Mulla myös takana vasta 22h metsäpolkuja/krossirataa. Hauskaa on ollut jokainen metri, lukuun ottamatta asfalttisiirtymiä.. Tähän saakka on tuntunut että vuosien katu-/ratapyöräilystä on ollut enimmäkseen haittaa, mm. painonsiirrot menee useimmiten päinvastoin kuin kyykkypyörällä. Oikeestaan suurin oppimisen paikka mulle on edelleenkin seisaaltaan ajaminen, tuota penkkiä ei juurikaan muualla tarvii kun mutkasta ulostuloon ja siirtymille jalkojen lepuuttamiseen. Kannattanee kahvat ja tanko kääntää eri asentoon moto->enska muutoksessa, niin seisaaltaan ajo helpottuu. Sen on kans huomannu että mitä pehmeempi ajomaasto niin sitä määrätietosemmat otteet pitää olla, eli mutkassa kaasulle vasta kun varmasti kääntyy, "pilkkimällä" menee aina naamalleen tai mutka pitkäksi. Eniten kadulta hyötyä mulla on ollu jarrutustekniikasta, rohkeella etujarrulla se pyörä pysähtuu metsässäkin ja takajarrua tarvitaan kaveriksi.
Pikkupoluille eli ns. Suomienskaan tuo 530 tuntuu liian voimakkaalta, esim kivien/juurien/ojien yli väännöllä keuliminen vie hetkessä hallitsemattomiin lukemiin ja monessa kohdin ulos ajourasta. Siksi joutuu liian paljon olemaan ns. jarruvalmiudessa, kun nekin voimat tarviis "tangossa roikkumiseen". Tuommonen repivä meno vie nopeesti mehut alottelijasta. Juhlaa meno on sitten kun tarvitaan sitä voimaa eli hiekkanousut, suon ylitykset, leveämmät urat jne..
Mulla tulee kuitenkin sorateitäkin seikkailtua ja kun vauhdit nousee satasen pintaan, niin iso nelari on ainoa toimiva vaihtoehto.
Morjens, uutena tulokkaana kurapyörien alueella tuli mieleen ohjausiskarista kysymys. Eli olen ensi viikolla hakemassa '08 530 EXCn (kaksilla vanteilla smoto ja nappula) ja nyt kun oon lueskellu testejä netistä niin ohjausiskaria jengi tuntui kaipaavaan tohon pyörään. Onko täällä käyttäjillä mimmoisia kokemuksia Scott/ Öhlins / joku muu?. Eli onko keula niin levoton/äkkinäinen nopeata soratietä ajellessa tai missä tahansa että tarviis ohjausiskaria?
Ensinnäkin, säädä sitä pyörää ja aja ennenkuin oot siihen mitään ostamassa. Jos keula on levoton tai meinaa woblata patikossa niin pari simppeliä konstia siihen:
Lasket etuiskareita kolmiopaloihin nähen. Jos laskeminen ei auta niin voit tarkastaa kolmiopaloista kummalla offsetillä se on. Ja säätää sen mukaan loivemmaksi sitä.
Noilla konsteilla siitä tulee vielä enemmän juna entisestään.
Kotarit on aina mitä ite ajanu, tapana pehmeillä hiekalla luikellerella ja woblata. Mutta se on siirtymien murhe ja ei aiheuta radalla tai metässä mitään ihmeellistä.
Jos ei nuo nopeat konstit auta asiaan niin sit ei auta, kun pistää painoa taakse ja ajaa vetopäällä kokoajan. Ei rullailua...
Jos jotain maantiellä tapahtuvaan woblaukseen haluaa korjauksia niin en etes alennu vastaamaan semmoiseen. Kilpapyörät pysykööt metässä ja radalla, tiellä ajetaan muilla junilla joilla ei tartte kääntyä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ei välttämättä.(Antsa @ Heinä. 01 2008,11:53) kirjoitti
Yleisesti hyvä asento kahvoille, ajat mitä tahansa, crossia enskaa, seisaaltaan, istualtaan tai jäärataa. Kahvat osoittavat eteenpäin ja ovat tangon kanssa tasassa. Eli katsoessa tankoa "päästä päin". Kahvat osoittavat vaakasuoraan. Myös hieman alaspäin käännetyt hyväksytään.
Eli selitykseksi sanottakoon näin, että. Kahvat jotka osoittavat reilusti alaspäin, kääntää sun käsien asentoa huonoksi aktiivisesti ajaessa, eli jarrutustilanteissa, patikossa roikkuessa tai istualtaan mutkaa ajaessa. Kahvat mitkä on hyvät seisaaltaan ajaessa kutsutaan kavereiden kesken mopopoikakahvoiksi tai muiksi laiskanmiehen kahvoiksi.
Jos kahvat osoittaa alas, jarrutus tilanteessa jolloin nojaat taaksepäin ja kaasu on pois, kyynerpään asento muuttuu turhan korkeaksi tai että ei tarvitse korjata käden asentoa ja kääntää rannetta ylöspäin osuaksesi kahvoihin. Istualtaan ajaessa kyynerpäitä ei tarvitse teennäisesti nostaa ja samalla se sitten voi alkaa syömään ukosta mehuja, kun asento ei ole rento.
Seisaaltaan ajaessa, että nojaat reilusti painolla eteenpäin harvoin tarvitsee kaasua enempää rämpätä kahvoja. Jarruttaessa perse menee lähelle penkkiä ja nojataan taaksepäin, näin ajoasento on melkein kuin istualtaan.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
(willik @ Helmi. 27 2009,16:00) kirjoitti
![]()
Tänks, tää olikin mulle riittävä tieto, ajattelin vain jos oisin saanu puhuttua iskarin puhuttua halvalla kaupantekijäisiks jos sille ois oikeesti pyörässä tarvetta.
Nettipöllö *Tämmösen bongasin, melkonen hinnanero "virallisesti" tuotuihin.
Moro ukot. Olen aika tuore kurapyörien saralla.
Onko jollain hajua mikä viddu on tollanen todella äänekäs kolina mikä kuuluu matalilla kierroksilla ajettessa välillä aivan mateluvauhdissa, että kovemmassakin vauhdissa. Kun antaa hanaa niin heti, kun veto on kunnolla päällä niin kolina häviää. En oo kauheesti ehtiny tutkia vielä asiaa. Ensin aattelin et ketju hakkaa johonki ohjuriinsa tms. mut emmä saatana tiiä mistä se tulee. Eikä oo mikää venttilien naputus ääni. sellanen äänekäs kolina/klonksutus,rallatus. Huomasin sen ekan kerran, kun appiukko kävi tyypittää mopoa ja kuuntelin, et mikä helvetin kolina tosta kuuluu ku lähti katua ajaa. Sen jälkeen vasta aloin kiinnittää huomiota siihen omassa ajossa.. ihanku joku olis irti ja kloksuttas johonkin..onko normaalia tai tuttua?en tiiä pitäskö vituttaa. Pyörä toimii kaikinpuolin kyllä kuin unelma, mut vittumainen ääni ja ku ei tiedä onks se normaalia..?
Mopolla ajettu vasta vähän alle 20h. öljyt hoideltu,suodattimet hoideltu,venat tsekattu,kaikki tehty ok.
yzf-r6, gsx-1300r, s2r1000, HYPERMOTARD 1100 S,EXC 530 R supermoto/enskana, kun metsään mieli tekee
Ketjut hakkaa takahaarukkaan.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ja mikäli tästä on kyse, johtuu se siitä, että ajat liian isolla vaihteella. Tuolloin sen oikein näkee, miten ketju ravistaa. Normaalia keveissä ja herkkäkäyntisissä yksi- ja toisinaan kaksipyttyisissäkin. Ei siinä muuta kuin pienempää pykälää koneeseen.(willik @ Huhti. 08 2010,14:32) kirjoitti
jep juurikin tuostahan siinä näyttäis olevan kyse, kuten arvelinkin alun perin, et ketjuthan ne johonki ruoskii. jotenki vaan eilen illalla ajellessa kuvittelin ettei se mukamas siitä se ääni tule. En sit pilkko pimeessä jaksanu alkaa tutkailemaan tarkemmin. olipahan murhe(Ande749 @ Huhti. 08 2010,16:58) kirjoitti
sielu sai rauhan ja saarauhassa!
yzf-r6, gsx-1300r, s2r1000, HYPERMOTARD 1100 S,EXC 530 R supermoto/enskana, kun metsään mieli tekee
Morjens!
ajattelin kysästä, että onko tossa 530 exc-r:ssä ja 400 exc:ssä kovin paljon eroa, kun olis tarkoitus laittaa nelisataseen semmoset smotovanteet, jotka on ollu kiinni 530:ssä. ketjut on pikkasen raapinu kumia, niin ajattelin, että noinkohan ne ei käy tai mahdu siihen nelisataseen pyörimään??
kahva kiinni ja linkkuun!
Samoja pyöriä ne o, alle vaan.(stonefree @ Huhti. 24 2010,12:24) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Moro!
Onkos mopot pelannut hyvin?
Kadulle haluaisin tollasen "race mopon." Onko ollut lämpöjen kanssa ongelmia (kadulla)?
Onko nokka-akseli viat yleisiä(kuulemma 08 jotain feilua)? Onko venttiilien säädöistä tullut rutiinia? Pysyykö öljyt sisällä ja omilla puolillaan?
Mitä kannattaa kattoa kun menee ostamaan käytettynä?
KTM 690 SMC-R vm.-19, Dnepr MT-09 vm.-73 sivuvaunulla ja KTM380SX vm.-01