Omistan RT 1200 vm 08 mistä olisi paras ottaa virta kiinteälle navigaattorille?
Yhtään pyörää tuntematta sanoisin tämän perinteisen, releen kautta virta naville, releen heräte virtalukon kautta joten virrankulku lakkaa kun virrat katkaistaan....
Tosin voi olla että näissä on jo joku valmis paikka?
Prkl ku oli taas turha viesti....![]()
Tein itse ja YRITIN säästää.
Se kun olis joskus parempi, kun virta naville EI lopu vaikka virran kääntäiskin pois.
Itse otin, täältä saatujen ohjeiden mukaisesti, releen herätejännitteen parkkivalolta, joten parkit päällä navia voi käyttää myös pyörä sammutettuna. Mutta jos mopossa on can-väyläohjaus laita myös diodi sarjaan jännitepiikkisuojaksi releen kelalle menevään johtoon. 1000v, 1A halpa perusdiodi riittää.
RT 1200 en tiedä mutta kysyppä saako siihenkin valmista johtoa. Ainakin k1200GT oli akun alla liitin johon sai kiinni tuo johdon . Täällä on josakin johdon osanumerotkin. Ei nyt löytynyt. Maksoi 10 - 20€ välillä.
Tapeilta paitsi kaffe paussit.
Alunperin laitoin naville (Garmin 278) virrat suoraan akulta, sulake välissä tietysti. Tarkoitus oli myöhemmin kytkeä navin sähköt Gessun lisälaitevirtaliitäntään, joka on CAN-väylässä ja katkaisee virran. Kun kerran 278 osaa vaihtaa ulkoisen virtalähteen ja akun välillä, ajattelin, että tuo on elegantti ratkaisu. Touratechilla käydessäni mainitsin aikomuksestani *Sanoivat heti, että ainakin tuon kyseisen navigaattorin kohdalla niin ei kannata tehdä, koska sen laturi/akku ei tykkää siitä ja voi mennä rikki. Jätin sitten aikeeni toteuttamatta. Ja hyvin on homma pelannut näinkin, ei harmita yhtään.(julles @ Helmi. 25 2009,19:50) kirjoitti
BMW R 1200 GS Adventure
RT vm 06:ssa ainakin löytyy tankin etupuolelta läheltä haarukkaa sokea tulpattu johdon pää, joka on juuri navia varten tehty. Ostin siihen tulpan ja johdon Heinolta (alle 10 €) ja hyvin on toiminut. PS: CAN väylään ei kannata alkaa tekemään kauheesti omia virityksiä.