Kuulin tuossa joku aika sitten vinkin ,että pitäisi ajaa pitkät valot päällä ,tulee paremmin huomatuksi.
Kuinka moni toimii noin?
Autoilijathan varmasti vilkuttaa pitkiä takaisin, mutta ehkä se on pieni paha siitä että säilyy hengissä pitempään. En kyllä itse tiedä aloittelijana tulenko tuota käyttämään
Honda CBF 600S
Onneksi yhä harvempi. Pitkillä valoilla ajamisesta on ehkä joissain tilanteissa marginaalista hyötyä, mutta pääosin haittaa. Suurin haitta on se, että omat vilkkusi eivät näy autoilijalle. Lisäksi pitkät tietysti häikäisevät muita ja saattavat aiheuttaa sen, että autoilija ei näe esim. tien vieressä kulkevaa jalankulkijaa, pysähtynyttä moottoripyöräilijää tms.(MsNobody @ Tammi. 29 2009,15:16) kirjoitti
..ja voin sanoa ettei pelkästään autoilijat vilkuta takaisin, vituttaa nuo pitkillä "sokaisevat" ainakin tätä moottoripyöräilijääkin.![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
kiitos *
aika vanhoja vastauksia ,mutta varmasti ei mieli ole muuttunut tähän päivään mennessä. ( siis tuon ekan vastauksen linkeissä )
Honda CBF 600S
Ei jaksanut kuunnella "onko sulla lamppu palanut" kuittailua.
Joten ajelin koko kesän pitkät päällä.
Kolmesti vilkutettiin pitkiä, kaksi kertaa niistä kolmesta mutkan takana oli setä sininen. Näin R6R:llä.
Ensi kesänä sitten jatketaan leikkiä yksi lyhtyisellä joten alotetaan ainakin lyhyillä.![]()
Ei varmaan muuttuneet kuin korkeintaan lisää kriittisiksi, uskoisin.(MsNobody @ Tammi. 29 2009,15:31) kirjoitti
Tähän on hyvin yksiselittinen vastaus.(MsNobody @ Tammi. 29 2009,15:16) kirjoitti
Tieliikennelaki
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Ei jaksanut kuunnella "onko sulla lamppu palanut" kuittailua.
Joten ajelin koko kesän pitkät päällä.
Voi pientä
Kyllä mä ainakin ajan pitkät päällä, toi on muuten niin pöljän näköinen. Vilkutelkoot valoaja sit jos niin paljon häiritsee, ei se mua haittaa. Ja yleensä vähennän nopeutta juuri noiden sinisten miesten takia.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
on ihan![]()
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Mä en ainakaan aja pitkillä valoilla. Mulle vilkutellaan valoja vaikka ajan lähivaloillakin. Eikä niitä sinisiä valoja, punaisella pikantilla pisteellä.
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Joo, riippuu paljon pyörästä, yammussa oli ilmeisesti heikko tehoiset/alas suunnatut pitkät kun ei enempää tarvinnut kenenkään vilkutella.
Arvasin muuten että, ei menen kauaa kun joku lakimies kaffe tunnillaaan alkaa selaamaan lakikirjoja että pääsee taas pätemään. Maalaisjärkeä voi ja saa käyttää. Jos joka toinen vastaantulija räpsyttää valojaan niin, pitkät saattaa olla liikaa jos ei niin....
Äläkä sää "KUMILUOTI" ala kukkoileen tai mä keulin sun päälles! Ja siinä sitten sun päälläs räpsyttelen voittajan elkein pitkiä lakimiesten kauhuksi.
Saunan taa kaikki pitkillä ajelevat...
joo laitan pitkät kun iltalämpötilat alkaa oleen lähellä nollaa. Muuten on pärjätty lyhyillä. Joku sano jotta pitkät on paremman näköiset, ei kyllä välttämättä pidä paikkaansa vaan kukapa niitä lähteltä kahtelee edes peilistäKesällä pärjää muutenkin lyhyillä läpi yön, jos sattuu flaksi käymään niin voi lyhyetkin laittaa pois ja *
![]()
KTM
En itse harrasta pitkillä ajoa. Pyörässä on pitkät ja lyhkäiset kumpikin ihan omaa tarkoitusta varten. Ja jos joku vastaan tulee pitkillä, ensimmäisenä tulee mieleen että kuka helkkarin juntti ajelee pitkillä ...
Mutta jokainen tyylillään ... varmuuden välttämisen estämiseksi ... vyö ja henkselit jne. ....
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Jos pyörässä on "nykyaikaiset" asialliset valot, jotka ovat kutakuinkin oikein suunnatut, ei pitäisi olla syytä/tarvetta ajaa pitkät päällä.
Jos kyseessä on esim. museopyörä hehkulampulla, pitkät luultavasti vastaavat halogeeni-lyhyitä ja niiden käyttö on sikäli puolustettavissa.
Oman pyörän valot oli tehtaalla suunnattu ilmeisesti kahta satakiloista ja matkatavaroita varten, jolloin lyhyet näyttivät meikäläinen satulassa noin 15 metriä ja pitkät ehkä 40. Tällöin eivät varmaan pitkätkään olisi ketään häikäisseet.
Totta on, että joissakin pyörissä lyhyt valo on todella surkea ja näyttää lähinnä parkkivalolta. Oudon usein näin on nimenomaan kustomeissa, mistä lie johtuu. Tai sitten niiden kuskit epähuomiossa panevat vain parkit päälle, tokihan sekin joissakin vanhemmissa peleissä onnistuu.
Jos epäilee ettei ajovalo näy, asia lienee syytä varmistaa itse aistinvaraisesti eli silmillä pälyilemällä. Jos tuntuu että valoa ei tule riittävästi, ehkä silloinkin oikea ratkaisu olisi tavalla tai toisella päivittää valovarustus riittäväksi, eikä ajella pitkät päällä.
Mikäli joskus joutuu ajamaan - herttileili - oikeasti pimeällä, silloin ei kuitenkaan voi ajaa koko ajan pitkät päällä. Mitenkäs sitten suu pannaan jos valot ovat kelvottomat tai suunnattu päin prinkkalaa, mäntyä, tms. asiatonta kohdetta?
Ja pitkät päällä kukaan tuskin näkee vilkkujasi edestä, mikä ei ainakaan edistä turvallisuutta.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Jep, aivan vammaista ajella pitkät päällä, aivan kuin se yhtään auttaisi keskellä päivää.(Köpi @ Tammi. 29 2009,16:54) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Ei helvetti!! Toi oli hyvä! Ei voi muuta kuin nauraa! Mut muista et sun tarvii saada mut ensin kiinni eikä pelkkä järjetön vääntö yksin auta siinä kuten tuolla yhdessä keskustelussa on todettu(Nro:13 @ Tammi. 29 2009,16:38) kirjoitti
"Saunan taa kaikki pitkillä ajelevat..."
Aika paljon pimeään aikaan sulla noita saunan taa vietäviä!!![]()
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
tuo idea pitkien käytöstä on vielä vanhempi muinaisjäänne ajoilta jolloin valot oli mallia mandariini teleskooppien väliin ja menox.(MsNobody @ Tammi. 29 2009,15:31) kirjoitti
mitä tätä suomenniemeä on kierrellyt niin tapa on omituisella tavalla pesiytynyt määrätyille seutukunnille.
onnex enää ani harva ajelee pitkillä,päivällä.
eipä muuten tuu mieleen onko missään muualla euroopassa tullut nähtyä noita pitkillä ajelijoita.
lueppa tarkkaan nuo ketjut.siellä on perusteltu melko tarkasti, miksi niitä ei kannata käyttää. eikä vähiten sen takia mitä laki sanoo asiasta.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Taitaa olla sitä samaa miekka-ja-kilpi -ajan perua moottoripyörän tehokkaan pysäyttämisen opeissakin: Kuulemma kaatamalla pysähtyisi nopsammin kuin jarruttamalla(Tuppervaari @ Tammi. 30 2009,09:37) kirjoitti
No ehkä tuolloin muinoin "jarrupalatkin" oli lähinnä muotoa tennarin pohjat assua vasten, mutta "hiukka" olisi moista hankala perustella nykyisin fillarin pysäyttimin
Ei, en aja minkään pitkillä kuin pimeässä ja silloinkin vain jos ei ole vastaantulijoita![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
joo sitähän opetettiin oikein telkussa kuinka pyörä pitää kaataa tiukassa paikassa. Onnex ajat o pikkasen muuttunu.Ja jarrut.(HiTec @ Tammi. 30 2009,11:23) kirjoitti
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Joko vedonlyönti näyttelyviikonlopun parhaasta vedätyksestä on käynnissä?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Täytyy kyllä tunnustaa, että oon ajanut pitkillä.
Mutta vain keväällä muutaman ensimmäisen ajoviikon aikana, että autoilijat huomioitsisivat myös minut.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Sen verran laitan pitkiä päälle, ettei mene kypärästä pintajännitys.
Ensi suvena on mukana menossa myös xenon apukaukkari, jolla vilkutan murheellisesti kohti pitkillä päälle karkaavaa motoristilähimmäistä. Ei se päivällä häikäise. Mitä nyt korkeintaa sotkee sen risteyksessä vuoroaan odottavan autoilijan, joka tappaa mun edellä ajavan. Hyvä mä.
Ennen ajoin mutkateillä pitkillä jottei sivuteiltä tulevat ajais etee nii herkäst. Nykyää tuski tarvii pitkii muuta ku pimeel xenonie ansiost
636 -06
Ensimmäisenä tulee lähinnä pitkät päällä sohottavista mieleen, että ovat päissään tai muuta vastaavaa. Ei kai kukaan täysjärkinen ne päällä sohota menemään. Jos huomiota haluaa niin voi vaikka ajella vaaleanpunainen takki päällä perse paljaana menemään. Asia on tietenkin eri jos valot ovat muuten vaan niin heikkotehoiset että pitkät eivät häikäise sen enempää kuin normi lyhyetkään.
---
Jos silmäpuolena ajaminen kyllästyttää, niin tässä (klikklik) yksi vaihtoehto. Itse tarkoitus tässä keväällä tilailla mokoma (jos vaan raha riittää), niin ei tarvitse silmäpuolena ajella, mutta toisaalta ei myöskään tarvitse pitkät päällä jatkuvasti ajaa![]()
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Olen ollut huomaavinani, että pitkät päällä vaastaan tulevaa on jopa huonompi havaita kuin lyhyillä tulevaa. Siis sen näkee, mutta ei yhtään pysty sanomaan kuinka kaukana se on. Itse ajan pitkillä vasta kun en näe ajaa lyhyillä. Joskus olen kyllä varalta vilauttanut pitkiä johonkin risteykseen tullessani, eikä vielä ole kukaan päälle ajanut.Ajoin kuitenkin viimekesänä 11 tkm pyörällä.
Suzuki TL 1000 R ---> MYYNNISSÄ!! 3950 €
Häikäiseekö vastaantulijoita pitkät päällä, riippuu ainakin:
- Ympäröivästä valaistuksesta (esim. päivä/yö, aukio/tunneli, pilvinen/kirkas, aurinkoinen/varjoinen);
- Omien valojen suuntauksesta (kuorman kanssa valokeila nousee)
- Mp:n valojen tehokkuudesta (tällä rintamalla onkin todettu ällistyttävän suuria eroja eri mallien välillä)
Auttaako pitkät vai ei, sitä en osaa sanoa. Fakta kuitenkin on, että joka vuosi tapahtuu pahoja onnettomuuksia, kun autoilija ei havaitse moottoripyörää. Ajaessaan kannattaakin aina lähteä siitä oletuksesta, että joka ikinen tielläliikkuja on umpisokea, se vähentää ylläreiden määrää. On hyvä koko ajan kelata, mitä sitten teen, jos tuo tuleekin eteen. Tosin voi silti tulla helvetinmoinen kiire sitten, kun se oikeasti tapahtuu, mutta silti selviää sitä paremmin, mitä pidemmälle on valmistautunut epätodennäköisen varalle.
En vilkuttelisi valojani risteystä lähestyessäni, koska se saattaa joillekin kääntyä niinkin päin, että ´ahah, se antaa tietä´.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä