Aken sivuilta poimittua : tutkimustuloksia
***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
AKE: "Suurin osa onnettomuuksista sattuu nykyään yli 36-vuotiaille, kun edellisellä vuosikymmenellä valtaosa onnettomuuskuljettajista oli 16–17-vuotiaita."
Mitä ihmettä??
Liikenneturvan tilasto sanoo toisin.
http://www.liikenneturva.fi/fi....jat.pdf
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Liikenneturva tuskin on perustanut omaa tilastoaan samaan tutkimukseen... perskatti, huomasin juuri että kun laiska tekee topiccia, niin metsään menee. Ei taida copy/paste olla paras tapa kirjoitella otsikkoja.![]()
***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
Uusiomotoristit ostavat liian tehokkaita pyöriä heti alkuun. Eivät malta opetella ajamaan ensin pienemmällä.
No entäs nyt laman puraisussa? Ostaako se työpaikkansa menettänyt duunari työkkärikorvauksillaan ylitehokkaan mopon alleen vaiko se wanhempi, yhä yrityksen johtoportaassa istuva uusiomotoristi(finharley @ Tammi. 29 2009,14:26) kirjoitti
Itse pahoin pelkään että trendi tulee olemaan vieläkin synkempi nyt vuoden, pari ainakin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Typeriä ikäskaaloja. Alle 20-vuotiailla on vähemmän onnettomuuksia kuin yli 20-vuotiailla. Yli 20-vuotiailta pitäisi ottaa mopot pois ja laittaa lusimaan koko rupusakki. Yli 40-vuotiailla on huomattavasti vähemmän onnettomuuksia kuin alle 40-vuotiailla. Kakaroilta pitäisi ottaa mopot pois ja antaa ne lahjakorttilaisille, koska ajavat vähemmän onnettomuuksia. Kannatan jälkimmäistä.![]()
Dixi et animam levavi
Tää lohduttaa:
Iäkkäämmät moottoripyöräilijät harvoin syyllisiä onnettomuuksiin
Mitä vanhempi moottoripyörän kuljettaja oli, sitä harvemmin hän oli syyllinen onnettomuuden syntyyn.
Kannattaa joka päivä vanheta.
MTV3:n teksti tv kertoo tosi elämän faktaa. +36v kuskit kaikkein pahimpia tunareita. Ennen paikkaa kärjessä piti kevarilla liikkuvat 16-17v nuoret.
Että silleen, nykyään vahingot sattuvat (luetun perusteella) isommilla moottori pyörillä kuin ennen. Mitä se sitten tarkoittaakin?
Veikkaan että ei pysy pojilla painavat Bemarit lapasessa? Oliskohan se paljon puhuttu virtsan karkailu osatekijä onnettomuuksiin?![]()
Myös alle 17-vuotiaat aiheuttavat vähemmän onnettomuuksia kuin yli 17-vuotiaat.. Heillä on ilmeisesti turvallisuusopit vielä tuoreessa muistissa koulun jäljiltä.(ek@ @ Tammi. 29 2009,15:10) kirjoitti
En tosin jaksa huolestua tutkimuksista, koska täysin riippumatta tutkimuksen tuloksista, johtopäätös on aina sama: Nopeusrajoituksia pitäisi alentaa, nopeusvalvontaa lisätä, ja suunnitella teknisiä laitteita joilla nopeutta pienennettäisiin ja valtion tuloja lisättäisiin entisestään.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Massiivinen pissaaminen BMW:llä ajellessa saattaa kastella ruiskun ohjausyksikön penkin alla, joka saattaa vaurioitua *ja aiheuttaa moottorin sammumisen johtaen onnettomuuteen. Johtopäätöksesi saattaa olla oikea.(Nro:13 @ Tammi. 29 2009,16:28) kirjoitti
R1100RS
Just näin. Todennäköisesti koko tutkimus on finninaamaisen uusavuttoman tekele, joka vielä kaiken lisäksi on nainen. Tullu vaan siihen ikään että osaa omasta mielestään tehdä näitä turkimuksia joita on maailman sivu jo täynnä. Hyvä suomalainen koululaitos ja silleen....(ek@ @ Tammi. 29 2009,15:10) kirjoitti
Totta on myös se, että yli sata vuotiaat aiheuttavat sangen vähän ylipäätään mitään onnettomuuksia. Ja toisaalta, suomessa varmaan ihmetellään sadan vuoden kuluttua, että mistä mahtaa johtua, että meillä elää paljon 130 vuotiaita ulkomaalaistaustaisia ihmisiä.Kun ne reppanat valehtelee ikänsä maahan tullessaan, niin on siinä suomalaistutkijalla tulevaisuudessa työsarkaa kerrakseen.
![]()
GHOSTWRITER
Siis nythän taitaa olla niin että tämä tutkimus ja sen tulokset ovat siitä samaisesta turvallisuuskyselystä johon me niin innokkaasti syksymmällä vastailtiin.
KaKKaa PuKKaa
Hayabusa -08
ZX-10R -04
TL 1000 R -98
ER-5 -97
Ihanko totta? Kuka on voittanut sen lahjakortin sinne storm-motorin myymälään. Vain onko kyselijältä kokonaan unohtunut moinen(trollen @ Tammi. 29 2009,17:59) kirjoitti
Olen itse vastannut siihen kyselyyn, mutta missään ei ole kerrottu kuka voitti arvonnan...
Varmaan se finninaamainen ..ei enää niin uusavuton.
Kait sen arvonnan olisi voinut suorittaa, ja kertoa kuka on voittanut, ennen kuin tutkimustuloksia julkaistaan.![]()
GHOSTWRITER
Liikenneturvan raportissa tosiaan kuolemaan tai henkilövahinkoihin johtaneiden tapausten määrä ei +36v ikäryhmissä ei ihan ylitä tuota saman raportin 15-24v ikäryhmän tapausmäärää, mutta 16-17v ikäryhmän määrän se tällöin varmasti ylittää. Tämä 16-17v onnettomuusosuus ei käy ilmi liikenneturvan raportista, mutta tästä AKE:n sivuilla olevasta raportista käy.(SamiN @ Tammi. 29 2009,14:17) kirjoitti
1990-luvulla 16-17v ikäiset olivat näköjään täysin ylivertaisia munuaistoimittajia ja tosiaankin osallisina yli puolessa moottoripyöräonnettomuuksista. Uutinen näytti aamutuimaan uskomattomalta enkä meinannut uskoa, että tämä 16-17 vuotiaiden edustus olisi joskus ollut niin huima. Nettiä tutkimalla näyttää kuitenkin siltä, että myöskin pyöristä huima osa oli 90-luvulla nimenomaan piikkejä. Samoin näkyy se, etteivät kolmikymppisiä vanhemmat juuri onnettomuuksia ajaneet - liekö sitten laman lannistamana ajaneet ollenkaan, vai mistä johtui. Pyörä panttilainaamossa ja rahat velkojen maksussa(?)
2000-luvulla pyöräkanta on kasvanut niin maan kerpeleesti, mutta niiden tilastojen mukaan, mitä minä löysin, näyttäisi siltä, että 16-17 vuotiaiden kuskien määrä ei ole juurikaan kasvanut. 125cc pyöriä on kyllä enemmän kuin koskaan, mutta kuka lie niillä ajaa, koska kevarikortteja ei ole enempää kuin 90-luvulla oli rekisteröityjä piikkejä! Koska pyöräkanta on kasvanut ~60000kpl -> 200000kpl ja 16-17v pyöräkuskien määrä ei siinä yhteydessä ole nähtävästi juurikaan kasvanut, niin onkin ihan selvää, ettei tuo 'pieni porukka' voi enää hallita myöskään onnettomuustilastoja. Komea uutinen asiasta saatiin silti.
Se mikä minua jäi kismittämään on se, etten ainakaan vielä ole löytänyt tämän 16-17v ikäisten kuskien onnettomuusMÄÄRIÄ 90-luvulla ja 2000-luvlla. Olisi kiva torsota ajatus siitä, että tehorajoitukset olisivat parantaneet turvallisuutta, koska kyse voi hyvinkin olla siitä, että asiaa on nyt pyöritelty vain prosenttiosuuksilla. Veikkaan, että 16-17v onnettomuusmäärät suhteessa sen ikäisiin kuskeihin on pysynyt aika ennallaan vuosikymmenten kesken.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
avk:n vaihtovalioita seuranneena veikkaan, että kuristetut kevarit todella pudottivat kolarimäärää. ainakin avk:lla niitä oli paljon vähemmän sen jälkeen.
eihän kuristuksen kaikilla ole päällä, mutta ehkä ne on silloin alkutaipaleella, joka antaa sopivan harjoitteluajan. koska eihän se täystehokevarikaan mikään raketti ole, kunhan on vähän kokemusta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ymmärsin ensin tuon hieman väärin. Mutta tosiaan tilastot on aina sellaiset millaisena ne halutaan esittää.(mjtee @ Tammi. 29 2009,19:01) kirjoitti
Tutkimushan itseasiassa on erittäin positiivinen toisin kuten -taas kerran- voisi lööpeistä päätellä, tyyliin: Ikä lisää motoristin onnettomuusriskiä (mtv3)
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Samaa tyyliä lööppeihin toivoin itsekin. Niitä ei kuitenkaan juuri nähty. Yksinkertaisin syy lienee se, että nämä raportit olivat toimittajien mielestä ikävän pitkiä eikä toimittajanraasuja huvittanut lukea kuin tiivistelmä alusta. Ainakin tuo 16-17vs >35v -lööpitys on kuin suoraan siitä revitty.(SamiN @ Tammi. 30 2009,03:30) kirjoitti
Negatiivisuuden lisäksi lööppien ärsyttävä piirre on suoranainen valehtelu. Tässä katkelma Mattsson/Summala:n raportista: (Moottorpyöräilynturvallisuus.pdf)
"Ikäryhmiä koskeva vertailu on valaiseva: vaikka kuvio 2.1. edellä osoitti,
että vuosina 2004-2006 onnettomuuksissa kuolleiden mediaani-ikä oli n.
30 vuotta, vuosina 1999-2006 yli 35-vuotiaiden kuljettajien kuolemaan ja
loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrät suhteessa heille
rekisteröityjen ajoneuvojen määriin olivat huomattavasti tätä nuorempia
kuljettajia matalampia (kuviot 2.5. ja 2.6). Rinnastus toimii esimerkkinä tilanteesta,
jossa pelkkien absoluuttisten onnettomuusmäärien tarkastelu
jättää kertomatta puolet totuudesta."
Valitettavasti kivojen suhteuttamattomien prosenttipalkkien tarkastelu kertoo sitten juurikin tätä puolitotuutta - tai pitäisikö sanoa epätotuutta.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Saman asian vahvistaa myös selkeä porras vahinkotilastossa vuoden 1995 kohdalla.(jaket @ Tammi. 29 2009,20:50) kirjoitti
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Aivan kuten jäätelön syönti hukkumisriskiä.(SamiN @ Tammi. 30 2009,03:30) kirjoitti
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kuten jo huomasitkin, jutusta ei oikein käynyt ilmi onko tilastomuutoksen pääsyynä metsäänajot entistä suuremmilla sporteilla vai matkamotoristien kaatuilu tonnikeijuilla vai joku muu vai kaikkien yhdistelmä?(Nro:13 @ Tammi. 29 2009,16:28) kirjoitti
Mutta kun erityisesti Bemarin mainitsit, niin osoittanet myös evidenssiä BMW:n muita suuremmasta onnettomuusriskistä.
Viimeksi asiaan tarkemmin perehtyessäni katselin nyt jo vanhoja vuosituhannen vaihteen mällejä. Huomasin Hondien törmäävän hirveen, Suzukien suistuvan tieltä ja Yamahat ja Kawat könyävät milloin minnekin. BMW:t, H-D:t ja Ducatit sen sijaan näyttävät palaavan omistajansa ajamana takaisin kotiin:
http://www.elisanet.fi/hannu.hietala...rvallisuus.htm
Odotan mielenkiinnolla uudempaa tietoa aiheesta, kiitos.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ajattelin, että olet joku piilo bemaristi kun noin hikeennyit kaverin trollista, mutta löytyihän sunkin pyöristä se bemari. Ettei vaan olis menny onnettomuuden takia vaihtoon?(Hannu59 @ Tammi. 30 2009,13:07) kirjoitti
![]()
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Ei minulla ole mitään syytä puolustella Bemaria, koska minulla on täysi uskonnonvapaus joten voin vaihtaa merkkiä vaikka joka pyöräkaupassa jos siltä tuntuu. Itse asiassa inhosin 2003 RT:ni järkyttävää ergonomiaa. Perä ei hajonnut, mutta moottorin suunnitteluvirheen vuoksi mukana piti kuljettaa isompaa öljypulloa kuin koskaan ketjuvetoisessa.(muoviluoti @ Tammi. 30 2009,20:50) kirjoitti
Kaikesta tästä huolimatta en ole tietoinen BMW:n muita suuremmasta onnettomuusherkkyydestä, oikeastaan päinvastoin.
Mutta oikein arvasit. Onnettomuuden vuoksi se BMW vaihtui. Vakuutusyhtiö halusi ostaa sitä edeltäneen Suzukin, joka suistui (kuinkas muuten) ratakaiteeseen, joten päätin ostaa Bemun tilalle.
Bemu on ainoa moponi tähän mennessä, jota en kaatanut kertakaan, eli näköjään myös oma ajohistoriani tukee tilastohavaintoja oikein hyvin.
Voisiko olla niin, että eri mopoissa on erilaisia ominaisuuksia, niin hyviä kuin huonojakin? Ja voisikohan olla ihmisiä, jotka keskustelisivat asioista valitsematta saman tien puolta rautaesiripun eri puolilta loppuelämäkseen?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Saa tällainen pappa olla terävänä kuin peräruiskeen antaja, ettei pemari mokoma hyökkää omille teilleen(Nro:13 @ Tammi. 29 2009,16:28) kirjoitti
Muistaa vaan olla tarkkana sen kaasun kanssa, niin pysyy kaikenlaiset karkailut kurissa
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Täähän nyt on kuitenkin aivan NOLLAKYSELYTUTKIMUS. Ei hirveesti kannata kenenkään tämän jutun perustella paukutella henkseleitä.(Nro:13 @ Tammi. 29 2009,16:28) kirjoitti
Ensinnäkin vertailuryhmät 16-17 vuotiaat. Siis vain kaksi ikäluokkaa vastaan hieman varttuneemman ikäiset motoristit, eli toi +36 -vuotiaat. Varovaisen arvion mukaan noin 40 ikäluokan verrokkiryhmä toisella puolella ja eroa onnettomuuksien määrässä ei juuri mitään. Siitä pitää vetää sitten isot otsikot ja uppoaa näköjään ihmisiin aivan huoletta.
Lisäksi niinpä se taisi olla tossa tutkimuksessa, että mitä iäkkäämpi motoristi sen vähemmän on kolariin syyllinen, että se siitä tunaroinnista verrattuuna nuorempiin.
En vaan jaksanut koko tutkimusta lukea kovin intensiivisesti ja niinpä jäi meikäläiseltä lukematta tai ainakin huomaamatta sellainen seikka, että miten ja minkälaisilla ikäjakaumilla oli kyselyyn vastattu.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Sopii olla yleistämättä, eivät kaikki -20v & +20v ole samanlaisia ;)
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Höpsö juttu. Asiaan vaikuttaa kai aika paljon se, kuinka paljon minkäkin ikäluokan edustajia ajelee mopolla.
Toiseksikin siinä puhutiin onnettomuuksiin joutumisista, ei syyllisyydestä. Totta kai pappoja joutuu onnettomuuksiin, kun niitä on nyt enemmän ja kun koko liikenne on nyt kaoottisempaa kuin 20 vuotta sitten.
* Arctic Ranger *
Aika turvallista tuo homma kuitenkin Suomessa. Juuri luin lehdestä, että tuossa lähellä menevä tie A-7 on Espanjan vaarallisin mopoilijoille. Vuosittain pätkällä Fuengirola - Malaga kuolee keskimäärin 11 mopoilijaa vuodessa. Kyseessä on noin 30 km pätkä moottoritietä.
Dixi et animam levavi
Tilastot on luotettavia vain jos ne on äärimmäisen tylsiä...vai miten se nyt oli.
On kyllä aika härskiä jakaa kuljettajia täysin mielivaltaisiin ikäryhmiin ja esitellä niiden pohjalta tehtyjä "tutkimustuloksia".
Lisäksi on omituista että tuolla kyselytutkimuksessa 34% onnettomuuksista oli "kaatuminen ajoradalla" -tyyppisiä millä ei ole kerrassaan mitään tekemistä liikenneturvallisuustilastojen kannalta. (Tai voihan olla että radalla kaatuneet ei niin herkästi suistu tieltä tmv. mutta sitä ei tässä tutkittu)
Melko sekavasta aineistosta oli kyllä väännetty tilastollista tutkimusta. Taisi siinä matkassa kadota metsä näkyvistä...
Tuntuu nuo termit, olevan hakusessa, Mopoilijaa vuodessa, montakos Moottoripyöräilijää Vuodessa!? Minä en aja mopolla, BMW R1100RS, Moottoripyörällä kylläkin.
Esimerkkikruisailua "muualla"(ek@ @ Helmi. 06 2009,20:03) kirjoitti
En tiedä yhtään mistä ylläoleva pätkä on, mutta ylläoleva on hyvä esimerkki siitä, kuinka vähän ihmishenkiä joissain maissa arvostetaan. Suomessa asiat ovat todella hyvin tässä suhteessa. Ei siinäkään minusta mitään, että joku mustiin pukeutunut kaveri ruotsissa vetää isoa kovaa yksin giksulla, mutta pistäppäs samalle tielle samaan suuntaan pari pyörää ja auto. Parhaimmillaan nettipätkissä näkyy, että myös vastaan tullaan kahva nurin... En ihmettele laisinkaan, että välillä rytisee.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07