Onkos kellään kokemuksia sportin/matkapyörän modifioinnnista
enemmän matkustaja/kuljettaja ystävällisemmäksi. Tuntuu, että aika moni ns. yleispyörä ei kärsii ainakin liian tiukasta takamatkustajan polvikulmasta ja satulasta. Oman TLS:n ostin yleispyöräksi, kun nimikkeenä oli sport-touring. Matkakäytössä ainakin matkustajalle liian tiukka polvikulma ja eteenpäin kaatuva satula ei miellytä.
Onko mitään järkeä yrittää pudottaa takajalkatappeja alaspäin? Entä vaihtoehtoisesti satulan korotus? Entä onko kellään kokemusta ohjaintangon korotuksesta? Kaveri ainakin sanoi, että satula on suunniteltu tiettyä ajoasento varten ja tangon korotus saattaa haitata istuinmukavuutta.? Kai on parasta ostaa valmiiksi astetta matkapyörämaisempi pyörä.
Njoo, tuplakuplan laitoin että ilmavirtaukset osuu paremmin. Sen lisäksi oon ruuvaillut kiinni pidikkeen zumolle ja asentanut autovomin ja PMR:n. Ei kai siinä muita modauksia, kovaa ajoa vaan.
Sun pyörästä en tiiä, mutta eikös noita erilaisia satuloita löydy netistä pilvin pimein? Tuota sarvien korottamista ja jalkatappien laskemista en ole oikeen ymmärtänyt, sillä ainakin itselläni asennon muutokset olisivat pieniä mutta ulkonäöllisesti ja pyörän käytökseen saattaa tulla muutoksia.
Esimerkkinä jos tappeja siirretään alaspäin, niin ne ottavat aiemmin kiinni maahan kantatessa. Ducassa ne otti kiinni jo aika aikaisessa vaiheessä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Itse taas tein pari senttiä madaltavat välipalikat K4 750 Suizaan, eikä niistä ikinä ollut mitään haittaa radallakaan, mukavuus kyllä lisääntyi huomattavasti. Kai se vähän kuskista ja vauhdistakin on kiinni...
Hankin Millen takapenkkiin tälläisen.
Hintansa väärti (alle 20 euroa taisi olla kotiin kuljetettuna), takapenkillä viitsii jo (kuulemma) ollakin ilman että on koko ajan valumassa alaspäin. Polvikulmaahan tuo ei ratkaise.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aattelin kysästä jos joku suutari/satulaseppä korottaisi (n.2-3 cm) takapenkkiä ja muotoilisi alkup. takasatulaa edestä korkeammaksi (liukumisen estämiseksi). Ei tuo nyt rumaa vielä pyörästä tee.Tietty jos ei omaisuuksia maksa. Saisi sillä ainakin matkustajan polvikulmaa loivemmaksi. Samoin jos pudottaisi takajalkatappeja vaikka sen 5 cm alas/eteenpäin niin johan takana olo paranisi. Vaatisi vaan kiinnikkeiden modifiointia. En tiedä haittaako tuo takamatkustajan jalkojen eteen/alaspäintulo kuskin oloja?
Itse oon koittanut etsiä Geeli satulaa omaan gixxeriin oman perssiin alle. Siis ei mitään hiton homosohvaa siihen, vaan lähes orkkiksen näköinen, mutta huomattavasti mukavampi vähän pidemmillä reissuilla. Ainot mitä on löytynyt, niin K6 ja uudempiin, K5 ei löydy oikein mitenkään, paitsi 1000 gixuun. Kerran sattu nettisivuilla omaan pyörään sopiva, mutta eipähän ne tietenkään lähetä tavaraa suomeen, vaikka s-postilla asiaa kysyinkin. Aina sitä on väärä vuosimalli prkl joka ajoneuvon suhteen![]()
Kysäseppä tuolta.(pissis88 @ Helmi. 11 2009,20:56) kirjoitti
Edit : Kopsaa se varaosanumero tuolta saitilta ja iske se googleen ja UK perään. Briteistä löytyy moooonta paikkaa mistä saa samaa jakkaraa halvemmalla.
Editedit : Tarkemmin kun tiirailee niin se taittaa olla ihan susnan oma varaosanumero sille penkille, että varmaan saa maahantuoja sen tännekin tilattua jollei itse jaksa taiteilla briteistä.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Vein tänään oman XJ 900:sen penkin verhoilijalle. Taakse lisätään n.3 senttiä tavaraa ja koko penkin päälle "bemarin nahka". kustannusarvio n. 300€. Verhoilijan mukaan koko penkki rakennetaan käytännössä uudestaan ja siksi hinta on noin korkea.
Malliksi vein kuvan *Bagsterin sivuilta. Omaan satulaan ei vaan tule *koristeompeluita, tai siis lohkoja, vai mitä nuo nyt on, istujien paikoille.
Viime talvena penkkini muotoiltiin uudestaan ja päältä otettiin kovaa pois. Uudessa penkissä takana olijan etumusta nostettiin ja tehtiin enemmän "satulan" mallinen. Koko homma kustansi 100. Olen ollut tosi tyytyväinen
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Airhawk matkoille mukaan... Pitkillä stinteillä se perseen alle ja ei muuten puudu paikat. Sit jos ei halua käyttää niin ilmat veks ja reppuun... Aivan loistava hankinta!![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Olen joskus uudelleenmuotoillut yhden pyöräni satulan. Tein suorasta enskasatulasta portaallisen, ettei matkustaja aina liu'u jarrutuksissa selkään. Hyvin varustetusta kangaskaupasta / verhoiluliikkeestä löytyi paksua mustaa keinonahkaa, joka jousti juuri sopivasti satulan päälle pingotettaessa. Samasta paikasta löytyi vaahtokumia, jonka liimasin portaaksi satulaan. Pari muutakin palikkaa kun laittoi pariin kohtaan, näytti terävää veistä ja pingotti nahan, niin se oli siinä. Maksoi ehkä max 10-20€ ja tuli yllättävän siisti. Kun ilmeisesti kyseessä on kaksiosainen satula, on homma vieläkin helpompi.(kawazami @ Helmi. 11 2009,18:12) kirjoitti
Jalkatapit voi alentaa valmiilla sarjoilla tai tehdä itse kulmalla varustetut jalkatapit. Clipon- tangon korotus vaatisi uuden ylä- t- kappaleen, perinteinen tanko on tietysti helpompi korottaa. Jos tuosta sun pyörästä (suzuki tls?) on s:sätön versio, sen ylä-t-kappaleita vois purkaamoista tai suzukilta kysellä.
Pakko kuitata, että pitää olla tosimies, että vetää takajalkatapit maassa...(Juutana @ Helmi. 11 2009,15:48) kirjoitti
"Juutana" ilmeisesti tarkoitti kyllä etujalkatappeja....(janick @ Helmi. 12 2009,12:14) kirjoitti
Toki monikin on varmasti takajalkatapitkin saanut maata viistämään, yleensä siinä tilanteessa maata viistää moni muukin osa pyörästä....![]()
Tein itse ja YRITIN säästää.
Niin no, tämä nyt olikin vain tällainen huuli, kun luin aloitusviestin niin intensiivisesti, heh.(-Timi- @ Helmi. 12 2009,12:18) kirjoitti
Kiitti vinkeistä. TLS:ssä paukahtaa heti matkustaja selkään kun vähän jarruttaa. Pitänee ensin koittaa itse askarrella tota satulaa. Jos tulee liian hassu niin vien verhoiluliikkeeseen korjattavaksi. Mitenköhän nuo niitit laitetaan pingotuksen jälkeen? Onko tohen joku oma verhoilupyssy? Sen olisi paras jos saisi jotenki yhdistettyä satulat olisi nätimmän näköinen.(janick @ Helmi. 12 2009,12:11) kirjoitti
Oika kova hinta kirjo jos toisella maksoi 100 e ja toisella 300e. Pitää kilpailuttaa. Tosin sen satasen voisi maksaa heti ilman askartelua.
En ole kuullut että ketään myisi madaltavia takajalkatappi sarjoja, eteen saa stormilta jotain ratatappeja eteen. Täytyy varmaan itse väsätä. Tohen saa kyllä tangon korotus sarjan, joka maksaa lähes 300 e (aika kova hinta). Ja mitenkähän vakiomallin ohjausiskari solveltuu siihen.
Heh, joo. harvemmin ne takatapit maata laahaa.(janick @ Helmi. 12 2009,12:20) kirjoitti
Pakoputki voisi kylläkin ottaa maihin kun laukkusarjan laittoi kiinni. Tosin yksi putki raahasi maata suoraankin ajettaessa, mutta se ei johtunut hurjasta kanttailusta...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
No se 300€ tulee siitä, että verhoiltavana on koko penkki ei pelkästään takana istujan paikka. Ja penkkiin pitää tehdä uudet kaavat (siis käsitöitä), eikä uutta verhoilua saa takaa, mihin tulee se korotus, enään siististi venyttämällä verhoiltua(lisää ompelua). Korotus täytyy myös sitoa runkoon kiinni, ettei se valahda istuttaessa alas jne. Eli käsityön osuus on aika suuri.
Mallikuvia alla
<a href="http://www.bagster.com/img_en/v2/btn-home-sellerie-fr-on.jpg" target="_blank">uusi penkki
</a>Vanha penkki
Juuri tuolta kyseiseltä sivulta sitä penkin tilausta kysyin(Sami77 @ Helmi. 11 2009,23:08) kirjoitti
Hittolainen, niitähän alkoi jopa löytymään tuolla sun antamalla avustuksella. Ei tullut yhtään mieleen, että niitä vois tuolla tavalla jopa yrittää googlettaa. Suuret kiitokset![]()
näissä sporttipyörissä missä on palikka takapenkki on matkustajalla jotensakin heikkoa istua. itellä gsx 1000r. joten teetin mummolle uuden takapenkin. eli istuimeen tehtiin eteen 3 sentin kiila ei valu eteenpäin ja taakse 3 sentin koroke toppari. ja täytteeksi geeliä .pintaan bemarin nahkaa. ja toikin on hyvä kikka et kuski pitää reppua selässä joten matkustaja voi tukeutua siihenkin. jalkatappeja vois laskea 7 senttiä. penkin teetätin rovaniemellä auto.vi osoitteessa kaksoi 265 ekua postikuluineen. siisti tuli ja hyvä![]()
Itse itseäni toistaen, tuon ongelman poistaa tuo mainostamani tuote, ja näytti TL-ässäänkin olevan saatavilla... TL1000S:n malli(kawazami @ Helmi. 12 2009,15:12) kirjoitti
En ole mikään ko. tuotteen edustaja mutta se sattui pelastamaan parisuhteeni kun hankin sporttipyöränJa muun hyvän lisäksi vielä pelasti kypäräni takaraivon maalipinnan.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Suunnilleen oheisen linkin mukaista ajattelin. Näemmä noita esim. turhatekki myy, mutta jos on mahdollista itse rosteria vääntää/hitsata, voisi onnistua vähän tottumattomaltakin. Onhan ohessa mallikuva, siihen vaan soveltaa oman pyöräsi mittoja. Turhakkeen tuotenumero: 01-041-0621-0(kawazami @ Helmi. 12 2009,15:12) kirjoitti
Touratech madallus
Viittaus alkuperäiseen lainaukseen: bemarin-, eli lehmännahkaa?(juhisr1 @ Helmi. 13 2009,07:59) kirjoitti
Kiitoksia vinkistä!(Eroz @ Helmi. 11 2009,16:40) kirjoitti
Tuossa eilen kliksuttelin tilausta tuolta linkin takaisesta maailmasta ja jäin ihmettelemään kun ei missään kohtaa ollut erillistä mainintaa toimituskuluista erikseen eri paikkoihin tämän pallon päällä... Ainoastaan yleinen £2,50 postitus.
No, hieman epäröiden lisäilin tuotteen ostoskoriin ja kliksuttelin checkoutin paypalin kautta, eikä sielläkään tullut mitään kansainvälisen postin lisää... No, siinä sitten puolihuolissaan miettii että mitenköhän tässä äijän käy...
Mutta, juuri hetki sitten tulikin sähköpostitse tieto että ovat lähettäneet tilauksen matkalle kohti Suomea. Katotaan millon pääsee tänne asti.
Kokonaiskustannus hurjat £14,49 joka taitais eilisen muuntokurssilla jäädä piirun alta 17e arvon.
Abusus non tollit usum
Tällaiset tulivat surffaillessa vastaan. Ihan fiksun oloinen idea ja käy eteen ja taakse.
Haha, ja esittelysivun kuvassa on ZRX, joka on tunnettu pitkäkoipisten matkustajien piinapenkkinä... ;)(Ytsför @ Helmi. 18 2009,15:48) kirjoitti
ZZR 1200
Ja tänäänhän tuo kolahti postilaatikosta sisään kirjeenä. Sitten ei kun odottelemaan että saapi pyörän pajalta jossain vaiheessa ja sovittelemaan penkin päälle. Samalla pitänee mitata mimmosen madalluksen takatapeille mahtuu tekemään...(whoooops @ Helmi. 13 2009,12:14) kirjoitti
Abusus non tollit usum
Hommasin Milleen takapenkin fleabayltä 40Eur ja "pulttasin" siihen remmit bags connectionin race bagille.
Näyttäs toimivan, mutta testattu ei oo... vielä
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Vein juuri tänään vanhat satulani MHD:n Hgin Lauttasaareen. Etu-
satula geelitetään ja päällystetään. Takasatulasta taas yritetään
tehdä niin tasainen levy kuin mahdollista - tulee lähinnä Oxford-
laukun alustaksi. Näitä käytän reissussa. Normaaliajoon uudet al-
kuperäiset, jotka tulivat mukana päivityspaketissa. Myös mukana-
ollut vm 2007 pleksi tulee taas entisen spoileriplexin paikalle.
On muuten paljon erilaista Multistradatavaraa varastossa, jos jolla-
kin sattuisi tarvetta olemaan. Tässä kaupallinen osuus.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT