No niin nyt on KTM 990 SMR koeajettu ja tästä tuoreeltaan tunnelmat.
Koeajon tarjosi BikeWorld Espoo!
Eli pohjalla juuri heitetty lenkki busalla Kotkasta Espooseen ja siellä SMR:n kyytiin.
Ensivaikutelma.
Onpa kevyt liikutella busaan verrattuna.
Aika paljon korkeammalla tuo istuin
Kivat pötpötykset
Selkeä mittaristo jossa perus asiat esillä (nopeus, kilsat ja vauhti) + kierrosmittari.
Ajaminen.
Todella helppo ajaa mutkiihin, kääntyy kevyesti mutta toisaaltaa jopa liiankin helposti ja joutuu hieman korjailemaan kun tottunnu busaa viemään kun kiskoilla.
Kierrokset paukahti todella helposti rajoittimelle ja tuntu, että missäs kohtaa tää laite oikein kiihtyy kun pitää jo laittaa seuraavaa pesään.
No ei muuta kun hieman soratielle kokeilemaan miten tuo laite toimii soralla....ja toimiihan se, pomput ei pahasti tunnu ja sladittelu saa suun hymyyn...tällä tosiaan voisi kuvitella heittävänsä lenkkiä myös huonokuntoiselmmalla tiellä.
Tosin jarrut puree AIVAN liian voimakkaasti joten tuohon ottaisin ehkä tuon Kotarin perus SM:n mielummin kun tuon huippu bremboilla varustetun yksilön.
No siitä pikainen stintti Kehälle ja rajoitusten mukaan tietenkin hieman hanaa....no jaa...eipä siellä hirveästi paukkua ole jos busan sarvista hyppää kottaraisen päälle ja tärinä on aikamoinen SMR:n sarvissa verrattuna busaan joten nopeasti pääteltynä euroopan turneella voi hieman alkaa ahdistamaan pidemmän päälle. Mutta muuten vakaa ja 110 km/h asti toimii kuin normaali naku, hieman ravisti (oli kyllä aika tuulinen päivä) mutta ei häiritsevästi, en kyllä näe tätä laitetta autobaanoilla tai motarilla ajettavaksi.
Siitä takaisin ramppia ylös ja hieman taajama kruisailua, siis mitä helvettiä..toi kaasun yliherkkyys on kyllä aika kauheaa
Nyki tottumattomissa käsissä niin maan vitusti ja oli pakko laittaa kakkonen tupaan jotta sai ajettua jotenkin säädyllisen oloisesti.
Yhteenveto
+Helvetin hauska
+Kivasti maavaraa
+Luonnekas moottori
+Hyvät äänet (akran sliparit)
+Toimii myös soralla.
+Asfaltilla jarrut sen verta tehokkaat *että meinaa silmät lentää päästä.
+Alusta kaarteissa
+Kevyt käsitellä ja heitellä ympäriinsä ja parkkipaikalla / u +käännökset helppoja.
+Monipuolinen pyörä
+/- Keulii vaikka ei haluaisi
-Aivan älytön ykkösellä ja kaasun vastaaminen on suorastaan surkean kantikasta.
-Bensatankki...tuonne saisi 4-5l enemmän mielellään menä (kuten SM mallissa).
-vaatii hieman totuttelua
-Tehon tunteen puuttuminen (toki pohjalla busa).
-Istuinkorkeus 178cm pitkälle jannullle (aika korkea).
-Kova tärinä joka välittyy kämmenpohjiin voi olla hieman rasittavaa pitkässä juoksussa.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, että ei varmasti mene rahat hukkaan jos tälläisen hankkii ja jos tässä nyt jotenkin pitäs tuo 990 SMR kiteyttää niin sanoisin etä, tällä pyörällä ei ole tarkoitus niellä kilometrejä kesällä vaan nauttia niistä joita kesän aikana ehtii keräämään, ja jos asfaltti kyllästyttää niin esim. scropionit alle ja vaikka hiekkatielle/soratielle niin taas saa nauraa.
Eurooppaan tuolla...jaaaaaaaaahas...... ehkä alppiteillä mahtava mutta muuten...aika extreme meininki.
Hauskin pyörä jolla ajannu, mutta samalla aika rajoittunut matkakaveri.
Jos itse pitäisi valita SM:n aj SMR:n välillä niin ottaisin SM:n.
8/10 arvosanaksi.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Eilen tuli taas käytyä Alastarolla ja alkoi tuntua siltä että ratakärpänen puree nyt ja kovaa. Pari viimeistä settiä oli ihan höllevatin hauska vetää motolla, kun oli itte ensin "lämmennyt" ja tullu rata vähän tutummaksi.(Matso @ Elo. 14 2009,15:58) kirjoitti
Voi olla, että kottaraisen kehuminen rata-ajossa on vaan sitä ettei paremmasta tiedä. Ja varmasti menee kyykyt osaavissa käsissä kovempaa, mutta vähän kokemattomammalle tuo kotari on itsetuntoviagraa. Hauska ja varma vietävä.
Ne tapit tosiaan raapii helpolla maata. Mutta siinähän on sitten pakko ruveta opetteleen roikkumista.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Minä olen 173cm, tottumiskysymys se on.(Matso @ Elo. 22 2009,16:23) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Oletkos heittänyt pidempää lenkkiä, miten soveltuu matka-ajossa ?(wekkuli @ Elo. 23 2009,13:00) kirjoitti
Itse punnitsen ensi kauden vaihtoehtoja S1000RR:n ja mahd. 990 SM Kotarin välillä kun ei tuollaista supersportti busaa välttämättä tarvitse kun toisella puoliskolla on nyt oma pyörä (R6) joka toimii talouden ratapyöränä.
Mutta ehdottomasti pitää pystyä ajamaan myös euroopan turneet ilman, että Hannoverin jälkeen on jo leikkaamassa ranteita auki.![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Nää on niin makuasioita. Mun mielestä sopii hyvin matka-ajoonkin, mutta olen kyllä nakupyöriin hyvin tottunut. Tänä kesänä max yhden päivän puristus ollut "vain" reilu 600km päivässä, mutta fiilis on sellainen, että kyllä minä tuolla rautapersiinkin puristaisin. Ei vaan ole muista syistä johtuen päässy tänä kesänä kauheen pitkiä vetoja tekemään...(Matso @ Elo. 23 2009,13:13) kirjoitti
Aivan varma on, että lähtisin kotarilla ennemmin reissuun, kuin millään kyykyllä, tai edes busalla. Mut edelleen: se on pitkälti makuasia mistä tykkää.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kyllä SM sopii matkallekin. Norjassa ajoin 9 päivässä 4500 kilsaa, eikä suurempia ongelmia. Perse tuppaa puutumaan, vaan niin mulla on käynyt joka pyörällä. Motarinopeuksia tulee tietysti välteltyä luonnostaa nakulla. Kyllähän tolla vois rautaperseenkin vetästä.
Mites tuo tärinä joka välittyy käsiihin, onko se ihan .ns vakiovarusteena noissa pyöriss vai ainoastaan tuossa koeajetussa yksilössä ?(samppy @ Elo. 23 2009,13:41) kirjoitti
Tosin kyllähän *kottarainen aina ravistaa ja irroittaa kyl kaikki kiristämättömät pultit mutta tarkoitin sitä, että häiritseekö se pidemmän päälle ?
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
2000 km tuli lapin reissulla SMR:llä mittariin ja hyvin meni. Onhan toi tankki hieman pieni, mutta harvemmin tulee yli 150 kilsaa yhteen soittoon ajettua. 250 km pääsee tankillisella.
Oma kottarainen ei kyllä täristä yhtään. Aika montaa V2:sta on tullut ajettua ja toi tärisee niistä vähiten. Vanhalla SV1000:lla kädet puutui alle parin sadan kilsan. Kotarissa ainoastaan jalkapohjissa tuntuu tärinää ja sekään ei häiritse.
Omalla pyörällä tälle kautta vähä alle 17 000 ajettu (990 Super Duke). Matkaakin tullut ajettua ja hyvin tuolla on perse kestänyt ja tavaraa saanut mukaan.
Pisin päivälenkki tainnut olla vähän vajaa 800 km. Muuten semmosia 400-600 km siivuja aina päiväs tullu ajettua. Sopii matka-ajoon siinä missä muutkin.
Mahtava pyörä kaikin puolin.
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Supersmoothsuizaan verrattuna varmasti tuntuu täristävälle.
Mutta mun mielestä se veekakkosen tärinä on sillai miellyttävän matalataajuista, ettei se häiritse. Ei puudu kädet.
edit. siis ei korkea- vaan matalataajuista...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Mun pisimmät päivälenkit on ollu kuopio-hki-kuopio eikä ole ollut ongelmia jaksamisen suhteen. Mutta mulla onkin tourinki![]()
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Kyllä V2 aina täristää, mut ei se ole ongelmaksi muodostunut. Taitaa tuo taajuus olla meikäläiselle sopivampi kuin rivikoneissa.(Matso @ Elo. 23 2009,19:01) kirjoitti
Monipuolinen pyörä kaikenlaiseen käyttöön.
Kiinnitin myöskin huomiota tärinöihin kun kävin koeajolla, mutta mun yksilö ei kyllä niin paljoa tärise, käsille hyvin vähän. Syy voi olla siinäkin, että koeajopyörässä oli kevyet Akran putket, mutta raskaat vakioputket leikkaa pahimmat pois.
Pitäisi vissiin tilailla Wingsin putket tohon jossakin vaiheessa, kuulemma laatutavaraa noin puoleen hintaan Akroihin verrattuna.
1000
Mites sulla tuon Zetorin jälkeen on meno maistunut ?(Hannula @ Elo. 24 2009,11:04) kirjoitti
Onko tehonälkä tullut takaisin ?
Hitto jos ois vaan rahaa niin paljo, että ei haittais niin molemmat talliin ja viel vähä lisää![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Onhan tuo maistunut, ei ole tehonälkää jäänyt. On niin helppoa menoa että laulattaa. Kone on aina alueella, noissa aavikkovälitetyissä lehmissä saa tovin odotella. Se on kumma fiilis kun nykyään hyppää vaikka uuden kilokyykkärin sarviin, niin eka fiilis on että "tässähän ei ole konetta". Jarrujen kanssa sama juttu.
Ennen ajattelin, että mopon katteista en vähällä luovu, mutta nyt kun on kesä ajeltu ilman, niin eipä ole niitäkään tullut kaivanneeksi. Saisi tuon pintakaasulla loikkimisen kuriin, niin en kaipaisi menneistä ajoista mitään. Ja saahan sen kuulemma jos laittaa satasen haisemaan, mutta en ole viitsinyt.
1000
Koeajoin myös Ducati Monistruudelin ennen SMT:n ostoa, siinä oli tutinat ihan eri luokkaa, kaasukädestä lähti tunto muutaman kymmenen kilometrin kiepautuksella.
SMT:ssä on minusta juuri sopiva hyrinä, tuntee että konevoimalla tässä liikutaan ja metalli on liikkeessä mutta ei mitenkään häiritse. Ties vaikka sillä olisi terapeuttinen vaikutus laskimoverenkiertoon tai jotain *
Esim. toisen pyöräni retrobrittihenkinen 650 parallel twin tutisee paljon enemmän.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Ainakin tutinalla on myönteinen vaikutus suolentoimintaan.![]()
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Mitä tarkoitat? Throttle camia?(Hannula @ Elo. 25 2009,15:51) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Onkos tullut huomioita eri öljyjen vaikutuksesta vaihdeaskin toimintaan? Tulee liian paljon vaihtovirheitä radalla, pykälä tippuu tai jää välivapaalle tai tippuu jopa pykälää pienemmälle, ja alaspäin vaihtaessakin tulee välivapaita turhan usein. Vaihdan ylöspäin ilman kytkintä. Jos öljyillä on tuossa merkitystä niin voisi ottaa senkin huomioon nyt kun litkut menee vaihtoon. Liekö muuta tehtävissä, katuajossa ei häikkää juuri ole.
Voi tietysti olla, että tulee vaan hosuttua liikaa, mutta tämmöistä tunarointia ei vaihtaminen ole aiemmilla mopoilla ollut. Ei tosin vauhtikaan, saati kunnianhimo ja voittajan tunne. *
1000
Minulla on ollut samaa ongelmaa 990 SMT:n kanssa, tosin etenkin alaspäin vaihtaessa (5-4 erityisesti, joskus 4-3) eli jää niin tukevasti välivapaalle ettei meinaa saada isompaa eikä pienempää sisään ilman ihmeellistä kikkailua ja/tai raakaa väkivaltaa.
Ylöspäin vaihtaessakin on joskus käynyt, etenkin juuri ilman kytkintä vaihtaessa, motarin rampilla rytisee rajoitinta vasten *
Huollossa sanottiin ettei siellä oikein ole mitään mitä voisi säätää tms. asian "korjaamiseksi".
Yleensä pulmat ilmenevät juuri kun yrittää reippaammassa ajossa vaihtaa nopeasti (vrt. sinulla radalla), osaksi siitä johtuen olen alkanut epäillä vian roikkuvan sarvissa kiinni. Eli että selkärangassa on vielä japseille riittävä pikkuruinen vihjaus sopivan vaihteen suuntaan, kun taas Kotarin aski vaatisi hieman päättäväisempää toimintaa etenkin kun kovemmalla kädellä ajaa. Kiireessä sitten joskus homma vain jää puolittaiseksi*
En tiedä mitkä öljyt koneessa oli sisäänajon aikana, tonnin huollossa BW:n neropatit panivat siihen Honda GN4-mineraaliöljyä jonka vaihdoin itse noin toisen tonnin ajettuani Teboilin 4T Superbike -täyssynteettiseen. Sillä ajoin 7,5 huoltoon jossa vaihdettiin Motorexin Power Synt jolla ajettu kohta 4 tonnia.
Ihan sama mitä liukastetta siellä on, ei vaikuta askin toimintaan.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Motorex, tb superbike, motul 5100 ester, ja joku panolin- tuote ollut kahdessa eri lc-kasissa käytössä, ja vaihteiston toiminnassa ei ole ollut eroja. Pienet näpyvaihdot onnistuu hyvin kun ajaa nätisti, mutta käskettäessä konetta pitää myös vaihteistoa käskeä.
Löytyi ohjeet miten tökkivä pintakaasu korjataan pienellä askartelulla: Kliks, eli alasivun 4 alusta alkaen. Tossa puhutaan SMT:stä, mutta kaipa tuo muihinkin SM-malleihin pätee.
1000
Toimii, kaikkiin LC8hin. Joka ei viitti viilata, G2:sen kammessa jonka saa *powerpartseissa on vaihtopalat jolla vasteen määrää voi säätää. Tasaisen pyöreän ja leikatuimman vaijeririnkulan ero on huomattava.(Hannula @ Elo. 31 2009,20:43) kirjoitti
Vielä jos pistää eturattaan 17 > 16 piikkiseksi tasoittuu käytös lisää. Tai suurentaa takaratasta 3 piikkiä. helpompi ja halvempi pienentää eturatasta. Ketjuun ei tarvitse koskea. *Vaikutus normiajossa on että laatikossa on yhtä pykälää isompi vaihde ja silti kone käy sopivilla kierroksilla rykimättä,, *kun kahvaa lyhyempi välitys antaa kierrosten noussa vapaammin.
Edittiä. Tosta vaihdelaatikosta. Ei se kuulosta siltä että siellä olis kaikki reilassa. Omastani en ole vielä yhtään kertaa välivapaata löytäny vaikka painallus/nosto olis ollut huolimato tai puolitiehen jääny. Se suorastaan imee pykälät päälle. Tutun 990 duken laatikko tuntui samanlaiselta tapaukselta.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Itseänikin kiinnostaa kovasti tuo SM. Minkälainen kaksipäällä ja millaiset oltavat kyytiläisellä?
Honda CB1300 -04
Olen pari kertaa, ehkä yht.300 km istunut 950 sm:n kyydissä, ja siinä on oikeastaan aika hyvä istua. Kokoa on 190/95 eikä se tuntunut edes ahtaalta. Jousitus kantaa ihan hyvin. Itse olen ajanut enemmänkin rouva tarakalla, eikä se kuskinkaan näkökulmasta kovin epämukavaa ole. Tästäkin huolimatta, kyllä se on yksin ajettavaksi suunniteltu.
Kyytiläisen puheiden mukaan todella mukava olla kyydissä, (verrokkeina VFR800 CB500 ja 10r). Kuskille hieman haastavampaa, kun kyytiläisen paino tekee pyörästä hieman kiikkerän...(THPR @ Syys. 01 2009,12:13) kirjoitti
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Käytiin tänään vaimokkeen kanssa koeajamassa SMT ja valitusta tuli takajalkatappien matalasta sijainnista. Samainen ongelma koeistuessa 990SMR. Onko kellään tietoa saako noita jalkatappeja jollakin tavalla taiottua ylemmäs?
Honda CB1300 -04
Eiköhän ne tapit saa vaikka penkin yläpuolelle jos tarve vaatii, uusavuttomuus huipussaan..(THPR @ Syys. 05 2009,01:14) kirjoitti
-Timo
Dragon Supercorsa Pron virallinen tulos on takasena 6300 km, etunen on kuin ei olisi paljon mitään ajettu. Ensi kausi mennään BT-002 Streetillä, väli mennään MadManilta 5 eurolla ostetulla Racetec-jämällä.![]()
1000