Varmaan puhkikulunu aihe, mutta ei haulla saanut tyydyttävää vastausta kaivettua.
Eli tarkotus säätää venttiilit omasta d-mallin zetorista ja kaverin b-mallin zx9r:stä.
Aiemmin oon säätäny vanhasta 8 vettiilisestä jossa nokat ja palat hieroo toisiaan sekä seepran ruuvisäätöiset (liian helpot).
Nyt ahdistaa nuo keinuvivut. Eli välys mitataan ilmeisesti tuon keinun ja säätöpalan välistä eikä siis keinun ja nokan välistä. Vai kuinka?
Tuossahan on tuo jousi joka painaa keinua säätöpalaa vasten. Pitääkö tuo ensin vapauttaa vai kuinka. Eikö tuo kuitenkin ahdista mitattaessa.
Niin ja palanhan saapi pois kun vaan työntää tuon keinun sivuun. Vai pitääkö tässäkin harrastaa jonkin sortin akrobatiaa.
Muitakin vinkkejä saapi heitellä. Jos vaikka on joku hyvä kikka tuon mittauksen helpottamiseksi.
"Nyt ahdistaa nuo keinuvivut. Eli välys mitataan ilmeisesti tuon keinun ja säätöpalan välistä eikä siis keinun ja nokan välistä. Vai kuinka?"
Aivan
"Tuossahan on tuo jousi joka painaa keinua säätöpalaa vasten. Pitääkö tuo ensin vapauttaa vai kuinka. Eikö tuo kuitenkin ahdista mitattaessa."
Ei
"Niin ja palanhan saapi pois kun vaan työntää tuon keinun sivuun. Vai pitääkö tässäkin harrastaa jonkin sortin akrobatiaa."
Keinuvipu sivuun, jonka jälkeen palan saa helpoiten pois magneetilla.
"Muitakin vinkkejä saapi heitellä. Jos vaikka on joku hyvä kikka tuon mittauksen helpottamiseksi"
Palojen paikoilleen asettelu on hankalaa, onnistuu parhaiten sormin, jos on riittävän pienet kädet, muuten pinseteillä ja sormella painamalla
Hanki taipuisavartinen magneettityökalu säätöpalan poimimiseen pitimestään ja sylinterikannen sokkeloista, jonne se väistämättä putoilee paikalleen asetettaessa.
Mikrometrillä on hyvä mitata palojen paksuutta silloin kuin merkinnät ovat kuluneet pois.
ZZ-R1100 1991
Toivottavasti tämä lisävinkki ei ole liian yksinkertainen:
Mittaa ensin kunkin venttiilin välys ja palan paksuus ja kirjoita ne muistiin. Monasti yhdestä venttiilistä vapautuva säätöpala sopii toiseen, eikä tarvitse ostaa niin montaa uutta ja kallista palaa.
Säätöpalojen paksuus vaihtelee hieman vaikka paksuusmerkintä olisikin sama. Sopivasti paloja kierrättämällä ja muutaman uuden hankkimalla sain välykset haluamikseni +- 0,01 mm. Tosin se on jo hifistelyä![]()
ZZ-R1100 1991
kaikki tieto on kotiin päin. Ite en aivan tuon tason näpertelijä kyllä oo että tuohon toleranssiin yrittäisin hinkata.
Sen verran nihilisti kumminkin, että palat menee kiertoon. Muutenkin pitää tutkailla nuo palat kun tämän pyörän ensimmäistä kertaa säädän eikä paloista oo hajuakaan. Toivottavasti ei oo vielä rajoilla.
Palojen paikoilleen laittaminen oli mulle hankalaa pinseteillä ja kärkipihdeillä, koska pala pitää saada painettua oikessa asennossa paikoilleen.
Itse tein ko. hommaa varten työkalun:
1,5 x 10 x 240 mm jousiteräslattaa (selaista sattui olemaan tallissa), toisen pään kavensin 15 mm matkalta n.6 mm:iin. (symmetrisesti)
Kavennetun osan taivutin sitten n. 45 asteen kulmaan.
Tähän kavennetun osan alapuolelle sitten pieni vaseliinitippa ja pala pysyy siinä hyvin asennuksen ajan.
Näin sen pystyy asentamaan paikoilleen helposti, eikä lentele pihtien päästä minne sattuu.
Mutta muista tukkia venttiilikannesta kaikki reiät jollain rätillä asennuksen ajaksi, kaiken varalta!
Ja ladattava lediputkivalaisin on ihan hyvä apu kanssa.
ZRX 1200S *2001
ZZR 1200 2004
Tuo työkalu on hyvä idea
Samaan tarkoitukseen voi varmaan käyttää rakotulkin yksittäistä lehteä sopivasti taivutettuna. Itse käytin vaseliinia sormen päässä ja pala siinä, mutta pysyy huonosti koska sormen lämpö pehmittää vaseliinin.
Erityisesti kannattaa tukkia aukko, jossa nokkaketju kulkee. Tosin sinne pudonneen palan saa yleensä pudotettua alas saakka paineilmalla puhaltamalla, kokemusta on...
ZZ-R1100 1991
mun aivokapasiteetti ei pysty tuottamaan visuaalista kuvaa tuosta työkalusta näin 12 tunnin työpäivän loppumetreillä, mutta hahmottuu varmaan lampaan laskennan jälkeen nätisti paperille.
Ite oon ainakin venttiileitä purkaessa käyttänyt noihin puolikuihin ihan vaan topsipuikkoa ja vaseliinia. Tuonkin saa nätisti taitettua ja muotoiltua. Ajattelin tähänkin soveltaa samaa tekniikkaa.
Noita erikoistyökaluja kun pukkaa jäämään nurkkiin lojumaan aina kun pyörä vaihtuu. Tämä tosin taitaa pysyä tallissa hiukan pidempään.
Kiitoksia vaan mielenkiinnosta ja hyvistä neuvoista.
Jos ei aukene aamullakaan, laita mulle sun säpo-osoite laitan jonkunlaisen kuvan suoraan. Mun taidot ei näy riittävän kuvan liittämiseen tänne omalta koneelta. Mites se nuoriso sanoo...EVVK
![]()
ZRX 1200S *2001
ZZR 1200 2004
vielä simppeliä säätömainintaa. pyöräytä konetta vaikka startilla kunkin venttiiliparin kohdalla sen verran, että nokat osoittavat ylöspäin eli poispäin venttiileistä ja säätöpalasta. sitten mittaa. tämä oli vain, jos ei ole siitäkään jollakulla varmuutta, että pitääkö säätö mitata nokat alaspäin vai ylös. meinaan voisi tulla melkoinen välys jos mittaisi ja saisi edes ,,, nojoo.
jollei esim. akussa ole virtaa startinpyörittämiseen, niin vaikka tulpatkin on tietty otettu irti - voi pyöräyttää kampuranpäästä oikealta kun ottaa syttykiekon kannen auki ja sieltä paljastuu ruuvi eli mutterinpää, josta siis.
tosiaan kannattaa tukkia nokkaketjunkuilun kanava vaikka sanomalehtipaperilla ihan täysin. säästyy monelta turhalta aukaisulta siten. samoin jos/kun tulpat ovat irti, niin tulpanreiänkanavat kans tukkoon.
sormilla olen ite laitellut ja joskus magneetilla ja joskus ruuvarilla, jossa nokare vaseliinia ja pala pysyy siinä hetken. silti niitä aina tahtoo tipahdella. työkalussa olisi varmasti ideaa. zetorin kone on siitä hyvä, että se on suhteellisen huoltoystävällinen, melko kestävä ja tarvii kuitenkin harvemmin huoltaa esim. venttiiliensäädöiltään kuin jotkut edeltäjänsä, esim. gpz900r, rx1000, jotka ovat ruuvisäätöisiä tai vaikka zx10 palasäätöisenä.
zetori on myös tehoonsa nähden erittäin pieniruokainen mosa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
kyllä mä sain tuon työkalun hahmoteltua paperille kun veti ensin kunnolla unta kaaliin. Katotaan onko venat säädetty jo ennen kuin saan aikaseks tuon työkalun. Vois valmistaa sen sitten seuraavaa kertaa varten.
Mä vähä ihmettelinki kun oli niin pirun ahtaat välit. Josko helpottais tuo mittaaminen kun vääntää nokat taivaaseen![]()
Startilla oon pyöritelly niin säästyy turhien muovien riisumiselta.
Ai niin mites muuten nuo kaasarit. Ite otin suosiolla irti, kun nuo vaijerit oli hankalasti tuolla keskellä. Onko tuohon joku konsti ettei tarvis kaasareita irrottaa, jotta saa nuo vaijerit pois tieltä. Toivottavasti ei tarvi taistella kurkkujen kanssa keväällä kun asfaltti alkaa haista.
Vaijerit lähtee nätisti kun avaa kahvan kotelon ja sieltä saa löysiä.. Olikohan siellä 2. kaasarissa joku holderi kiinni yhdellä 4mm pultilla, joka täytyi irrottaa..
Konehan pyörii nätisiti takarenkaasta, kun raplaa kuutosen pesään. Jos tulpanvaihto on samalla, niin tulpat kannattaa irrottaa pyörittämisen helpottamiseksi jo tässä vaiheessa.
Tuo kawabatan neuvo "ketjuonkalon" tulppaamisesta on ihan huomion arvoinen. Itse tein magneetti-työkalun tuohon palan vaihtoon, jolla voi melko huoletta käsitellä paloja..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Tuon lauseen voisi vaikka tatuoida kämmenselkään(kawabata @ Tammi. 29 2009,18:51) kirjoitti
Vaikka kuinka kuvittelee olevansa näppärä ja on magneetit ja pelit ja vehkeet, niin se vahinko käy ennemmin tai myöhemmin. Kokemusta täälläkin on.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
+1 tälle *![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Huoltokäsikirjassa varoitetaan sytytysboksin saattavan hajota jos konetta käytetään niin ettei tulpan kierre ole maadoitettuna. Tämä kannattaa huomioida jos käyttää starttia koneen pyörittämiseen. Eli tappokytkin päälle tai maadoitusjohto tulpan kierteeseen.
ZZ-R1100 1991
tuota sytytysboksin hajoamista en kyllä tiennyt. Laitetaan siis tappokytkin päälle.
Pyöriikö startti tappokytkin auki?
Ei tietenkään minulle kuulu ja kaikilla on oikeus toimia oman näkemyksensä mukaan, mutta pakko kysyä silti.. Miksi sitä pitää ylipäätänsä pyörittää startilla, kun sitä voi pyörittää takarenkaasta todella helposti ja turvallisesti..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Miksi pitää pyörittää renkaasta kun voi elää vaarallisesti ja veivata startilla. Vielä kun unohtaa ruuvarin tuonne venttiilien väliin (älkää kysykö mitä se siellä tekee) niin avot siinähän se.
Voin mä veivata tuolta takapyörältäkin. Ei sen oo väliä, pääasia että nokat pyörii eikä tarvi riisua yhtään enempää muovia kuin on pakko.
Ei näissä muoviraketeissa mikään muu vitutakaan kun tämä muovien riisuminen. Tulppa pitää vaihtaa niin saat riisua puoli päivää muoveja. Toisin kun tuossa vanhassa Zetorissa. Tankki pois ja pystyt tekemään vaikka mitä.
Emmää mitään tiedä mutta ainakin tuossa 9:ssä se syttypyörän kansi ei ole enää kuin kolmella pultilla kiinni kun kaiken muun ympäriltä joudut kuitenkin purkamaan. Sitten vaan syttypyörästä pyöritellä merkin kohdalle ja mitata välykset keinuvivun ja shimmin välistä niistä venttiileistä jotka ovat hollilla. Sitten pyöräytetään syttypyörää 360 astetta ja mitataan ne venttiilit mitä ei edellisellä kerralla voitu mitata. Tyän iloa.
![]()
ZX9R -95