Tervehdys!
Osaisiko joku kertoa kuinka onnistuu endurovanteiden 21"/18" sovitus supermotoon? En ole löytänyt vastausta vaikka tongin foorumeita.
Itselläni -06 640 lc-4 koneella oleva supermoto, nyt molemmat 17" vanteet ja haluaisin siihen k.o vanteet toisiksi renkaiksi. Saisi monikäyttöisemmän.
Ilmeisesti taakse saisi suoraan endurovanteen käymään (onko se 18") mutta mites eteen? Nyt ainakin tuossa 17" renkaassa *iso levy miten siihen saa jarrusatulaan sopimaan pienemmän enskalevyn sekä 21" vanteen vai pitääkö iso levy laittaa enska vanteeseen? Tartteeko joitain muutoskappaleita tms? Olen nähnyt kyllä kyseisiä pyöriä endurovanteilla. Nuo nykyiset vanteet on niin leveät että niille ei oikein saa palarenkaita/nastapyöriä ja etunen leveänä karmea ajettava pehmeällä hiekalla.
Jos löytyy tietoa ja vaikka vinkkiä mistä saisi tuollaisen vanne setin hankittua niin kiitos paljon jo etukäteen!
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Vanhemmista 640Adv malleista löytyy 300 ja 310mm etulevyjä 21" vanteessa...
Joten ei kai tuo 320mm (?) levykään ihan mahdoton yhtälö ole 21" vanteen kanssa, jos vaan satula mahtuu paikoilleen.
Taitavat vielä olla kapeamimmilla kolmioilla varustettuna kuin tuo sm, eli tuossa olisi varaa siirtää levyä hieman enemmän ulospäin.
Eikös tuossa ole vakionakin irto pala keskiön ja levyn välissä?
Ei kai tuo 18" takanen ole ihan välttämätön, suurin osa itämaisista "matka-enduroista" kuitenkin 17" takasella, kapeammalla tosin.
Käsittääkseni kuitenkin tuollaista vähän leveämpää 17" rupulikumia olisi ihan kohtuullisesti tarjolla nykyään, noiden isompien möhköjen takia.
Mulla on 660SMC, johon on molemmat vanteet.
Takavanne sopii suoraan ja on 18".
Etuvanteen kanssa onkin sitten isompi sovitteleminen. SMC:n jarrulevy on 320mm ja puristimena Brembon 4-mäntäinen, mikä kaikki ongelmat aiheuttaa. Koska jarruissa on männät molemmin puolin levyä, on puristin niin paksu, että ottaa pinnoihin kiinni.
Bike World toimitti jonkin sovitesarjan ohuemmalle etuakselille (olisiko 20mm ja SMC:n vakio 26mm), mutta ei sillä saanut enduron etupyörää vaihdettua. Tein homman niin, että mallinsin itse ja teetin muualla jarrulevyn ja navan väliin niin paksun laipan kuin varaa oli. Enää en muista paljonko sillä on paksuutta. Samalla tein siihen sellaiset nappulat, että levikelaippa ottaa sekä navan että jarrulevyn muodosta kiinni radiaalisuuntaisia voimia. Jarrulevy kun on vain kuudella M6 ruuvilla aika ohueen alumiinilaippaan kierretty kiinni. Pidemmät ruuvit joutui tietysti hankkimaan myös lujuusluokkaa 10.9.
Sen ohuemman akselin panin, koska enskavanne on pienemmällä silmällä, mutta väärin päin. Eli akselin paksumpi pää teleskooppien pienempään reikään. Niissä on halkaisijaero 25/26? vain 1mm, joten puolen millin Al-levystä sai tehtyä "soviteholkin" väliin. Toiseen päähän ero kasvoikin sitten 20/30??, joten sai sorvata ihan reilun holkin väliin. Holkit pitää sahata halki, että myös akseli kiristyy paikoilleen, kun teleskoopin pinnapultit kiristetään. Ja holkin halkaisu asennettaessa aina samaan kohtaan kuin teleskoopissakin.
Lopputulos on se, että etupyörän sivusuunta pitää katsomalla panna paikoilleen. Noin millin jätän ilmaa jarrusylinterin ja pinnojen väliin. Jotkut ovat koneistaneet ainetta pois jarrusatulasta, kun siinä kuulemma on aika reilusti ainevahvuutta. Sillä konstilla voisi olla pieni mahdollisuus saada etupyörä keskelle. Mulla se on nyt nelisen milliä pois keskilinjasta. Jääradalla poikkeaman juuri ja juuri huomaa. Kääntyy ehkä helpommin toiseen suuntaan. Hiekalla en ole huomannut mitään eroa.
Tiettävästi -02 ja sitä vanhemmissa crosseissa ja enskoissa on ohuempi etuakseli n.20mm, uudemmissa sitten mainitsemasi 26mm. En tiedä miten se on sitten lc4:ssa.(Timo Tyhjäkäynti @ Joulu. 13 2011,12:13) kirjoitti
Tästä johtuen varmaankin etuakselin mitta erot ja sovitteet.
Etuakselista riippumatta pinnaus on samanlailla ja varmasti riippumatta siitä akselista jarrusatula hinkkaa pinnoihin. Tämä ihan vain näin näsäviisasteluna![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kiitos vastauksista!
Taitaa olla niin että yritän vaihtaa 640:sen 400:een Kottaraiseen, pääsee helpommalla....![]()
SMC on -05 syksyllä ostettu ja isot pyörät hankittu samassa kaupassa. BW:lle taisi KTM olla silloin aika uusi merkki, että ovat saattaneet myydä sopimattoman etuvanteen vahingossakin. Itse ostin tuon pyörän 860km käytettynä ja BW:n aikoinaan lupaama sovitesarjakin on tivattu vasta tuolloin ja eihän se sopinut. Päätin sitten tehdä itse.(willik @ Joulu. 13 2011,15:04) kirjoitti
Näin on, että tuo nelimäntäinen jarrusatula ei sovi varmaan minkään 21" vanteen kanssa jarrulevyn vakiokiinnityksellä. Smotovanteen pinnat ovat sivusuunnassa kallellaan paljon enskavannetta enemmän, koska kehä on 4" pienempi ja näin ollen pinnat väistävät paksun jarrusatulan. Iso jarrulevy ja pieni vannekehä, niin satulahan on lähetulkoon siinä kehässä kiinni, jossa pinnat ovat jo vanteen keskilinjalla. Isolla vanteella pinnat ovat vasta puolivälissä matkaa navan reunalta kehän keskilinjalle siinä jarrusatulan kulman kohdalla.
4-mäntäinen satula ei ole kelluva, kun se kerran puristaa molemmin puolin levyä ja männät kyllä hakevat paikkansa levyn suhteen. Pelivaraa levyn sivusuunnan kanssa on vain muutama milli, että se sattuu satulassa olevaan rakoon. Homma lähtee siis siitä, että levyn paikka on määrätty ja levyn ja navan väliin pitää tehdä sen verran paksu laippa, ettei levy ota pinnoihin kiinni. Vannekehä menee sitten sille linjalle kuin sattuu. Kaikki välykset minimoimalla ilman jarrusatulan koneistamista ollaan tuon neljän millin poikkeaman tienoilla.
Olisi mulla isolohkossa (990 Adv) iso vanne paksulla akselilla, mutta siinä on niitä jarrulevyjäkin kaksi kertaa liian monta. Muuten olisin jo vaihtanut Smoton vanteet Adven alle ja päinvastoin tai ainakin kokeillut![]()
640SM?(nisse78 @ Joulu. 14 2011,20:55) kirjoitti
Onko siinä 320 jarrulevy ja nelimäntäpuristin?
Jos on kelluva kaksimäntäinen niin satulan siirtosarjalla voit saada jopa enskan pienen jarrulevyn toimimaan. Epäilen, että se mulle toimitettu akselin sovitesarjakin olisi johonkin tuollaiseen malliin tarkoitettu.
Mulla on KTM:ssä jarrulevy 310 mm. Levyn alle 3 mm levy, jotta tulee kauemmaksi pinnoista ja sorvattiin laakeriholkit 3 mm toispuoleiset. Vähän joutui vielä viilaamaan jarrupuristimesta ettei ota 21" pinnoihin kiinni.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Itse hommasin kaverilta kokeiltavaksi vanteet jotka on peräisin exc360 (muistaakseni) vm.97 ja eilen niitä mallasin mopottimeen (lc4 vm02 moto) ja näyttäs menevän paikalleen holkeilla JA ei ota kiinni pinnoihin. Ja rengaslinjakin näyttäis olevan keskellä. nyt pitäs vaan löytää isompijarrulevy halvalla nappulavanteisiin!?! niiin onko näissä alunperin kaks mäntäset jarrut? koska itellä semmonen löytyy?
Vaan onkos tuossa -02 (640) motossa kelluva satula kahdella männällä?
Auttanee aika paljon sopimiseen?
Eli molemmilla puolilla jarrulevyä yhtä paksu klöntti? Kaksimäntäisessä sisäpuolella vain levymäinen seinämä, mihin sisäpuolen jarrupala nojaa. Kaksimäntäinen on myös kelluva eli liukutappien varaan ripustettu ja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun palat kuluvat. Nelimäntäinen on jäykästi kiinni teleskoopissa.(nisse78 @ Joulu. 19 2011,22:19) kirjoitti
Samaa ongelmaa itselläni -06 640 LC4 SM:ssa.
Endurovanteet löytyy ja takavanne meni heittämällä kiinni. Etuvanteen pinnat ottaa kiinni jarrusatulaan - Brembon 4-mäntäinen (ei kelluva).
Viilalla tuon saisi toki toimimaan, mutta sen jälkeen ei enää jarrut toimi SM vanteiden kanssa..
Kellään tietoa millä jarrusatulalla tuon saisi suoraan toimimaan?
En usko että muutossarjoilla tulee onnistumaan tämä.
Riippuu mikä lasketaan muutos sarjaksi. Osta ebaysta etuiskariin alajalka ja 2-mäntänen puristin.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
kiitti, pitää katsoa tuolla yhdistelmällä
Viimeksi muokannut: hesus; 10.01.2012 klo 12:38. Syy: e
Ne valualu murikat teleskooppien alapäissä mihin akseli ja jarru tulee kiinni.
Ihan kiertellä ovat putkissa kiinni.