäänlaista tuntoa. Leijkkauksen tutkimuksessa huomattiin, että kaiken lisäksi selkäydinkanava oli päässyt ahtautumaan, joka olis alkamassa puristamaan hermon kanavia, ei hyvä juttu ollenkaan.
Tästä on nyt tulevana kesänä kulunut 10-vuotta, kun leikkuupöydälle jouduttiin. Muutaman viikon ennen leikkausta joutui syömään Tramalia, mutta elimistö alkoi tottumaan siihen, ja se oli lopuksi ihan sama söikö sitä tai ei. Leikkauksen jälkeen kipulääke jouduttiin muuttamaan toiseksi, koska kipu ei enää ollut hermosärkyä, vaan tulehduskipua. Niin se kivun tyyppi on ollut sitä nykyiselläänkin ja siihen ei minulla auta kuin yksi särkylääke. Se on Voltaren-johdannainen lääke, johin on lisätty vatsan suoja. Tämän lääkkeen nimi on Atrotec Forte, joka antaa hyvän vasteen nykyisen tyypin kivulle.
Itse leikkauksen parantuminen kesti kokonaiset 3-vuotta, jonka aikana huomasi sen leikkauksen parantaneen kaikki edelliset ongelmat. Aika-ajoin leikkausalue kuitenkin nykyiselläänkin pääsee tulehtumaan ja tuo Artrotec Forte on se oikea lääke sen hoitoon. Samalla on huomannut, että ao. lääke on se paras hoitaja kaikkiin nivelkipuihin, mitä nyt elämässä ylipäätään tulee. Pääkipuun sitten auttaa buranat + muut mömmöt, mutta tulehdukseen ei ole Artotecin voittanutta.
Mutta mitä tulee itse pyöräilyyn, olen ehdottomasti sitä mieltä, että selkä pitää saada stabiiliksi ennen pyöräilyä. Monissä kyykky-fillareissa on minulle ainakin liian koukkunen asento selalle, että en mitenkään uskaltaisi ajaa niillä, jos selkä temppuilee. Ei varsinkaan, jos tarvitsee käyttää ajamiseen vahvoja lääkkeitä. Yksikin kunnon pomppu, yhdessä vartaloa kiertävällä voimalla saattaa pudottaa koko alapään toiminnan pois, vaikkei itse tahtoisikaan.
Kaikki nämä edellämainitut oireet ja säryt sekä ajoasennot on niin yksilöllisiä asioita, ettei niihin ole suoraa neuvoa. Sen vaan voin sanoa, ettei epävakaan selan kanssa kannata alkaa tempomaan pyörän kanssa. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa ja panna asiat kuntoon ennen. Olisi kaikista ikävintä saada lukea taas tutkijalautakunnan raportti Ajamaan oli päästävä, tutkijalautakuntaa tarvittin
Tsemppi terveisiä toivottaen. Itsellä ajaminen oli mahdollista 3-vuotta leikkauksen jälkeen.
-Matti
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
En kyllä suosittelisi sellaista vyötä joka on tehty aivan toista tarkoitusta varten. Itse kokeilin kanssa kaikenlaisia urheiluun tarkoitettuja vöitä aluksi. Ne on tarkoitettu enemmänkin hetkelliseen käyttöön. Eihän urheilijatkaan käytä niitä kuin suorituksen aikana. Jos pidät sitä esim. tunnin, voin kertoa että joka paikka vyön alla on hiestä märkä. Ostin Respecta nimisestä paikasta tukivyön, joka tukee hyvin säilyttäen kumminkin liikkuvuuden. Materiaali on joustavaa ja täynnä pieniä reikiä. Hengittävyys on näin ollen aivan toista luokkaa kuin urheiluun tarkoitetuissa vöissä. Hintaa tosin oli pitkälti toista sataa euroa, mutta katunut en hankintaani ole. Painonnosto vyöt on aika paksuja ja jäykkiä. Sen kanssa liikut kuin kangen niellyt. Jos ajopuku on tiukka sovite, ei sellainen vyö kovin hyvin istu puvun alle.(zpete @ Helmi. 12 2009,16:00) kirjoitti
Mulla ei ole ollut pullistumia tms, mutta alimmassa välilevyssä on hieman ahdasta ja usein istuminen ja huonommat (eli melkein kaikki) työasennot aiheuttavat hermojen puristumista ja sitä myöten tietty ihan riittävät kivut. Fysioterapiasta olen saanut useaan otteeseen ohjeita ja vähitellen tilanne on mennyt parempaan suuntaan. Välillä toki iskee kipujaksoja, jotka saattaa kestää useampia päiviä ja sitten vedetään Tramalia/Tramadolia/muita vastaavia. Vaivat alkoivat tuntua, kun ikää oli 18 vuotta. Sen jälkeen asteittain hankalammiksi, ja nyt ikää on 28. Tosin parempaan suuntaan ollaan nyt menossa ekaa kertaa pitkästä aikaa ja hyvä niin!
Smotolla ajaessa pysty istuma-asento tekee pahaa, jos on staattisesti paikallaan. Jos ajon aikana koettaa oikoa selkää ja muutenkin liikkua, kipu on aika vähäistä. Hiekkatiellä/poluilla ajaessa pyörän päällä tulee liikuttua hyvinkin aktiivisesti --> kivut saa joskus loppumaan (ainakin joksikin aikaa) ajamalla aktiivisesti (hyvä korvike särkylääkkeelle - kivut lähtee ja mieli paranee). Kyykkypyörällä oli mun aiemmin helpompi (kivuttomampi) ajaa, tuo pysty ajoasento aiheuttaa vähän enemmän kipua. Mutta kun pyörän päällä liikkuu ja rehuaa muutenkin menemään aktiivisemmin, niin ei tässä mitään hätää ole *
Mulla menee sen verta kroppa pehmoiseksi muissa kuin buranoissa, ettei ole tullut mieleenkään hypätä mopon sarviin Tramadolin kanssa. Mutta kun ei ole pahin kipujakso päällä, niin ajaminen tekee hyvää *
Ai niin. Se unohtui sanoa, että suojapaidan kunnollinen integroitu tuki/munuaisvyö tekee hyvää, kun se on napakasti kiinni. Tukee selkää passelisti.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Tossa voisi olla ideaa. On tosiaa tässä huomannut, ettei olekaan kuolematon/hajoamaton yksilö ja siitä johtuen alkanu funtsii noita suoja varusteita esim. just tuollainen joku hyvä body armor, mutta ratakäyttöön. Voi ehkä olla kankee *(cmas @ Helmi. 12 2009,18:17) kirjoitti
Tietty ihan erillinen munuaisvyö ja selkä panssari vois olla paikallaan mutta myös nuo olkapäät sisältää hyvin hankalaa tavaraa, jos meinaa riikoontuu...
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
En tiedä onko tälle Arthrotec fortelle jo tullut itseasiassa uudempi versio. Jotain tollasta viime lekuri käynnillä yritettiin tarjota, koska koko lantio on molemmin puolin tulehtunut. Tarvii ainakin pitää toi nimi mielessä kun jatko lääkitystä selvitellään.(Masa @ Helmi. 12 2009,16:44) kirjoitti
Mulle ei ainakaan tarvitse tuota kynttilää sytyttää liian aikaisen ajoonlähdön tai pilleri pöhnän johdosta (muihin syihin kuten liian suureen tilannenopeuteen on pienet riskit kylläkin vallitettavasti). Tässä on huomannut, että vaimo ja muksut tarvis ehjää miestä ja kyllä on töissäkin jo kaipailtu, joten ainaskin yritänpysyä pois tuolta kynttilä osastolta...
Kovin on tutuntuntuinen selkäjuttu sinulla.Itse söin tramalia 4 vuotta, loppuaikana sitä meni 600mg vrk joskus tosin otin 700mg mutta se ei ollut kovin viisasta kun kieli ja nenä menivät tunnottomiksi.Mutta se hermosärky ei ole kovin kaksista nautittavaa.
Leikkausjonossa pitivät aivan suotta vuositolkulla kunnansairaalassa kun ilmeisesti halusivat säästää yhteiskunnan rahoja.
Viialassakin varmasti kuulet monenlaisia hyviä teorioita kuinka selkää pitää kuntouttaa jotta leikkaukselta vältyttäisiin.
Tampereella ottaa vastaan lääkäri nimeltään Kimmo Vihtonen(melkoinen noita tällä alalla) joka rakensi minun selkäni kuntoon niin että nykyään menee jalkaprässissä 650 kg ja ei tunnu missään ja mopolla voi ajaa vaikka kuinka kauan tahansa ja ei jomota.
Kolmen nikaman jäykistys,kahden pullistuman poisto ja kuuden hermokanavan avaus.Selässä enemmän titaania kuin monen mopossa.
Hoida selkäs kuntoon sillä hermosärkyä ei voi kestää kukaan loputtomiin sitä joko tulee täysin sekopäiseksi tai hakee köyttä.
ps. kasvoin leikkauksessa 2cm pituutta.
![]()
Ei hemmetti, aika monella tuntuu olevan noita selkävaivoja. Pitäisköhän alkaa sittenkin jumppaamaan jotain. Pysyis tuo ruoto kasassa vähän pitempään.
Duunikaverikin menee välillä nappien voimalla. Hänelle lääkäri sanoi, että jos olisit lemmikkieläin, niin lopetettaisiin. *![]()
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Tramal riittävän suurena annoksena on ihan kiva... Se niiden pois jättäminen onkin sitten ihan eri asia... Heti toisen leikkuksen jälkeen eka viikko 200 mg tramal aamuin illoin ja päivällä paikkoheitto 100 mg napeilla kertaa kaksi... Tuo siis lääkärin määräämänä että liikunnallisuus pysyy.. Sitten toisella viikolla söin enään aamuin illoin ja sen jälkeen kaikki pois laakista... neljä vuorokautta mentiin vapisevin käsin ja liskojen kanssa... Jännää kamaa... Ehkä tuohon myös vaikutti se sairaalassa viikon ajan mieheen pumpattu morfiinin johdannainen jota tuli noin 2 tunnin välein. Mutta palatakseni selkään niin oikeesti ne ohjeet vaikuttaa hieman turhilta joita ne sairaalan jumparit antavat, mutta erittäin tehokkaita... pieni liikerata ja suuri lihassuggestio auttaa sinne sisempiin lihaksiin jotka eniten tukevat rankaa...
Täällä kun on enemmänkin Tramalin syöjiä niin näittekö painajaisia? Mulla tulee karmeita painajaisia ja muutoinkin unirytmit sekoaa täysin. Herään aamuyöllä ihan virkeenä ja sitten iltapäivällä iskee väsymys.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Sen harvan kerran (tyypillisesti useempi kuukausi välissä) kun juotuu Tramalia ottamaan, niin yö on aika omituinen. Herään todella useaan otteeseen, mutta nukahdan sitten saman tien. Ja unetkin on aika pehmoisia ja päättömiä. Unirytmi mulla ei kuitenkaan sekoa minnekään.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
tsemppiäitellä selkä leikattiin 2007 ja viime kesänä aloitin ratapyöräilyn. pidä selkä lämpimänä ja ryhti kunnossa --> eli hoida vatsalihakset kuntoon ja kovaa ajoa vaan
![]()
Honda 1000XL -09
Oikeesto ei hirveesti muistikuvia millaisia unia Tramalin syömisen aikana, mutta heti kun lopetin ne niin kolme yötä aivan levottomia....(cmas @ Helmi. 13 2009,08:14) kirjoitti
mullakin panacodista loppui potku kun roppa tottui niihin.muuta ei enää tapahtunu ku että jäykän selän lisäksi oli p....kin jäykkä kuin rautakanki!!yritä siinä sitten käydä tarpeilla.nyt on uusi lääkitys,ardinex.kyllä ainakin vähän poistaa pakotusta että sai nukutuksi.tukiliiviä ei kannata pitaa liikaa koska mitä enemmän pystyy liikkumaan ilman liiviä,sitä paremmin lihakset pysyy kondiksessa.joskus on vaan pakko käyttää tukena.
rakentaja Rane
2007 syksyllä 23-vuotiaana alkoi pikkuhiljaa urheilun jälkeen venytellessä tuntumaan pientä kipua oikean jalan takaosassa. Siitä mentiin muutama viikko, niin jaloille ei enää noustu ja kivut oli makuullakin sitä luokkaa että saatanaa kutsuttiin vedet silmissä välillä äänekkäästikin apuun. jalasta katosi osittain tunto. Pahimpaan aikaan tramalit, panacodit, morfiinijohdannaiset jne. oli kuin karkkia olisi napsinut. Kuukausien jälkeen kun lopulta pääsi magneettikuvaan löytyi se prolapsi joka hermoa painoi. Leikkaukseen ei ryhdytty kun kivut kuitenkin h-i-t-a-a-s-t-i vähenivät. Talvi meni toipumiseen, opiskeluun tuli välivuosi, mutta mikä tärkeintä kesällä pääsi jälleen mopon selkään ja töihin.
Itselle tuli muutoksia mopoilun suhteen. Koko ikäni olen urheilua harrastanut ja kun kilpailuhenkinen olen ja aina haaveillut moottoriurheilusta ostin lopulta enduropyörän. Tarkoituksena oli alkaa kilpailla seuraavana kesänä. Vuoden ehdin treenata ennenkuin kivut alkoivat. Kilpailuhaaveet ja koko harrastus jäi siihen. Pyörän möin pois
Nyt mennään taas kadulla, tosin pyörällä pääsee tarpeen tullen maastoon ja ajoasento on minulle passeli. Suzuki DR800s.
Kesä meni ihan mukavasti särkylääkkeitä ei tarvinnut, tosin tieto siitä että selkä ei terve ollut oli jatkuvasti. Tiettyjä liikkeitä joutui välttämään, kun kivut muistuttivat olemassaolostaan aika-ajoin.
Tulipa jälleen talvi... Nyt selvittiin vuodenvaihteen yli. Tammikuun alussa 2009 aamulla huomasin että nyt on selkä kipeämpi kuin pitkään aikaan. Ennen puoltapäivää tiesin että taas mennään, muutamassa tunnissa kuminauha jalassa taas kiristyi. Jalan takaosassa tuntuu kuin olisi kuminauha kireällä ja kipu on sitä luokkaa kuin puukolla viiltäisi. Välillä tässä oli jo parempia päiviä. Väkisin olen tehnyt vatsalihaksia ja liikkunut keittiön/makuupaikan väliä heittäytyen taas sohvalle kivusta kiemurtelemaan. Tunto jalkapöydässä alkaa heiketä. Parhaana päivänä revin kengät jalkaan ja kävin n. 500m kävelyllä. Viimeisen 200m tultiinkin sitten niin että oikea jalka tuli täysin puujalaksi ja jännä tunne kun yhtäkkiä tuntuu kuin ei jalkaa juuri olisikaan ja vain raahaa sitä perässään. Nyt odotellaan taas kutsua magneettikuvaan Seinäjoelle... Toinen opiskeluvuosi putkeen kankkulan kaivoon.
Ei muutakuin voimia vaan kaikille ketkä siellä tahollaan makailee! Onneksi kivut tulee täköjään enimmäkseen talvella, niin todennäköisesti mopot taas keväällä liikkuvat.
Allekirjoitan kyllä sen että nuo keskivartalon syvät lihakset kannattaa pitää kunnossa. Kiitokset vinkistä tuohon Hoover liikkeeseen. Todella hyvä liike, kas kun ei fysioterapiassa tuota neuvottu.
"Always on the run"
Hoover-liike pähkylänkuoressa niille, jotka eivät tiedä, mistä puhutaan:
"Staattinen liike on esim. hoover-pito. Liikkeessä ollaan kyynärvarsien ja varpaiden varassa vatsa erittäin tiukkana ja siis takamus alhaalla. Liikettä voi helpottaa laskemalla polvet maahan ja vaikeuttaa nostellen vuorotellen kumpaakin jalkaa irti lattiasta. Liikkeestä on eri variaatioita, voit mm. siirtää painoa vuorotellen eteen ja taakse tai kyljeltä toiselle. Käy koko keskivartalon treenistä ja kehittää erityisesti syviä vatsalihaksia. Tärkeintä on pitää keskivartalo tiukkana koko ajan."
Kroppa siis tarkoitus pitää ikään kuin suorana levynä syvät selkä- ja vatsalihakset aktivoituna, tarakka linjassa ja hartiat "köyryssä" rankaa lapojen välistä nostaen (kun väsyy niin yleensä lapojen välistä linja tippuu ja peräpää nousee). Tuossa mainittujen variaatioiden kera erittäin oiva, helppo perusliike myös laiskalle reenaajalle (ei vaadi hirvittävän pitkää jumppailua). Ihan alkuun kannattaa testailla että miten kauan kestää täysin paikallaan staattisesti tuossa asennossa jäkittäen, se kertoo syvien lihaksien kunnosta jotain. Jos pysyy päälle parin minuutin niin ei ole ihan ripulikunnossa. Jos pullistuma painaa hermoa niin 10 sekuntia voi olla aika paha jo.
OBS! Sanomattakin selvää, mutta ei välttämättä sovellu akuutin kipujakson krampeissa tehtäväksi! Kuitenkin omien kokemuksieni mukaan niitä ekoja varsinaisia reeniliikkeitä venyttelyjen lisäksi mitä yleensä pystyy tekemään. Eikä muuten ole pahitteeksi kellekään vaikkei olisi kuuna päivänä selkävaivoja (vielä) ollut...
Kokoajan paranee vointiTänään kävelyssä jo alkaa olla täys askel mitta ja vauhtia! No oon sitä treenannutkin jo 18.1. alkaen jolloin cauda oireet laski pystyyn...
En ole edes viitsinut vaivata Viialan terveyden huoltoa, kun se ei varmasti toimi. Kokeilin työterveyden huoltoa (mehiläinen), mut se pysty tarjoon lähinnä lääkkeitä ja toiveen et joskus oon takas töihin. Ja tietty lähetteen TAYSiin mihin sitten kiirehdittynä pääsikin jo 1,5kk odotuksella(gtr @ Helmi. 12 2009,23:01) kirjoitti
Kävin mä kyllä kolmesti päivystyksessäkin tarkastaan ettei tarvii mitään nopeita toimia kun oli tietyt kriittiset alueet aivan tunnottomat, mut aina saatiin helpottaan tietyssä asennossa levossa...
Missä hän vaikuttaa? TAYS vai joku yksityinen? Meinaan jos tarvii jotain tehdä vaikka nyt vaikuttaa konservatiivinen hoito toimivan.(gtr @ Helmi. 12 2009,23:01) kirjoitti
Kun hermo kivut karkaa ihan kokonaan (kodeiini, tramadooli polku kokeiltu) niin itse voin suositella noita kipukynnyksen ja neuropaattisen kivun hoitoon tarkoitettuja masennuskipu/epilepsia lääkkeitä (esim. triptyl tai lyrica) ennen kuin menee hirteen. Niitä määrätään yleensä vasta kun noi tava nappulat menettää tehonsa mut sain onneksi ton lyrican heti kun karkasi oikeassa jalassa hermokivut niin ettei niitä saannut kuriin millään. Noissa on se hyvä puoli ettei tarvii popsia muita pillereitä niin palkjon ja ne ehkäisee hermokivun kroonistumisen eli kipu jää kukkuman vaikkei lähdettä olekaan. Ja ne tosiaan estää pahimmat kivun tuottamat depressiot (ajatus köyden jatkoksi yms.).(gtr @ Helmi. 12 2009,23:01) kirjoitti
Olenkin lyhentynyt sellasen reilun kolme senttiä intti ajoista, mut saattaa selittyä havaitulla alaselän skolioosillakin...(gtr @ Helmi. 12 2009,23:01) kirjoitti
Yöt (ja päivät) on ollut hyvin outoja välillä. Itsellä tramal on ollut suht neurtaali ja sen kanssa mielestäni ei oo ollut yö tai päivä ongelmia.(TeroT @ Helmi. 13 2009,08:05) kirjoitti
Mulla milestäni lyrican käyttö lisäsi unia ja muutti yöt painajais pitoisiksi eli sen minkä sai nukuttua (Tenoxilla sai joskus unen päästä kiinni) oli jotenkin oli kokoajan jotain painajaista. Tuo lyrica on muuten siitä hauskaa että sen annosten nostoilla saa kauhiat kännit päiväksi. Mulla meni rataa 150->300->450->600mg mikä on nyt tasottunut hyväksi eli oon kait suht normaali, mitä nyt vaimon mielestä oon eri ihminen yms. Esim. nyt oon kahtena viime yönä vaimon mukaan duunannut ja jutellut jotain outoja eli kai vois olla ehkä jo aika alkaa laskee jotain roppejaMut voihan se tosiaan olla toi tramal mikä sekottaa ne unet...
Ilta/iltapäivät on jotenkin aikas sekaisin enkä oo varma mikä sen tekee esim. jos relaa pitkälleen niin alkaa nähdä valveunta vaikka kokoajan tietää missä on ja kuulee muut, mut silti alkaa niiku näkee untaEhkä se on toi rivatril...
Mut joka tapauksessa sekakäyttäjänä saapi välillä kärsiä sivuvaikutuksista, mut ompahan kivut kurissa ja kuntoutuminen vauhdissa...
Täällä löytyy reumaa selästä ja niskasta, eikä haittaa. Kaikkea saa tehdä kivun sallimissa rajoissa ja pitääkin tehdä. Enskaa piestessä ei tunnu missään, mutta päivän pari ajojen jälkeen on pikkuisen jumia. Vittuako noita ominaisuuksia surkuttelemaan. Syöttöä vain niin pitkään kun paikat pelaa edes joten kuten!
R1100RS
JARI JIIN kanssa OLEN VETÄSSYT YHEN PÄTKÄN ENKÄ PERÄSSÄ PYSYNYT![]()
![]()
![]()
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Oma korteni...
Puolitoista vuotta kärsitty iskiasvaivoista. Lääkäreitä ja diagnooseja mahtunut matkaan jo aika monta. Alla olevasta MRI kuvasta itse näin jo joulukuussa aika selvän prolapsin, mutta lääkärin mielestä ei kannattanut leikata. "Kyllä se siitä vetäytyy"
Nooh, tulihan se dramaattinen muutos tilanteeseen edellisviikon keskiviikkona. Nyt sitten syödään lyricaa, tramalia, panacodia, ketorinia, buranaa... Vaikeuksia on silti nukkua kun kivut on niin kovat. Leikkaus ensi tiistaina, katsotaan kuinka käy.
Mopona on 10R, joka ei kyllä vaivoja viime kesänä lisännyt. Pelkällä arcoxialla selvisi hyvin. Radalla ajo ehkä hieman kipeytti, varsinkin kantatessa roikkuminen tuntui lievänä kipuna.
kiitos vastauksesta. harmin paikka.
partanen. net
puolileikillään ajatellen me voitaisiin jo pitää "selkätapaaminen" tai kokoontumisajot tällä selkävaivaporukalla. emme väheksyisi muitakaan vaivaisia, jos jollakin vaikka polvet, pää tai pumppu krenkkaisi niin mukaan vain. vertaisryhmissä on voimaa.
tänään on mennyt jo ilman särkylääkettä. siis mun ohimenevä vaiva on niin lievä ja tällä kertaa tavallistakin lievempi, että täällä raskaansarjan selkäveteraanien seassa en paljoa kehtaa suutani aukoa.
tukiliiveistä eli motoristin selkäpanssarista olen itse kokenut akuuttivaiheessa suuren hyödyn kun pitää käydä ulkona ainakin koirien takia ja vaikka kaupassa. tänään pystyin jo ulkoilemaan ilman tukiliiviäkin. mulla se panssari toimii paremmin kuin sairaalan omat tukivyöt. yks lääkärikin kerran ihmetteli selkäpanssaria ja sanoi tuollaisen olevan parempi kuin pelkkä vyö. no nämä selkäjutut ovat hyvin yksilöllisiä, samat asiat toimii yksillä ja toiset toisilla.
pitääkin jatkossa taas miettiä kun salilla rymistelee, että jättää ne isoimmat romut selän terveyden nimissä muille, joilla _vielä_ on parempi selkä. kun malttais aina.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Konsteja on monia. Minua vitutti, kun en saanut aamuisin käännettyä päätäni. Aloin hiihtämään. Kolmen kuukauden päästä pää kääntyili ja selkä oli oireeton.
Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ei auta jäädä sikiöasentoon itkemään vaan laittaa perse liikkeelle, ellei lääkäri kiellä. Uskaltaisin jopa väittää, että suurin syy näihin ongelmiin on liikunnan puute.
R1100RS
samaa mieltä. minua on vaivannut jo kolme viikkoa samat oireet. lääkäriin ei suomalainen mies mene(Torsti @ Helmi. 14 2009,01:00) kirjoitti
apu löytyi liikunnasta.
partanen. net
Nyt taas pitkä 2.5h lenkki takana! Soitin jo päivällä pomolle, että tuun hengaileen duuniin maanantaina (otan patjan messiin) ja varoitin, että voin olla ajoittain hieman doupingin vaikutuksen alainen. Mut joka tapauksessa, jos nyt ei tuu takapakkia niin eiköhän elämä taas ala tästä vaikkei mitään muuta voi tehdä kun kävellä ja kävellä ja kävellä ja sit huilianiin ja tietty nappia välillä kehiin
Itseasiassa elämä on ihan kivaa... vielä kun lanne ranka antas taas periksi hoitaa noi aviovelvollisuudetkin *
Kyllä näillä nappulloilla jaksaa ollakin hauskaa... sori on jo ihan asiatonta...
Olisi kerrassaan mainio ajatus(kawabata @ Helmi. 14 2009,00:38) kirjoitti
Tavoite mihinkä mennessä kaikkien rampojen pitää olla ajokunnossa, jotta päästään turiseen "kuinka suoli toimii"
![]()
Totta. Ainakin mulla olisi pitänut hoksata jo aikaisemmin oireilevasta selästä alkaa treenata "jotain" lihaksia fysioterapeutin tai jonkun vastaavan vinkein. Akuutisssa vaiheessa joulu/tammikuussa ei saannut liikkua jos cauda oireet ilmaantui, koska jos niitä ei saannut helpottamaan olisi joutunut päivystysleikkaukseen... leikattu selkä on aina leikattu selkä, joten ei kiitos vielä(Torsti @ Helmi. 14 2009,01:00) kirjoitti
![]()
McGangee?(kawabata @ Helmi. 14 2009,00:38) kirjoitti
kyllä nuo nuppivikaset pitää rajata poies tapaamisesta..löytyykö yleesäkkään ihan täyttä patteria motoristilta
puhuit tossa noista syvistä vattalihaksista..sielläkös on juju noihin reiden etuosaan johtaviin kramppeihin ja pakottavaan kipuun?
viime kesänä meni oikein surkeax..sinänsä moponpääl oli oikeestaan hyvä olla..lieväs etukenos..mutku ei meinannu päästä poies..ja sattu niin vietävästi ku koitti seistä...
tuli vaan mieleen nää jokka kärsii hommasta jatkuvasti![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Itseäni pelotti leikkaus silloin aikanaan koska moni pelotteli ettei enään ikinä tule kalua selästä. Mutta pitää todeta että jo ekalla leikkuulla kivut jäi sinne pöydällä, mutta sitten jotain tapahtui ja sama väli lipsahti taas ja tällä kertaa sitten oltiin oikein kunnon kipujen kanssa muutama päivä (olisko mennyt reilu viikko). Selkä leikattiin uudestaan ja tuolla kertaa sitten välilevy tyhjennettiin 70 prosenttisesti ja ei ole ollut kipuja... Joskus muistuttaa jäykkyydellä kun kylmää saa tai huono sänky, mutta ei pahempaa...(tekijä @ Helmi. 13 2009,23:40) kirjoitti
Jotkut sanovat että leikattu selkä on sitten paska, mutta uskallan väittää toista... Sanotaan että leikattu selkä on ensin kuten kipeytynyt selkä, mutta siitä on mahdollista saada kunnolla toimi kuin uusi... Nykypäivän leikkaustekniikka on niin kehittynyttä että ainakaan minä en miettisi kahta kertaa jos tarjotaan vaihtoehtoina " kuuntele tuota kipua, kuin joku talloisis kiveksiesi päälle kokoajan tai tule ja leikataan se selkä" En tiedä onko mulla käynyt tuuri noiden kirurgien kanssa, mutta pätkääkään ei kaduta leikkaus.