Sivu: 12 / 38:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2101112131422 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 331:stä 360:een 1117:sta
  1. #331
    Hyvin tuntuu nykykotari mallien osat sopivan keskenään. Pistin Superduken etulokarin suoraan vanhan lärpäkkeen tilalle. Ylälokarin jätin kuitenkin ainakin vielä paikalleen, ehkä vähän oudon näköinen yhdistelmä. Tarvii kattoo miten silmä tottuu. Taakse isketään vielä irrallaan oleva superduken kirkas takalamppu, niin saadaan perää nuoremman näköiseksi
    KTM 950 SM
  2. #332
    Minkäslaisella kireydellä ison supermoton kuskit pitävät ketjujaan? Kotarin manuaalista löytyy ehkä paras missään näkemäni ohje ketjun oikealle kireydelle: Sivuseisontatuella ollessa ketjun alaosaa ylöspäin painettaessa pitää ketjun ja takahaarukan väliin jäädä 7mm rako.

    Onkelma vaan on siinä että mutulla ja aiemmalla kokemuksella tuo ketju tuntuu liian löysältä: "Hakkaa" helposti kun vedättää pienillä kierroksilla...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  3. #333
    Adventuressa on nähtävästi samanpituinen takahaarukka ja siinä hakkaa ketjut kanssa pikkukierroksilla. Ja pitää hakatakin koska ne muuten on liian tiukat. Takahaarukka on aikas pitkä samoten jousto motossakin.

    Ketjun tiukkuuden saa absoluuttisesti oikeaksi jos näkee hieman vaivaa ja päästä takaiskarin alapään irti, pitää akselilla takavetorattaan ja nostaa haarukan niin että se on linjassa vetoratas-laakeri-takakselin keskilinjat. Tässä kohtaan ketjuun pitää jäädä noin 12 milliä klappia keskivaiheilta mitattuna. Sitten kun asentaa romut takasin ja mitta ohjeen mukaan aika todennäkoisesti tuo 7 mm on lähellä totuutta. Omassani ottaa ketju kii mutta pidän niitä aavistuksen löysähköllä kun tulee rymyttyä joskus maastossakin.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  4. #334
    Onkos kukaan löytänyt SMR:ään crash padeja? Tänään oli pyörä parkkipaikalla nurin ja aika hemmetin moni osa ottaa kaatuessa osumaa.
  5. #335
    Lainaa (helppis @ Kesä. 30 2009,23:32) kirjoitti
    Onkos kukaan löytänyt SMR:ään crash padeja? Tänään oli pyörä parkkipaikalla nurin ja aika hemmetin moni osa ottaa kaatuessa osumaa.
    Tuolta tilasin Super Dukeen crash padit: RG-Racing. Näköjään nuo samat kaatumatapit käyvät Supermotoihin ja Super Dukeihin.
    Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
  6. #336
    Lainaa (Tachometer @ Kesä. 30 2009,23:46) kirjoitti
    Tuolta tilasin Super Dukeen crash padit: RG-Racing. Näköjään nuo samat kaatumatapit käyvät Supermotoihin ja Super Dukeihin.
    Hieman mittailin ja taitavat ärrässä jäädä turhan syvälle. Taitaisi olla vahinkotarkastajan kanssa lunastusneuvottelut käynnissä jo ennen kuin ottaisivat maapalloon kiinni. Taitaa olla aika hankala tuohon kunnolla suojaavia padeja tehdä.

    Tankista, sivumuovista, pyrstömuovista, putkesta, stongan painosta ja peilistä sain naarmut aika hyvin kiilloittamalla piiloon.

    Änärin lämpösuoja taitaa mennä vaihtoon. Hiilikuidusta ei taida saada naarmuja millään pois?
  7. #337
    Lainaa (Tachometer @ Kesä. 30 2009,23:46) kirjoitti
    Lainaa (helppis @ Kesä. 30 2009,23:32) kirjoitti
    Onkos kukaan löytänyt SMR:ään crash padeja? Tänään oli pyörä parkkipaikalla nurin ja aika hemmetin moni osa ottaa kaatuessa osumaa.
    Tuolta tilasin Super Dukeen crash padit: RG-Racing. Näköjään nuo samat kaatumatapit käyvät Supermotoihin ja Super Dukeihin.
    Itte ollu tyytyväinen näihin Evotechin padeihin. Noissa R&G racingin hinnoissa kannattaa ottaa huomioon, että ilmotettu hinta ei sisällä paikallista ALV:tä (VAT 15%) ja se lisätään vielä tuohon hintaan. Evolla on VAT mukana hinnoissa.

    En tiedä noista R&G:n tapeista, mutta niitten kilpiteline oli ainakin ihan susi. Maalit lohkeili, rupes ruostumaan ja lopulta lens huitsin kuuseen koko paska. Kokonaiset 3kk ehti olla. Tämä siis 690SM:ssä. Hintaa oli sitte sitäkin enemmään

    Evotechiin itseasiassa tutustuin ku uutta kilpitelinettä silloseen 690SM:ään piti saada R&G:n tilalle.
    Nyt Superdukessa Evotechiltä sekä kilpiteline että ylemmät ja alemmat kaatumatapit. Laatu on loistavaa luokkaa.

    Tässä vielä linkki pädeihin Evotech performance
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  8. #338
    Kas, ehdin tilata nuo R&G:t ennen kuin täällä alettiin niitä haukkua. Ehkä ne välttävät.
    Enivei, tuosta asennuksesta. Onko teillä ilmennyt siinä pulmia?
    Edelliseen pyörään kuin Puigin tatteja asennettiin niin siitä tuli ihan kauhea soppa kun moottori pääsi jotenkin liikahtamaan millin pari eivätkä pultinreiät enää olleetkaan linjassa jne.
    Eli mietin että uskaltaako noita käydä yksin asentamaan ilman erikoiskalustoa (jotain nostovehkeitä tms., mitä?)? 990 SMT siis jos sillä nyt jotain erityistä väliä on.

    Melko nopea toimitus muuten, tilasin suoraan R&G:ltä sunnuntai-iltana ja tänään ennen yhdeksää tuotiin ovelle.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  9. #339
    Lainaa (Tympeysmies @ Heinä. 01 2009,08:54) kirjoitti
    Kas, ehdin tilata nuo R&G:t ennen kuin täällä alettiin niitä haukkua. Ehkä ne välttävät.
    Enivei, tuosta asennuksesta. Onko teillä ilmennyt siinä pulmia?
    Edelliseen pyörään kuin Puigin tatteja asennettiin niin siitä tuli ihan kauhea soppa kun moottori pääsi jotenkin liikahtamaan millin pari eivätkä pultinreiät enää olleetkaan linjassa jne.
    Eli mietin että uskaltaako noita käydä yksin asentamaan ilman erikoiskalustoa (jotain nostovehkeitä tms., mitä?)? 990 SMT siis jos sillä nyt jotain erityistä väliä on.

    Melko nopea toimitus muuten, tilasin suoraan R&G:ltä sunnuntai-iltana ja tänään ennen yhdeksää tuotiin ovelle.
    Varmasti voivat olla ihan hyvät. Kuten sanoin, ei kokemusta ko. firman tateista. Kilpiteline oli kuraa.

    Asennuksessa ei pitäis olla mitään ihmeempää, kun kiinnittelee pultti kerrallaan. Ei sen moottorin pitäis päästä kummemmin liikkumaan, jos yks pultti kerralla on irti. Mitään hylsysarjaa kummempaa varustusta ei tarvita.

    Jos sulla on myös ne alemmat tatit, niin ainakin Evoissa tulee sellanen tanko sieltä koneen "läpi". Kiristykseen voi olla kätevää ottaa kaveri mukaan, niin molemmat saa kiristettyä eri puolilta pyörää samaan aikaan. Hylsy on ainoa kapistus jolla kiristys onnistuu, koska sen mutsku on upoksissa sen tatin sisällä.

    Tulikohan nyt tarpeeks epäselvästi
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  10. #340
    Lainaa (Tympeysmies @ Heinä. 01 2009,08:54) kirjoitti
    Kas, ehdin tilata nuo R&G:t ennen kuin täällä alettiin niitä haukkua. Ehkä ne välttävät.
    R&G:n kilpitelineestä en tiedä, mutta kyllä noi kaatumatapit ihan asialliset ovat.
    Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
  11. #341
    Juu, tuota telinettähän tuossa taidettiinkin vain kritisoida.
    No, pitää yrittää noita asennella. Marshal näköjään asuu naapurikylässä niin saa sitten tarvittaessa tulla vääntämään moottoria kohdalleen *
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  12. #342
    Joopa joo. Tarkemmin katsoen eiväthän ne ylätatin kiinnityskohdat edes ole "moottorin kiinnityksiä" siinä mielessä kuin ajattelin.
    Ainoa ongelma oli se, että muistin/totesin mopon vieressä että ai niin, ilkeät itävaltalaiset ovat kiinnittäneet kaiken torxeilla.
    Yllättäen minulla ei ollut T45-hylsyavainta. Työkaluissa on toki sen kokoinen se pikkuhylsy ja se yhden käden pikkukahva mutta eipä niillä olisi ilman jotain asiatonta jatkovarsi-macgyverismia selvinnyt. (Toivottavasti joku ei nyt kerro että pyörän kaluissa olisi ollut jokin lisävipuvoimasysteemikin.)
    Normirautakaupassa ei tietenkään ollut mutta sieltä neuvottiin ammattilaisten työkalukauppaan, josta löytyi saksalainen tarkkuustyökalu hintaan 12,50
    Itse tattien kiinnitys veikin sitten murto-osan työkalun hankinta-ajasta. Navigaattorin telineen viritykseenkin löysin riittävän pitkät pultit.

    Tuolla kuvia jos sattuu kiinnostamaan.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  13. #343
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tympeysmies @ Heinä. 01 2009,17:47) kirjoitti
    (Toivottavasti joku ei nyt kerro että pyörän kaluissa olisi ollut jokin lisävipuvoimasysteemikin.)
    Työkaluissa oleva kuusiokoloavain sopii siihen torxiin vääntimeksi. Sen verran sillä saa vartta lisää, että ainakin etujarrusatuloiden pultit aukesi ruuvilukitteesta huolimatta. Tsori, oli pakko...
    Superbike #7
  14. #344
    Tuli mieleen paluumatkalla työkalukaupasta että olisi pitänyt penkoa se setti kunnolla läpi mutta tuumin että siinä vaiheessa tieto vain lisää tuskaa enkä enää tarkistanut jälkeenpäin.
    No joo, en olisi varmaan tuota kuuskoloavainta edes hoksannut testata tuohon.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  15. #345
    Öö... muistelen jostain kuulleeni urpaanilegendan, että kotarin työkalusetti olisi riittävä koko pyörän purkamiseen... ?

    Aika kova väite, ja voi olla että muistan höpöjä, mutta ainakin se on paras työkalusetti mitä olen missään ajoneuvossa nähnyt.

    Tietääköhän joku sen korkinavaajan tarinaa? Joku sisäpiirivitsi? Kotaria ei räplätä ilman korjaussarjakaljoja?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  16. #346
    Lainaa (wekkuli @ Heinä. 01 2009,21:21) kirjoitti
    Öö... muistelen jostain kuulleeni urpaanilegendan, että kotarin työkalusetti olisi riittävä koko pyörän purkamiseen... ?

    Aika kova väite, ja voi olla että muistan höpöjä, mutta ainakin se on paras työkalusetti mitä olen missään ajoneuvossa nähnyt.

    Tietääköhän joku sen korkinavaajan tarinaa? Joku sisäpiirivitsi? Kotaria ei räplätä ilman korjaussarjakaljoja?
    Taitaa pysähtyä purkaminen viimeistään vauhtipyörän irroittamiseen...

    Kai tuolla setillä nyt kytkinlevyt vaihtaa ja muuta pientä askartelee?

    Huollot liene mahdollista suorittaa noilla ilman mitään suurempia kiroiluja?

    Onhan siinä avaajassa se 13mm lenkki, ja toiseen päähän taisi sopia räikkä tahi muu voimaväännin.
    Muistaakseni tuolla kiristelin LC4:n sylinterin mutterit momenttiin...
    Sen verran kolossa kun ovat ettei hylsy mahdu.

    Tai sitten tosiaankin ovat tajunneet että niitä (pakollisia) asennuskaljoja vaan on helpompi avata tuolla kuin muilla työkaluilla
  17. #347
    Heh joo eilen kans mietin sitä korkinavaajaa, et mitäv. .
    RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
  18. #348
    Lainaa (Tympeysmies @ Heinä. 01 2009,10:27) kirjoitti
    Juu, tuota telinettähän tuossa taidettiinkin vain kritisoida.
    No, pitää yrittää noita asennella. Marshal näköjään asuu naapurikylässä niin saa sitten tarvittaessa tulla vääntämään moottoria kohdalleen *
    Jep, ei muuta kun privalla avunkiljahduksia, niin kyllä täältä apua löytyy. Niin, Marshalin caragessa saa myös virvokkeita ja audiovisuaalista viihdykettä työn lomassa
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  19. #349
    Tuli bongattua intternetistä tuommoinen valkopesty sm.
    linkki
    *hypistelee maalipurkkia*
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  20. #350
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ekan tonnin aikana tuli 990 smr:stä semmoinen fiilis, että on pikkaisen ylivälitetty täkäläisiin nopeuksiin. Kutonen veti kunnolla vasta 120 km/h vauhdista. Nakkasin 16-piikkisen eteen ja nyt tuntuu paremmalle. Pitäisi vielä tuo epätasaisella alustalla hiljaisessa nopeudessa loikkiminen saada jotenkin kuriin. Tai kaasullahan se pysyy kurissa, mutta voipi käydä kortin päälle ennen pitkää.
    1000
  21. #351
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Timbacharly @ Heinä. 01 2009,22:10) kirjoitti
    Heh joo eilen kans mietin sitä korkinavaajaa, et mitäv. . *
    Intillähän on kottaraisia nykyään ja niistä on takavarikoitu tuo pullon avaaja. Mut näppärähän se on, että ei tartte erikseen avaajaa talliin kun työkaluissa löytyy. (Ihan kun se ongelma ois muutenkaa)
    Superbike #7
  22. #352
    Lainaa (Hannula @ Heinä. 11 2009,00:15) kirjoitti
    Nakkasin 16-piikkisen eteen ja nyt tuntuu paremmalle. Pitäisi vielä tuo epätasaisella alustalla hiljaisessa nopeudessa loikkiminen saada jotenkin kuriin. Tai kaasullahan se pysyy kurissa, mutta voipi käydä kortin päälle ennen pitkää.
    Ton eturattaan vaihdon lisäksi kannattaa vakavasti harkita loivempaa kaasukahvan laippaa, tai mikä lie suomeksi:

    G2 throttle cam

    Noita saa nykyään kotarin omanakin powerpartsina (en jaksa tsekata ovatko kalliimpia/halvempia). Mulla ainakin auttoi 990SM:ssä pienempi eturatas ja toi niin, ettei enää oo tietoakaan mistään hyökkimisestä. Tosin voi olla myös tottumista kaasukädessä.
    GS500E -> GPZ500S -> Africa Twin -> Caponord -> R1200GS -> 990SM
  23. #353
    Lainaa (Timbacharly @ Heinä. 01 2009,22:10) kirjoitti
    Heh joo eilen kans mietin sitä korkinavaajaa, et mitäv. . *
    Sillä korkinavaajalla vedetään momenttiin sylintereiden kyljissä olevat lyhyet ulkopuolisest pultit. Ts. laitetaan momenttiavain siihen kaljapäähän ja avain 90 asteen kulmaan momenttiavaimen varren kanssa ja naksnaks.

    Elikkä voisko sitä nimittään vaikkapa momentinsiirto-työkaluksi,, ehkä kalja-avaimena on parempi.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  24. #354
    Lainaa (juhapee @ Heinä. 12 2009,21:42) kirjoitti
    Ton eturattaan vaihdon lisäksi kannattaa vakavasti harkita loivempaa kaasukahvan laippaa, tai mikä lie suomeksi:

    G2 throttle cam

    Noita saa nykyään kotarin omanakin powerpartsina (en jaksa tsekata ovatko kalliimpia/halvempia). Mulla ainakin auttoi 990SM:ssä pienempi eturatas ja toi niin, ettei enää oo tietoakaan mistään hyökkimisestä. Tosin voi olla myös tottumista kaasukädessä.
    Minä laitoin omaani pikakaasun eikä ole mitään ongelmaa. Tosin mun kaasukäsi tottui edellisen pyörän, 1000 gixeri pikakaasulla, kanssa aika tarkaksi.
    -Timo
  25. #355
    Onko teistä kukaan käynny radalla tuollaisella 990 SM laitteella ?

    Ja jos on, niin millaset kokemukset (jos pystyy vertailemaan)
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  26. #356
    Lainaa (Matso @ Elo. 14 2009,15:58) kirjoitti
    Onko teistä kukaan käynny radalla tuollaisella 990 SM laitteella ?

    Ja jos on, niin millaset kokemukset (jos pystyy vertailemaan)
    No käyty on ja mutkaan taittaminenhan on sillä ihan hemmetin hauskaa. Ja onneksi ei ole luistokytkintäkään, sen verran kivaa on kun perä irtoilee. Mutta muuten tää kuski on sen verran noviisi radalla, että mihinkään syväluotaaviin analyyseihin en arvaa ruveta. Aiempiin (kröhäm... anteeksi: _aiempaan_) ratailukokemukseen perusnakupyörällä verrattuna sanoisin omalta kohdaltani että tuo supermoton ajoasento ja leveä tanko antaa pirusti lisää itseluottamusta. "Ote" pyörästä on hyvä ja olo sellainen että minä vien pyörää eikä päinvastoin. Joku aika sitten yhdellä mutkatieajelulla kokeilin kaverin isoa japsinakua ja ah, kyllä oli yhtä juhlaa palata takas kotarin rattiin, on se niin kevyenhyvä vietävä.

    Hauskaa se on, siinä se syvällisin mietelmä.




    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  27. #357
    Löytyykö jostain 990 SM/SMT:n sähkötietoutta? Onko ihan jotain manuskaa peräti netistä löytyvillä?

    Mietin että pitäisi ryhdistäytyä ja asentaa tuo edellisestä pyörästä pois purkamani Scorpio-hälytin.
    Takavalo(i)lle menevä virta on ilmiselvä mutta mitkä ovat vilkkujen piuhat?
    Takapään sisällä "alaspäin" kohti vilkkuja ja rekkarin valoa näyttäisi lähtevän neljän piuhan nippu jossa oli yksi violetti ja muita en muista. Olisiko siinä maa ja vilkkujen ja kilven valon plussat? Yksi taisi olla ruskea, niitä on joka puolella niin paljon että se on varmaan maa?

    Kauheasti siellä näyttää olevan piuhoja jotka eivät johda minnekään. Yksi irtoliitin on kai testerille, mutta entä se scart-liitintä muistuttava hässäkkä jossa ei ole mitään kiinni? Tehdashälyllekö?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  28. #358
    Lainaa (Matso @ Elo. 14 2009,15:58) kirjoitti
    Onko teistä kukaan käynny radalla tuollaisella 990 SM laitteella ?

    Ja jos on, niin millaset kokemukset (jos pystyy vertailemaan)
    Mää olen ajellut 950SM:llä aika paljon radalla (Kemorassa) ja hyvä sillä on vetää. Vakiona kallistusvara on kuitenkin aika kortilla, tapit raapii maata melko aikaisin. Omaan mopoon olen vaihtanut lyhyemmät ja jäykät tapit, samalla nostin tappeja noin 20mm. Lisäksi korkeaprofiilinen 195/70 takarengas antaa lisää kallistusvaraa. Jarruissa ja alustassa riittää kyllä kapasiteettia kovaankin vauhtiin, mutta suoranopeus ei tietenkään ole kyykkyjen luokkaa, ei edes kuussatkujen. Ei sillä SM:lla rataennätyksiä ajeta, mutta Kemorassa mun pohjat on 1:16,6 jolla jättää jo useamman kilvettömän sunnuntaikurvailijan. Suosittelen kyllä käymään radalla, vaihda vaan ne enduro kumit (scorpion sync) ensin johonkin sporttisempiin.
    -Timo
  29. #359
    Lainaa (Tympeysmies @ Elo. 16 2009,18:27) kirjoitti
    Löytyykö jostain 990 SM/SMT:n sähkötietoutta? Onko ihan jotain manuskaa peräti netistä löytyvillä?

    Mietin että pitäisi ryhdistäytyä ja asentaa tuo edellisestä pyörästä pois purkamani Scorpio-hälytin.
    Takavalo(i)lle menevä virta on ilmiselvä mutta mitkä ovat vilkkujen piuhat?
    Takapään sisällä "alaspäin" kohti vilkkuja ja rekkarin valoa näyttäisi lähtevän neljän piuhan nippu jossa oli yksi violetti ja muita en muista. Olisiko siinä maa ja vilkkujen ja kilven valon plussat? Yksi taisi olla ruskea, niitä on joka puolella niin paljon että se on varmaan maa?

    Kauheasti siellä näyttää olevan piuhoja jotka eivät johda minnekään. Yksi irtoliitin on kai testerille, mutta entä se scart-liitintä muistuttava hässäkkä jossa ei ole mitään kiinni? Tehdashälyllekö?
    <a href="http://www.slideshare.net/guest3694e9/ktm-950990-lc8-adventure-superduke-supermoto-superenduro-repair-manual-2003-to-2006-bysmo3
    50" target="_blank">Tässä</a> manuaali 950 SM:lle ja EFI-Advelle, eiköhän niiden wiring diagramme oo lähellä SMT:tä?
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  30.  
  31. #360
    Lainaa (Jerry Cotton @ Elo. 16 2009,23:20) kirjoitti
    manuaali 950 SM:lle ja EFI-Advelle, eiköhän niiden wiring diagramme oo lähellä SMT:tä?
    Jep, kiitti. Olin oikeilla jäljillä, ruskea on maa, violetti ja musta vilkut, valkoinen kilven valo.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Sivu: 12 / 38:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2101112131422 ... ViimeinenViimeinen