Mitäs eroa on 950 SM ja 950 SMR? Kovan googlettelun tuloksena erilainen ajoasento ja pienempi tankki, mutta muuta ja tarkemmin?
SMR on varustettu paremmalla alustalla kevyemmillä vanteilla ja tehokkaammilla jarruilla.(Brocol @ Syys. 21 2009,00:27) kirjoitti
Eli hieman enemmän "race".
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Kiitos vastauksesta! Onko sekä keula että takaiskari kokonaan eri kuin perusmallissa?(Matso @ Syys. 21 2009,00:33) kirjoitti
Tuolta saa ladattua owner`s manualin, josta selviää aika kattavasti pyörän tekniikka.(Brocol @ Syys. 21 2009,00:37) kirjoitti
Superbike #7
Tattis, ilmeisesti eroina siis tankki, penkki, jarrut, vanteet ja etuhaarukassa jotain eroa. Kuivapainossa ei ilmoiteta eroa.(Nitrous @ Syys. 21 2009,08:18) kirjoitti
Miten näissä on huoltohinnat, 7500km ja 15000km huollot?
Millaisia on tehdä itse, lähinnä varmaan venttiilien välykset/säätö, kaasarit, kytkin ja ohjauslaakeri sekä etuhaarukka, muuta vaativampaa? Tarvitseeko erikoistyökaluja? Onko tässä tai 990:ssä vikakoodin/huoltokoodinlukua? Itsellä tähän mennessä kokemusta huolloista ison pyörän osalta vanhan Bladen venttiilienvälysten tsekkaukseen ja keulaöljyjen (taisi olla Showan keula) vaihtoon asti.
Onko jotain erityistä mitä kannattaa tarkistaa ostaessa?
Mitkä on parhaita foorumeita tiedonetsintään?
KTM UK foorumi(Brocol @ Syys. 21 2009,11:18) kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Kottaraiset kasataan kuulemma käsin, joten jokainen on enemmän tai vähemmän yksilö. Esmes Superduke.nettiä selaamalla tulee aikamoinen läjä vikoja ihan uusissakin pyörissä. Omassa on kokoonpanovirheenä tankki väärin paikoillaan, jolloin yläkolmion yksi pultti ottaa siihen kiinni.(Brocol @ Syys. 21 2009,11:18) kirjoitti
Super Duken ostin siksi, kun tuli hyvä tarjous vastaan. Seuraava pyörä on varmaan S-Duken ärrämalli tai sitten tuo SMR. Vuorokaudessa ajoin yli tuhat kilometriä joista noin puolet Super Dukella eikä mitään ongelmia. Yöllä oli perkeleen kylmä, mutta se johtui liian optimistisesta varustevalinnasta.
Sanosin melkein, että kannattaa etsiä 7500 rullattu malli, johon huollot tehty. Tuotantoviat laitettu jo toivottavasti takuuseen, mikäli sellaisia ollut. Tuo tonnin huoltoon pääseminen on todella perseestä kesällä, kun aikoja ei välttämättä ole ja se on niin joutavanpäiväinen huolto.
Itse huollan ehdottomasti itse sen jälkeen, kun takuu on ummessa ja työkaluja saa kaupasta.
Jos ei osaa kaasua käyttää, niin ei se tarkoita, että se olisi yliherkkä.(Matso @ Elo. 22 2009,16:23) kirjoitti
Itsekin olin hieman pöllämystynyt löysän neloskoneen jäljiltä kun sai tuon partaveitsenterävän kahvan käteen. Nyt ajo onnistuu siinä missä muillakin vehkeillä.
Jos ei kantti kestä niin voi siltä ottaa kivekset pois erinäisillä säädöillä.
Niin muuten kasataan yllättäen japsitkin.(Le Motard @ Syys. 21 2009,14:49) kirjoitti
Kokoonpano on niitä vaikeimpia teollisia prosesseja automatisoitavaksi. Varsinkin kun mallisarjat mp-teollisuudessa ovat kautta linjan lyhyitä. Mikä tarkoittanee sitä, että lähes kaikki moottoripyörät ovat "käsin kasattuja".
Tai noh... ehkä siinä joku akku- tai paineilmaväännin voi olla apuna käsien lisäksi.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Hetian00:n entinen 950 SM löysi uuden kodin täältä hieman etelämpää. Suunnitelmia talven varalle on oikeastaan vain muutamia, xenonit keulalle, tangonpääpeilit ja mahdollisesti vähän hiilikuitua mustan muovin tilalle. Crash padit koneen kylkeen joutuu todennäköisesti myös laittamaan. Painoa olisi hauska saada vielä vähän pois, mutta seuraavat kilot tulevat kalliiksi kun "kaikki" ylimääräiset osat on jo karsittu.
Tämä on kyllä hauskin pyörä mitä olen koskaan omistanut. Ainoa "moite" tulee tärinästä matalilla kierroksilla jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. Varsinainen ongelma tämä ei ole, mutta kun on tottunut rivinelosen tasaiseen käyntiin, niin v2 on kieltämättä hieman erilainen.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Onpas kotari-osio hiljainen, tietäjien kommentteja ylläoleviin kaivataan! 950 infosta löytyy aika paljon Adventuren huolloista, päteeköhän samat ohjeet miten hyvin SM:ään ja Dukeen?(Brocol @ Syys. 21 2009,11:18) kirjoitti
http://www.ktmforum.co.uk/ ja http://www.superduke.net löytyy kaikkea Duke-juttua, mutta isoista motoista vähemmin.
Mutta voisi sitä kai Orgissakin herätellä teknistä keskustelua. *
Tällä hetkellä siis aikomuksena laittaa seuraavaksi pyöräksi 950/990 SM tai Superduke (+ R-mallit noista), tahi Ducun Hyper. Koeajoa vailla vielä 990SM ja Duke R. Tai Duke R:n koeajo loppui alkuunsa kun laite sammahteli kolmesti parin sadan metrillä, ei saanut päästää tyhjäkäynnille, mikähän lie vikana.
Duke on kyllä mieletön mutkatietykki, aikalailla täysi sporttipyörä. 990SMR:ssä huippu etujarru, tehoakin riittävästi, leppoisa ajoasento esim. työmatka-ajoon ja mutkateillä pääsee helposti fiiliksiin. Hyper menee ehkä noiden välimaastoon ajoasennon jne puolesta.
e. nykyinen pyörä siis 08 Blade, mutta muutamia motoja kokeilleena ja jo vähän tottuneena, tehoero ei tunnu enää kovin ratkaisevalta.
Perustekniikkahan noissa on sama, joten huolto-ohjeet kai pätee periaatteessa kaikkiin LC8-koneisiin. Ainakin Adventuren huoltohinnat on aika kovat, johtuen runsaasta purkamisesta ennenkuin moottoriin pääsee käsiksi. Öljynvaihdossakin menee perinteistä öljypohjakonetta kauemmin aikaa jne. Aika paljon säästää kun tekee itse. Mitään erityistyökaluja en oo vielä tarvinnut.(Brocol @ Syys. 27 2009,13:09) kirjoitti
Mun mielestä KTM on huomattavan paljon helppohuoltoisempi kuin japsipyörät. Purkaminen on nopeaa, kun mitään turhia tingeltangeleita ja krumeluureja ei ole vedetty sinnetänne. Varaosahinnat ovat myös edullisia, jotkin tietyt osat jopa halpoja.
Tää Kotari on vähän kuin ranskalainen tai amerikkalainen auto. Jotkut siitä tykkää kuin hullu puurosta, mutta tietynlaista ymmärrystä se omistajaltaan vaatii, koska erilaisia tyyppivikoja ja lastentauteja on vähän luvattoman paljon. Toisaalta, kun ne on korjattu, niin sitten meno onkin huoletonta. Mulla nyt 45tkm LC8:lla takana eikä mulle parempaa härveliä ole markkinoilla.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Ei kannata masentua vaikka S-Duken ärrämalli jäisikin kokeilematta. Se on aika äärimmäinen laite juustolautapenkillä ja kovalla jousituksella, standardiduke on paljon halvempi ja pidemmän päälle mukavampi ajaa ja paljon brittifoorumeilla on puhetta ärräsuperin penkin pehmustamisesta(Brocol @ Syys. 27 2009,13:09) kirjoitti
LC8-mottisissa on sitten huoltovälit tiuhemmat verrattuna japanin rautaan ja liikkeitä ei ihan joka näreen kulmalla kasva, mihin pääsee kesä-aikaan järkevällä jonottamisella.
Tehomenetys ei jää kaivelemaan kyllä kovin kauaa, sen verran hauskempia nämä on ajella teillä, kuin kyykkypyörät ja Super Dukella ajelee matkaakin ihan mukavasti. Powerpartseista saa tourinkipleksiä ja sen semmoista suht edullisesti.
R-Dukessa on 10mm enemmän maavaraa, hiukan tiukempi alusta, ja ohjausiskari vakiona, mikä on ihan hyvä juttu radalla. *Tosin kyllähän tuolla perus Dukellakin melkein Brocolin kyydissä on kestänyt, eikä mikään vielä raavi pyörästä maahan. Huoltoväli ei nyt niin paljon lyhyempi ole kuin japseissa kun vertaa esim. kawan 6-12-24 huoltorytmiin. Dukella vastaavat 7,5-15-30tkm, eli itseasiassa pitemmällä huoltovälillä kuin kawasaki, kun taas Yamahalla taitaa olla jo huomattavasti pidemmät huoltovälit.(Le Motard @ Syys. 28 2009,11:23) kirjoitti
PK-seudulla huoltoajan on saanut helposti joka kerta Racing Bikesta, kun on pari viikkoa etukäteen vaan muistanut varailla. Ja ei kyllä parempaa huoltoa ole tullut missään vastaan.
Edit: Tällä hetkellä käytettynä perus-Duken ja R-mallin hintaero on ihan marginaalinen.
Superbike #7
R-Dukella varmasti parempi ajaa radalla. Oletin, että kyse on nyt käyttöpyörästä.(Nitrous @ Syys. 28 2009,14:53) kirjoitti
Japanialaisten huoltovälit ovat pidemmät kaikenkaikkiaan ja laatu luultavasti parempi. Kawasakialainen jotenkin aina unohtuu näistä, sorry siitä
Kaikki eivät asu PK-seudulla.
Puhuin uusista pyöristä, halvin Duke noin 12 kun taas halvin R-Duke noin 16, tosin ärrään olis saanu tarjouksena putket kaupan päälle, mutta väriä ei saanut valita.
Ei siinä mitään, olen itsekin harkinnut ärrää seuraavaksi laitteeksi, mutta käyn kyllä SMR:n ajamassa ja ehkä SM-T:n siihen kaveriksi.
Kyllähän tuo R-Duke mielestäni enemmän käyttöpyörä kuin ratapyörä on. Itse hankkisin kyllä tuon R-mallin jos nyt olisin Dukea katsomassa. Pari vuotta sitten hintaero vähän ajetuissa käytetyissä oli paljon isompi, joten päädyin perusmalliin. En tiennyt, että puhuit uusista pyöristä, joten kommentoin hintaeroa siltä osin kuin se minulle on tuttu, olen meinaan myymässä omaani.(Le Motard @ Syys. 28 2009,15:18) kirjoitti
Hinnat on muuten romahtanut keväästä, S-Duken kohdalla arviolta tuollainen 30% on pyyntihinnat pienentynyt. Uuden S-Duken pyynti on tainnut olla halvimmillaan 12500€.
Kaikki eivät asu pk-seudulla, mutta kysyjä jolle vastasit asuu, eikä täällä tosiaan ole ollut ongelmaa päästä huoltoon ajallaan.
Superbike #7
Huoltovälit huoltoväleinä, lisäksi kannattaa huomata että Kotarin "pieni" huolto maksaa enemmän kuin japsin iso. Kotarin iso huolto onkin jo luokkaa "jos pitää kysyä, sinulla ei ole varaa".
Nimim. SMT:n 15 tonnin huolto tällä viikolla *![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Kotarin pieni huolto (22,5tkm) muistaakseni luokkaa 300€, johon sisältyi etusen vaihtotyö. Kawan iso huolto (24tkm) luokkaa 500€. Kotarin iso huolto (30tkm) n. 650€, johon sisältyi ketju-ratas-paketti (150-200€), venttiilikopan tiivistesarja (15€) ja takarenkaan vaihtotyö ylimääräisenä kuluna.(Tympeysmies @ Syys. 28 2009,15:44) kirjoitti
Edit. Hinnat ulkomuistista, en löytänyt kuitteja tähän hätään.
Superbike #7
Mulla oli Suitsan iso 24k huolto (venttiilit jne) sen kolme sataa.
SMT:n 15 tonnin huolto venttiileineen kuulemma pelkkä työ 500, tarvikkeineen 750.
Oho...onpa aika suolanen hinta. Ei kyllä uskois, että tuossa SMT:ssä on niin paljon enemmän purettavaa kuin Dukessa. Tai sitten tuntivelotus on "hiukan" noussut. Eihän tuossa huollossa vaihdeta kuin ilmansuodatin (n. 40€), öljyt ja öljynsuodattimet (40-50€). Vai kuuluikos tuohon huoltoon jo jarru- ja kytkinnesteiden vaihto?(Tympeysmies @ Syys. 28 2009,16:15) kirjoitti
Superbike #7
Kiitos kommenteista, erityisesti huoltoihin liittyen. Vanhan pyörän kanssa huomasi että mukava itse huoltaa sen minkä osaa/uskaltaa. Tutustuu pyörään samalla ja tietää että huoltokohteet tulee tehtyä. Hondassa on muuten 6tkm huoltoväli, Hyperissä 12tkm/vuosi, Dorsodurossa jopa 20tkm.
R-Duke miellyttää ulkonäöltään perusmallia enempi ja lisäpotku yläkierroksilla ei ole pahitteeksi. Penkin vaihtamalla/modaamalla ja kaasun modaamalla ilmeisesti ajelee ihan ok tuollaista työmatka/mutkapätkä/rataa, tässä järjestyksessä ja äärimmäinen tai ainakin aivan erilainen laite voisikin olla hakusessa "liian helppojen ja hyvien" Hondien jälkeen. Pyörien hinnat elää (=laskee) niin voimakkaasti niin Suomessa kuin muualla Euroopassa että käytetyn hintaerot voi olla aika marginaalisia. Uutenahan tuo Duke R on aika käsittämättömän hintainen ainakin Suomessa, UK-foorumilla puhuvat n. £500 erosta.
Mutta täytyy nyt testailla ja pähkäillä, olin jo päätymässä isoihin motoihin, mutta piti mennä Duke vielä testaamaan Porkkalan pätkällä...
Aijoo, kesäaikaan kun tulee pidettyä pyörää päivittäiskäytössä, tietynlainen luotettavuus on plussaa, en kaipaa "luonnetta" siinä muodossa että aamulla saa tehdä rituaaleja ja manauksia että pyörä käynnistyy. *
edit. tosiaan Kotarin ja Ducun huoltohintoja selvitelleenä, voi ihan suoraan todeta ettei ole varaa pitää näillä kilsoilla. Mutta 07-08 käytetty peli itse huollettuna voisi olla aika kova "value for money".
e2. Nitrousin mainitsemat huoltohinnat on kyllä inhimillisempiä kuin mitä olen netistä kaivellut huoltojen ohjeaikoja jne.
Luotettava peli ainakin oma Duke on ollut. Kertaakaan ei ole jättänyt käynnistymättä, vaikka lämpötila on ollut pahimmillaan pakkasen puolella kun aamulla on lähtenyt liikenteeseen. Ainut paikka, mitä on joutunut silloin tällöin "ylimääräisenä" huoltamaan on ollut etujarru. Taisinkin joskus mainita sulle, että ainakin mulla on aika herkkä ollut lialle tuo Brembon monoblock. Rupeaa nypyttäämään jarrutuksissa lian kertyessä. Putsaaminen on tosin vain tuollainen 15-30min homma.(Brocol @ Syys. 28 2009,16:22) kirjoitti
Sitä luonnetta sitten löytyykin siinä muodossa, että jompikumpi tassu tahtoo olla tiestä irti liiankin helposti.
Ajoasento sulla tosin on ihan sekaisin kun siirryt bladesta tuollaiseen suorastongaiseen.![]()
Superbike #7
Joo, ja tulpat.(Nitrous @ Syys. 28 2009,16:22) kirjoitti
Sitten kun lukee tuota kilometrin tarkastuslistaa niin en yhtään ihmettele että siinä koko työpäivä menee jos kaikki tehdään, ja työveloitus on varmaan Kotarin "työaikaoletuksen" pohjalta. Jopa vanteiden heitto pitäisi tarkastaa jne...
Mulla ei ole etujarru temppuillut sen jälkeen kun 5 tonnia sitten levyt ja palat vaihdettiin (koputan puupäätä).
Eikö ainakin uusissa Hondissa ole se kuuden tonnin huolto ihmeellinen huumorihuolto jossa ei edes vaihdeta öljyjä, tarkastetaan vain että on ketjut sopivalla kireydellä ja kaikki mutterit kireällä? Jotain tällaista valtuutettu huoltomies minulle päivitteli.(Brocol @ Syys. 28 2009,16:22) kirjoitti
Suitsassa oli sentään oikein öljynvaihto 6 tonnin välein ('08 vuosimalli).
Enpäs itse muista milloin etujarru ensimmäisen kerran temppuili, mutta sellainen mielikuva, että oli lähemmäs 20tkm mittarissa. Näyttää olevan herkempi temppuilemaan kuluneilla paloilla.(Tympeysmies @ Syys. 28 2009,16:33) kirjoitti
Superbike #7
Tarkastuksia taitaa olla joo, tosin ainakin jotkut huollot vaihtaa öljyt samalla. Eiköhän tuolla lyhyellä huoltovälillä aika pitkälti maksateta se pitkä takuu, 4-5v. Juuri teetätin 12tkm huollon, tarkastuksia + öljyt, 242e. Jos Blade ei vaihdu niin alan tekemään itse ainakin osan huolloista, katsotaan sitten takuuasioita jos tulee tarpeen.(Tympeysmies @ Syys. 28 2009,16:37) kirjoitti
Ajoasento mulla nyt on muutenkin sekaisin, mutta... cliparit ratapäiville? *(Nitrous @ Syys. 28 2009,16:30) kirjoitti
http://bp0.blogger.com/_t_C1s8....2+G.JPG
edit. oikeasti motolla tai dukella varmaan ihan mukava ajella ratapäivilläkin. Katukyykyllä innostus meinaa hiipua, kun tuntuu että pitäisi melkein olla seosrengasta ja lämppäriä jos tällä kokemuksella meinaisi kiristää kesän parhaista vauhdeista turvallisesti, ehkä kilvetön sitten jos alkaa innostamaan kunnolla.
Mihis sä viet pyörän huoltoon?(Tympeysmies @ Syys. 28 2009,15:44) kirjoitti
Torstaille varasin Klaukkalaan ajan 15 tonnin huoltoon ja hinnaksi arvioitiin n.450€
Liekö yllätys tulossa![]()
...
Motopalvelu Niemitalolle Orimattilaan.(Petteri.H @ Syys. 28 2009,21:27) kirjoitti
Varmaan todella tyhmä kysymys, mutta paljonko olette laittaneet öljyä 950 SM:ään suodattimien vaihdon yhteydessä? Laitoin omaani ensin 2,5L ja mitta-asteikossa ei näkynyt yhtään mitään, lisäsin puoli litraa ja mitta-asteikon alareunassa näkyi muutama millin öljyä. Nyt lisäsin vielä toiset puoli litraa ja öljyä on asteikon puoliväliin kun pyörä on pystyssä. Onko tämä normaalia? Ajoin välillä pyörällä pari kilometriä ja annoin sen käydä tyhjäkäyntiä, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!