Oon siirtymässä Ninja 250R:stä ajokaudella 2009 isompaan, luultavasti 600 kuutioiseen pyörään ja tällä hetkellä kovasti miellyttää ja mietityttää Suzuki GSX-R 600. Kävin mp-messuilla muutamaan kertaan sen päällä istuskelemassa ja totesin sen ihan mukavan tuntuseks peliks ja alko kiinnostaa entistä enemmän. Uuden pyörän kovan hinnan ja uudehkon ajoasennon vuoksi miettisin kuitenkin että pitäiskö eka koittaa käytetyllä pyörällä(ehkä vm2002-2006) että miltä sellanen "oikee kyykky" tuntuu. Nimittäin jos ei tunnu hyvältä, niin tulee aika kalliiks sellanen kokeilu jos ihan uudella lähtee kokeilee. Nykysessä varttininjassa se ajoasento on kuitenkin aika pysty, vaikkakaan ei mitään verrattuna nakuihin.
Ongelma on vaan siinä, että ajan täl hetkellä 25kw kortilla mikä vaihtuu isommaks vast elokuun puolivälissä. Enkä mä tietysti mitenkään jaksais odotella isompaan vaihtumista sinne asti, joten mietiskelen et ostaisko ison mut kuristais sen ja ajais sen kans jotain 3,5kk ja sitte ottais kurit pois. Koitan vaan saada asiaan jotain järkeä, kun nyt mennään tunteella ja sitäpaitsi elokuuhun on ihan hemmetin pitkä matka!!
Tässäpä esitän siis hölmönä kysymyksiä, olis tosi kiva jos voisitte niihin aikanne kuluks vastailla. Luultavasti esitän myös jatkokysymyksiä *
Ensin kysymykset *ihan normaali tehosesta vehkeestä.
-paljonko viel bensaa ja minkälaisella ajolla jos annatte jonkun lukeman?
-vuoden 2002-2006 mallit, mitkä on penkin korkeudet?Entä osaako joku sanoa minkälainen on ajoasento verrattuna uuteen 2009 malliin?(enemmän/vähemmän kyykympi, pituussuunnassa ahtaampi?)
-onko jotain tyyppivikoja ilmenny?
- onko 600cc jotenki harvinaisempi/epäsuositumpi kun 750cc kun tuntuu että 750cc löytyy enemmän tietoa?
-onko jotai muuta tärkeetä mitä olis hyvä tietää?
Sitten vähän kysymyksiä koskien alle 25kw vehjettä jos joku osais vastata
-onko kukaan kuristanu kyseistä peliä ja tietääkö mitä sellanen kuristaminen maksaa?Miten/mihin kuristus tehdään ja saako sen pois ja mitä sen pois ottaminen maksaa?
-tekeekö kuristaminen hallaa pyörän moottorille?
-Viekö se mahdollisesti enemmän bensaa kun ilman kuristamista?
-mitä vauhtia kuristetulla pyörällä pääsee ja minkälaisilla kierroksilla?
-Vaikuttaako se jotenkin moottorin ääneen?
Tässäpä nämä nyt näin alkuun *(kiva jos jaksoit lukea tänne asti)
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Laitetaan myös tännekin![]()
Eli uudempi pyörä kuristetaan varmaan tuolla "CDI" boxilla joka hinta on 300e-440e?
Tuohon päälle vielä sitten pyörän penkitys sekä katsastus 25kW:ksi.
Toinen tapa olisi myös kaasusta kuristaa![]()
En tiedä meneekö pahasti mettää jos tuota kaasua kirraa niin että aukeaa sen 15-20 astetta?
Mutta kuitenkin penkitys ja katsastus pakolliset aina
Pyörällä en ole koskaan ajanut, istunut päällä vain.
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Moi itselläni on noin 15000tkm kokemus kyseisestä pyörästä ja
voin antaa joitakin apuja.Kuristaminen tapahtuu yleenä "boxin"
kautta koska gikseri on ruiskupeli.25kw ei siis kierrä samalla tavalla kuin kuristamaton.
Joten siitä voisi vetää johto päätöksen että se vie vähemmän bensaa kuin kuristamaton.
Omassa ajossani pyörä vie maantie ajossa noin 6,5-8 litraa satasella.
Jos radalle innostut lähtemään niin kulutus on noin 11-12 litraa satasella.
Suzukin kone on kilttiluonteinen joten se ei pelästytä tottumatonta niin se voisi sopia sun spekseihin.
Äänestä vielä sen verta että ei se kuristaminen suoranaisesti vaikuta ääniin paitsi sillä tavalla että se ei kierrä niin korkealle.
Hidas ja vanha.
Itsellä kokemusta 2006-mallista. Moottori on pehmeä ja sopii varmasti tottumattomallekin. Matalilla kierroksilla on nöyrä ajettava ja jos tuota kuristusjuttua miettii, niin helpoin rajoitin on oma kaasukäsi. Tarkoitan, että moottori ei räjäytä tehoa kuin vasta reiluilla kierroksilla. Nätisti kun ajelee maltillisilla kierroksilla, niin ei tule yllätyksiä. Sitten kun on päässyt pyörästä jyvälle, niin voi jo vähän kierrättääkin. Itsestä täysin kiinni siis
Ajoasento on mielestäni Gixxereissä pituussuunnassa tilava verrattuna joihinkin kilpailijoihin. Jalkatapit on aina korkealla kyykyssä, mutta itse olen aina löytänyt hyvän ajoasennon johtuen tilavasta mitoituksesta. Käy koeistumassa liikkeessä ja tunnustele miltä se ajoasento tuntuu, ottaen huomioon että paikallaan istuessa asento tuntuu aina kyykymmältä kuin ajettaessa. Netistä löytyy reilusti lisäinfoa kyseisistä pyöristä. Suosittelen.
Yamaha Tenere 700 & R6R
Sitten vähän kysymyksiä koskien alle 25kw vehjettä jos joku osais vastata
-onko kukaan kuristanu kyseistä peliä ja tietääkö mitä sellanen kuristaminen maksaa?Miten/mihin kuristus tehdään ja saako sen pois ja mitä sen pois ottaminen maksaa?
(Ruiskulla olevissa Suzukeissa) moottorinohjausboksi vaihdetaan, se maksaa mallista riippuen jossain 600-1000 euron kieppeillä. Vaihtotyö vie tuskin 5 minuuttia, mutta tarviit tästä todistuksen huoltoliikkeestä ja niillä voi olla joku minimiveloitus.
-tekeekö kuristaminen hallaa pyörän moottorille?
Tuskimpa.
-Viekö se mahdollisesti enemmän bensaa kun ilman kuristamista?
Veikkaisin, että se vie vähemmän bensaa.
-mitä vauhtia kuristetulla pyörällä pääsee ja minkälaisilla kierroksilla?
Liikenteen mukana pysyy mainiosti. Boksilla kuristettu on siitä hyvä, että tehoa leikataan vasta, kun se ylittää lain salliman rajan. Ala- ja keskikierroksilla sitä siis ei välttämättä leikata juuri ollenkaan. Tästä syystä pyörä ei tunnu ollenkaan samalla tavalla kuristetulta, kuin jotkut mekaanisesti rajoitetut tuntuivat.
-Vaikuttaako se jotenkin moottorin ääneen?
En usko, että vaikuttaa. Täyskaasulla kiihdytettäessä voi vaikuttaa jotenkin, koska moottori ei silloin voi antaa kaikkea tehoa ulos.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kokemusta on pojan zx6r:stä vm -05.
Kuristus on Kawan virallisilla ja tyypitetyillä (Ei vaadi enää penkitystä!) osilla tehty
a) rajoittamalla luistien liikettä (kaasukahva ei kierry kuin öpaut 20 astetta (se huomaa heti).
b) Lisäksi satulan alla olevaan vapaaseen liittimeen (testiliitin?) laitettiin yksi hyppylanka parin nastan välille (vaikuttaa ruiskutukseen.)
Ei siis mitään erillisiä "boxeja", asiat on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa.
Käytännössä kuristettu (väärä sanonta, pitäisi puhua rajoitetusta) Kawa ei kierrä, sillä pitää ajaa väännöllä.
5-7.000 kierrosta antaa parhaiten vääntöä. Huippuja Kwak kulkee joku 170 (kun hetken odottelee).
Ihan kelpo ja hauskakin peli ajella, pärjää mutkateillä vauhdikkassa ajossa muulle porukalle oikein hyvin, kunhan kuski osaa asiansa.
Bensaa palaa saman verran kuin "verrokki" kympissä, eli ei tuo "kuristus" siitä ikiliikkujaa tee.
Aliarvostettu peli, täysin nautittavissa.
Kuristuksen poistaminen on helppoa. Irroituksen voi tehdä itse ja sen jälkeen vaan konttorille uutta rekisteriotetta noutamaan. Eipä paljoa tehot enää kiinnosta viranomaisia.
Sen verran vielä toistan itseäni että älkää ottako tehonalennussarjaa liian aikaisin pois. Vakuutusyhtiö saa Sinut aivan kuseen jos jotain sattuu. Sakot on pieniä mutta mahdolliset korvattavat vammautumiset ja muut vastapuolen inhimilliset kärsimykset aiheuttavat Sinulle elinikäisiä maksuohjelmia.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Joo, Kawassa on tosiaan ihan eri kuristussysteemit kun tuossa gixerissä. Kaverilla 2006 tai 2007 gixeri, kehui tuota boxikuristuksen toimintaa ajossa.(Goofy S @ Helmi. 05 2009,23:05) kirjoitti
Kawasaki Er-6f
W00t? -04 750 vei mulla 5,5 normiajossa ja 4,5 reissussa!(m.e @ Helmi. 05 2009,20:48) kirjoitti
Tarkoitin siis kehua Kawan "kuristusta" elikkäs tehonalenussarjaa.(M-ksa @ Helmi. 05 2009,23:25) kirjoitti
Erittäin hyvä, hauska ja luonteva ajaa.
Edullinen, nopea asentaa, ei tehonmittausta koska sarja on jo tyypitetty. Halpa, alle 200€ asennettuna.
Erittäin helppo poistaa vaikka ite.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Hieman korkeahkolle kuulostaa tuo 6,5-8L/100km. Itsellä K7 750 ja normikulutus pyörii 5 litran paikkeilla. Luonnollisesti radalla menee enemmän.(m.e @ Helmi. 05 2009,20:48) kirjoitti
Gikseri on varmasti hyvä valinta. Toimii arkiajossa, toimii radalla ja todistettavasti sillä voi tehdä myös pidempää matkaa. Varmasti jokaiseen edellä mainittuun asiaan löytyy parempi pyörä, mutta haettaessa niitä samasta paketista on gikseri varmasti vahvoilla!
Luotettavuushan on Suzukeissa ihan hyvä.
Tuosta kuristamisesta sanoisin, että paskimman mahdollisen tuurin välttämäsiseksi pitäisin ne kuristukset paikallaan siihen elokuuhun. Ne muutamat kuukaudet on kuitenkin kohtuullisen lyhyt aika.
![]()
"Hidas mutta kankee"
Iski allekirjoittaneen silmään kanssa tuo aiemmin mainittu kulutus.. meikäläisen vakio -07 gikserin kusiainen vie sellasta 5-6l/100km työmatka-ajossa. Tosin mitään tarkkaa kirjanpitoa en oo jaksanu tehdäRadalla ei viitti edes kattoa mitä menee.. pääsääntöisesti kaikki menee kuitenki mitä tankkiin laittaa. Vakio renkaat (bt014) on kuivalla ihan siedettävät kumit ja nyt ajettu se +7000km noilla.. takarengas on tosin jo aika kulmikas
Ajoasennosta vielä ehkä sen verran, että jos ei ole varma että haluaa ajaa kyykyllä yms, niin suosittelisin kyllä koeajoja erilaisilla pyörillä ennenkuin lyö rahojaan kiinni. Näinkin lyhyelle kuskille (172cm) polvikulma tuntui aika hurjalta ja laskin tappeja pykälän alaspäin, ni sain polvikulmaa vähän suuremmaks ja samalla sain vaihdepedaalin paremmin holleille.
Saisivat vaan nuo lumet sulaa hiljalleen.. alkaa ajovimma ahdistaa jo hiljalleen![]()
Ajoasennossa enemmänkin arveltuttaa se käsien asento että paljonko on painoa käsillä... Ja tuleeko niskat kipeeks ja onko hankala kurkkia kypärästä ulos, mulla on viel rillit minkä takia näköalue on vähän pienempi mitä rillittömillä. Messuilla kun rämpläsin vaihdeita niin tuntu ihan normaalilta se jalkojen asento, toki en osaa kiinnittää jalkoihin niin paljoa huomiota kun käsiin. Ja ajokengissä mulla on viel 5 cm korkoa joten jalat nousee vielä vähän ylemmäs. Eli käsien etunoja on se arveluttava osuus.(5am @ Helmi. 06 2009,08:44) kirjoitti
Messupyörässä mikä oli tapeilla, ylettu kantapäätkin hipoen lattiaan ja pyörä oli pukilla. Ja ajokengissä kun on vielä se korkee pohja niin saan lisää pituutta tähän huimaan 165cm runkoon. Mutta onkohan ne vanhemmat mallit samankorkusia kun se -09 malli.. ja penkin muotoilu..
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
[
Kuristuksen poistaminen on helppoa. Irroituksen voi tehdä itse ja sen jälkeen vaan konttorille uutta rekisteriotetta noutamaan. Eipä paljoa tehot enää kiinnosta viranomaisia.
Sen verran vielä toistan itseäni että älkää ottako tehonalennussarjaa liian aikaisin pois. Vakuutusyhtiö saa Sinut aivan kuseen jos jotain sattuu. Sakot on pieniä mutta mahdolliset korvattavat vammautumiset ja muut vastapuolen inhimilliset kärsimykset aiheuttavat Sinulle elinikäisiä maksuohjelmia.
Juu kyllä mä ajattelin pitää ne kurit kiinni siihen asti kun oikeesti saan sen ison kortin *
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Ei muuta kuin vasta- ja selkälihasreeni päälle kesäkautta odotellessa(Millamus @ Helmi. 06 2009,08:58) kirjoitti
Ei vaan siis oikeasti kun vasta- ja selkälihakset kondiksessa niin kyykkypyörässä paljon mielyttävämpi olla, koska käsiin ei tarvitse nojata niin paljon vaan osa siinä kuormituksesta kohdistuu silloin keskivartalon lihaksiin. Näin ainakin kuvittelisin omasta kokemuksesta (faktaahan tämä ei ole, vaan mutu-tuntumaa). Ja eipä ainakaan haittaa voi olla siitä, että keskivartalon lihaksissa riittää jonkin verran voimaa. Siis ei mitään sixpack -tyyppiä tartte olla (miehillä toki ei lainkaan pahitteeksi)
Itse siis en nojaa käsiin vaan kannattelen keskivartalon lihaksilla koko pakettia (onpas hankala selittää). Tosin mitään kovin pitkiä yhtämittaisia reissuja ei tullut vielä heitettyä, joten siitä ei kokemusta sen paremmin ole.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Täällä turistaan asiaa, itse en omista nyt kyykkypeliä, mutta on tullut niillä jonkin verran ajeltua, ja parhaiten varsinkin kaupunki- ym. hidasajo sujuu, kun pikkuisen painaa polvia pyörää vasten, jolloin voi kannatella osaa ylävartalon painosta niiden avulla. Näin kädet pääsee hiukan helpommalla. Itse joudun tosin muistuttelemaan itseäni että hei, teeppäs välillä noin... ehkäpä se muuttuisi automaattiseksi, jos ajaisi aina tuollaisella kyykkyajoasennon pelillä.
Korotetut clip-onit varmaan auttaisivat myös, jos kädet vaivaa, mutta lienee mallikohtaista, mahtuuko sellaiset kääntymään stoppareihin asti ottamatta tankkiin tai katteisiin kiinni.
Taivahan tosi on, että matkakäyttöön löytyy soveliaampiakin pyöriä noin ajoasennon suhteen. Mutta ihan menestyksekkäästi ovat kyykyilläkin reissussa käyneet, ja myös kyykkyjen joukossa on enemmän ja vähemmän tilaa tarjoavia laitteita, samoin kuskin omat mitat ratkaisee paljon. Matkakäytössä kyse lienee loppupelissä vain oman masokistisuuden asteesta...
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Samaa itsellä. Aina välillä joutuu muistuttelemaan itseään Xycling -tunnilla opitulla opilla "Muista hartiat rentona". Jos koko ajan ajaa niin, että jännittää käsiä ja nojaa koko painon käsille niin voi aika varma olla, että on hartiat jumissa. Niin ja vatsalihasreenin lisäksi hoover (tuttavallisemmin lankku, staattinen pito tms.) on tosi tehokas liike.(pecha @ Helmi. 06 2009,09:51) kirjoitti
Hoover: Asetut kyynärnojaan, polvien tai varpaiden varaan kunnosta riippuen. Selkää ei saa päästää notkolle eikä mahaa pömpöttämään, pää on rangan jatkona ja takapuoli hartioiden tasolla. Käytä peiliä apuna jos mahdollista ja pysy asennossa niin kauan kuin jaksat. Jos kaipaat lisähaastetta ole vain toisen jalan varassa, jalkaa välillä vaihtaen.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Itelläni on ollut pari kesää alla GSXR-600 K4, jonka ajoasento on ainakin allekirjoittaneelle (172 cm/76 kg) ollut oikein passeli. Kädet eivät ole päässeet väsymään eivätkä niskatkaan ole koskaan kipeytyneet.
Kyseinen menopeli olisi muuten myynnissä. Eikös tuo K4-malli mahtunut etsimääsi ikähaarukkaan? *![]()
Mahtuuhan se ikänsä puolesta, se vaan ettei mulla ole vielä rahoja kasassa.. Ja on tässä muutama muukin rajottava tekijä(Johannes Climacus @ Helmi. 06 2009,10:05) kirjoitti
![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Soitin yhteen huoltoon ja kysyin vähän hintoja. Jos laittaa sellasen CDI-boksin sitä tehoa rajottamaan niin boksin hinta 04 mallille on 1080euroa ja 09 mallille 690 euroa. Ei tarvii kuulemma käyttää tehopenkissä kun saa paperit jo maahantuojalta. Aika kallista lystiä..
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Toi kyykyn ajoasento on hyvä radalla, mutkatiellä tai yli 120km/h motorilla.
Mulla on 600 GSXR K7 pituutta vajaat 180cm pisimmillään olen ajanut 800km (~8h) päivämatkan. Niskan toi veti jumiin. Kädet puutuu ajoittain, polvikulmassa ei mulle ole mitää valittamista.
Eihän tuo silti niin tuskaa ollut, joten kyykylle pisteet.
Jos ajat pelkästään kaupungissa niin silloin suosittelen nakupyörää.
Lopuksi muistutan vielä, että moottoripyöräily on harrastus. Jos ei kestä pientä puutumista, vilua, kastumista ym. Niin osta vaikka Avoauto Siinä on mielyttävin ajoasento![]()
Kyllä sun tuolla pituudella pitäisi yltää gixun selästä. Kawalla ei, 6satkut on korkeampia kuin suzut ja penkki leveämpi. Ajoasento löytyy vaan istumalla, kawa on pystympi, suzukin asento taas kapeampi. Mun gorillakäsiin istuu kyykky eikä käsille tule painoa kun on korsetti kunnossa, ja ainahan vatsaa voi tankin päällä lepuutella...
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Pienen tuntuman saa kyykkyyn,kun ottaa semmosen vaikka päiväksi vuokralle.Tosin päivän ajon jälkeen kyykyllä (jos sellaista ei ole aikaisemmin ajanut) melko varmasti paikat vähän kipeänä,mutta jos seuraavana aamuna pääsee vielä sängystä ylös,niin kyllä siihen ajoasentoon tottuu ja lihakset eivät enää kipeydy.Ostat suoraan kuristetun niin säästät pitkänpennin,ja kuristussarjan voipi myydä etiäppäin.
Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
Malta mieles ja osta se vekotin vasta kun saat ajaa ilman kuristuksia. Ei sinne kummiskaan niin mahdottoman pitkä aika ole(Millamus @ Helmi. 06 2009,11:16) kirjoitti
![]()
Säästyy paljon rahaa ja vaivaa...
The Real Thing ?
Kannattaa varmaan etsiä myös käytettyjä bokseja. Luulisi löytyvän, kun noiden käyttämisestä niin moni haluaa päästä eroon(Millamus @ Helmi. 06 2009,11:16) kirjoitti
![]()
Ajoasento voi olla miellyttävä, mutta vilua, melua ja kastumista saa avoautossakin kärsiä.(mrjussi @ Helmi. 06 2009,11:21) kirjoitti
Vilkaisin sen 250 Ninjan tehoja. 24 kW näyttäis siinäkin olevan. Noh olen sitten se pahanilman lintu, joka synkistää ketjun aloittajan maailmaa. Ei voi mitään. Minun mielestäni tässä keskustelussa ei tullut ilmi järkeviä perusteita vaihtaa tuota pyörää ennen kuin uutta voi ajella kuristamatta. Kuristus maksaa ihan turhaan. Meno on ehkä jonkin verran erilaista uudella, uusi voi olla miellyttävämmän näköinen jne., mutta ehdit varmasti vaihtaa elokuussakin tai myöhemmin. Lailliset koeajot taitavat olla aika hankalasti järjestettävissä vajaalla kortilla, mutta en tiedä kuinka tarkkaan liikkeissä kortteja käytännössä syynätään.
Eli siis odottele hammasta purren elokuulle, sullahan on ihan kelpo kulkine tälläkin hetkellä, ajele useita muitakin kyykkyjä, ehkä nakuja, ehkä kilostakin. Hommaa syksyllä tai seuraavaksi kesäksi, tarjouksista riippuen.
Ja jokasessahan kakspyöräsessä pääsee nauttimaan niistä iloista kun sade,tuuli, melu. Siitä mä en olekkaa valittanu![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Sitä mä taisin tuolla alussa sanoa että nyt mennään enemmän tunteella kun järjellä ja pitäis saada nyt tässä ketjussa koottua niitä järkeviä perusteluita puolin ja toisin että mitä sitä kannatas tehdä tai olla tekemättä.(tsj @ Helmi. 06 2009,12:03) kirjoitti
![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Ei ku kuristat sen, käytät konttoril, ajat kotiin, poistat kuristukset, ajelet hymyssäsuin loppukesän täysteholaitteel(Millamus @ Helmi. 05 2009,20:08) kirjoitti
![]()
636 -06
Jos mieli ei malta odottaa ensi syksyä / kevättä, niin kannattaa ihmeessä katsella käytettynä noita kuristusbokseja. Ilmoitella vaikka täällä ostohalukkuudesta(Millamus @ Helmi. 06 2009,12:10) kirjoitti
Hankalahan se on malttaa mielensä (nimimerkillä kokemusta on), mutta jos malttaa mielensä, niin säästät aika paljon vakuutusmaksuissa + pystyt säästämään pyörää varten tuon kesän aikana. Kyllä se Ninja ihan mukava menopeli on, vaikkakin vähän lussu (mutta etpähän ainakaan niin helposti sillä menetä korttia kuin isommalla).
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?