Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    No haloo? Aina arvovaltainen Tekniikan Maailma ilmestyi jo tiistaina ja yhtäkään paheksuvaa ja/tai puoltavaa juttua GS:n jarrusta ei ole täällä? Onko gessukuskit hakanneet käsiään niin paljon lederhoosien lahkeisiin ettei kämmenet enää näppikselle kykene?

    nimim. on se munkin tallissa.
  2. #2
    Johtuisko siitä että on vähissä nuo TM:n lukijat? Vaikea jeesustella mitä siellä ovat taas kirjoitelleet kun ei lehteä näe...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  3. #3
    Aika rauhalliseen sävyyn TM asiasta kommentoi. Kiva olisi tietää mikä olisi ollut sävy jos testissä olisi ollut kotilo BMW:ltä eikä mopo. Veikkaampa että olisi noussut melkoinen mediahässäkkä tappaja-kotiloista. Omasta mielestäni _täysin_ käsittämätön vika laatupyörässä, tai oikeastaan ihan missä tahansa pyörässä.
  4. #4
    eikös se ole vain positiivista, että noinkin hyvässä vielä löytyy jotain parannettavaa...

    Kaksi kertaa jarruttomaksi, ja kerran levyt vaihtoon per 40 tuhatta km tosiaan jättää sille sektorille pikkuriikkisen petraamisen varaa. Varsinkin etujarruttomaksi kesken ajon rupeaminen saattaisi hieman käydä hatuttamaan, ja sopivasti kun sattuu niin voi olla samalla kertaa ensimmäinen ja viimeinen kerta, niin kuin jutussakin mainittiin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Niin....

    2008 GS:ään on tullut 'recall' koskien jarruputkia, eli korjaus tehdään kaikkiin pyöriin.

    Toinen juttu joka ei ole 'recall' on sähkösäätöisen ESA iskunvaimentimen (taka) vaihto. Siinä on tehtaan mukaan joku juttu joka 'under extreme conditions' saattaa vikaantua. Jos jollain on 2008 GS ESA:lla niin pyytäkää huollon yhteydessä takaiskarin päivitys. Toimitusaikaa tälla 'actiolla' on pitkään, joten kannattaa ilmineerata huoltoa tilattaessa.

    Onhan se niin, että maailmassa on vain yksi tavara joka on aina virheeton ja kelpaa kaikille. Se ei ole GS.

    BF
    <p>R1200RT-2008</p>
  6. #6
    Joo-o. Mulle riittää tieto siitä että jarrut saattaa mennä olla ostamatta pyörää. Tärkein osa koko pyörässä!

    Se että BMW on ehkä rumin pyörä ikinä on toinen juttu...
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  7. #7
    Jeesustelu on upotettu aikaisempaan perätopikkiin... *

    Jotenkin tasapaksua tekstiä TM:ssä. Äkkiä lukien vain kaksi kertaa, kun oli lavettikunnossa vietävissä pajalle (jarrut + muut viat). Aika harvassa testissä muistaakseni ollut vikoja matka-ajossa niin, että olisi jääty tielle. FJR:ssä hajosi kytkin testauksessa.
    Vaikka mikä matkaturva olisi olemassa, niin lomamatka käytännössä pilalla, jos korjaamoissa pitää aikaa tappaa
    Moottori varmaankin todella vahva patarauta, käyttäähän sellaista URALikin *
  8. #8
    Lainaa (pecha @ Tammi. 23 2009,16:24) kirjoitti
    Kaksi kertaa jarruttomaksi, ja kerran levyt vaihtoon per 40 tuhatta km tosiaan jättää sille sektorille pikkuriikkisen petraamisen varaa. Varsinkin etujarruttomaksi kesken ajon rupeaminen saattaisi hieman käydä hatuttamaan, ja sopivasti kun sattuu niin voi olla samalla kertaa ensimmäinen ja viimeinen kerta, niin kuin jutussakin mainittiin.
    Jostain kumman syystä nää jarrut on kyllä uudempien Puimurien kipeä kohta (EWS:n lisäksi). Jo silloin kun uusi R1200-sarja tuli, tuli ensimmäisenä vuonna parikin jarru-recall'ia. Itellä on about paskimmat kokemukset mopon jarruista R1200ST:n pettäneen servon kanssa. Tuli ukosta melkein soosia betoniauton alle kun servo hellitti toimimasta risteykseen saavuttaessa... Tuli ukolle ja mopolle nopeutettu "avioero" kun vikaa ei löytynyt.

    No joo - taas suurin osa mopoista on varmaan toiminut oikein hyvin. Jarrut vaan ovat niin kriittinen kohta mitä hyvänsä kulkuneuvoa, jotta mielellään ei kuulisi ensimmäisestäkään ongelmasta noissa.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Mulla on vielä oikeet jarrut (brembo) ja ei tuo allpien ylitys-taksatulo tehnynnä mitään ongelmia mitä ny toi lasku kun lunta tuppas visiiriin, mutta hienosti päästiin. Pitää vaan ajella luonnon mukaan eikä yrittää ylimääräisiä kikkoja. R:ä
    Boxeriukko
  10. #10
    Mun GS on absiton ja servoton, eikä kolmeenkymppiin mennessä ole tarvinnut vaihtaa kuin jarrupalat eteen ja taakse.

    Perus myyntiversiossa oli -06 8 kiloa erinäköistä ja kokoista kalikkaa ns. normaalijarrujen lisäksi, nyttemmin arsenaalia on hieman karsittu, muistaakseni servo poistui -07.

    Tehtaat haluavat lanseerata aina jotain uutta, mitä ei ole muilla, joten saas nähdä miten uuden CBR1000RR:n ABS:it otetaan vastaan, itse seuraan mielenkiinnolla.
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  11. #11
    Lainaa (mikan @ Tammi. 23 2009,20:16) kirjoitti
    Mun GS on absiton ja servoton, eikä kolmeenkymppiin mennessä ole tarvinnut vaihtaa kuin jarrupalat eteen ja taakse.

    Perus myyntiversiossa oli -06 8 kiloa erinäköistä ja kokoista kalikkaa *ns. normaalijarrujen lisäksi, nyttemmin arsenaalia on hieman karsittu, muistaakseni servo poistui -07.

    Tehtaat haluavat lanseerata aina jotain uutta, mitä ei ole muilla, joten saas nähdä miten uuden CBR1000RR:n ABS:it otetaan vastaan, itse seuraan mielenkiinnolla.
    Eiks tarkoitus ole mennä eteenpäin, eikä seisoa jarrulla? * itsellä FJR, eikä vielä 42tkm:ssä ole tarvinnut paloihin kajota *

    No, tosin 50 tonnin huollossa ilmeisesti etupään palat vaihtoon.
    Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen

    -FJR1300-
    (-XJ900 Diversion-)
  12. #12
    Jarruthan on vauhdin pahin vihollinen . Ei vaan kyllä tuntuu käsittämättömältä ja sit vielä pääkaupunkiseudun huollon sekoilu. Kertoo kans aika paljon
    Civis Pacum, Para bellum
  13. #13
    Silloin kun R1200 tuli, ei ollut ensimmäistäkään jarru recallia!!
    Oli erittäin monta jarrutonta pyörää lavetilla ajettuna lääkärille, mutta EI yhtään recallia.
    Silloin kun mun pyörä vietiin ekaa kertaa lääkäriin, siellä oli kolme siskoa samaan aikaan tulollaan eri kuljetusfirmojen kyydissä.
    No, muutaman korjailukerran jälkeen ne viat väheni..
    Tietääkseni Suomessa on 2 kpl "hydraulisin suoraetojarruin" varustettua R1200GS:ää, Mikanin ja mun.
    Ei ole myynnissä, varsinkin kun perä on kunnossa.

    Risto



  14. #14
    Lainaa (Black Flag Rider @ Tammi. 23 2009,16:44) kirjoitti
    Niin....

    2008 GS:ään on tullut 'recall' koskien jarruputkia, eli korjaus tehdään kaikkiin pyöriin.
    Tai jos ollaan tarkkoja, niin kaikkiin niihin 2008 GS:iin, joita tuo ongelma koskee. *
    Kaikkia ei ole Aken listoilla.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  15. #15
    Lainaa (FIN_GSer @ Tammi. 23 2009,22:25) kirjoitti
    Silloin kun R1200 tuli, ei ollut ensimmäistäkään jarru recallia!!
    Oli erittäin monta jarrutonta pyörää lavetilla ajettuna lääkärille, mutta EI yhtään recallia.
    Silloin kun mun pyörä vietiin ekaa kertaa lääkäriin, siellä oli kolme siskoa samaan aikaan tulollaan eri kuljetusfirmojen kyydissä.
    No, muutaman korjailukerran jälkeen ne viat väheni..
    Tietääkseni Suomessa on 2 kpl "hydraulisin suoraetojarruin" varustettua R1200GS:ää, Mikanin ja mun.
    Ei ole myynnissä, varsinkin kun perä on kunnossa.

    Risto
    No joo. Ei silloin kun tuo tuli mutta heti seuraavana vuonna...
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Mun ratkaisu olisi riipiä kaikki ylimääräinen jarruista pois.Liikaa vika-altista roinaa,toimiessaan hienoja mutta vian tullessa kalliita ja hankalia paikattavia tien päällä.Perusbrembot peliin ja huoletonta matkaa.
  17. #17
    Mäkin vaihdoin omaan R1100S:än abs jarrut tavallisiin. Homma vaan oli aika helppo, AKE lähetti vain kirjeen missä sanottiin että nyt mopossa on tavalliset, eikä abs jarrut.

    En ollut edes huomannut että rekisteriotteen mukaan laitteessa piti olla abs jarrut. Asia oli jokin tietokanta kömmähdys???
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  18. #18
    Jutussa ei mainittu mikä pääkaupunkilainen huolto oli kyseessä. Onko kellään tietoa kuka se niistä kolmesta voisi olla?
  19. #19
    Vahva arvaus on...
    <p>2002-2014</p>
  20. #20
  21. #21
    sain tänään luettua kyseisen artikkelin

    jarruasiaa tosiaan käsiteltiin silkkihansikkain. okei, asiat kerrottiin niinkuin ne tapahtui, mutta kyllähän tuossa olisi ollut mahdollisuus nostaa isompikin haloo. ei toki tarvetta millekkään loanheitto-otsikoille mutta olisi luullut että vaikkapa sitä artikkelissa mainittua myyntipäällikköä olisi voinut hiostaa antamaan virallisen kommentin asiasta. Kyseessä kuitenkin hengenvaarallinen vika, joka kaiken lisäksi toistui. kuten aiemmin mainittu niin jos vastaava vika olis sattunut vaikka jollekin X6-maasturille niin hiukan isommin asiasta olisi kirjoitettu

    mites absien poiskytkentä tapahtuu? sille ei ole mitään keinukytkintä tms. vaan se taphtuu jostain softan asetuksista näpyttämällä joka kerta erikseen? viittaan kohtaan jossa mäki tultiin alas ilman jarruja. on nykyisessäkin tavassa joku logiikka mutta toteutuksessa virhe jos käyttäjälle nuin helppoa ajaa huomaamattaan moodilla jolla ei haluaisi. olisko esim. ratkaisu että virtalukossa olisi abs ja nonabs -mode -pykälät erikseen liian helppo saksalaisinsinöörille hyväksyä? tai että absillisenakin se toimis jotenkin niin että kun kuski kerran kokoajan painaa kahvaa/poljinta mutta vauhti ei yhtään hidastu niin systeemi sallisi vaikka vaan takapyörän käydä välillä hetken aikaa lukossa. kuitenkin kyseessä mopo jolla voi olettaa että jotkut omistajat ajaa välillä sorallakin


    se et huolto rupes peppuilemaan levyjen vaihdosta aika erikoinen homma kans? kai hyö tiesi että kyseessä tm-testipyörä ja juttu tulee lehteen? et huoltomies olis voinu edes tehdä lenkin ja todeta että nypyttääkö ne jarrut vai ei. artikkelista sai käsityksen että vika oli selkeästi tunnettavissa
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  22. #22
    Lainaa (TIJ @ Tammi. 28 2009,21:08) kirjoitti
    mites absien poiskytkentä tapahtuu? sille ei ole mitään keinukytkintä tms. vaan se taphtuu *jostain softan asetuksista näpyttämällä joka kerta erikseen? viittaan kohtaan jossa mäki tultiin alas ilman jarruja. on nykyisessäkin tavassa joku logiikka mutta toteutuksessa virhe jos käyttäjälle nuin helppoa ajaa huomaamattaan moodilla jolla ei haluaisi. olisko esim. ratkaisu että virtalukossa olisi abs ja nonabs -mode -pykälät erikseen liian helppo saksalaisinsinöörille hyväksyä? tai että absillisenakin se toimis jotenkin niin että kun kuski kerran kokoajan painaa kahvaa/poljinta mutta vauhti ei yhtään hidastu niin systeemi sallisi vaikka vaan takapyörän käydä välillä hetken aikaa lukossa. kuitenkin kyseessä mopo jolla voi olettaa että jotkut omistajat ajaa välillä sorallakin


    se et huolto rupes peppuilemaan levyjen vaihdosta aika erikoinen homma kans? kai hyö tiesi että kyseessä tm-testipyörä ja juttu tulee lehteen? et huoltomies olis voinu edes tehdä lenkin ja todeta että nypyttääkö ne jarrut vai ei. artikkelista sai käsityksen että vika oli selkeästi tunnettavissa
    ABSien poiskytkentä tapahtuu sammuttamalla virrat, ja laittamalla virrat päälle pitäen ABS-nappia pohjassa. Sitten kun käynnistää niin inforuutuun jää valo palamaan että absit on pois päältä. Eli ei ne varmaan vahingossa ollut päällä tai pois.

    Toi mäessä "jarruttomaksi" meneminen tarkoittanee sitä että kun alamäessä on pomppuja niin absit päästelee jarrupaineet pois kun pyörä on ilmassa eikä se juurikaan jarruta kun pyörä tapaa taas maata välillä. Olen huomannut itsekin joskus tämän ja toivonut just silloin että absit olis pois päältä. Varmaan moni joka on ajanut vauhdilla alas jyrkkää pomppuista rinnettä tunnistaa tämän ikävän piirteen.

    Mitä taas tulee jarrujen nypyttämiseen, on erikoista ettei tosiaan huoltomies esim. koeajanut pyörää, olis heti huomannut sen itsekin. Luulen etteivät tarkoituksella maininneet, että tämä on TM:n koeajopyörä että saisivat "normaalia" palvelua. No oliko tuo nyt sitten normaalia...

    Mulla oli r1100s:ssä sama ongelma kaksien eri etujarrulevysettien kanssa, materiaali ei ollut tasalaatuista vaan etujarru alkoi nypyttämään 5 tuhannen kilsan ajon jälkeen. Levyjä mitattiin eikä ne olleet kieroja. Levyt vaihdettiin, ja sama toistui uusilla levyillä. Vasta kolmas setti oli hyvä. Levy oli rakenteeltaan samanlainen kuin gessussa. Onneksi mulle pyörän oli myynyt asiallinen kaveri Vantaan BikeWorldista, joka ei säästellyt takuuasioita hoidellessa.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  23. #23
    Mulla kanssa nypytti Megamoton etujarrut jostain 4000tkm lähtien. Mikä lienee vikana. Heinolla vaihdettiin levyt takuuseen ja samalla vaihtui jarrulevyjen kiinnityspultit toisen mallisiin. Ehkä tuossa on ollut joku homma, että kiinnityspultit ovat antaneet liikaa/liian vähän elintilaa jarrulevyille tjs. Miksipä sitä kiinnitystä muuten olisi muuteltu. No jarrulevyongelma on pois päiväjärjestyksestä ja elämä jatkuu...
    Dixi et animam levavi
  24. #24
    Lainaa (tapjar @ Tammi. 29 2009,07:52) kirjoitti
    ABSien poiskytkentä tapahtuu sammuttamalla virrat, ja laittamalla virrat päälle pitäen ABS-nappia pohjassa. Sitten kun käynnistää niin inforuutuun jää valo palamaan että absit on pois päältä. Eli ei ne varmaan vahingossa ollut päällä tai pois.
    Vanhemmista malleista en mene sanomaan mitään, mutta vuoden 2008 mallissa ei ABS:n poiskytkentä tapahdu tuolla tavalla. Pyörä pitää pysäyttää (tai kenties riittää, kun vauhtia on alle 5 km tunnissa). ABS kytketään pois ja päälle ABS/ASC-nappia painamalla. Virtoja ei tarvitse sammuttaa, eikä konetta myöskään.
    BMW R 1200 GS Adventure
  25.  
  26. #25
    Lainaa (oraniyan @ Tammi. 29 2009,14:28) kirjoitti
    Lainaa (tapjar @ Tammi. 29 2009,07:52) kirjoitti
    ABSien poiskytkentä tapahtuu sammuttamalla virrat, ja laittamalla virrat päälle pitäen ABS-nappia pohjassa. Sitten kun käynnistää niin inforuutuun jää valo palamaan että absit on pois päältä. Eli ei ne varmaan vahingossa ollut päällä tai pois.
    Vanhemmista malleista en mene sanomaan mitään, mutta vuoden 2008 mallissa ei ABS:n poiskytkentä tapahdu tuolla tavalla. Pyörä pitää pysäyttää (tai kenties riittää, kun vauhtia on alle 5 km tunnissa). ABS kytketään pois ja päälle ABS/ASC-nappia painamalla. Virtoja ei tarvitse sammuttaa, eikä konetta myöskään.
    OK, no sitten tuohon on tullut parannus. Väitteeni koski siis 2004-2007 -malleja, joissa se olikin vähän hankala.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."