Mie oon tässä alottanut pyöräharrastuksen ja reissuja pitäs päästä ens kesänä ajamaanajattelin kysästä kokeneemmilta, että minkälaisia laukkuja suositteletta? ym. "lisä"varusteita? ja telttakin kai pitäs hommata.. onko vinkkejä semmoseen Survival-pakettiin?
Pyörä ei oo kyl matkapyörä, että ruma kai siitä tuloo, kaikkien kamppeiden kans,mut ei nyt muu auta
ei taida löytyä semmosta tankkilaukkua,joka tommoseen tankkiin sopis..? (kawa750Z)
kiitos, jos voitta olla avuksi!
p.s mukavat sivut, mukava lueskella asiaa![]()
No onhan tuo melkoinen "kyrmyniska" mutta käy katsomassa esim. Givi.n tankkilaukkuja, magneettikiinnitteisistä voisi löytyä sopiva, niissä kun on myös erilliset magn. lätkät hihnojen kanssa kiinnitystä varten. Jos yksin matkailet niin ehkä sivulaukut eivät ole välttämättömyys, tavarateline ja pehmeä tai kova perälaukku tai yksinkertaisesti tavararulla kiinni pelkääjän paikalle. Niitä kun ei tartte koko aikaa pitää kiinni, ei ulkonäkökään niin paljon kärsi.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Tavararulla saatta aiheuttaa pelkääjän paikalla ikävän pyörteen, joka aiheuttaa vetoa ristiselkään, ei näin tietenkään välttämättä käy. Lisäksi tavararulla on altis kelmien iskuille, jos ja kun piipahdat kauppaan/kahville. Hommaa teltta joka on pienikokoinen tai siis riittävän suuri kuitenkin ja siinä pitäisi olla absidi, jonne voi jättää kengät tai märät ajovarusteet.Makuualusta pitää olla hyvä , mutta tilaa voi säästää ostamalla sellaisen puolipitkän ja käyttää sitten ajotakkia jalkopäässä.Makuupussinkin pitää olla pieni ja untuvaa jos on herkkä palelemaan.Jotenkin tässä on tullut vuosien mittaan sellainen olo, että säästä kaupassa ja kärsi reissussa **![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tarttisi aloittaa tämä ajattelu silleen, että onko kyseessä niemi/notko/saarelma/leirintäalue tms. jossa aiot yösi toistuvasti viettää teltassa ja makuupussissa. Jos näin on, niin sitten sen teltan, makuualustan ja -pussin lisäksi tarttet trangian ja kattilan sekä kipot ja kapot niille eväille. Nämä kaikki sitten Kawan selkään...
Vai olisiko lähdettävä sille linjalle, että valtakunnassamme löytyy hotellia/motellia/matkakotia/bed & breakfastia/mökkiä kohtuuhintaan.
Monet näistä tarjoilevat sapuskaakin kohtuuhintaan. Kawan kyydissä ei tällä tavoin olekaan ihan niin paljoa.
Jollei tätä retkeilyvarustusta ennestään ole, niin melkoisen määrän rahaa saa semmoisiin kunnollisiin uppoamaan. Hyvä telttä maksaa hyvinkin useamman satasen, samoin kelvollinen makuupussi.
Itte olen ratkaissut jutun niin, että reissullakin nukutaan sängyssä.
Tervetuloa hienon harrastuksen pariin. Älä lannistu, mikäli näkemyksesi herättävät keskustelua.
Asialinjalla täällä yleensä on pysytty.
Sitäpaitsi täällä foorumilla luuraa mittaamaton määrä koettua ja elettyä. Sanovat tätä jossakin yhteydessä viisaudeksi...
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Ei mulla ole 50L tavararulla aiheuttanut mitään pyörteilyjä. Ei sitä edes huomaa. Kovat laukut sen sijaan tärvelee ajo-ominaisuudet helposti..
Äänestän siis tankkilaukkua ja tavararullaa. Miinuksena että niitä ei uskalla jättää pyörään kiinni kuten kovia laukkuja. Kaveri mukana reissussa on hyvä juttu, voit käydä huoltsikalla ja jättää kaverin vahtimaan tavaroita.
Jos tavarankuljetuskapasiteetti on rajallinen niin harkitsisin tosiaan teltta+makuupussi+ruuanlaittovälineitten kotiinjättämistä. Majoitusta löytyy aina helposti, ainaskin jos sulla on gps-navigaattori
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mä taas äänestäisin BagConnectionin pehmeitä takalaukkuja... Vaikka Cargobagia johon mahtuu kaikki tarpeellinen aivan taatusti, pidemmällekin reissulle. Kätevä kiinnittää, ei naarmuta. Ainut vika oikeastaan on sadesuojan virittäminen rankan sateen sattuessa. Mutta sellaisella mä olen reissannut pari kertaa Keski-Euroopassa.(jyk4 @ Helmi. 11 2009,22:37) kirjoitti
Tuolta matkailu osiosta muuten löytyy melko paljon puhetta aiheesta...![]()
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Juu tollanen cargobag tai vastaava olisi varmaan kans hyvä.. On se prkl kun eivät saa noista eikä tankkilaukuista vedenpitäviä
Kokeile Kriega:
http://www.kriega.com/pages_uk/us20/...pframeset.html
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW F900R K23
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Tattista!
Kriega näytti hyvältä ja luulen, että ensalkuun pärjäänkin tuommosella tailpackillä ja tankkilaukulla. Sen verran aattelen esteettisesti, että vaikka akka onki ku harakka, pyörän ei tartte olla se sen pesä *
Pitää nyt kattoo kuin toi perse kestää, ku ei oo noita kilometrejä vielä kertyny *![]()
Mikäs cargobagin sadesuojassa on muka vikana?
Helppo, nopea ja pitää vettä.
Kaveri tehny mun kanssa pari reissua (Norjaan ja Alpeille) noiden Louisin halpislaukkujen kanssa. Tankkilaukku, sivulaukut ja niihin rulla, koko setti oli joskus tarjouksessa 50 €.
Myykö noita kukaan täällä härmässä?(Sytky @ Helmi. 12 2009,07:14) kirjoitti
Vaikutti järjelliseltä tuotteelta, pitäisi päästä hipslaamaan...
edit: royal postilla tulossa, sittenhän sen näkee mitä tuli hankittua
Ettäkö teltat, pyykit ja vaihtovaatteet vietäisiin pyörän päältä heti kun silmä välttää? Onneksi ei ainakaan omalle kohdalle ole vielä moista roistovaltiota osunut, vaikka jokusen kerran on tullut tankkilaukkua ja rullaa rahdattua ympäri Eurooppaa. *(jyk4 @ Helmi. 11 2009,22:37) kirjoitti
Toki arvotavaroille kannattaa olla vaikka pieni reppu tai vastaava, jos ei mitään lukittavaa ole, mutta kyllä normaalisti kamat voi (ja täytyy) jättää paikalleen. Maalaisjärkeä tietysti käytettävä olosuhteiden mukaan, mutta jos aina kioskille mennessä kaikki pitää laittaa vaijereilla kiinni, niin kannattaa miettiä onko valinnut matkustustavan...![]()
Biker Point myi männäkaudella toimivaa edullista retkitelttaa, joka lisäksi vielä pakattunakin oli pieni pakkaus.(#mena85 @ Helmi. 11 2009,15:47) kirjoitti
Piti vettä ainakin uutena.
Taitaa olla Louis'in kamaa, eli netistä kaiketi saa tilata ja lisätietoa.
Teltta oli siis kaverini käytössä. Itse makasin lätäkössä (lätäkkö teltan sisällä) tiimarin 12€ teltassa ihan siinä vieressä
Tämä kaikki ihan vaan sen takia, etten raaskinnut ottaa mukaan kallista vaellustelttaani tuhottavaksi/varastettavaksi![]()
Jammujäbä
Hieno homma jos näin onnellisesti on käynyt, mutta itsellä on kyllä sen verran monta satasta retkivarusteissa kiinni, ettei viitsisi riskeerata. Kovat laukut on siitä mukavia, että jos on ylimääräistä tilaa(No tosi harvoin *(nipo @ Helmi. 13 2009,16:01) kirjoitti
)niin kypärä+ muut ajokamppeet on kiva tunkea sinne kun lähtee kuumalla ilmalla jalkaisin tutustumaan ympäristöön. Tämän voi tietysti hoitaa, myös lukolla ja pitkällä vaijerilla.
Niin olen kyllä nähnyt jopa tallinassa läjän yksinäisiä suomimopoja, joiden päällä oli ajokamoja ihan irtonaisena(No oli siinä joku väsynyt jamppa vartiokopissa)
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Sama vika, mutta ei paljon vaihtoehtoja ole, jos on 2 hlöä matkassa leirivarustein esim. 2-3 vkoa. Rulla on kuitenkin tilavuudeltaan ylivoimainen takalaukkuun nähden ja painoakin voi olla niin paljon kun sielu (pyörä) sietää.(oili @ Helmi. 13 2009,21:28) kirjoitti
Ostin viime kesäksi tuollaisen Pacsafen, ainakin takit ja kengät saa sen sisään näppärästi kaupungeissa eikä ainakaan ihan ilman työkaluja mukaan lähde.
Sinänsä ei minusta kummoisia vehkeitä vaadita muovilaukkujenkaan sisään menemiseen, jos joku niin haluaa. Pääsääntöisesti kuitenkin pakaasit säilyvät näkyvällä paikoilla päiväsaikaan erittäin hyvin, onneksi.
Ja minä kun olen luullut vaimon survival paketin sisältävän vain huulipunan, ripsutinvärin ja tukkaharjan
Vakavammin sanottuna. Itsellä ollut pehmeät laukut ilman sen kummempia lukkoja. Mitään ei koskaan ole viety. Toki tervettä järkeä siinä mihin mopon jättää ja miksi aikaa. Tankkilaukussa on sitten ollut hihna, niin, että sen on näppärästi saanut mukaan kaffelle mennessä. Siellä sitten kukkaro, kamera ja muu arvokas.
Teltta, makuupussi, makuualusta jne. oli viime kesänä yhdellä reissulla mukana. Ainoastaan makuupussia käytin. Yösijaa tarvitessani suunnittelin reitin niin, että pääsin yöksi tutuille tai ajoin kaupungin matkailuinfoon ja kysyin missä saa pukata halvalla. Päivätanssipaikkoja kuulemma nykyään vähän laisesti
Makuupussin osalta voi miettiä ostaako nahkaisen rullan esim. mosquitobikeltä, sateen pitävän jostain muualta vai tyytyykö kotikutoisempiin ratkaisuihin.
Mullakin on tuollaiset. Ovat ihan kelvolliset.(Köpi @ Helmi. 12 2009,18:55) kirjoitti
Tosin en tuota "rullaa" ole käyttänyt vielä vaan sen tilalla on läppäri ja jotain myös Louisilta hankitussa vesitiiviissä repussa:
![]()
Dixi et animam levavi
Niin nuo ovat jotkut Moto-detail -laukut. Tankkilaukku on saman merkkinen imukuppikiinnitteinen ja kanssa ihan ok.
Dixi et animam levavi
Teltaksi vaikka Jack Wolfskinin Liberty I-III. Joku mainitsi keittimistäkin jotain. Jos sellaiselle tarvetta, prismassa tuntuu olevan pysyväisalennuksessa Jetboilin keitin hintaan 30 eur. Muualla netissä hinta taitaa olla kolminkertainen.
Tää on hyvä pointti, tankkilaukkun vain se tärkein ja se on helppo pitää aina mukana. Kypärille joku kiinnitys (vaijeri on varmempi kuin D-lenkeistä kiinnitys, niistä multa kerran vietiin).(Aarra @ Helmi. 14 2009,09:31) kirjoitti
Ei likapyykkisäkki kovin helposti lähde kävelemään, vaikka joskus melkein toivoisikin..
Vertaile netin kautta halvimmat B&B tai gasthausmajoitukset, ota huomioon myös aamupalaan kuluva raha ja leirintäaluemaksu. Kotomaassa kannattaa katsastaa myös maatilamajoitukset. Hinta mahdollisuudesta kuivattaa varusteet yms ei välttämäti ole kohtuuton. Teltta romppeineen edustaa tavaramäärästä aika isoa osaa.
Reisssuun voi lähteä vähän vajaalla tavaramäärällä, T-paitoja yms voi olla hauskaakin ostaa matkalta. Likapyykin postittaminen kotiin ei ole kohtuuttoman kallista.
Menikö OT...
*Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Viimeeks mulla oli tavararullassa pikkuläppäri, sitä kun ei voi tankkilaukussa (joka on helppo ottaa mukaan) pitää kun ne prkleet eivät yleensä ole vedenpitäviä ilman erikseen viriteltäviä sadesuojia.
Eikä ne varkaat ensin tutkaile että löytyyköhän täältä laukusta likaisia sukkia vai kenties jotain arvokkaampaa, vaan se lähtee ensin mukaan. Ja kyllähän se ois reissu pilalla jos koko tavararulla häviäisi sisältöineen vaikka siellä ei ne kaikista kalleimmat tarvikkeet olisikaan. Hyvällä mäihällä matkustaa monta reissua ja jättää vaikka yöksikin tavarat pyörän päälle, mutta kun se paska mäihä sattuu kohdalle ja tavarat lähtee niin kyrsii niin suunnattomasti. Olen liian stressaavaa tyyppiä että ottaisin riskejä.
Mulla on muutes myös tuollainen yllä kuvissa näkyvä louisin kangaslaukkusetti. Ihan toimiva, vaikka en ole käyttänytkään kuin pari kertaa. Eipä ole nekään laukut vedenpitäviä.. Sain reissutavarat eurotourilla mahdutettua pelkkään tavararullaan + tankkilaukkuun niin saivat kangaslaukut jäädä kotia.
Teltan ei tartte olla se kaikkein kallein esim. Haltin malli. Mulla on Tarjoustalosta ostettu pieni kahden hengen Retki 2000 teltta. Helppo pystyttää(mun mielestä yks reissuteltan tärkeimmistä ominaisuuksista), pitää veden ulkopuolella ja menee pieneen tilaan. Tuo maksoi jotain 60-70€. Ortliebin 60L. tavararullasta mulla on pelkästään hyviä kokemuksia! Pitää taatusti vettä ja on kestävä. Ens kesän reissuilla luotan edelleen tuohon tavararullaan ja sen lisäksi pyörään tulee lukittava perälaukku, vaikka näyttääkin Bobin perseessä kauheelta...![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kuten toveri Tolbero esitti, suosittelen minäkin cargobagia. parin viikon kamat mahtuu heittämällä mukaan. Lisänä olen pitänyt reppua tavaraverkolla cargobagin päällä. Eipä ole paljoa pelottanut että laukku pöllittäisiin. Mukana kulkeneet läppäri ja järjestelmäkamera + muut tärkeät tilpehöörit repussa jonka olen aina ottanut mukaan jos kävelylle lähtee. Jos likapyykit pöllitään, niin vituttaisihan se hetken, mutta kaupasta saa uusia. Enemmän meikäläistä huolettaa jättää pyörä parkkiin kadun viereen kuin se pehmeä laukku siihen päälle.
Ducassa oli kovat laukut jotka oli "ihan kätevät" mutta en koe minkäänlaista tarvetta pilata ajo-ominaisuuksia pyörästä jollain givin jumalattomilla laukuilla. Cargobag on ihan todistettavasti pysynyt hyvin mukana "ripeässä" siirtymä ajossa sekä länsinaapurimme läpi että Saksan autobahneilla. Kovat laukut aiheuttivat ainakin ducatissa taipumuksia juikerteluun/kevyeen woblaukseen (siis yli 200 vauhdeissa). Se mitä en ole oikein ymmärtänyt missään vaiheessa on se 50 litran kova takalaukku joka on lintulautana matkustajan paikan takana. Jos se ei lastattuna häiritse ajamista niin sitten ei mikään.
Mutta anyways. Hommaa sellainen kun sun omatuntoa helpottaa. Turhaa sä täältä hyväksyntää omalle hankinnallesi haet. Itse sen kanssa joudut kuitenkin elämään.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Joo. Pyörän pöllimistä/turmelemista mäkin voisin pelätä. Tosin siihenkin on onneksi vakuutus. Ja jos joku ne läppärit sieltä paskaisten vaatteiden alta vie, niin sitten vie.(Juutana @ Helmi. 16 2009,21:21) kirjoitti
Juutana on oikeassa, että Cargo pysyy kyydissä. Ja sen sadesuojan asentamisesta Köpille, niin ainakin mun sadesuoja ei mahtunut kunnolla päälle, kun laukku oli täynnä, ja sitten kun laukku ei ollut täynnä, se lepatti niin, että repesi, ja jäi jonnekin Hampurin hujakoille. No niitäkin saa onneksi uusia.
parasta olisi, jos BagsConn joskus saisi laukut vedenpitäviksi, taitaa vaan olla turha toivo.
Mulla oli sellainen Givin iso takalaukku Diversionissa... (on muuten myytävänä, jos jotakin kiinnostaa, muistaakseni e460, kesän käytetty). Se ainakin oli aika lintulauta, ja mun helvetin isossa päässä pyörivä ruukku ei sinne mahtunut... Niinpä sitä edelleenkin, kuin silloinkin mukana kannan, sateen sattuessa.
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Samaa mieltä tuosta, että takalaukku häiritsee pyörän käyttäytymistä, mutta vasta kovissa nopeuksissa eli +180km/h. Ainakin iso Zetori vaappui vittumaisesti ja kevensi keulaa parissa sadassa autobahnalla, tosin oli lastiakin paljon, mutta takalaukkua syytän edelleen. Nykyisessä pyörässä ja siihen sopivalla vielä mukavalla matkavauhdilla(n. 130), tuo laukku tuskin häiritsee.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Osta vedenpitävä säkki ohlsonilta tai biltemasta ja hihnoilla kiinni takapenkille. Se ei haittaa ajo-ominaisuuksia yhtä paljon kuin takalaukku. Sivulaukut on kanssa ihan ok ja ne saa lukittua mutta ovat huomattavasti isompi investointi.
Liekö tuo ajo-ominaisuuksien väheneminen pyöräkohtaista, mutta ainakaan itse en huomannut mitään n 180km/h vauhdissa , vaikka kyydissä oli kolme laukua ja vaimo. *Jos se kovemmissa vauhdeissa sitä tekisi, niin itselleni se olisi kyllä kovin marginaallinen ongelma *![]()
Se vaimo siellä takajakkaralla auttaa kolmen laukun kombinaatiossa... takalaukun kanssa ilman kyyditettävää on aika kiikkerää menoa +180 vauhdeissa.(oili @ Helmi. 17 2009,10:10) kirjoitti
Näin se saattaa olla, mutta kyllä on pyörät parantuneet vuosien mittaan. Muistan hyvin, kun lähdin ekoille kokkareille vanhalla CBX 750:llä, niin vaikka takalaukussa ei ollut paljoakaan painoa, niin hiljaisessa vauhdissa se aloitti aivan hillittömän woblauksen ja kesken reissun piti purkaa ja pakata romut uudestaan. No nyt tämä taitaa karata aiheesta sori *![]()