Sivu: 4 / 26:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345614 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 778:sta
    Juu kyllä mullakin vatkaa perus-äsämmä. Varsinkin jos rekan tai muun isoperäisen ajoneuvon takana ajelee. Siinä on aika herkkä ohjaus. Mutta ei tuo ole vaarallisen voimakkaalta tuntunut. Lontoolainen varmaan kuvaisi ilmiötä ennemmin sanalla "shimmy" kuin "wobble".
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Nyppii suhteettomasti tuo tankkilaukkuhomma. *

Onko kellään tuota vähän pienempää (62512019200):

Toimiiko se samalla tavalla eli ei peitä tankin korkkia ja lähtee valjaista irti vetskarilla?
    Minkähän pirun takia se on paljon kalliimpi kuin tuo isompi?

Rajoittavatko nuo muuten stongan kääntämistä miten? Pyörän vieressä katselin että vaikea uskoa että ei rajoittaisi...
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
    rekan tai linjurin perässä ajaessa tietty hiukan vatkaa mutta sehän kuuluu asiaan. Woblauksella ajattelin jo hiukan erijuttua.
    Postissa tulee mobile assistance. Mulla on sama numero myös avaimenperässä
    Ei haittaa laukku kääntämistä. Muutenhan tuon laukun kiinnitys näyttää samanlaiselta kuin isommankin mutta takaosan kiinnitys on hoidettu noilla muovikoukuilla. Etuosasta en ole varma kun en ole nähnyt livenä tuota.
    "Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
    Vetästiin vaimon kanssa 450 km:n lenkki pohjois-karjalassa. Hauskaa oli; Koli, Pielinen ja Tahko tuli nähtyä.
    Kävin kanssa karvan alle 400km koluamassa muikeita mutkapätkiä etupäässä Hämeessä ja vähän Kymenlaakson puolellakin. Yksi suosikkipaikkani on tuo Kimolan kanava (pari kuvaa lisätty tänne), siellä on mukava käydä pitämässä taukoa.

Tein tänään vähän testejä ja kyllä se tosiaan niin on että se ravistus aiheutuu muusta liikenteestä. SMT tuntuu olevan vähän herkkä, ei tarvi olla edes mikään rekka niin jo saattaa intoutua väpäjämään. Kunnolla kiihdyttäessä kun keula kevenee niin ilmiö voimistuu.

Päätin unohtaa tuon tankkilaukun toistaiseksi. Kaikki löytämäni kompromissivaihtoehdot ovat vielä kalliimpia kuin tuo virallinen SMT:n laukku joten olkoon, tulen toimeen ilman. Ehkä siitä jotain viihdettä irtoaa kun seuraa tuleeko se joskus.

Alaspäin vaihtaessa takkuaa. Useimmiten solahtaa eleettömästi sisään mutta aina välillä potkii pahasti vastaan (TRRRRRRT!) ja jää jopa täysin välivapaalle niin että pitää kiskoa takaisin isommalle ja yrittää uudestaan.
    Mitään logiikkaa en ole keksinyt siinä miksi välillä tekee sitä ja välillä ei. Monenlaisia eri vaihtotyylejä on testattu ja aina on yhtä arpapeliä miten käy.

Olen miettinyt että pitäisikö vaihtaa suositeltu Motorex tuon Hondan halpisöljyn tilalle, josko tuo vaihteistokin tykkäisi? Melko hintava kokeilu mutta onhan tuo nähty että kaikki öljyt eivät ole tasaveroisia kaikissa vaihteistoissa *
    Tai voisihan kokeilla Delvacia tietysti, sitä on pääläri tuolla kyllä *
    Taas tuli todistettua ettei "goret" pidä vettä, kolme tuntia kun ajaa kunnon vesisateessa niin ei löytynyt kuivaa paikka kuin kypärän alta . Onneksi oli sauna kotona lämpimänä.
    Tankkilaukkukaan ei pidä vettä, mutta siinä onkin sitä varten erillinen vedenpitävä sisäpussi.
    Minulla ei tuo vaihteisto ole takkuillut, ainoastaan joskus kun vaihtaa laiskasti 1->2 lipsahtaa vapaalle. Alaspäin vaihtaessa kun kelaa joka vaihteen läpi- ei tule tuota TRRRRT mutta jos laittaa vaikka 4->1 silloin voipi tuollainen ääni tullakin.
    Minulla vastustelee yleensä vitoselta neloselle vaihtaessa, joskus neloselta kolmoselle. Tyypillisesti mutkapätkällä kun tiukempien mutkien lähestyessä vaihtaa pienemmälle "suoraan vedosta" saadakseen koneen paremmalle alueelle kruisailukierroksilta.
    Mutta tosiaan kun en ole siitä mitään logiikkaa saanut selville, useimmiten sujahtaa sulavasti sisään, välillä rattaat paukkuu niin että hirvittää.
    Esimerkiksi risteyksiin tullessa moottorijarruttaessa vaihde kerrallaan alaspäin ei mielestäni koskaan ole ongelmia. Useampien vaihteiden yli en koskaan loiki vaan käytän aina kytkintä kiinni välillä.

Voihan se olla jokin inhimillinen erhe, mutta ei ole tällaista vaivaa muissa pyörissä ilmennyt ja tuossakin vain ajoittain, ja vaikka mielestäni olen vaihtanut ihan kuten aina ennenkin. *
    Kas Givi kaupittelee tuommoista

Mitä luulet, onko mitään hyötyä tosta korkeammasta tuulisuojasta? On kuin adventuresta.
    Onko tietoa sadepuvusta joka sopisi vaikka penkinalle säilöön; eli ohut, pieneentilaan pakattava, kestävä ja tietysti vedenpitävä.
    Sorry OT mutta pakko kommentoida...

Mä en ole ikinä käyttänyt sadeasua vaan oon ihan tuolla Gore-Tex puvulla pärjännyt. On nyt jo ~6vuotta vanha ja vielä pitää vettä. Hiporat sun muut olen hyljännyt jo kauan aikaa sitten. Kalliithan nuo Gote-Texit oli mutta mun mielestä joka sentin arvoiset!

-Ilkka
    BMW F800GS -11
    Niihän tuo meni OT:ksi multa mutta olen kanssasi samaa mieltä oikeiden Gore-Texien kanssa. Sellainen sadeasu kuitenkin kiinnostaisi.
    Ja mua taas kiinnostaa tuo SMT

Tarttee käydä kokeilemassa joku kerta, vaikka ei tuo vaihto ihan ajankohtainen olekaan
    BMW F800GS -11
    SMT:hän on hauska peli, minä tykästyin heti eli sellainen piti hankkia. Reilu 8000 km:ä on tullut vapusta alkaen ajeltua. Nyt pitää hiukan jarrutella mopoilua ettei mene liian pitkäksi tuo 7500 km:n huolto(3 vkoa aikaa huoltoon). Huollossa sanoivatkin että kotarin ostaneille tulee paljon kilometrejä; samaan aikaan osti eräs adv. ja sillä on jo yli 10 tkm takana. Kai se jotain kertoo pyörästä/KTM:stä tuoteena.
    Suosittelen nuita Bags Connectionin laukkuja. Todella hyvät matka-ajossa.
    ---------------------------

Mattipoeka

KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

www.mattipoeka.com
    Lainaa (kotterokuski @ Heinä. 14 2009,13:01) kirjoitti
    Mitä luulet, onko mitään hyötyä tosta korkeammasta tuulisuojasta?
    Varmaan se vähentää kypärään kohdistuvaa viimaa mutta tiedä sitten onko niin korkea että kokonaan ohjaa yli vai tuleeko sitten paljon pyörteitä ja melua. Mainitsivat muistaakseni että 17cm korkeampi. Aika tyhmän näköinen minusta. *

Mitäs muuta. Hain alkuperäiset pöntöt BW:stä. Laatikosta löytyivät myös Akrojen katalysaattorit, ne oli jätetty turhina pakokaasunhidasteina pois. Olivat heittäneet kaiken dokumentaation pois, etenkin sen E-tyyppihyväksyntäpumaskan... Sitä piti sitten KTM Nordicilta kysellä mistä tulikin spostissa.
    Kävin oikein muutoskatsastamassa pelin. Kattien puutehan ei päälle näy...
    Ajelin tänään huilut kiinni kun en jaksanut katsastuksen jälkeen repiä heti pois. Aika masentavaa, kuulostaa hämäävästi ruohonleikkurilta alle 5000 rpm:n. Siis ihan oikeasti *
    Huomenna siis huilut hyllyyn ja jatkuu "operaatio Rolling Thunder". *
    Niin ja ne lämpösuojat piti ottaa pois että Akrapovic-teksti näkyy ja saa vastinetta rahoille...

Tulipa sekin todettua että märällä asfaltilla takasen saa lukkoon moottorijarrulla. *

Niin ja se kahvalämppärien säädin irtosi sitten odotetusti, pitää itse yrittää liimata.

Onpahan siihen taas viikossa reilu tonni lisää tullut mittariin, huomenna muutama satanen lisää tarkoituksena.

Jotain muutakin oli mielessä muttei nyt muista.
    Lainaa (mattipoeka @ Heinä. 14 2009,15:45) kirjoitti
    Suosittelen nuita Bags Connectionin laukkuja. Todella hyvät matka-ajossa.
    Jos niitä tankkilaukkuja meinaat niin eivät sovi kun on tuommoinen irtokorkki jonka ympärillä ei ole ruuveja, muuten sellainen olisikin jo. Edellisessä pelissä oli.
    Nyt muistin, rengaspaineista piti kysyä.
    Kirjassahan sanotaan 2,2 eteen ja taakse. Kuulostaa aika matalilta, tosin eihän tuo mikään 300-kiloinen olekaan.
    Mitä olette pitäneet? Mittasin omasta huollon jäljiltä 2,3 edessä ja 2,8(!) takana. Ajattelin että lasken takasen kokeeksi vaikka 2,5:een että on edes jotenkin samalla planeetalla suosituksen kanssa.
    Mullakin on takana tuo 2,5 koska ajan aika usein kakspäällä eli pidän paineet hiukan korkeammalla(painava lasti )

Pitääkö tosiaan muutoskatsastaa kun vaihtaa noi akrat? Luulis että ne on tavallaan vain vaihto-osia.
    En sitten tiedä mitä tarkoitat vaihto-osalla. Jos vaihtaa osan niin onhan se vaihto-osa sitten, oli osa mikä tahansa?

Enivei, kyllä se kuulemma ihan laissa lukee että jos konepyörän savukaasujen evakuointijärjestelmää muuntelee niin pitää menopeli muutoskatsastaman, aamen. *E-merkinnällä sinänsä ei ole mitään merkitystä laillisuuden kannalta ilman muutoskatsastusta. MMAF:n sivuilla yhteenveto muutoskatsastuksesta
    Ajatuksena lienee että ilman muutoskatsastustahan sinne voisi panna ihan minkä vaan pöntön missä on vaan joku E-hyväksyntä.
    Katsastuksessa pitää esittää se tyyppihyväksyntätodistus, jossa kerrotaan että juuri tämä pönttö ja/tai putkisto on hyväksytetty käytettäväksi juuri kyseisen pyörämallin kanssa ja asianmukaiset melu- ja päästömittaukset tehty virallisessa laitoksessa.

Lähinnä minäkin kävin sen teettämässä sen varalta jos ulkomaille lähtee, se on kiusallista jos Polizei Saksassa takavarikoi pöntöt kesken matkan kun Alles nicht in Ordung ist.
    Voihan noista Suomen posliini sakottaa nytkin kun ilman huiluja ajelen. Tai jos joku boroskoopilla kurkkii ja huomaa ettei ole kattejakaan.

Luvattiin sadetta tuonne missä piti ajella joten sen sijaan muita asioita hoidellessa nappasin Honkkarista mukaan Teboilin 4T Superbike 15W50 -täyssynteettistä, 39,90 per neljä litraa.
    Etikettikin oli sävy sävyyn Kotarin oranssi niin jopa lienee sopivaa, luokituksetkin ovat kohdallaan (API SG, JASO MA).

Melkoinen operaatio tuo öljynvaihto kun pohjaproppujakin on jo kaksi, ja kaiken maailman siivilöitä joka välissä, ja letkuja pitää irrotella ja koneen alla olla useampi astia ottamassa kiinni kaikista rei'istä valuvia ihmeellisiä nesteitä.
    Kehutussa työkalusetissä ei ole yhtään 19-millistä kita-avainta, joita tarvitaan sitä paitsi kaksi jotta sen toisen öljyletkun saisi irti.

Moottorin propussa ja siivilässä ei ollut paljon mitään mutta öljyletkun sumpun päässä olevassa siivilässä oli mm. jotain sinisten maalihitusten näköisiä roskia sun muuta skeidaa. Sumpun propussa oli metallihitusia oikein kunnon kerros, joten ehkei tuo ylimääräinen vaihto ollut huono idea sikälikään. Hondan öljy näyttikin tosi mustalta vain karvan päälle tonnin ajetuksi.

Kaikenlaista tuolta alapäästä tuleekin . Rautaa taitaa olla kun magneettiin kiinni on ottanut. Saas nähä millaista puuroa tuolla oman pyörän öljy on 8000 kilometrin jälkeen.
    No tarkoitan lähinnä varaosia - vaihto-osilla tai vaikka alkuperäis-,tarvikeosia. CE- hyväksyntä ei siis riitä.
    Saksan poliisi taitaa tosiaan olla tarkka noista merkinnöistä.
    Muuten tuosta tankkilaukusta; löysin saman laukun tuolta 690 enduro powerpartseista
    Tank bag
    75012019100
    Compact tank rucksack specially designed for the *690 LC4 and with enough capacity for longer trips. The new closures guarantee it fits perfectly on the bike without restricting your movement. Two outer pockets take small items like cell phones, wallet, keys etc. The integrated map pocket makes child's play of navigation. . Includes carry handle and waterproof inner bag. Finished with extra robust zipper closures. Total volume approx. 24 litres.

En tiiä onko samalla tilausnumerolla kuin smt: laukku, mutta muuten näyttää samanlaiselta
    SMT:n valikoimista laukku on näköjään poistunut??

Lainaa (kotterokuski @ Heinä. 15 2009,20:12) kirjoitti
    En tiiä onko samalla tilausnumerolla kuin smt: laukku, mutta muuten näyttää samanlaiselta
    SMT:n valikoimista laukku on näköjään poistunut??
    On se ihan sama (lla numerollakin). Ainakin kun KTM Nordicin sivuilta katsoo SMT:m Powerpartseja niin on kyllä sielläkin edelleen?
    Niin näyttää olevan; miten en sitä eilen nähnyt siellä
    Ne yrittää saada sut sekoamaan...

Kävin hiukka vajaan 500km maakuntamutkamatkailemassa, eipä se öljynvaihto mihinkään havaittavasti vaikuttanut. Vaihteetkin edelleen tökkivät välillä.

Mitäköhän se luistokytkin maksaisi? Luultavasti paljon. Meinasin ajaa risteyksen ohi ja innoissani vedin takasella mustaa viivaa kun hitusen jarrulla avustin moottorijarrutusta. Kakkosella tuntuu helpoiten vetävän pyörää lukkoon, olisiko välityksissä jotain että kakkosen ja kolmosen välillä olisi isompi loikka? Kun moottorijarrulla kelaa vaihteita alaspäin niin nyt olen jo oppinut että kolmoselta kakkoselle vaihtaessa helposti sattuu ja tapahtuu jos ei varo.

Ex tempore -reittivalinnan takia jouduin hieman adventure-henkiselle reitille joka oli melkoista kuun pintaa, enemmän routavauriota kuin kunnon asfalttia *ja välillä hiekkaa koko tien leveydeltä. Pääsi ihan kaksipyöräsivuluisuakin vähän testaamaan, jatkossa mieluummin ei. Jousitus kyllä toimii hyvin aika tylyssäkin röykytyksessä hakkaamatta kuskista jauhelihaa. Muutenhan tuo ei mikään enduro ole, etenkään rengastukseltaan.
    Kävin Riihimäeltä Helsingissä, 395 km *

Yritin laskeskella kulutusta mutta epäilen ettei matikkapääni riitä. Laskelmieni mukaan 482 km matkalla olisi palanut 44,25 litraa bensaa eli kulutus olisi leikkisä 9,18 satasella *
    Toivottavasti olen vain mennyt sekaisin laskuissa. Onhan tuossa nyt ne Akran kartat ja olen kahvaakin jonkun verran kääntänyt mutta kuitenkin...

Taisi selvitä se pienemmälle vaihtamisen tökkiminenkin. Eli jos käyttää kytkintä alaspäin vaihtaessa, laatikko taitaa olla aika nirso siitä että kytkin pitää sitten vetää kanssa kunnolla ihan auki asti. Suitsan kanssa totuin sellaiseen vähän suurpiirteiseen ja viitteelliseen kytkimen käyttöön, kunhan nyt vähän vipua nykäisee jos jaksaa.
    Kyllä, kirjoitin jos. Nyt sisäänajon jälkeen innostuin testaamaan ilman kytkintä vaihtamista ja olin yllättynyt. Edellisessäkin pyörässä ylöspäin vaihtui sujuvammin ilman kytkintä, mutta Kotari vaihtaa myös alaspäin sutjakammin ilman! Ainoa ongelma on että pienimmille alaspäin vaihtaessa (etenkin 3->2) on taas vaara saada takanen lukkoon moottorijarrutuksella.
    Täytyy tuota testailla vielä lisää mutta näillä näkymin mielipiteeni tuosta vaihdelaatikosta saattaakin kääntyä ihan päälaelleen...
    No, kyllä minullakin toi kulutus kasvaa aika jyrkästi jos ajelee muuten kuin pelkää tasaista matkaa. Hiukan jos availee niin jo alkaa bensavalo palaa. Parhaimmillaan olen saanut valon syttymään 170 km:n jälkeen; apropos ,paljonkos se tekeekään per satakilometriä, noin 9 litraa. Mulla on sentään ihan orkkikset putket paikalla.
    Minä olen vaihtanut aina kytkimen kanssa sekä ylös että alas. Pitää joskus kokeilla ilman kytkintä vaihtamista.
    Ehkei pitäisi yrittää tutkia kulutusta pitemmiltä etapeilta kuin yhdeltä tankilliselta, en vaan osaa.
    Nyt sain yli tonnin matkalta kulutukseksi 5,84 litraa satasella. *
    Tuosta varmaan puuttuu yksi tankkaus ja ja siinä edellisessä yli 9 litran laskelmassa taas oli yksi ylimääräinen tankkaus...

Kävin mökillä halkoja tekemässä ja siinä sivussa hieman tourinkeerasin Saimaata ympäri. Sopivasti ehdin takaisin kotiin ennen sateen alkua.
    Kuukaudessa on nyt mittarissa noin 4200.
    Takarengas alkaa näyttää jo yllättävän huonolta, keskellä on kuviota 1-1,5mm vaikka olen kovasti sitä yrittänyt reunoiltakin hinkuttaa.
    Nollaa trippi tankkauksen yhteydessä ja seuraavalla tankkauksella jaat tankkiin menneet litrat ajetuilla sadoilla kilometreillä.

Esim. tankkiin meni 15,47 litraa ja trippi näyttää 242 km (eli 2,42 sataa kilometriä).

15,47 / 2,42 = 6,39 litraa satkulle

Tolleen mä lasken sekä autolla, että motolla silloin kun jaksan...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  30.  
    Juu no toki noin olen kertatankillisia laskeskellutkin mutta kun yrittää laskea pitempiä välejä (ilman että laskee joka tankkauksen erikseen) niin sitten aina menee ilmeisesti sekaisin.
    Pitäisi aina vaan hyvällä laskea tankki (tai siis tankkausväli) kerrallaan kun ei lahjat riitä korkeampaan matematiikkaan.

ETA: Niin miksikö en laske joka kerta? No kun otan tankatessa vain oikean käden hanskan pois. Jotta saisi kännykän (jossa on laskin) esiin niin pitäisi riisua toinenkin hanska (kännykkä on toisen puolen povarissa). Jotain rajaa! Ei kykene!*

Sivu: 4 / 26:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345614 ... ViimeinenViimeinen