Joillain herroilla on vissii kokemusta niin smc/endurosta kuin tästä sm/smr:stä. Onko tuossa sm kuin paljon mukavempi penkki kuin tossa smc:sä? Meinaan vaa että onhan tuo nakke rumempi ja painavampi ku tuo smc, mutta onko se kuitenkin käytössä mukavempi?
ktm superduke 990 -07 "faselift"
kauko on varmaan oikea mies vastaamaan tuohon aiheeseen. Pikaisen istumisen perusteella SM:n penkki on vähän pehmeämpi kuin SMC:n tai enskan ja ainakin SM:llä voi ajaa ihan huoletta tankin tyhjäksi ilman mitään puutumista takapuolen tienoilla suoralla tiellä useamman kerran vuorokaudessa (välillä tulee matka-ajoakin harrastettua). Jos ajaa aktiivisesti mutkapätkää, niin siinähän ei perse puudu millään laitteella, että nämähän on vähän mieltymiskysymyksiä.
SMC/enska-versioihin olen nähnyt patentoitavan jotain telineitä, että saa hieman tavaraakin mukaan. SM:ssä on takapenkin jatkona ne kahvat, joihin saa roippeet kiinni. Itse olen ne havainnut käteviksi.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Vai maanpakoon joudut lähtemään---(cmas @ Elo. 16 2009,16:10) kirjoitti
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Perkeles, että säikähin tota cmasin linkkiä! Onneks vähä helpotti, ku ilmotuksen lopusta selkis syy pyörän myyntiin.(Marshal @ Elo. 17 2009,00:19) kirjoitti
Sanon silti: Älä tee sitä!!![]()
Tuutti Honda
Mukavampi ja mukavampi. On tossa sm:ssä ehkä vähän mukavampi satula, ku smc:ssä. Mut silti suosittelen enemmän smc:tä. On se vaan niin paljon kivempi mopo keveytensä ja ulkonäkönsäkin (vaikkei sillä nyt niin väliä ookaan) puolesta.(mikok @ Elo. 16 2009,20:14) kirjoitti
Todellakin mieltymyskysymys ja näillä mopoilla ajetaan yleensä aika aktiivista ajoo eli ei siinä kerkee perse puutumaan.![]()
Tuutti Honda
cmas, kuinka paljon vaikutti tuo virinokan laitto pyörän tehoihin?
Ajattelin kanssa nokan laittaa mutta vakio putken haluaisin säilyttää
jotta pysyy naapurisopu yllä, saako tuosta huomattavaa hyötyä
vaikka putkistoa ei vaihdakkaan hengittävämpään?
Hornet 600-> VTR1000F-> Z750-> Voskhod 150cc-> CBR600F-> VTR1000F-> VN1500 Classic-> 690 SMC- TL1000R
Alakierroksilla ei tapahdu mitään merkittävää mun mielestä (suuntaan tai toiseen). Sen sijaan karvan alta 5000 rpm:n pyörä muuttuu kokonaan toiseksi ja tehoa tulee ulos aivan eri malliin. Itseäni ei ainakaan ole yhtään harmittanut se nokkakepin vaihto, päinvastoin.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
cmas, näyttäs olevan pyörässäsi 17" renkaat, niin minkälainen on ajaa maastossa noilla renkailla? Olis tarkoitus laittaa joku supermoto ktm, bmw tai xt. Ajo olis enimmäkseen tie ajoa, mutta pitäs pystyä ajamaan maastossakin.
Hiekkatiet ja isommat kovapintaiset polut menee oikein mainiosti. Tietenkään missään liejussa pitoa ei sitten ole, kun ei ole kuviota tarpeeksi ja renkaat on hieman liian leveät siihen touhuun. Mutta supermotokumeilla pärjää yllättävänkin pahoissa paikoissa.
Yllättävän pitkälle supermotokumeilla tosiaan pääsee(cmas @ Elo. 18 2009,09:40) kirjoitti
Liejua...
Pito loppui...
Hyvä tietää, että noilla 17" renkaillakin pääsee. On jäänyt 21" ja 18" ktm:än täydelliset renkaat, jotka on sovitettu aikanaan YZF:ään. Vois soveltaa tuohon 690 motoon, jos mahtuvat alle. Edellyttää tietenkin, että saan nykyisen pyörän myytyä ja hankittua tuon ktm 690.
nostetaas tätäkin välillä ylös - onnää vaan niin sairaan upeita kelejä!!
*
*
![]()
![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Hep!
Reilu neljä vuotta FZS1000:aa takana, toivotan itseni tervetulleeksi kottaraisthreadiin
Eli it was me, joka osti cmasin lullan pois. JA onko vähän hauska peli! Se kyllä on totta, että eturenkaan maassapitäminen teettää työtä...
Suurin työ tässä pyöränvaihdoksessa on varmaan totutella kotarin moottorin sepelimyllymäiseen ääneenFasun kone oli suorastaan äänetön tähän verrattuna.
cmas ei ollut vaihtanut putkia tähän pyörään, enkä taida kyllä itsekään siihen alkaa. Tuolla pyörällä voisi eksyä vähän epämääräisemmillekin reiteille seikkailemaan ja turhan huomion kerääminen takametsissä pyöriessä ei ole välttämättä suotavaa
Vielä ku keksisi jotain tuunattavaa tuohon, entinen omistaja on valitettavasti tehnyt kaiken jo mun puolesta...
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Onnittelut Ulpelle hyvästä ostoksesta!
Se on ainaki varma, et tota mopoo on pidetty, ku kukkaa kämmenellä. Taino ehkä vähä ontuva vertaus tän tyyppisestä moposta puhuttaessa, mut pointti tuli ilmeisesti selväks.![]()
Tuutti Honda
Onneksi olkoon todella hyvästä valinnasta(Ulpe @ Syys. 20 2009,14:33) kirjoitti
![]()
KTM 690 LC4 SUPERMOTO -08
KTM 450 SX RACING -03
Joopajoo. Hyvä, että Ulpe on ainakin vielä tyytyväinen ostokseensa. Mulle ei ole vielä ehtinyt edes iskeä ahdistus mopon puuttumisen suhteen. Kaipa sekin jossain vaiheessa iskee vielä päälle.
Siihen kotarin tuunaamisen liittyen: ainahan siihen on jotain saatavilla, jota ei oo valmiina. Osta nyt ulpe ekaksi vaikka piikkikumit talveksi, niin ei lopu ajot kesken![]()
Oli kyllä mielessä talvinakit, mutta hinta hirvittää. Toisaalta kannattaiskohan kerralla tähdätä endurovanteisiin? Tosin voipi olla, että ei mahdu 21" vanne eteen
cmas, onko se tyhjäkäynnin kylmänä edestakaisin sahaaminen tuttu ilmiö? Tuntuu tekevän semmosta, että vispaa siinä 1500-2500 rpm välillä, kun starttaa kylmänä. Välillä tuntuu, että sammahtaa, mutta kyllä se sinnittelee ja käynnissä pysyy![]()
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
^ jos rupiaa tekemään samaa ilmiötä myös lämpimänä, niin anna ruksuttaa tyhjäkäynnillä, kunnes 15min. kuluttua säätää ecun *Näin miulle neuvottiin ja auttoi ainakin tuon miun smc:n kanssa.
04 Buell xb12s
15min tyhjäkäyntiä? Kuulostaa lämpimältä hommaltaNäkeekö sitä mistään, että se suorittaa/on suorittanut ECU:n säädön vai käytänkö vaan ajastimen kanss 15min ja toivon, että jotain ois tapahtunut?
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
15 min tai kunnes flekti rupeaa pyörimään...(Ulpe @ Syys. 23 2009,10:40) kirjoitti
Antaa vaan pyöriä 15 min. Katot kellosta vaikka sen ajan ja minuutin vielä ylimääräistä, niin ei mene mittausvirheen piikkiin. Se ECU on nyt säädetty mun mielestä hyvin ja se kylmänä aaltoilu on ihan normaalia käytöstä. Nokka tekee sen tyhjäkäynnin kylmänä vähän epätasaisemmaksi kuin vakionokalla. Mä käytin viime syksynä mopon pajalla sen tyhjäkäynnin takia ja siihen mopoon on säädetty TPS:siä maahantuojan ohjeiden mukaan. Sen jälkeen en ole edes koskenut siihen ECUun eli en ole antanut pyöriä tyhjäkäyntiä 15 minuuttia. Ei kai se vaadi kuin kovaa ajoa
Täällä Tennesseessä on muuten melkoinen meno. HD:itä on tiet täynnä ja tän viikon aikana olen nähnyt varmaan 200 Can-amia (vai mitä ne kolmipyöräiset onkaan). Yhden orvon kyykkyhondan näin parkkipaikalla eikä yhtään supermotoa. Ja Smoky Mountainsilla on satoja kilometrejä semmoista mutkapätkää, ettei kyllä Suomesta löydy. Ja silti nää idiootit ajaa HD:llä... Ei pysty ymmärtämään![]()
Onkos kukaan viritelly talveksi kumeja 690SM:ään? Näyttäis vähän siltä, että 21" vanne ei taida mahtua eteen, ottaakohan joustaessa syyläriin kiinni :F
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Taitaapi 21" olla vähän liian iso supermotoon tai sitten ei mutta eikös noita 17" nasta/piikki renkaita ole olemassa, korjatkaa jos olen väärässä?(Ulpe @ Syys. 30 2009,12:33) kirjoitti
KTM 690 LC4 SUPERMOTO -08
KTM 450 SX RACING -03
Noo Ulpe
koklasitko tuota ecu - hommelia ja rupesko pelittämään paremmin?
Nyt kun on kylmät kelit niin on vähän ruvennu aaltoilemaan smc:n tyhjäkäynti kylmänä, mutta lämmettyään tasaantuu. Huomasin myös että kun laittaa virrat päälle ja starttaa lähes heti niin sammahtaa n.5 sek. kuluttua..mutta jos taas odottaa minuutin tai kaksi kun on laittanu virrat päälle ja starttaa vasta sitten, menee ryyppy jotenkin paremmin päälle ja mopo ruksuttaa vaikka huomiseen sammumatta. **
04 Buell xb12s
Kannattaa tehä se ecu:n säätö, ku kelit muuttuu. Eli syksyllä ilmojen kylmetessä antaa sen vartin käyä tyhjää niin ecukin tietää, et nyt onkin viileempää ja osaa toimia sen mukaan. Sama sit lämpösten alettua käänteisesti.![]()
Tuutti Honda
Jeps, kyllähän se kylmäkäynti tasaantui, kun pesun jälkeen annoin käydä jonku aikaa. Ei se kyllä sitä 15 minuuttia ollut, mutta flekti kävi useamman kerran päällä. En ole sen jälkeen ainakaan hoksannut, että ois sitä selkeää sahausta tullu.
Mulla ei oo mitään sammumisefektejä ollu, yleensä nytkähtää ekalta pyöräytykseltä käyntiin, kylmänä ehtii yleensä kahdesti pyörähtää.
Hitto kun veti tiet täällä jäähän tänä aamuna. Toivottavasti huomenna ei tarvi bussilla mennä...
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
^ Anna vaan käyä sen vartin niin on oikeestikin jotain hyötyä siitä. Ja hyötyä nimenomaan tuolla tienpäällä.
Melko hirvittävää touhuahan toi vartin paikallaan käyttäminen on, mut kyllä se todistetusti sen kestää.
Minähän en näistä asioista mitään tiiä, mut tän ecun säätöhommelin kelien vaihtuessa neuvo mulle edesmennyt idolini Huolto-Kaksikolta.![]()
Tuutti Honda
^ No meitsi noudattaa vanhaa mantraa "If it ain't broken, don't fix it". Eli nyt se tyhjäkäynti on hyvä enkä mene enää koskemaan siihen
Aamulla meidän lähiön lämpömittari näytti -8C...jäi pyörä talliin tällä kertaa.
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Dodii, täällä on varmasti paljon sakkia, joka on vaihtanut alkuperäiset putket johonkin muuhun?
Myykääs mulle se lämpösuoja, mikä on siinä alkuperäisessä vaimentimessa kiinni. Vasemmalle puolelle ois tarvis.
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Tuliko pahatkin lipat?(Ulpe @ Loka. 19 2009,11:47) kirjoitti
![]()
Tuutti Honda