LC4 koneessa on erikoiskäsitelty kiertokangen ylälenkki ja tähän on paremman voitelun turvaamiseksi kehitetty Motorex 10W60 joka täyttää KTM:än vaatiman LC4 luokituksen. Jokainen voi tämän ymmärtää miten haluaa.
Yksipyttyisillä koneilla on tapana käydä kuumana, oli se katu tai kisapyörä. Iso mäntä tekee kaiken duunin ja pistelämpöjä riittää jotka taas kuluttaa öljyn ominaisuuksia. Tästä syystä mä olen pitänyt vaihtovälinä yksipyttyisissä nyrkkisääntönä öljytilavuus kertaa 100km eli 1.7Lx1000km, omissa 690:ssä vaihtui oljyt siinä 2000km kohdalla.
Musta öljy kertoo monesta asiasta, kuten siitä että öljy on kerännyt epäpuhtaudet itseensä eikä ne ole päässeet palamaan kiinni moottorissa oleviin kuumiin paikkoihin, kuten mäntään. Yleinen käsitys on se että öljyt menee mustaksi märkäkytkimen ansiosta mutta tämä on pelkästään osatotuus, suurin osa tummumisesta tulee moottorin puolelta.
Ja kuten oli jo puhetta, jokainen tekee pyörällään mitä tekee ja ajaa niillä öljyillä jotka on omasta mielestä parasta pyörälle tai lompakolle, kumpi on kenellekkin tärkeämpi asia.
Kylätason kurapyöräilijä.
Moottoripyöräily on parasta sillon kun yrittää joka paikassa säästää...salibandy tai sulkapallo olis reilusti halvempi harrastus.
Ja ihan asiaakin olis, saako suomesta manuaalista nokkaketjun kiristäjää kyseiseen moottoriin?
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Ei taida olla mekaanista kiristäjää kellään hyllyssä. Eikö hydraulinen pelitä? Mulla ei muuta ole ollutkaan kuin hydraulisia kiristäjiä eikä kertaakaan ole ollut niiden kanssa ongelmia, myös nykyisessä XC4 koneessa mennään hydraulisen kiristäjän kanssa eikä ole aikomustakaan siirtyä mekaaniseen kiristimeen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Lähinnä varmuuden vuoksi.
http://youtu.be/lK1XtUJ2KbI
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Missähän vaiheessa täällä on mistään säästämisestä puhuttu? On tainnut jäädä muutama äidinkielen tunti penskana väliin. Mutta kuten sanottu jokainen voi sinne koneeseen tunkea ihan mitä tahansa.
Voihan sinne silputa vaikka satasen seteleitä ja juhlavuoden Jallun, jos sillä takaa itselleen paremmat yöunet.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Jos valitetaan että on kallista, niin eikö se tarkota että yritetään säästää? Vai tarkotitko että sulla oli se äidinkielentunti jääny?
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Jos kerrankin tiivistäisi asiansa.....
niin yksipyttyisessä nelarissa jos missään on tasan tarkkaan
väärä paikka ja suoranaista kusipäisyyttä "säästää" öljyn laadussa/hinnassa ja
vaihtoväleissä.
Jos peliä meinaa pitää pitempään....
ei todellakaan haittaa heti alkuunsa puolittaa "kirjan" määrittelemät
vaihtovälit.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Puolittaminen ei riitä, ekoissa oli 7500km vaihtoväli ja uudemmissa 10000km vaihtoväli. Öljy on halpaa, moottorin korjaaminen ei ole joten öljyissä ei kannata pihistellä.
Käytetty pyöräkin on helpompi myydä kun siihen on vaihdettu suositeltuja öljyjä selkeästi useammin mitä ohjekirja antaa vaihtoväliksi. Vaikka 690 moottori on kestävä niin siitä huolimatta en ihan kenen tahansa entistä 20-40tkm ajettua pyörää ostaisi, ellei ole tarkka huoltohistoria tiedossa. Kuten jo mainitsin, näillä koneilla ajaa melkein maailman tappiin jos niistä huolehditaan.
Puolustusvoimilla on/oli vanhempia LC4:ia. Varikolla kerran juteltiin niiden kestävyydestä, heidän varikolla oli vaihdettu öljyjä vähän turhankin tiuhaan ja toisella varikolla oli menty valmistajan suositusten mukaan. Eipä ollut yllätys että harvemmin uusia öljyjä saaneet koneet jouduttiin peruskorjaamaan yllättävän pienillä kilsoilla/tunneilla, kun tiheällä öljynvaihdolla olevat moottorit pörisi ongelmitta. Öljymerkistä ei ollut muuta puhetta kun se että samaa öljyä oli käytetty kaikissa pyörissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Totta töriset.
Maailma kuitenkin pyörii "keskiarvoilla".....
ja jos jossain jonkun tyhmyyden pystyy liberaalilla
lähestymisellä edes puolittamaan.....
kyse on merkittävästä "voitosta".
Kun tuolla Crossipuolella on ikänsä ryönännyt ja siellä laitteet
saa "harrastekäytössäkin" kohtalaista kyytiä.....
niin "omaan" Thumpperi-nelariin vaihtaisin huippuölpät ihan
saletisti max. 15-käyttötunnin välein..... ja pyyhkisin kilometreillä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hienoa rivien välistälukemista
Ihan sen takia, että se on parempaa, riittäisikö se syyksi.
Hyvää onnea rivien välistä lukemiseen, pientä treeniä, niin kyllä se siitä.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Kiitos vielä TeeMiehelle tarroista.
Tässä kuva miltä se mopo nyt näyttää:
http://www.motot.net/galleria/kuvat/...3/IMG_2202.jpg
Joko muilla mopo valmiina ajokauteen?![]()
Motorexin 10w-60 ostin ja 60€/4l oli bike worldissa tingattuna, ei todellakaan paha! Aikaisemmin olin kauhistellut niitä 120€ purkkeja...
Ilmeisesti täällä ei ollut mitään ylimääräistä sliparia smc:hen kellään?
Onko kenelläkään kokemuksia uudemmista smc:stä, että onko jonkun valmistajan kohdalla ollut ongelmia? Kovin puhuivat että vanhemmat smc:t kärsiny käyntihäiriöistä joillakin slipareilla
Suzuki GSX-R 750 K11
Millään sliparilla ei ole käyntiongelmia kun ladataan oikeat polttoaine/sytkäkartat ja eliminoidaan SAS pois toiminnasta. Samalla kannattaa laittaa avarampi ilmansuodattimen kansi niin saa ladattua evo-1 kartat, sen jälkeen toimii kuten kuuluu. Pelkkä sliparin vaihto ja Akramappi on erseestä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuolta löytyy tietoa molemmista jutuista: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...hp?f=6&t=20001
Kylätason kurapyöräilijä.
'03 Sv1000
'00 Cbr600f
'03 cbr954
'11 Wildcat500
'09 ds450
'11 690smcEvo2
'08 rc8
'11 690smcEvo2
´01 Ktm 520 exc sm & ´07 kahvikootteri
Uusi omistaja ilmottautuu!
690 Smc r 2013
On kyllä makee peli!
Mites toi SASsin tukkiminen?
Tarviiko tehdä jtn muuta jos sen tukkii?
Pyörässä Akran mappi, ktm power partsin slipari ja avarampi ilmanputsarin kansi.
Onks toi SASsin pumppu?
IMG_5580.JPG
Edit: Nyt pyörää tutkittu enemmän niin SASsi on nyt eliminoitu ja kävi ilmi että pyörässä onkin EVO1 kartta
Mitä ootte tehnyt tolle moottorista sassille menevälle letkulle? Tulpannut? Jollain foorumilla näin että oli laitettu filsu tuohon letkun päähän
IMG_5592.JPG
Edit2. Onko mitään kikkaa millä saa FI valon mittaristosta sammumaan? Vilkuttaa nyt siitä SASsin pumpusta kun otin sen pois. Vai pitääkö laittaa se pumppu takas kiinne![]()
Viimeksi muokannut: Codename; 24.03.2015 klo 23:34.
Tuli huollettua 690 smc:n etu iskarit. Eli uudet stefat yms.
Nyt kun kävin ajelemassa nii huomasin sellaista että keula ei paulaudu ihan ylös asti.
Sen saa kyllä nostettua ylös, mutta ei tarvitse paljon painaa nii se "lössähtää"
Ylhäällä jousto varaa on 255mm, sitten siinä "lössähtäneessä" tilassa 225m.
Eli mikähän on mennyt rempassa vikaan? Onko pumpuissa liian vähän öljyä vai mikä. Öljyä laitoin 6dl per pummpu.
Keulan ei kuulukaan palautua ihan ylös asti jos keulan päällä on painoa, koska jousi painuu kasaan. Sopiva painuma kuskin kanssa on n. 1/3 kokonaisjoustomatkasta. Huollon jälkeen keula vain liikkuu herkemmin, joten huomaat asian ehkä selvemmin. Sitten jos keula ei veny täyteen mittaansa edes kun renkaan nostaa maasta, on jotain vialla. Lisäksi öljyn määrä pitäisi mitata aina milleinä ulkoputken reunasta öljyn pintaan. Vain tuolla tavalla molemmissa iskareissa on täsmälleen yhtä suuri ilmatilavuus öljyn päällä.
Superbike #7
Lisäksi, tuntuuko keula herkältä vai takkuaako se kun nyppii ohjaustangosta? Jos takkuaa niin putket voi olla jännityksessä kolmioissa, tai/ja etupyörän akseli ei ole asennettu oikein ja silloin putkien alapäät ei ole linjassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hyvin se keula muuten pelittää, mutta mietin vaan tuota kun ei palaudu ylös.
Ja kun se keula pysyy siinä painautuneessa tilassa vaikka ei olisi kuski edes päällä.
Tuntuu että siellä "ylhäällä" keula ei toimi yhtään. Sitä voi painella ja nostella itse ylös ja alas tuon noin 3cm matkan.
En tiedä pitääkö vielä käyttää pumput irti ja kattoo että siellä on edes oikee ilmamäärä öljyn päällä.
Ilmatilavuus vaikuttaa käytännässä vasta jouston loppupuolella. Mittaa se painuma kuskin kanssa. Jos on n. 1/3 joustomatkasta, on homma ok. Pyörän painon alla voi hyvinkin smoton jousitus painua tuon n. 30mm ja kuskin kanssa varmaan 40-50mm. Jousituksessa pitää olla nimittäin perusasennossa myös ulosjoustovaraa.
Superbike #7