Ulkomailla on reissupyörillä ajettu 80tkm lukemia avaamatta konetta, eikä lukeman perusteella ole vielä tarvetta avata. Huollot normi mukaan ja öljyt 2-3tkm välein. Venojen tarkastukseen menee tunti, säätö tekee helposti toisen tunnin siihen päälle.
SM vanteelle saa piikkipyörää, kannattaa olla yhteydessä Kisarenkaaseen tai Satapiikkiin, kerrot minkälaista ajelua niin he tekevät sulle käyttöön sopivat renkaat.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kiitokset nopeasta vastauksesta. Vähän houkuttelisi laittaa tällainen ostoon nyt kun näitä saa suht edullisesti.
Jos olet ostamassa niin laita Enduro vaihtoehdoksi, on monipuolisempi ympärivuotiseen käyttöön.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pääasiallinen käyttö olisi kuitenkin kesällä ja kenties radallakin piipahtaa joskus.
Enskalla voi ajaa myös kesälläJa motovanteita saa noin 700 eurolla. Enskan plussana on paremmin säädettävissä oleva alusta ja helpompi muokkaus enska-moto, kuin motosta enska.
Kylätason kurapyöräilijä.
Löytyy kai sille jokin syy että noita enskoja ja SMC:tä tehdään erikseen?![]()
Onhan niitä syitä lukuisia. Suomessa näyttää lähtökohta olevan se että ensin ostetaan SMC ja sen jälkeen aletaan miettiä miten siihen saisi pitävämpää ja karkeampaa rengasta hiekalle/metsäpoluille ja sama tilanne on piikkirenkaiden kanssa.
Supermoto on porno laite ja se mielikuva myy paremmin kuin enska joka mielletään paskaiseksi, raiskatuksi ja kivikossa pyöritellyski romuksi eikä siinä ole mitään riispektiä. Vastaavaa tilannetta olen seurannut kevareiden kanssa, poika on tässä suhteessa erilainen nuori koska halusi välttämättä enskan vaikka 90% ajosta on pikitiellä. Enduro on edelleen monipuolisempi jokapaikan höylä ja siihen löytyy paremmin katu/ratarenkaita kuin motoon karkeampaa rengasta.
En mä ole väkisin sulle Enduroa tyrkyttämässä vaan luomassa vaihtoehtoa, kuten jo mainitsin, Endurosta saat helpolla moton ja silloin sulla on aina laittaa oikeaa rengasta alle, ilman kompromisseja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aika hyvin koheltaja kiteyttää. Mulla oli yhdessä välissä 690 enduro. (Kakkospyöränä) myynti ei kaduta, mutta voisin helposti nähdä itseni ostavan uudestaan. SMCtä myös aikoinaan mietin.
Toisaalta: Jos pääosa ajoa on kadulla/asvaltilla/radalla, miksei osta vastaavan kokoista/tehoista katupyörää?
Siksi sitä enduroa tyrkytetään joka välissä, että sillä hoitaa sen smc:n viran tarpeen vaatiessa + siinä tulee mukana ihan uusi maailma nappularenkaiden mukana. Eikä tosiaan tarvi mitään enduroränniä alkaa ajaa.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Eikös toi SMC ole vastaavan kokoinen/tehoinen katupyörä?![]()
No nimenomaan, kunnes kysytään mistä siihen saisi piikkiä talveksi ja nappulaa kesäksi. Näitä kysymyksiä on nähty ihan liikaa, siitä huolimatta pitää saada supermoto vaikka olisi olemassa pienemmän riesan tie
Mulla ajot on kuten pojalla, 90% pikitietä ruuhkasuomen alueella. Siitä huolimatta valinta tulee jatkossakin olemaan 21/18 vanteilla oleva pyörä sen monipuolisuuden takia. Mulla toki on hiekkaa veressä sen verran etten koskaan ole viihtynyt asfaltilla joten siksi ehkä ajan mielummin nappuloilla kuin slikseillä.
Ei se väärin ole ostaa SMC:tä, hauska pyörä sekin mutta aina vaan tulee hymy huulille kun sitä ei hankita pelkästään asfaltilla ajoon vaan yleispyöräksi. Ja seuraava kysymys onkin mistä piikkiä/nappulaa 17" vanteelle kun olisi niin kivaa ajaa muutakin kun pikitietä...
Mä ajan Enduron kanssa duunimatkoja, mutkasta pikitietä, seikkailua huonommilla teillä, rallia soratiellä, välillä krossiradalla kuntoilemassa, toisinaan supermotoradalla pujottelukeppinä, jne. Ja aina on vähintäänkin kelvollinen pyörä alla.
Viimeksi muokannut: Koheltaja; 06.11.2013 klo 22:51.
Kylätason kurapyöräilijä.
2014 Ktm 690 smc-r
![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Mitä etua SMOTOlla on SMOTOvanteilla varustettuun enskaan verrattuna asvalttiteillä ajettaessa?
Alusta, tehokkaampi etujarru, paremmin asfaltille sopiva ohjausgeometria ja nätempi etulokari
En oikein ymmärrä miksi pitää kritisoida, että osa ostaa SMC:n ja osa enduron? Miksi sekään olisi huono juttu, että näitä vuosien varrella konvertoidaan toiseen ympäristöön ilman pyörän vaihtoa? Miksi toinen konversiosuunta on se oikeampi? Miksi pyöränvaihtokaan olisi huono asia?
Konversiosta eri suuntiin: Motovannesetti on 700-1000e ja sillä sitten saa rengastuksen kuntoon. Enskaan jää vielä pehmeämpi vähemmän joustava keula, ei niin hyvä asfalttiajettavuus (?), moottoriratakelvoton etujarru. SMC:ssä vastaavien vajavaisuuksien hyväksynnän kautta tarvittava budjetti on erilainen eli 300-1200e. Jos tekee kuten minä, niin eteen jää iso etujarrulevy, etuvanteella on 1,5-2mm offsetti ja takarengas ei ole tinkimätön sekään, niin nappulat saa alle huomottavasti halvemmalla kuin enskaan motot. Jos nyt sitten vielä hyväksyy sen 17" etunappulan, niin märkämutapitoahan tulee vieläkin halvemmalla. Enskasta taas ei hyvää katupyörää pelkillä kumeilla tee.
Sanotaan vielä se aspekti, että smc:llä katurenkailla voi aivan hyvin satunnaisesti poiketa kuivana päivänä kuiville poluille ja nauttia uudesta ympäristöstä. Yhtä lujaa sillä ei pehmeällä mennä, mutta liikkuminen on kyllä mahdollista ja kuskista riippuen sitä lujaakin pääsee. Sivuttaispito on erityisesti huonompi (petollisempi) ja märällä katukumi ei toimi ollenkaan. Muuten ero ei ole niin "yö/päivä" kuin voisi kuvitella. Suurempi kompromissi on ajaa niillä nappuloilla asfalttia vs katukumit.
Minusta myöskään koko 690 ei ole yleensäkään optimilaite metsään, joten jos pääpaino on niissä maastoissa missä smc:llä ei voi ajaa (märkää spooria, suota jne), niin parempiakin vaihtoehtoja löytyy.
Tämä oli lähinnä tällainen ajatuskollaasi ja vastine Koheltajan "osta Enska"-viesteille. Asia ei ole täysin mustavalkoinen. Meitä on monenlaisia kuskeja ja monenlaisia elämänvaiheita ja toiveita.
Viimeksi muokannut: mjtee; 13.11.2013 klo 09:23.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Ja seuraava kysymys onkin mistä piikkiä/nappulaa 17" vanteelle kun olisi niin kivaa ajaa muutakin kun pikitietä...
No,ainakin Satapiikistä sai 17' piikkejä,kun yhden talven motovanteilla ajoin.Nappuloita löysin paikalliselta Kuva MP:ltä tilaamalla,että se siitä![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
No höpö höpö, jokainen ostaa sen värkin minkä omaan käyttöön parhaiten soveltuvan. Kuten jo mainitsin, lähinnä alkaa hymyilyttämään se että ensin ostetaan SMC ja sitten taivastellaan kun siihen ei saa nappuloita tai piikkejä, eikä tämä syndrooma ole pelkästään KTM:än kanssa. Tuttavapiirissä on näitä tapauksia nähty enemmän kuin yhden kerran. Näistä syistä jaksan jatkossakin tarjota Enduroa![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
No siis minun näkemykseni mukaan moottoripyöräilyyn kuuluu monilla tiettyjä "aikansa kutakin" -muutoksia. Pyörämalli vaihtuu, ajamisympäristö muuttuu, pyörätyyppi vaihtuu, joku pitää välivuoden harrastuksesta jne. SMC:n ja muiden katukumipyörien kohdalla tilanne on se, että esimerkiksi märkä syksy johtaa hyvin aikaisin siihen, että asfaltilla ajaminen on tympeää. Kun tuollainen kompromissipyörä nyt sitten on, niin miksei siihen ostaisi nappuloita, jotta märässä vitikossa pääsee liikkumaan. Tilaisuus tekee varkaan. Se on sijoitus, joka helpottaa esimerkiksi pyörän myyntiä aikanaan eikä pelkkä puhdas menoerä. Osa jää sille tielleen joksikin aikaa, osa vaihtaa keväällä motot alle. Osa enskailijoista palaa jossain vaiheessa katupyörien pariin. Osa huomaa, että se 690 on vain liian raskas metsään ja etsii satakiloisen korvaajan. Minulla on tuttavapiirissä enemmän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet viimeksi kurahommat katuajoon kuin päinvastoin.
Huuli poskessa minäkin täällä vuodatan. Asia ei ole vakava
Mutta oikeasti. Kuten sanoit niin jokainen ostaa mitä lystää ja harrastaa tavallaan. Itseäni ei 690:ien suhteen päätyminen smc:hen harmita. Minä saatan hyvinkin olla sellainen joka valitsee nyt harrastuksen suunnan siten, että jos siirryn puhtaaseen offiin (tuskin), niin vaihdan pyörän kevyempään pienempään enskaan ja jos taas pääpaino pysyy kadulla, niin pidän SMC:n.![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Kisavehkeisiin näitä ei kannata sekoittaa, Enduro on raskas metsässä ja sama tilanne on SMC:n kanssa motoradalla. Molemmat on katupyöriä joilla on omat luonteenpiirteet ja niiden kanssa tulee toimeen tai sitten ei.
Siinä on radalla kaksi marjaa, 690 ja 450http://www.youtube.com/watch?v=aXu8ia1P8ao
Kylätason kurapyöräilijä.
Se on kyllä tiedossa, että kompromissipyörä tuo 690SMC:kin on. Mietin ensin jotain kevyempää mutta tykkään kuitenkin enemmän ajaa pyörillä kuin olla polvillaan koneen edessä.
Edellinen pyörä oli FZ1-N ja nyt tekee mieli jotain vähän kevyempää. SMC enskan sijaan siksi, että asvaltilla pyörän pitää olla paras mahdollinen (kyseisenlaisista pyöristä). Jos sillä pystyy jossain muuallakin pitämään hauskaa tinkimättä katuominaisuuksista, se on aina plussaa.
Aika turha itsekseen hymyillä, jos täällä kyselee nappula/piikkirenkaita, että pääsee parina päivänä talvessa pyörittämään ympyrää johonkin järven jäälle. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin ihan jotain muuta kuin rapakossa/lumipenkassa pyöriminen.
Oikein, pysy kovana vaan SMC:n oston kanssa äläkä ota kaikkea niin tosissaan mitä mä kirjoitan enskasta, tärkeintä on että hankit pyörän joka on itelle mieluinen. Joskus aiemminkin maininnut että mulla on sen verran hiekkaa veressä että nappulat on lähempänä sydäntä kuin sileärenkaiset versiot![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Onko moni purkanut pois tuon automaattisen puolipuristimen (auto decompression) pois käytöstä?
Pitääkö poistettaessa huomioida mitään ihmeitä, mm. nokkaan jäävään tyhjään koloon ja nokan tasapainotukseen? Voiko sitä lukita vaikka vaan kiinteäksi paikalleen? Jossain oli mielikuva, että RallyRaidilla oli joku ratkaisu?
Projektina on edelleen pienentää noita pikkulohkon koneääniä ja tuo nyt on yksi ylimääräinen liikkuva osa 690:n moottorissa. Tuli vaihdettua varmuuden vuoksi uudet keinut, mutta ei ne juuri mitään ääniä hiljentäneet![]()
KTM 950 SM
Paras ratkaisu sekalaiseen ajoon on sadekelin renkaat.
Smotolla pystyy sileillä renkailla ajamaan hiekkatiellä sen minkä tarvitsee ja hallittavuus on hyvä. Kuitenkin metsään toi 690 on auttamattoman raskas, oli rengastus mikä hyvänsä. Nyt siis puhutaan pienistä metsäpoluista/enskaspoorista.
Jos hakee pyörää ainoastaan metsään, niin sitten se exc on vaihtoehto. Tollasta 450 kiulua ei harrastajan tartte availla alle 200h. Eli 2-3 kautta ajelee metsässä ilman huolia/murheita.
Sadekelin renkaat tarjoaa hyvää pitoa asfaltilla ja tavallisella katukuskilla ne ei sula alle. Hiekkatiellä kuviointi antaa luotettavaa pitoa. Myös satunaiseen metsäpolku ralliinkin pito riittää, kuviointi toki menee esim savella tukkoon helpommin mitä nappularengas.
http://www.mynetmoto.com/motorradrei...ck%29_nhs.html
KTM SMR 450 2013 #168
Jos otat puolipuristimen pois niin oletko varma että startissa riittää voima koneen pyörittämiseen? Monesti kun käynnistää, eikä puolipuristin ole ahtinyt heti mukaan, koneen pyöriminen pysähtyy sekunnin murto-osaksi puristustahtiin. En tiedä mutta veikkaan että startti tulee olemaan kovilla.
RR:llä löytyy mekaaninen jakoketjun kiristin, sillä saa vähän kilkatusta pois. Jos kilkatus häiritsee pahasti etkä halua vaihtaa hiljaisempaan japsiin niin laita siihen Evo1 tai evo2 virikitti, sen jälkeen imu/pakoäänet peittää aika hyvin kaiken ylimääräisen äänen alleen![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
En, mutta voishan sitä testata. Oli mulla vanhassa 640 SM Prestigessä manuaalinen puolipuristin, eikä sitä tullut koskaan käytettyä. En muista että ois ollut moiseen tarvetta.Jos otat puolipuristimen pois niin oletko varma että startissa riittää voima koneen pyörittämiseen?
Japanialainen mopo ei ole vaihtoehto. Joo evo1 on paikallaan avaralla putsarin kannella, eli ainakin vauhdissa imu/pakoäänet peittää kaiken ylimääräisen. Toki Akrasta killerin irroittamisella ja evo2 kitillä sais kyllä ainakin lisää ääntä ja pahennusta aikaiseksi.Jos kilkatus häiritsee pahasti etkä halua vaihtaa hiljaisempaan japsiin niin laita siihen Evo1 tai evo2 virikitti, sen jälkeen imu/pakoäänet peittää aika hyvin kaiken ylimääräisen äänen alleen
KTM 950 SM
Nuo vakuuukset riippuu niin monesta tekijästä, kuten iästä, asuinpaikasta, entisistä bonuksista jne..
Eli kannattaa käyttää netissä laskureita ja lähettää vaikka sähköpostissa tarjouskyselyitä.
Sekä jos et aio pitää 24kw pyörää suosittelen kyllä katsastamaan täysitehoisena, hinnat ei nyt varmaan niin paljoa eroa ja vältyt vakuutuspetokselta![]()
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
160e takanen? Tuolla hinnalla en pitäisi kyllä vaihtoehtona omaan ajoon kun ei kuitenkaan kovin pitkäikäinen rengas raskaassa 690:sessä ole eikä tiettävästi sporttikatukumin veroinen asfaltilla vai hä? Hinnalla saa melkein Pilot Powerit molempiin päihin. Silti myönnettävä, että parempi kompromissi renkaana kuin minusta jokin heidenau k73 tai pirellin MT 60RS joskin taas surkeaa Heidenauta saa monta rengasta sadetakasen hinnalla.
Katukumeilla tai racekumeilla motot ja mettänappulat enskoilla. Tunnissa vaihtuu moodista toiseen.![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Itse kun Kotarin hommasin, kilpailutin ja halvin oli Aktia, nykyinen Folksam.
Superkasko ja liikennevakutus yhteensä n. 800€
<p>Ktm 690 Smc -> Pure pleasure!</p>
Tuota tasoa kaskon kanssa taitaa vähintään olla. Popissa vähän kalliimpi. Minulla ei muutamaan vuoteen ole näissä katteettomissa ollut kolarointiturvaa kun ajattelen että sillä 400-500e vuosisäästöllä yhdessä 150e omavastuun ja bonusmenetysten (1xxe) kanssa ainakin pikkulipat korjaa omalla rahalla. Toki jos kunnolla mällää niin tympiä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07