Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Onko kenelläkään kokemuksia 3 cm:iä vakiota matalammasta penkistä. Olen nyt testannut tätä (pituuteni on 177 cm) ja totesin tämän tarjoavan vakiota paremman asennon selälle (minulla on selässä välilevyn pullistuma). Edellisen pyörän - R 850 R - ajoasento oli pelkkää hoitoa selälle. Jokaisen ajokerran jälkeen selkä oli kuin fysiatrisen hoidon jäljiltä. Tämä F:n vakiopenkki aiheutti kiputiloja, mitkä kyllä helpottuivat matalamman myötä. Selkä on alkuperäistä asentoa vieläkin suoremmassa.

Mutta nyt perse puutuu oikein kunnolla jo runsaan 100 km.n taipaleen jälkeen. Tämä tuli esiin testiajossa, mikä suuntautui Imatran muistoajoihin, ollen ajallisesti yhteen suuntaansa kuutisen tuntia. Eli kysymys kuuluu: onko kokemuksia tuosta matalammasta penkistä ja aiheuttaako se muilla mainittua ahterin puutumista? Todettakoon, että 850 Roadsterilla - vakiopenkki - olen ajanut yhtäsoittoa 25 tuntia eikä mitään oleellista vaikutusta ollut takalistossa.

Kysyy nimimerkki "Perse vai penkki vaihtoon?" *

Mutta muuten tämä uusi F 800 (ST) on kyllä äärettömän hyvä peli. Kaksi päällä ja matkavarusteet mukana todella hyvä ajettava: mitä kovempaa ajaa sitä paremmalta tuntuu. Tosin mätisäkkejä emme ole, yhteispainomme on noin nafti 120 kg. Tehot riittää, on tanakka mutta kuitenkin kevyt ja todella bensapihi. Sinivalkoisena valkoisin vilkunlasein sopii hyvin itsenäisen Suomen luontoon. Eikä käyntiääntä sekoita ompelukoneeseen, kun laittaa tehdassäätöihin soveltuvan Agron putken. Ei voi muuta kuin suositella tätä vehjettä

Aika hassua! Omani tilasin sillä matalammalla ja jo viikon päästä vaihdoin normaaliin ja se sai minulta täydet pisteet.

Kypärämelu väheni ja polvikulma helpottui.Matalalla satulalla olo oli kuin istuisi vanhassa puuceessä.

Mutta eniten minulla vaikutti tuo polvikulma,tulivat suorastaan kipeäksi pitempään ajettaessa.

Thuulen ääni katoaa myös matalammalla ikkunalla(huurre murre tarttuvaa)

Kyllä selkä ja polvet määrää penkin korkeuden loppupelissä jos matka-ajoa harrastaa. Samat korkeudet ei käy kaikille.
    <p>R 1200 RT</p>
    Lainaa (jappi @ Elo. 05 2008,11:16) kirjoitti
    Aika hassua! Omani tilasin sillä matalammalla ja jo viikon päästä vaihdoin normaaliin ja se sai minulta täydet pisteet...

Mutta eniten minulla vaikutti tuo polvikulma,tulivat suorastaan kipeäksi pitempään ajettaessa.
    Mikä on pituutesi?
    Takapuoli maata viistää jo vähän pitemmässä heinikossa
    170
    <p>R 1200 RT</p>
    F800 voidaan tietääkseni madaltaa kahdella tavalla, matalammalla penkillä tai laskemalla jousitusta.

Penkin vaihto on nopeampi tapa, miinuksena polvikulman jyrkkeneminen ja 3cm ohuemmat pehmusteet penkissä.

Jousitusta madaltamalla (edessä pelkkä tolppien säätö, takana taitaa selvitä koiranluiden vaihdolla) plussana polvikulman säilyminen alkuperäisenä ja ehdottomasti isona plussana painopisteen madaltuminen, mikä helpottaa pyörän hallintaa lyhyellä kuskilla. Miinuksena kallistusvarojen pieneneminen, ei tosin ole merkitystä meille normikuskeille, sitä on madalluksen jälkeenkin vähintään riittävästi.

Jos itse madaltaisin pyörää, tekisin sen ehdottomasti tällä jälkimmäisellä tavalla. Ei tarvitsisi miettiä, puutuuko takamus ohuemmilla pehmusteilla vai ei.
    Ei ole F800:ssa "koiranluita" ja "satulaa" saa kolmea eri korkeutta.
    Lainaa (Maurisakari @ Elo. 07 2008,17:55) kirjoitti
    Ei ole F800:ssa "koiranluita" ja "satulaa" saa kolmea eri korkeutta.
    Lisävarustehinnastossa näyttää tosiaan olevan kaksi erilaista madalluspenkkiä, matala ja erittäin matala.

Tämän vuoden MP-messuilla oli bemarin osastolla näytillä parikin madallettua F800-mallia, maahantuojan edustajan mukaan toinen oli madallettu penkillä ja toinen sekä penkkiä että jousitusta/alustaa madaltamalla. En sen tarkemmin kysellyt miten se alustan madaltaminen on tehty, oletin sen *vaan olevan samantapainen systeemi kuin useimmissa muissakin pyörissä.

Pointtina tässä kuitenkin on se, että pyörää voidaan madaltaa kolmella tavalla:
    - matalammilla penkeillä, kaksi eri vaihtoehtoa
    - jousitusta madaltamalla
    - yhdistämällä em. kohdat, jolloin tuloksena erittäin matala malli
    Takajousi/vaimenninta saa myös lyhyempää mallia, ainakin ulkomaisista nettikaupoista.
    Luulen että vaikeudet johtuvat ainoastaan kuskin selästä, ei pyörästä tai penkistä. Olen itse ajanut kaksi kertaa välilevyjä leikatulla selällä samanmoisella ST:llä (madallettu penkki) yli 6000 km ja minkäänlaisia "jumiutumia" ei ole ollut. Ja mitä "mätisäkkeyteen" tulee niin itse olen noissa teidän yhteisissä mitoissa ja siitäkään huolimatta ei ole pyörässä tai kuskissa ollut ollenkaan hyytymisen merkkejä edes (Narvik-T:koski) välillä.
    -ei se niin mene etteikö se jotenkin mene-
  10.  
    Itse 177cm lyhyenä täytyy sanoa että F800 ST:n ajoasento on mitä sopivin. Eikä takamuskaan puudu pitkällä matkalla, oikeastaan Saksasta tuodessa kolmantena päivänä takamus puutui, mutta sitä ennen oli kaasukäsi kyllä jo ihan finaalissa.... Aloittelija nääs.
    --
    t. oj

BMW F800 ST