Rajottava tekijä on akun kyky ottaa virtaa vastaan.(matt1 @ Huhti. 27 2010,14:50) kirjoitti
Ihan uudessa tyhjässä akussa se voi olla ihan alkuun useampi ampeeri. Puolityhjässä ehkä pari ampeeria.
Mut normi käytössä olleessa mp-akussa, joka siis "melkein täynä" on virta yleensä alle ampeerin luokkaa.
Ylläpitolatauksessa "vielä vähemmän".
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Johdoksi riittää tuossa hyvin 0,75mm2, sulake 5-10A.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No niin, katsastin laturista. Kas kun ei heti tullut mieleen...(AimoPamaus @ Huhti. 27 2010,15:25) kirjoitti
Siinä on lukemat eri volttimäärille; kaikki alle ampeerin. 12V on 600 mA. Ohut johdinkin siinä on. Luulen että perus motonet-vehje sen verran nielaisee kuumenematta. Ja navigaattori ja kännykkä taas käyttävät max. 5V/1A.
Akku tarvitsee vain ylläpitolatausta, sillä geeliakku on entinen jos se pääsee kunnolla purkautumaan.
Ei kun motonettiin...
Totta kun on kyse noin lyhyesta vedosta, mutta mitäpä siinä säästää jos ostaa ohuempaa johtoa.(Utah @ Huhti. 27 2010,15:59) kirjoitti
Eri asia on jos on vain tuollainen pätkä jo valmiina niin sitten sillä.
Anteeksi, mutta millä tavalla 230VAC kaapelimitoitukset liittyvät ajoneuvon 12VDC järjestelmään - erityisesti kun vielä otetaan huomioon siirrettävät matkat(AimoPamaus @ Huhti. 27 2010,15:25) kirjoitti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jännittellä sinänsä ei ole mitään tekemistä johdon paksuuden kanssa, vain virralla. 12V järjestelmissä virrat on helposti suuria, mutta siirtomatkat pieniä, mutta taas toisaalta pienetkin jännitehäviöt tuntuu vaikka valoissa. Mitä pienempi jännitehäviön vaatimus, sitä paksumpi johto. Yleensä 0,75-1,5mm2 piisaa hyvin muualle paitsi startille.(HiTec @ Huhti. 28 2010,09:53) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Uskaltaisikohan virrat ottaa suoraan etulyhdyltä? Näin ei tarvitsisi vetää piuhoja penkin alta.
mä tilasin tomtomiin RAM Mount -telineen yepnet.fi:stä
ihan helmi teline... positiivista että samoihin palasiin voi ostella kameran yms telineitä
EDIT: samaten käytin tupakansytyttimen Bilteman Marine tökkeliä, hyvin sai jemmaan väinön keulalle tankin kupeeseen
-a-
***
Itse tein tuossa omasta muoviluodista tourinkipyörän ja asensin sytkän. Virrat tulee parkkivalolta suoraan.
![]()
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Itte rakentelin tänään K8 Busaan tupakkasytkävirrat ja tein ao. kaavion mukaan.
No ihmettelin prkl ku sähköö antaa vaikka olis valot sammuksissa ja päätin kokeilla noita 86 ja 85 napoja toisin päin. Sen jälkeen toimi niinkuin pitikin. Kiitti muuten selkeästä kaaviokuvasta piirtäjälle. Takavalojen sijaan ryöstin herätteen rekkarinkilvenvalolta.
Tarvikkeina oli:
- Motonetin 12v tupakansytytinliitäntä venepuolelta, korkillinen
- Motonetin minilattasulakerasia ja siihen 7.5A sulake
- Autosähkökaapelia 1m2
- Yleisrele, navat 30,85,86 ja 87
- Abikoliittimiä ja sähköteippiä
Johtoo oli ennestään, muut osat n. 10e.
- Pasi
Kannattaa kattoo sähkökaaviosta mikä sulake niil on ja paljoko sillä sulakkeella on kuormaa yhteensä.(mohikaani @ Touko. 21 2010,21:27) kirjoitti
Ja miettii sitäkin ett paljoko meinaa ottaa virtaa siitä lisäliittimestä. Eli lähinnä ett kestääkö toi sulake.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itse en ottaisi etulyhdystä omiin virityksiin mitään virtoja. Voi olla ikävä ajella yöllä vesisateessa kotiapäin jos viritys tekee oikosulun ja polttaa siinä samassa myös ajovalon sulakkeen.
-Villiaasin poika-
Onko kukaan asentanut tällaista tai vastaavaa härpäkettä? Tuossahan on kätevintä se, että voi kytkeä jopa kuusi virtaa kaipaavaa vehjettä ja plussana vielä akkulaturiliitäntäkin.
Edit: Ja asennusesimerkki V-Stromiin.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Toi näyttää kyl erittäin sopivalta vehkeeltä kun siinä on jo kaikki liitännät, sulakkeet ja releet valmiina. Eikä hintakaan ole paha.(piston @ Touko. 24 2010,15:03) kirjoitti
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hinta ei muuten olisi paha ollenkaan, mutta TwistedThrottle ottaa toimituskuluja Suomeen reilut sata taalaa!(scuuba @ Touko. 24 2010,15:21) kirjoitti
Valmistajalla taitaa olla edullisempiakin kuljetusmuotoja.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Pist mailii belgiaan ja ranskaan? http://www.electricalconnection.com/dealers....GlossCO(piston @ Touko. 24 2010,15:50) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Asensin tupakansytyttimen suoraan akkuun + ja - napoihin, jossa +johdossa on 7.5A-sulake. Nokian puhelimen laturi toimii hyvin tässä viritelmässä, mutta gps:n autolaturipiuhan kun laittaa kiinni niin poksahtaa sulake +johdosta samantien. Kokeilin myös 10A-sulaketta, isompaa en uskaltanut kokeilla.
Autolaturi on TomTom Go:n 12/24V-->5V2A, jossa 2A-sulake mikä ei poksahda vaikka johdon sulake poksahtaa. Autossa se piuha toimii ihan normaalisti. Apuja tarttis ropleemaan, euroopan reissu alkaa lähestyä.
Onko se vika Tompan piuhassa, vai missä?
Monster 620
ex. ZX-9R
Yksi arvaus: Tompan tupsy pistoke.
Ehkä *johto on autossa eri asennossa kuin pyörässä ja siinä tupsy pistokeessa on sisällä jotain irti, joka pääsee oikariin.
==> jos mahdollista, avaa se pistoke ja katso että kaikki piuhat on sisällä kiinni, eikä eristämättöminä liian lähellä toisiaan.
Kokeilin pysty asennossa tökätä tupsyn kiinni, niin kuin autossa on, mutta samalla tavalla kärähti sulake. Tupsyn purkaminen ei *nähtävästi onnistu ilman totaalista räjäytystä, joten pitää käyttä sitä vain autossa.(oh2jrr @ Elo. 03 2010,10:32) kirjoitti
Pitää ostaa tarvike mini-usb-tupsy piuha ja kokeilla onnea sillä, jos tosiaan tompan oma piuha on niin nirso, että ei toimi mp:ssä.
Monster 620
ex. ZX-9R
Minulla on joskus ollut sen keskitapin johto rispottunut ja ottanut yhteen rungon (-) piuhan kanssa ja sulake napsahtanut.(Maoloko @ Elo. 03 2010,12:49) kirjoitti
=> uusi juotos ja taas menoksi.
Katso saako edes sitä kärkeä purettua mitenkään.
Multa löyty satulan alta yksi irtonainen "jälkiasenteisen" näköinen piuha joka tuli sulakeboksista ja jonka päässä on yksittäinen 7.5 amppeerin sulake. Tutkinnan jälkeen piuha oli kiinni pyörän omassa sulakeboksissa etuvalon sulakkeessa. Tutkittaessa se myös antoi sähköä vain kun virrat oli avaimesta päällä ja kun laittaa valot päälle niin piuhan antama volttimäärä nytkähtää aavistuksen alas.
Tuosta irtopiuhasta otin sähkön ja maajohto satulalukon pultin alle abiko-liittimillä. Johto(i)na käytin jostain vanhasta "pöytälampusta" tai vastaavasta säästettyä piuhaa jossa siis menee sisällä kaksi erillistä eristettyä johdinta. Sopiva "kaapeli" siis jossa ylimääräinen eristys kulumista varten?.. No, piuha sitten uitettiin katteeseen vanhan Diversionin etupleksin alla olevaan "hanskalokeroon" ja piuhan päähän ostettiin Honkkarista kuudella eurolla tupakansytytinliitännän jatkojohto mistä irroitettiin johto ja kolvattiin piuhan jatoksi. (Tästä jäi hyvä ja mahdollisesti käyttökelpoinen kierrepiuha jossa on toisessa päässä tupakansytytinpistoke....) Siellä se nyt on ja sähköä tulee avaimesta, oli valot päällä tai ei. Navikaattorikin heräili horroksestaan.
Ajon aikaiselta sateelta tuo ehkä on jotenkin vedeltä suojassa, mutta *parkkipaikalla tuonne liittimeen kyllä vesi pääsee, joskaan ei lainehtimaan.
Pitäiskö ostaa vielä pienempi sulake ja pitäisköhän koittaa jotenkin vesdisuojata tuota sytkärinliitäntää? nNiin ja sellainen vielä, ett onko väliä meneekö sytkäliitäntään plussa vai miinus sinne reunaan tai keskelle, kumpi on kumpi...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Muistaakseni keskellä on plus ja reunoilla maa.
Toi kalustejohto ei välttämättä ole kauhean pitkäikäinen ulkokäytössä. Saattaa eristeet haurastua ja mennä piuhat oikariin.
<p><strong> </strong></p>
Jep.(Muukka @ Elo. 04 2010,19:37) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Onkos muilla tullut näiden jälkiasenteisten tupakansytytintöpseleiden kanssa ongelmia liian alhaisen jännitteen kanssa?
Ihmettelin tänään kun itsetehdyn lämpöliivin sähköt eivät pelaa ja samaa ongelmaa myös puhelinlatureiden kanssa ollut. Mittasin tänään tuon ulostulojännitteen, niin näyttäisi olevan noin 10,5 V kun pyörä ei ole käynnissä. Voisikohan nuo latureiden toimimattomuudet johtua siitä, vai kenties jostain muusta?
Ja akkujännite oli samalla hetkellä?
On nimittäin joko akku sökö tai jos siellä jännite ok niin jokin liitos pahoin hapettunut tai johto miltei poikki.
Ei reilun parin voltin häviötä alle 10 metriseen johtoon ihan hevillä ilmesty olipa se nyt miltei miten ohut tahansa.
Itsellä ja asentamissani ei ole ollut ongelmia, mutta monia muita olen silti korjannut.
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 06.05.2012 klo 00:31.
Ei ole ihan normaali jännite tuo 10,5 V kun pitäs olla ainakin se 12V jatkuvasti. Mittaahan se akku ilman kuormia voi olla
akkukauppaan lähtö eessä.
Honda XL1000VA 2006
No nyt mittasin uudelleen, eli akussa kaikki piuhat kiinni ja pyörä ollut viimeksi eilen käynnissä. Akulta sain 12,5V joka taitaa olla melko normaali ja sitten pistokkeelta sain ~10 V. Eli tuo 30cm mittainen piuhan pätkällä näyttäisi olevan hieman häviöitä. Välissä ei ole muuta kuin johtimet, sulake sekä kytkin. Liitokset on kolvattu joten niissäkään ei pitäisi olla vikaa.
Pitää siis purkaa koko viritys ja tutkia missä vika. Mutta näyttäisi siltä, että akun vian voi ottaa pois listalta.
sulakkeen koko kannattaa miettiä mielummin vähän pienemmäksi kuin liian isoksi. Voi olla että vakuutusyhtiökäsiä jos mopo kärtsähtää joskus. Omat viritykset ei taida olla korvattavia vahinkoja.
Tuon mittainen pätkä ja 1,5 neliön johto ei pitäisi olla yhden desimaalin mittarilla havaittavaa häviötä joten ihmeelliseltä kuulostaa. Onko pistokkeen pohja pahasti hapettunut?
Kannattaisi miettiä paljonko kaikki härvelisi tarvitsee virtaa yhteensä ja tehdä kerralla uusiksi riittävän jytäkällä johdolla.
Vakuutusyhtiöstä ei tarvitse välittää niin kauvan kun kaikki on tehty oikein, eli sulake lähellä akkua niin ettei johdin ennen sulaketta voi päästä hankautumaan runkoon. Ja sulake mitoitettu niin että se varmuudella palaa mikäli johdon loppupää oikosuljetaan.
Mielenkiintoista olisi joskus päästä vääntämään tarkastajan kanssa asennusteni oikeellisuudesta.
Voi mennä jauhot suuhun kun esitän sähköpätevyystodistukseni joka riittää 1000v asennuksiin asti.![]()
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 06.05.2012 klo 22:06.