Pyörä kävi dynotettavana (690 Enduro, 2009) ja Leo tuumasi, että joku oli sitä jo räplännyt ennenkin, kun kartassa ei ollut mitään muutettavaa, vaikka olin juuri vaihtanut avaramman ilmaboxin ja uuden putken..
Antoi prätkäpajan dynossa takarenkaalta 62,5 hp ja Leo sanoi, että joku 2010 SMC jonka olivat säädättäneet joku aika sitten antoi n. 10 hp vähemmän kierrosalueella 3000 - 6000 rpm ja huipputehoissa 5 hp vähemmän, kuin mitä tuo minun.
Eli jotain siihen on vissiin sitten tehty mistä minä en ole tietoinen eikä ollut pyörän myynyt liikekään :P Toinen positiivinen yllätys oli se, että mukana tulleet vanteet oli Behr:n valmistamat..
Pitäisi vissiin enemmän katsella mitä ostaa ja mitä ostosten mukana tuleeNoh, nyt toisia jarrulevyjä hommaamaan nuihin motovanteisiin, että pääsee Lavankoon ajeleen paremmilla renkuloilla..
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Minkälainen 690 Enduro on ajaa kadulla motovanteilla? Lähinnä tuo alusta mietityttää, että millainen se on ja millaiseksi sen saa säädettyä. Entäs etujarru vrt. SMC?
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
Kerron omat kokemukset nuista motovanteista, kunhan saan pyörän takaisin ja vaihdettua nuo alle. Paloiksi laitan EBC HH:t, koska ne puree ainakin kovaa, joten uskoisin että nuissa Lavangon vauhdeissa nuilla pärjää ihan hyvin..
Alustastahan saa sellaisen kun siitä pyytää tekemään
Mut siksi ite ostin Enduron, kun siihen saa käytännössä heittämällä nuo motovanteet alle vrt. SMC --> endurovanteille. Nyt enää ois tarve toisille endurovanteille, että sais talveksi piikit :P
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Eikö motoon mene endurovanteet heittämällä?
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Menee, ainakin minulla. Vanteet ovat d.i.d dirtstar, edessä 1.85/21 takana 2-50/18. Tietääkseni ovat enduro R:n vanteet. Etujarrun radiaalipuristimen väliin prikat. Tänään aioin mennä metsiin rymyämään, eli nappulat alle, aikaa vanteiden vaihtoon menee max 10 minuuttia.
Oletko shimmannut alustaa löysemmäksi tuonne mettään, vai veteletkö vakio SMC:n kivireki alustalla? Itse en oppinut SMC:llä enskaa ajamaan, oli minulle niin paljon liian kova tuo alusta verrattuna normi kilpaenskoihin. Tuntui ettei saanut pitoakaan oikein mitenkään... Asfaltilla ne WP:t ovat kyllä pirun maukkaat.
Supermoto
Eipä ole shimmailtu, laittelen ne comfort säätöihin kun ajan enskoilla. Viimeksi kun iskareita huollatin kysyin mahdollisuutta shimmata pintakovuus pois, sanottiin vastaukseksi että jos meinaan moottoriradalla ajaa tms niin ei oikeen kompromissia saa aikaiseksi. Keulakin on herkistynyt kun on 20 tkm mittarissa, mielestäni toimii ihan kivasti. Kerran vuoteen teetän iskarihuollon.
Ensimmäinen tuunaus tuli tehtyä, hain biltemasta tangonpääpeilit. Samanlaiset kuin jollain oli tässä ketjussa aiemmin. Näkee ihan törkeesti paremmin mitä orggis peileistä. Ei tärisee yhtään maantienopeuksissa. Näyttääkin paremmalta.
KTM 690 SMC 2009
Yamaha YZF-R1 2006 -ex
Yksi koeajanut kaveri tuumasi ettei niistä näe mitään eli takana tuleva pyörä on pieni piste vain. No niinhän se on - tuolla alhaalla nuo kyseiset peilit tuottavat erittäin laajan kuvan. Näkyvyys on esteetön ja näkökenttä laaja, mutta kohteet kuvassa pienempiä kuin monien pyörien vakiopeileillä. Minä tykkään myös. Peilit näkyy noissa signaturen kautta löytyvissä kuvissa ja taisi MatKa linkata tuon yksilön peilit suoraan ketjuunkin joskus.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Kyllä, itekkin vaihdoin peilit noihin bilteman peileihin ja kylläpä muuttu taakse näkeminen, tosin vieläkin se pää kääntyy aikalailla, joten pärjäis ilman peilejä jos ei laki olisi vastassa.
Tosiasiahan on että nämä peilit pienentää paljon enemmän mutta ei se mitään dramaattista ole.
Onko porukka tilaillu mistään tarrasarjoja näihin? muutakun se perus powerparts sarjan?
Mistäköhän löytyisi hiilikuitu lämpösuojat putkelle (mustat) ?
Osaatteko suositella jotakin puljua josta saa vähän näitä "tuunaus" osia?
Akralla on omat hiilikuitu lämpösuojat, löytyy varmaan joltain toiseltaki valmistajalta. BW:n kautta saa ainaki ne akran omat. ~100€/kpl. Valmiita tarrasarjoja löytyy aika huonosti, itellä harkinnassa et teettäisin jossain teippifirmalla.
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Onko muilla ollut syylärissä vuotoja? Omani tihkuu vasemmalta puolelta suurinpiirtein tuulettimen yläkulman kohdilta nyt jo aika reilustikin. Korjata siis pitäisi kun tällä hetkellä työmatkat saa kulkea vesipullo mukana. Mitään kolhuja tms. ei ole tullut joten hieman ihmetyttää. Mitäköhän korjaustoimenpiteitä tuolle olisi tehtävissä?
Jos en väärin muista, niin kurapyörä puolella olisi ollut juttua jostain liittimestä tahi johtonipusta joka on tehtaan jäljiltä huonosti ja pääsee kalvamaan syyläriin reiän?
Tämmönen siitä nyt tuli.
531071_10151105972587451_794751203_n.jpg
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Kummin päin muuten olisi "järkevämpi" ja halvempi tehdä muutos, enduro-supermoto vai toisinpäin? Olen miettinyt mopoa, jolla voisi ajaa talvenkin... 2012 mallista. Olisi kerrankin elämässä uusi mopo alla![]()
Kävin kokkeileen kemoraa: www.youtube.com/watch?v=lw3k2J6PTtg&hd=1
-1/+3p välit toimivat oikein hyvin kemorassa. Vielä kun uskaltais vetää nopeatkin mutkat ja opettelis jarruttaan, niin tuohan menisi katukumeilla ihan hyvää kyytiä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Nyt on pitkään pyrän osto ollut mielessä, ja tollaseen Kotarin 690 SMC:hen on päädytty..
Mitä kaikkea tulisi tarkistaa käytettyä pyörää ostaessa? Kyseinen, joka nyt todennäköisemmin lähtee matkaani olisi 2007 KTM 690 SMC Prestige. Tietääkö kukaan mitä eroa on muuten Prestige mallilla?
Akran putkistokin valmiina kiinnija 11 000 km..
(en muuten asu Suomessa)
Itseasiassa tuo mainitsemasi pyörä ei varmaankaa ole SMC vaan SM, 690 SMC:stä ei käsittääkseni ole prestige mallia tehtykkään. Tai sitten kyseessä on 640 SMC Prestige.
Ja mitä noihin eroihin tulee ni muistaakseni prestiget on ainakin mustilla muoveilla, on varmaan muitakin eroja, mutta niistä en tiedä.
690 SMC
Okei nyt tosiaan olenkin vähän sekaisin. Olen kokoajan katsonut KTM 690 SM:iä, jotka ovat huomattavasti näköjään halvempia kuin SMC:t..
Onko näillä siis paljonkaan eroa? Onko 690 SM kuitenkin hyvä pyörä? Näyttäisi SMC ainakin olevan 10kg kevyempi..
Mutta kiinnostaisi paljonkin tietää kyseisten pyörien erosta, koska olen perustanut valintani paljonkin lukemaani SMC:hen tältä palstalta, mutta SM:ään on vaan varaa..
Enemmän keskustelua SM:stä tässä threadissa: Kliks
Ne, jotka kokeilleet molempia kommentoikoon eroja. Itsellä vain kokemusta SM:stä ja kyllähän tuokin varsin mukava hauskanpitopyörä on.
KTM 690 Enduro R - 2011
Eilen oli taas ihan sika hauskaa endurolla metsässäupposhan tuo jo kunnolla mutaanki pariin otteeseen
![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com