Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
    Mielenkiintoinen muutos tulossa. Jokohan menee E-tyyppihyväksynnällä suoraan kilpiin ja pääsee eroon yhdenmukaisuustodistuksesta tältä osin?
    Voisit kyllä valottaa hommaa hieman enemmänkin !!! *

Mistä tulossa ja koska?? Mistä lisätietoja? Sultako?

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/781018

Tuolta löytyy lisää tietoa.

Omasta mielestäni ajoneuvon saa suoraan suomen kilpiin jos sillä on jossain EU:n alueella voimassa oleva tyyppihyväksyntä.
    "Puitedirektiivin mukainen ajoneuvojen EU-tyyppihyväksyntävelvoite tulee Suomessa koskemaan kaikkia uusia autoja ja niihin kuuluvia järjestelmiä, osia sekä erillisiä yksiköitä. EU-hyväksyntävelvoite laajenee näin aikaisemmasta ajoneuvolaista poiketen koskemaan myös raskasta kalustoa, kuten linja-autoja ja rekkoja."

Mistä kohtaa on käsitettävissä, että tämä koskisi myös moottoripyöriä?
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
    Niinhän tuohon ekaan viestin laitoin kysymysmerkin, kun minulla ei ole asiasta varmuutta. Toisaalta siinä puhutaan autoista, toisaalta ajoneuvoista.
    Eli autoon ei saa vaihtaa edes stereoita mitkä eivät ole siihen malliin erityisesti hyväksyttyjä?
    No en mä sitä noin näe. Mutta sen saa maahan helpommin kuin nyt. esim. uusia Chryslereita on jäänyt tuomatta Suomeen, kun täällä on ihan omia AKE:n säännöksiä. Niitä myydään kuitenkin sellaisissa autoilumaissa kuin Bulgaria ja Romania + muu Eurooppa
    Vain pieni osa tosta koskee moottoripyöriä.

Autopuolen osalta tossa säädetään hyväksyntäprosessit uusiksi, mutta itse vaatimustenmukaisuuteen (EY vs. FMVSS tai joku muu) tuo ei vielä auta mitään. Siihen sen sijaan auttaa pian EU, jonkin verran.
    High Stuck Are Wit To
    Itse hieman kaipaisinkin keskustelua asiasta. Jos fillarissa on E-tyyppihyväksyntänro niin onko se silloin pässinlihaa saada kyltteihin? Olen törmännyt siihen, että on mennyt laakista ilman yhdenmukaisuustositusta ja välillä kysytään jos millaista lappua katsastuksen tueksi. Taitaa riippua paljon siitä minkä aseman oven avaa, vaikka tasaarvoista kohtelua pitäisi saada missä tahansa asemalla
    Itse hommasin 2001 mallisen mopottimen Italiasta ja siinä oli tyyppihyksyntäkoodi tyyppikilvessä ja ei tarttenu mitään CoC paperia. Jos yksinkertaistetaan hieman, niin Coc paperia tarttee 90 luvun pyörissä... Muistaakseni 1989 oli jokin käännevuosi, et sitä vanhemmissa sitä ei tarvita. Uusista mopottimista en tiedä.
    Lainaa (R1100RT @ Tammi. 30 2009,20:38) kirjoitti
    Itse hieman kaipaisinkin keskustelua asiasta. Jos fillarissa on E-tyyppihyväksyntänro niin onko se silloin pässinlihaa saada kyltteihin? Olen törmännyt siihen, että on mennyt laakista ilman yhdenmukaisuustositusta ja välillä kysytään jos millaista lappua katsastuksen tueksi. Taitaa riippua paljon siitä minkä aseman oven avaa, vaikka tasaarvoista kohtelua pitäisi saada missä tahansa asemalla
    Jos tyyppikilvessä ja otteessa on e4 alkunen numerosarja (valmistenumero) ei tarvita vaatimustenmukaisuustodistusta, tehdas on tyypittänyt pyörän EU-alueele, koskee käytettyjä. Tehtaat aloittivat tyypitykset 90-loppupuolella, myydyimmät mallit tyypitettiin.

Uusissa tarvitaan aina COC-todistus.

Vaatimustenmukaisuustodistus (TÜV-todistus) on eri paperi kuin COC-todistus joka on valmistajan tekemä tekninen selvitys ko. ajoneuvosta, paljon laajempi kuin TÜV-todistus.
    Ainakin minua kiinnostaisi tietää mikä direktiivi tässä on takana, tuossa muodossa teksti kun vaikuttaisi siltä että edes sitä radiota ei saa jatkossa omaan autoonsa asentaa ellei siitä löydy e-leimaa.

"...ajoneuvojen EU-tyyppihyväksyntävelvoite tulee Suomessa koskemaan kaikkia uusia autoja ja niihin kuuluvia järjestelmiä, osia sekä erillisiä yksiköitä. "

(ja edellisiin viesteihin viitaten, sillä mikä numero sitä e-kirjainta seuraa ei ole mitään merkitystä, se numero kertoo vain maan jossa e-hyväksyntä on tehty)
    Lainaa (hway @ Tammi. 30 2009,22:28) kirjoitti
    Ainakin minua kiinnostaisi tietää mikä direktiivi tässä on takana, tuossa muodossa teksti kun vaikuttaisi siltä että edes sitä radiota ei saa jatkossa omaan autoonsa asentaa ellei siitä löydy e-leimaa.

"...ajoneuvojen EU-tyyppihyväksyntävelvoite tulee Suomessa koskemaan kaikkia uusia autoja ja niihin kuuluvia järjestelmiä, osia sekä erillisiä yksiköitä. "

(ja edellisiin viesteihin viitaten, sillä mikä numero sitä e-kirjainta seuraa ei ole mitään merkitystä, se numero kertoo vain maan jossa e-hyväksyntä on tehty)
    e4 on ensimmäinen, luku voi olla suurempi mutta ei pienempi, e1 ei "riitä"
    Tässähän on takana tuo Alexander Stubbib Jopo-fillari, jonka hän vei Brysseliin aikoinaan. Ei kelvannut sinne, koska Belgiassa vaaditaan käsijarru polkupyörään. Stubb ajoi direktiiviä läpi, joka tunnustaa vastavuoroisuuden EU:n sisällä näissä hyväksynnöissä. Direktiivi nuijittiin EU:ssa noin vuosi aikaa ja astuu nyt keväällä voimaan. Siinä on syy miksi Suomi joutuu muuttamaan noita rekisteröintiin liittyviä lakejaan. Ei ne sitä hyvää hyvyyttään tee.......vastahan tämä on 14. vuosi menossa kun yritetään integroitua Eurooppaan. Tuskaista on, ainakin virkamiesten puolelta....näkyy esim. autoverovalitusten määrästä. Lakia ei ole saatu EU.n pykälien mukaiseksi. Turpaan tulee säännöllisesti EU:n tuomioistuimissa ja tuon leikin kustantaa loppujen lopuksi suomalainen veronmaksaja
    Lainaa kirjoitti
    Pakko kysyä, miksi Saksassa (e1), Ranskassa (e2) tai Italiassa (e3) myönnetty hyväksyntä ei kelpaisi?
    Onko tuo e4 Hollannin hyväksyntä...vai muistanko väärin?
    Tuossa vielä nuo loputkit e-maakoodit ;

e1 - Germany
    e2 - France
    e3 - Italy
    e4 - Netherlands
    e5 - Sweden
    e6 - Belgium
    e9 - Spain
    e11 - United Kingdom
    e12 - Austria
    e13 - Luxembourg
    e17 - Finland
    e18 - Denmark
    e21 - Portugal
    e23 - Greece
    eIRL - Ireland
    Lainaa (hway @ Tammi. 30 2009,23:01) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Pakko kysyä, miksi Saksassa (e1), Ranskassa (e2) tai Italiassa (e3) myönnetty hyväksyntä ei kelpaisi?
    Konttori jonka katsastuspalvluja on tämä käytäntö, en tiedä onko inssi ohjeistanut minua väärin?

Aika monessa rek.otteessa on ollut tuo e4 alku. Onkohan se niin että jos tehtaan Euroopan varasto on Hollannissa niin tyypitys tehdään siihen maahan jonne pyörät rahdataan?

Ko. pyörät olen hankkinut Saksasta, saksalaisin rekisteriottein.

http://www.ake.fi/NR....hje.pdf
    Pakkohan tuon on prätkiä myös koskea jos direktiivi on lakunsa saanut jostain polkupyörää koskevasta asiasta. Eri asia tietenkin on, pitääkö tuokin asia Suomessa tapella taas eri oikeusasteissa ja viimeksi EU-tuomioistuimessa. Suomellahan sitä kokemusta on asiasta....ja tappioita.
    Suomen viranomaisbyrokratiaa...

Lainaa kirjoitti
    Konttori jonka katsastuspalvluja on tämä käytäntö, en tiedä onko inssi ohjeistanut minua väärin?
    Siitä vain kysymään mitä väliä sillä on missä maassa hyväksyntä on annettu.

Noin periaatteessa tosiaankaan ei saisi olla mitään eroa missä euroopan maassa hyväksyntä on myönnetty. Suomalainen valmistaja joka myy tyyppihyväksytettävää tavaraa yksinomaan suomalaisille voi halutessaan käydä hakemassa hyväksynnän vaikkapa kreikasta jos siltä tuntuu (e23), ja periaatteessa viranomaisen on vain hyväksyttävä että pikku-e löytyy ja sen on kelvattava.

Se käytäntö taas on oma lukunsa, kuten taas tästä näkee...
    Lainaa (hway @ Tammi. 31 2009,15:11) kirjoitti
    Suomen viranomaisbyrokratiaa...

Lainaa kirjoitti
    Siitä vain kysymään mitä väliä sillä on missä maassa hyväksyntä on annettu.

Noin periaatteessa tosiaankaan ei saisi olla mitään eroa missä euroopan maassa hyväksyntä on myönnetty. Suomalainen valmistaja joka myy tyyppihyväksytettävää tavaraa yksinomaan suomalaisille voi halutessaan käydä hakemassa hyväksynnän vaikkapa kreikasta jos siltä tuntuu (e23), ja periaatteessa viranomaisen on vain hyväksyttävä että pikku-e löytyy ja sen on kelvattava.

Se käytäntö taas on oma lukunsa, kuten taas tästä näkee...
    Eri maissa on ollut erilaisia määräyksiä ajoneuvoista, ennen EU-aikaa. Vaatimustenmukaisuustodistus on todistus jolla toteennäytetään se juttu että ajoneuvo vastaa niitä määräyksiä jotka ovat olleet voimassa Suomessa sinä päivänä kun ajoneuvo on ensimmäisen kerran rekisteröity jossakin toisessa maassa.

EU-tyyppihyväksyntä mahdollisti sen ettei jokaisen eri EU maan maahantuojan pitänyt maakohtaisesti hyväksyttää ajoneuvoa. Säästyi aikaa ja rahaa.

Kaikki EU tyypitety, käytettynä Suomeen tuotavat ajoneuvot saadaan rekisteriin ilman vaatimustenmukaisuustodistusta.
    Mites toi samassa paketissa tuleva yksittäin valmistettujen yksittäishyväksyntä?

Ts ennen oli mahdotonta saada suomen kilpiin joku kokonaan itse tehty?
    Ja tuon uuden lain voimaan tullessa se on mahdollista?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Lainaa kirjoitti
    scuuba:
    Ts ennen oli mahdotonta saada suomen kilpiin joku kokonaan itse tehty?
    Ja tuon uuden lain voimaan tullessa se on mahdollista?
    Paha sanoa miten laki vaikuttaa kun ovat näemmä päättäneet olla kertomatta sen tarkasta sisällöstä mitään kansalle (kun ei kerran tuossa jutussa kerrottu esityksen sisältöä, tai edes direktiiviä johon se perustuu).

Lainaa kirjoitti
    psi:
    Eri maissa on ollut erilaisia määräyksiä ajoneuvoista, ennen EU-aikaa.
    Okei, nyt päästiin samalle karttalehdelle asiassa. Vanhat hyväksynnät ovat toki olleen kansallisia, ja just noiden erojen takia luultavasti on edellytetty tietyissä maissa tehtyjä hyväksyntöjä - ne kun ovat ilmeisesti olleet saman sisältöisiä Suomen hyväksyntöjen kanssa. Eli tämä koskien vanhoja ajoneuvoja joita tuodaan maahan.

EU sitten on vaikutannut siten, että nyt ilmeisesti kaikki tyyppihyväksyntöihin liittyvät asiat alkaa olla määritelty direktiiveissä (disclaimer: en ole aivan varma onko tosiaan kaikki jo määritelty ja käyttöön otettu, melkoinen osa kuitenkin), jolloin periaatteessa minkä tahansa maan e-leima kelpaisi missä tahansa.

Ja tietysti tämäkään laki ei vaikuta taannehtivasti -- eli jos haluaa käytetyn tuoda maahan, sen pitää olla ko. direktiivin mukaan hyväksytty. Ja kun joissain asioissa uusiakin autoja hyväksytetään vielä viime vuosituhannen direktiivien mukaan, vaikka uudempiakin olisi, niin en pidättäisi hengitystäni...

(ai mitenkö niin minä muka olen hiukan kriittinen byrokratian suhteen? * )
    Stubbin Joposäädöillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä - ikävä kyllä. Tämä perustuu autojen tyyppihyväksyntää koskevaan ns. puitedirektiiviin, joka ei koske prätkiä.
    High Stuck Are Wit To
    Kauppalehti 19.2.2008:

"Uuden lain keskeinen ydin on, että kaikkien jäsenmaiden on hyväksyttävä markkinoilleen jokin tuote sellaisenaan, jos tuote on ensin hyväksytty myyntiin jossain toisessa EU-maassa.

– Mikään eurooppalainen viranomainen ei tämän jälkeen voi enää estää tavaroiden liikkumista jäsenmaasta toiseen, yksi lakipaketin kolmesta esittelijästä, Stubb summaa"

Suht liki ainakin liippaa
    Lainaa (mcmies @ Tammi. 30 2009,20:27) kirjoitti
    Autopuolen osalta tossa säädetään hyväksyntäprosessit uusiksi, mutta itse vaatimustenmukaisuuteen (EY vs. FMVSS tai joku muu) tuo ei vielä auta mitään.
    Eikun nimenomaan auttaa esim jenkki- autojen kilvittämisessä. Mikäli jokin esim jenkkikapine on mennyt kilpiin esim Ruotsissa FMVSS hyväksyttynä, sen tulee mennä kilpiin myös täälä Härmälandiassa.
    .
    Lainaa (vma @ Helmi. 02 2009,18:13) kirjoitti
    Lainaa (mcmies @ Tammi. 30 2009,20:27) kirjoitti
    Autopuolen osalta tossa säädetään hyväksyntäprosessit uusiksi, mutta itse vaatimustenmukaisuuteen (EY vs. FMVSS tai joku muu) tuo ei vielä auta mitään.
    Eikun nimenomaan auttaa esim jenkki- autojen kilvittämisessä. Mikäli jokin esim jenkkikapine on mennyt kilpiin esim Ruotsissa FMVSS hyväksyttynä, sen tulee mennä kilpiin myös täälä Härmälandiassa.
    Eikun nimenomaan ei auta. Tossa ei muutu yksikään vaatimus, ainoastaan prosessi. Ikävä kyllä. Stubbin Joposäädöt eivät koske autoja eivätkä prätkiä.

Mutta tulee sinne vaatimuspuolellekin uudistuksia, lähiaikoina.

High Stuck Are Wit To
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 02 2009,18:23) kirjoitti
    Eikun nimenomaan ei auta. Tossa ei muutu yksikään vaatimus, ainoastaan prosessi. Ikävä kyllä. Stubbin Joposäädöt eivät koske autoja eivätkä prätkiä.

Ai pahus! Luulin jo että pääsee kilvittämään tuoreen jenkkipulkan ilman kaaosmaisia muutoksia. Noh, odotellaan vielä tuota 1.4- päivää. Eiköhän se sieltä selviä. Toivottavasti jotkut asiat edes helpottuvat.
    .
    Lainaa (vma @ Helmi. 03 2009,13:27) kirjoitti
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 02 2009,18:23) kirjoitti

Ai pahus! Luulin jo että pääsee kilvittämään tuoreen jenkkipulkan ilman kaaosmaisia muutoksia. Noh, odotellaan vielä tuota 1.4- päivää. Eiköhän se sieltä selviä. Toivottavasti jotkut asiat edes helpottuvat.
    Kyllä ne helpottuvat, tosin saattaa mennä vähän yli siitä aprillipäivästä...

Itse vaatimuksista säädetään LVM:n asetuksilla, ei laissa. Asetuksia avataan kevään aikana, mutta vihreään kirjaan asti uudistetut asiat ehtinevät vasta kesäksi.
    High Stuck Are Wit To
  30.  
    Voisitko hieman raottaa mitä sieltä on tulollaan?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen