Menee mopoilusta ohi, mutta läheltä liippaa kuitenkin. *Uusimmassa Tonttujen Maailmassa on juttu kelkkailun turvallisuudesta. Aivan uskomatonta luettavaa. Neljä K:ta toimii siinäkin. Kovaa, kokematon, kännissä ja kypärättäLisämausteena vielä heikoille jäille tai avoveteen ajaminen.
47 prosenttia kelkkaonnettomuuksissa kuolleista oli kännissä, aika monilta puuttui potta jne. Mikä v*ttu meitä metsäläisiä oikein vaivaa? Tieliikenteessä on ehkä jo jotenkin sisäistetty, että henki menee (oma tai toisen) tolla törttöilyllä. Mikä saa jengin ajattelemaan, että kelkkailu jotenkin poikkeaa tästä ja pikkukännissä voi ihan hyvin ajella, eikä se potta nyt niin tärkeä ole, olen kelkkakunkku vailla vertaa jne? Ollaanko tosiaan laskeuduttu puusta vasta hiljattain?![]()
Jeesustelua joo, mutta oli aikamoinen uutispommi. Modet siirtäköön vaikka paskanjauhantaan, jos ei ole sovelias tänne.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Samaa olen ihmetellyt itsekin, ja että mikä siinä pitää olla, kun pitää muita vaarantaa *
+1
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Moni ei varmaankaan tule ajatelleeksi että moottorikelkalla törttöiltäessä pätee samat säännöt kuin autoillessakin. Ajokortti lähtee ihan samanlailla ylinopeudesta ja rattijuoppoudesta.
Todennäköisesti tässäkin on kyse valvonnan suorittamisesta, sillä todennäköisyys törmätä kelkkapoliisiin suurten laskettelukeskusten ulkopuolella on luokkaa olematon. Siellä paikalliset ymmärtää ajella nätisti, mutta turistit paahtaa menemään minkä kelkoillaan pääsevät. Monelle aloittelevalle kelkkailijalle ei tule mieleenkään esim painonsiirron merkitys vaan ajellaan kuin autolla -> Kelkka ympäri. (olenpa onnistunut siinä itsekin)
Sama pätee rattijuoppouksiin kelkkojen kanssa. Turistit on viikon tai korkeintaan kaksi esim Levillä. Iltaisin käydään porossa vetämässä kännit ja kun olo on liian paha rinteeseen, lähdetään kelkkailemaan. Hyvä asia on, että ainakin meidät puhallutettiin kun kelkkoja vuokrasimme. Se on tapa jonka sopisi olevan käytössä kaikissa vuokraamoissa.
Paikallisia ei kiinni saada, sillä heidän keskuudessaan "varoitusjärjestelmä" toimii kavereiden kesken yllättävänkin hyvin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sen verran siitä jutusta, että aika pieni prosentti kelkkailijoista menetti henkensä kelkkareitillä tai -uralla, juuri siellä missä poliisi valvoo.
Kelkalla kuollaan törmäämällä omaan mökkilaituriin/rantaan, ajamalla siihen mökkirannan edessä olevaan sulaan tai mökki/kotitien ensimmäiseen jäiseen mutkaan. Tutussa ympäristössä, ilman kypärää ja tuhannen kännissä.
Sinne ei voi poliisivalvontaa laittaa, eikä luupäille valistus auta.
Minä uskon, että lama ja vähenevä huvikelkkailu on ainoa asia, joka voi vähentää kelkkakuolemia.
Monestihan se kokemattomuus on kännin lisäksi suuri tekijä. Kelkka kulkee kovaa, kiihtyy yms. yllättävänkin rivakasti. Metsässä voi helposti törmätä johonkin tai ottaa epätasaisuudesta hypyt ilmaan. Ja heikoille jäille mennään usein kun ei tunneta vesistöjä jne. Itse kelkkailen talvisin ja on sitä hieman tullut siipeenkin otettua kelkan kanssa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Kokemattomuus ja siihen lisäksi 15v näyttämisen halua uhkuva *juniori, joka saa käskyttää vaikkapa +200hp turbo nelaria.
Kyllähän tuolla kaikenlaista liikkuu, etenkin hiihtokeskuksien lähistöllä turisteja. Näitä Ranskalais-tätejä loukkaantuu aika tiheään. Ja ovat reitin varressa parkissa missä sattuu ja miten sattuu. En kyllä yhtään ihmettele että nuita "pikkukolhuja" tulee tiheään.
Itekki tullu otettua voltit vastaan tulevan kuomunpäälle. Ja silloin riitti minulle hiihtokeskuksen lähistöllä ajelut.
Mutta tuota ei kyllä voi ymmärtää et mikä siinä kiehtoo ajella päissään ja vaarantaa muita liikkeellä olevia.
Luulis olevan mukavempaa ajella päivä ja sitten illalla saunan lauteilla ottaa sitä soppaa!
KTM Super Duke -07
idioottejen hommaahan tuo kännissä ajaminen millä tahansa on,mutta valvontaa ei kyllä hiihtokeskusten ympäristöä luukuun ottamatta ole missään kertaakaan en ole kuopiossa törmännyt moottorikelkka poliisiin. Helppohan se kelkka on siitä pihasta vetästä käyntiin ja lähteä kavereille näyttämään mitenkä kovasti se kelkka kulkee siinä järven rannalla.![]()
¨(Andrei @ Helmi. 04 2009,23:11) kirjoitti
Just näin! Rankan kelkkapäivän jälkeen voi sitten hönötellä, seuraavana aamuna parannella (ei viinalla) ja lähteä vaikka sinne rinteeseen kun olo alkaa tasaantua ja maailma lakkaa pyörimästä.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Mitäs väliä tuolla on? Jos nyt tuubassa vähän kurvailee, niin ei ole haittaa kuin itselleen siellä risukossa.
Dixi et animam levavi
Hiihtokeskusten lähellä kannattaa pitää todella huoli siitä, että on omalla kaistalla kurveissa. Ei oo kerta tai kaks kun joku on meinannut tulla "mutkan suoraksi" täysillä suoraan syliin, kun ei tajuta että samanlailla oikeanpuoleinen liikenne vallitsee sielläkin.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
siis kännissä kuollettei osuus oli melkein kolme neljästä...eli siis melkein 75%!!! ja riski ryhmä keski-ikäiset...
itse lopetin kelkkailun selkäni takia. kiva harrastus tosin kallis.
eihän tuolla puiden välissä kännissä uskalla ajella...ihan riittävästi on tekemistä selvinkinpäin kun kelkka kuitenkin lähtee ku hauki rannasta...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Luovuin myös tehokkaammista kelkoista, kun alkoi olla aina joku kylkiluu poikki....
Tuossa nykyinen kelkkani, vasemalla oranssi vm-84 työkelkka,tälläkin ollaan tosin kuvassa lähdössä kisaan, ,,,,kiihtyvyys,,,pitkästyttävän hidas,,,huippunopeus n.70-80km/h... tässä lähdössä kelkkani hajosi, mutta vein voiton loppujen lopuksi lainakelkalla...
Näilläkin voi loukata väärissä käsissä!
Työkelkkakisa...
Ja ...Samassa kisassa poikani...Sijoittui kolmanneksi.
KEPPI-G
Kyllä se K, K ,K pätee Enontekiön lakeuksillakin. Galdotievassa, Suomenkielisten Saamelais kelkkamiesten ryyppäämistä 2007 talvella seurasin, mökkini myös siellä jossakin. Siitä ne lähti ajamaan moottorikelkalla, 3-5 olutta juotuaan. Kelkkavarusteita myymälässä tutkiessani havainnoin. Ei muuten ollut kelkkavarustet kalliimpia kun etelämmässä. Itse lähdin saunaoluet ostettuani, mökilleni selvin päin, n. 18 km päähän. Nimismies kun on kaukana, kiinijäämisen riski on olematon. Lynx 550 Explorer.
Ite tulee kans ajettua ilman kypäräätiedä sitten että miks...
Enempi hirvittää kattoa kun tuolla järvellä ihmiset vetää poikki selän (siis järven) ihan täpöt ja jäätä ei ole parhailla kohti kun 3cm kieppeillä![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
No eikös se hurjempaa olisi jos siitä sukkasillaan hidastellen yli ajaisi. Pysyyhän se nopea kelkka pelkän vedenkin pinnalla, joten se 3cm riite on ihan positiivinen juttu.(Hapsu @ Helmi. 10 2009,06:37) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
+ 1. Silloin jos on "pakko" ylittää vesistö, jonka jääkunnosta ei ole takeita, niin silloin ei alta kahdeksaakymppiä körötellä... Monta kertaa olis tullu itellekin uimareissu, jos olis jäänyt hidasteleen noissa paikoissa.(Juutana @ Helmi. 11 2009,15:58) kirjoitti
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Se on todellakin kumma homma, että kaikki jotka lähtee ensimmäistä kertaa kelkalla ajamaan niin aina täysillä liikenteeseen. Kait siinä on harhaluulo että ku se pysyy pystyssä yksinkin ni sillä ei voi kaatua.
Vaan entäs kun sattuu kelkassa olemaan tehoja siinä 100hp luokkaa ja lyödään lähdössä läppä tiskiin, niin siinähän käy sillä lailla että eipäs se silloin ohjaudu juuri minkään vertaa jos ei oo tekniikka hallussa, ja silloin yleensä on puu se mikä pysäyttää. Saatikka sitten suoralla lyödään lämä tiskiin ja tulee kurvi, kääntö kurviin ja käykin niinkuin edellä jo mainittiin, ulkokurvin puolelle kelkka ympäri.
Jonkunlainen kortti se pitäs melekein olla kelkkailijallakin, tai ees käyttöönotto-opastus. sekun kiihtyy ne huiput sille 200m matkalle, ja silloin ollaan hyvän matkaa toisella sadalla vauhdin puolesta.
Kelkan petollisuus tulee varmaan monesti esiin kun jostain syystä sitä pidetään helposti hallittavana ja turvallisena leluna vaikka osa kelkoista on varsin tehokkaita ja siten, kokemattomissa käsissä, myös vaarallisia.
Wannabe biker...
Suurin osa vahingoista tapahtuu vesialueella, osa umpimetsässä ja pienin osa reiteillä. Ehkä syy on sitten siinä viinassa jota ottaneena ei lähdetä reiteille vaan mennään omia polkuja. Oikaistaan pilkkopimeässä mökiltä toiselle. Monesti uskallus kasvaa ja lähdetään ylittämään vesialueita tietämättä jään kestävyyttä. Tottumattoman käsissä urheilukelkka on vaarallinen peli. Kelkan käyttäytymistä patikossa tai jarrutusmatkoja ei osata arvioida oikein ja tästä johtuen tilanteita syntyy. Epäilisin, että vuosittaisista kelkkakuolemista n. 70 % tapahtuu vesialueillla, ilman viinaa tai sen kanssa. Niin, ja mitä lanatumpi reitti sen kovemmat vauhdit. Kunnon patikko käy meikäläiselle ja kelkalle. Öhlins syö patit syövereihinsä![]()
Sehän jokaisen oma asia jos päättää päivänsä Moottorikelkalla. Mitään sääliä tuntematta, itsekin Kelkkaa joka talvi Enontekiöllä tuhannen kilometriä ajavana. Ajakaa vaan kännissä! Mut älkää ajako muiden päälle, muuten ei väliä jos kuolee, niin kuolee!
Useimmiten nämä onnettumuudet sattuu sellaisille jotka käy kerran pari talvessa kelkkailemassa jossakin mökillä ja sitten illalla kännissä vielä on näytettävä kavereille miten se kelkka lähtee.
Paljon on myös muita kokemattomia kelkkailijoita jotka ei ymmärrä, että jäällä voi olla myös railoja ja rannoilla kiviä.
Nyky kelkoissa on jo sen verran reippaasti tehoja, että tehoja ei kannata kokeilla kuin suljetulla alueella ja kokeneemman kuskin.
Omassa Ski-Doo:ssa ei ole kuin 116 hp. ja 0 - 100 km. tunnissa hyökkää noin 3 - 4 sekunnissa ja sekin on jo aika vikkelä kiihtyvyys metsäisille reiteille.
Ensimmäinen hullun merkki jos luulee itseään viisaaksi
Kolme neljästä olis hengissä jos ei olisi kännissä lähtenyt kelkkailemaan.
Suurin osa siitä neljännestäkin jos olisi vähän enemmän malttia ja hieman enemmän osaamista.
Ei tämä niin vaikeaa ole.
Sitä kelkkaa saisi osata ajaa ja muistaa että alussa sitä ei osaa ajaa. Vasta harjoitus tekee masterin ja että sitä viedään eri tavalla kuin autoa tai pyörää.
Hauskoja pelejä, mutta yli 120 polleiset nauhanpyörittimet on niitä joilla tappaa itsensä lopullisesti, jos ajaa ilman harjoitusta reikä päässä. 55 heppaisella föönikoneella jää helpommin vaan luut poikki kitumaan.
Mutta jos ei muu auta, niin ottaa sen verran viinaa että itsensä tappaminen menee helpommin.
Niille ketkä lähtevät promillessa hankeen, niin sanon että körötelkää kotia, niin saatatte päästä sinne. Tyhmää tietekin ylipäätään lähteä promillessa liikenteeseen. Jääkää siihen kaverin mökin takan eteen maate.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Voi kyllä lämpimästi suositella ajovarusteiden käyttöä kaikessa kelkkailussa. Itse menin lauantaina jäällä nurin kun suksi haukkasi pintajäästä läpi loivassa käännöksessä, oli vesikerros välissä. Vauhtia jälkien perusteella noin 40km/h? Mätkähdin jäähän päälleni ja olkapäälleni pari metriä siitä kohdasta missä töppäs ja pyörin/liuin vielä reilut 10 metriä. Kelkka pyöri pari metriä kauemmas ja onneksi noin neljä metriä sivuun siitä mihin itse pyörin. Onneksi oli moottoripyöräilyvarusteet päällä, nyt selvittiin katkenneella solisluulla ja vaurioituneella kypärällä, ajohousuista hajos yks vetskari.
Kelkka on kyllä vahvaa tekoa, meni kaksi kertaa ympäri ja ainoa hajonnut osa oli visiiri (Lynx GL 3300, n. 35 hp). Jäi vielä oikein päinkin, sain nykäistyä käyntiin ja ajettua pois jäältä.
Tarinan opetus, jos semmoista on, lienee juuri tuo ajokamojen käyttö, vaikka käviskin vaan "ihan pikkusen pyörähtämässä". Voi se vahinko käydä selvinpäinkin, pienitehoisella kelkalla ja pienissäkin nopeuksissa. Jos ei muuta viitsi, niin ainakin se kypärä päähän!