Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 205:sta
  1. #1
    Reitti olisi jo suunniteltuna SS1000 ajoa varten, saas kattoo tuleeko kuitenkaan toteutettua tätä ensi kesänä. Alkuun olis tarkoitus ajaa sama reitti viikonlopun aikana ja jos sen jälkeen vielä tuntuu, että huvittaa ajaa toi sama yhtämittaisena ja kuittien kanssa, niin sitten suoritan tuon ihan virallisesti.

    Palstalla on paljon puhuttu rautaperseilyn järkevyydestä ja kuskin jaksamisesta, mutta entäpä se pyörä? Kuluttaako tuollainen yhtämittainen ajo rengasta enemmän kuin samat kilometrit pidemmällä aikavälillä ajettuna? Lähinnä mietityttää, että kannattaisko laittaa alle uusi takarengas, ettei tule yllätyksiä kulumisen suhteen. Ja mitenkäs ketjujen rasvaus, kannattaako varautua, että joutuu rasvaamaan useamman kerran?

    Onko muilla suunnitelmissa ajella näitä suorituksia tulevana kesänä?
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  2. #2
    Itteä kutkuttelis ajaa kanssa ,mutta yksin en kyllä lähde ajelemaan.
    En usko että syö rengasta hirveästi enempää kuin normaalissakaan ajossa. Viisaammat kertokoon kokoemuksista.
    Ja varmaan nuo ketjut joutuu pari kolme kertaa öljyämään ainakin reissun aikana. Riippuen tietenkin että sataako vai ei..

    Minkälaista reittiä olet suunnitellut? Meinasitko lähteä aamulla vai illalla?
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  3. #3
    Onhan tuota tullut suunniteltua jo kaksi vuotta, joten jos reissu toteutuu ensi kesänä on se ainakin hyvin mietitty. Tarkoitus olisi ajaa SS1000 yhdessä työkaverin kanssa, joka on kerran ajanut ja jäänyt 40km vajaaksi. Tästä johtuen reittejä on tullut mietittyä ja suunniteltua Genimapilla siten, että se suunnittelee lyhimmän reitin ja matkaan vielä 100km ekstraa, jotta riittää varmasti.

    IBAFinlandin sivuilta on tullut luettua aika monta tarinaa ja moni näyttää lähteneen reissuun ilman, että on selvittänyt tankkauspaikkoja, tietöitä tai kaupunkien läpiajoreittejä ja hukannut aikaa turhaan. Ei kai pyörä mitään ihmeellistä huoltoa tarvitse ennen ajoa. Aioin ottaa mukaani työkalut sekä tulppaa, polttimoa, moottoriöljyä, kenties varavaijerit - eihän ne mitään paina -renkaanpaikkausvälineet + CO2 täyttövehkeet.

    Kysymyksiisi liittyen en lähtisi loppuaan lähellä olevilla renkailla ja eihän se ketjujen voitelu niin aikaavievää touhua ole, ettei sitä voisi tehdä aina tankkauksen yhteydessä tai silloin kun tauolla ketjuja tarkastelessa ne näyttävät kuivalta.

    Muista keskustelusäikeistä voi sitten lueskella mm. tästä ketjujen huoltamisen filosofiasta kaikenlaista, josta valtaosa on puhtaasti tunteisiin perustuvaa satua. Pääasia, että ketjuissa on voiteluainetta.

    Edit: Noista tarinoista vielä. Aika moni on varannut kaikenlaisia energiageelejä ja muita ihmeaineita. Joskus on tullut valvottua *pari kolmekin vuorokautta yhtä kyytiä, eikä siihen ole tarvittu muuta kuin tavallista ruokaa, kahvia ja yleiskuntoa.

    Tässä suoritteessa ei ole kyseessä kuitenkaan kuin tavanomaista pidempi päivä. Ei 20h valvomiseen tarvi mitään suonensisäistä voimaa.



    R1100RS
  4. #4
    Lainaa (Webbis @ Tammi. 11 2009,12:30) kirjoitti
    Minkälaista reittiä olet suunnitellut? Meinasitko lähteä aamulla vai illalla?
    Kajaani - Kuusamo - Rovaniemi - Inari - Kautokeino - Pello - Rovaniemi - Ranua - Puolanka - Kajaani. 22h 30min siten että joka toinen tauko on 10min ja se toinen 20min.

    Minä tulin siihen tulokseen, että lähtö 04:00 ja paluu n. 00-01 olisi helpointa vuorokausirytmin vuoksi.
    R1100RS
  5. #5
    Kyllähän näitä suunnitteilla on - taas.

    Yksi varmaan harjoitteluna varten Suomessa keväällä, toinen mennessä Kreikkaan ja kolmas sieltä takaisin tullessa. Voipi olla että vielä syksyllä neljäs, jos nyt oikein innostuu.

    Viime vuonna ensimmäinen ajo oli SS1000 käynti Kuusamossa ensikertalaisen kanssa, toinen tuli mennessä Espanjaan.

    Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, vehkeet vain tarkistaa ennen lähtöä ja pitää huolta että on levännyt kunnolla. Valmiiksi väsyneenä ei kannata reissuun lähteä. SS1000 Suomessa on reilusti alle 20 tunnin ponnistus eli ei mitenkään paha kun vähän miettii mitä kautta ajaa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  6. #6
    Kannattaa miettiä sitä, riittääkö 20 h suorituksen ajaksi. Siinäkin noudatetaan jonkunlaisia kriteerejä, ettei suoritus menisi pulttipohjassa ajeluksi
    Civis Pacum, Para bellum
  7. #7
    Lainaa (Hava61 @ Tammi. 11 2009,12:39) kirjoitti
    Kannattaa miettiä sitä, riittääkö 20 h suorituksen ajaksi. Siinäkin noudatetaan jonkunlaisia kriteerejä, ettei suoritus menisi pulttipohjassa ajeluksi
    Tuo Genimap laskee näille pohjoisen teille keskinopeudeksi 90-65 km/h, jonka luulisin toteutuvan laillisilla ajonopeuksilla. Esim Kajaani - Rovaniemi on tullut aikanaan ajettua useasti autolla yhtä soittoa n. 3h30min:iin (337km). Tuohon Genimap antaa ajoajaksi 4h21min.

    Näillä ajoajoilla aika moni reittivaihtoehto menee ilman taukoja suunnilleen ja alle 20 tuntiin.



    R1100RS
  8. #8
    Pienellä matematiikalla selviää, että 100km/h rajoituksella SS1000 suorituksen teoreettinen suoritusaika on hieman päälle 16h. Siihen kun lisätään tauot 5 min. 300 kilometrin välein tankkausta varten 5 kpl, niin ei vielä olla käytetty vielä seitsemäätoista tuntiakaan...

    Käytännössä taukoja kuitenkin kertyy hieman enemmän ja matkalla on hitaampiakin pätkiä, tuollainen 19-20h on ihan käypä suoritusaika Suomessa eikä siihen tarvitse vielä edes repiä turhan paljoa itseään eikä pyörää.

    Ai niin, tässä on yksi reitti joka tuli viimevuonna ajettua alle 20h. Kyse on vain reittivalinnasta.



    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #9
    Lainaa (Webbis @ Tammi. 11 2009,12:30) kirjoitti
    Minkälaista reittiä olet suunnitellut? Meinasitko lähteä aamulla vai illalla?
    Pistänpä linkin omasta suunnitelmasta, kilometreja tulis tolla 1670, voi olla että kannattaisi kuitenkin etsiä reitti missä tulis kartan mukaan 1700 täyteen.

    Tarkoitus olisi suunnata ensin pohjoiseen ja lähteä aamusta.

    Reittisuunnitelma



    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  10. #10
    Kun itte ajelin poijaan kanssa tuon SS1000:in, niin ei siinä sen kummempia valmisteluita ollut kuin hyvät päiväunet ja korttien lisäksi lompakkoon rahaakin. Säätiedotusta oli tietenkin katseltu, ettei jouduttaisi sateeseen.

    Suomessa on niin paljon tankkauspaikkoja, että aina löytyy sopivasti joku .

    Lähes loppuun ajetulla renkaalla en lähtisi matkaan ja kyllä sen mopon ja kuljettajan pitäisi muutenkin olla kunnossa.

    Kunhan pitää mielessä, ettei kyseessä ole kilpailu, vaan mukava ajosuoritus, jossa ei oikeasti ole kiire minnekkään, niin perillekkin pääsee. Ja kuten niin useasti aiheesta on kirjoitettu, niin kannattaa aja reilusti yli ne kilometrit ja katsoa tankkauspisteiden välit niin, ettei tarkastuksessa löydy oikopolkuja, jotka vähentää kilometrejä liikaa.

    Kunhan löydän kesäksi uuden pyörän, niin eiköhän taas kesällä voisi kokeilla, onko perä vielä rautainen.
    Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
  11. #11
    saataskos tästä kunnon talvivääntö

    kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.

    jos vaikka innostuisi asiasta

    kaikella kunnioituksella kummiskin..eihän täs koko mopohommas oo sinänsä mitään järkevää syytä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  12. #12
    Tuossa olikin pari reittisuunnitelmaa jotka käytti suurimman osan Suomen motareista, ainoastaa Oulusta pohjoiseen ei ollut. Ja hyvä niin, en suosittele poronhoitoalueilla tätä hommaa, varsinkin jos sattuu siinä aamu/iltahämärissä noille seuduille, vaarallista joskaan ei mahdotonta. Vaikein SS1000 oli itsellä Jänkhältä palatessa ajettu, olikin etelässä jo pimeetä elokuun lopussa ja hirvet liikenteessä. Ihan "kakun pala" kesällä kun lähtee joskus 04:n maissa ja pohjoisemmassa ei ole edes kellonajalla väliä.
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  13. #13
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,13:41) kirjoitti
    kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.
    Mä ainakin haluan kerätä kokemuksia, mitä voi sitten vanhoilla päivillä muistella keinustuolissa aikansa kuluksi. Aika tylsät mammavuodet (ja pappavuodet miehille) on luvassa, jos tekee vaan järkeviä ja hyödyllisiä asioita elämänsä aikana. Aion myös kokeilla rata-ajoa ihan vaan tästä syystä.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  14. #14
    Lainaa (JGo @ Tammi. 11 2009,12:57) kirjoitti
    Lainaa (Webbis @ Tammi. 11 2009,12:30) kirjoitti
    Minkälaista reittiä olet suunnitellut? Meinasitko lähteä aamulla vai illalla?
    Pistänpä linkin omasta suunnitelmasta, kilometreja tulis tolla 1670, voi olla että kannattaisi kuitenkin etsiä reitti missä tulis kartan mukaan 1700 täyteen.

    Tarkoitus olisi suunnata ensin pohjoiseen ja lähteä aamusta.

    Reittisuunnitelma
    Ihan hyvältä reitiltä näyttää! Voisi tuommoista ajatella itekin.
    Kun reissuun lähden niin en kyllä aio ottaa mukaan muita "työkaluja" muutakun pyörän omat työvälineet ja ketjurasvaa pullon.
    jos pyörä syö öljyä, saa sitä varmasti hankittua huoltsikaltakin.

    Onhan tuollanen rautaperseajo vähän omien rajojen kokeilua ja extremeä normi ajeluun ! Ja tarviiko sille sen ihmeempiä syitä ollakkaan? Jos pakko on syitä keksiä niin ehkä parempi jättää ajamatta?! Aika monia asioita tehdään ilman järkevää syytä!
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  15. #15
    Lainaa (JGo @ Tammi. 11 2009,14:05) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,13:41) kirjoitti
    kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.
    Mä ainakin haluan kerätä kokemuksia, mitä voi sitten vanhoilla päivillä muistella keinustuolissa aikansa kuluksi. Aika tylsät mammavuodet (ja pappavuodet miehille) on luvassa, jos tekee vaan järkeviä ja hyödyllisiä asioita elämänsä aikana. Aion myös kokeilla rata-ajoa ihan vaan tästä syystä.
    periaatteessa kelpaa pointiksi.saahan siitä sellaisen todistuksen, mikä saattas virkistää muistiaki.

    toisaalta..koko hommahan on kokemista ja elämystä.tarvitseeko niitä tehdä jonkin kaavan mukaan?sekin vaikuttaa hieman tylsähköltä
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  16. #16
    Lainaa (Willi Tähti @ Tammi. 11 2009,14:02) kirjoitti
    Tuossa olikin pari reittisuunnitelmaa jotka käytti suurimman osan Suomen motareista, ainoastaa Oulusta pohjoiseen ei ollut. Ja hyvä niin, en suosittele poronhoitoalueilla tätä hommaa, varsinkin jos sattuu siinä aamu/iltahämärissä noille seuduille, vaarallista joskaan ei mahdotonta. Vaikein SS1000 oli itsellä Jänkhältä palatessa ajettu, olikin etelässä jo pimeetä elokuun lopussa ja hirvet liikenteessä. Ihan "kakun pala" kesällä kun lähtee joskus 04:n maissa ja pohjoisemmassa ei ole edes kellonajalla väliä.
    ÖÖ... Eiks tota suomen Turusta ole juurikin valmistunut motari Helsinkiin? (siis niinkuin koko matkalle)?

    Turkulaisilla siis "etua" 120km/h nopeusrajoituksesta.

    Asia erikseen onkin kuinka mielenkiintoista se on ajaa motaria pitkin ensin Turusta Hesaan ja siitä Treelle ......mutta "aikaa säästyy"
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  17. #17
    Lainaa (Pandemia @ Tammi. 11 2009,15:51) kirjoitti
    ÖÖ... Eiks tota suomen Turusta ole juurikin valmistunut motari Helsinkiin? (siis niinkuin koko matkalle)? *

    Turkulaisilla siis "etua" 120km/h nopeusrajoituksesta.
    Joo mut Turkulaisia ei lasketa......"kyl määki Turuus"
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  18. #18
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,14:13) kirjoitti
    Lainaa (JGo @ Tammi. 11 2009,14:05) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,13:41) kirjoitti
    kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.
    Mä ainakin haluan kerätä kokemuksia, mitä voi sitten vanhoilla päivillä muistella keinustuolissa aikansa kuluksi. Aika tylsät mammavuodet (ja pappavuodet miehille) on luvassa, jos tekee vaan järkeviä ja hyödyllisiä asioita elämänsä aikana. Aion myös kokeilla rata-ajoa ihan vaan tästä syystä.
    periaatteessa kelpaa pointiksi.saahan siitä sellaisen todistuksen, mikä saattas virkistää muistiaki.

    toisaalta..koko hommahan on kokemista ja elämystä.tarvitseeko niitä tehdä jonkin kaavan mukaan?sekin vaikuttaa hieman tylsähköltä
    Niin mut sitten sitä todistusta voi esitellä kaikille (varsinkin jotka ei ole ko. juttua tehnyt) ja voi sitten paistatella siinä ihailevien huokausten paisteessa. Vähän niinkuin benji-hyppy -todistuksen kanssa *

    E: Ois ihan hauskaa itsekin kokeilla onnistuisiko. Täytynee katsoa jos oikein innostuisi ensi kesänä ajelemaan



    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  19. #19
    Tuohon järkevyyteen ei kannata ottaa kantaa koska tähän ikään on varmasti kaikki tehnyt jotakin järjetöntä...miksi lopettaa nyt?
    Pitäähän sitä jotakin muistelemista olla vanhana ukkona.

    Eikun suunittelemaan vaan meidän olis tarkoitus ajaa joskus juhannus pyhien aikana tuo ss1000 .
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  20. #20
    Lainaa (Willi Tähti @ Tammi. 11 2009,15:55) kirjoitti
    Lainaa (Pandemia @ Tammi. 11 2009,15:51) kirjoitti
    ÖÖ... Eiks tota suomen Turusta ole juurikin valmistunut motari Helsinkiin? (siis niinkuin koko matkalle)? *

    Turkulaisilla siis "etua" 120km/h nopeusrajoituksesta.
    Joo mut Turkulaisia ei lasketa......"kyl määki Turuus"
    Paitti tällä kertaa taidetaan vähän laskea, kun IBA Finlandin pääkallopaikkakin sijaitsee Turuuuus

    Ensi Juhannukselle olisi taas tarkoitus SS1000 ajella.
    Jos hyödyllisyyksiä täytyy pohtia, niin on siitä ainakin se hyöty, että matkaa tehdessä ei enään sellainen 800 - 1000 kilsaa päivälle tunnu missään rautaperseen jälkeen.
    https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
    https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
  21. #21
    ihan pakko vastata omat mielipiteet. SS1000 ajettuna, huomioita: kannattaa lähtee ihan aamulla ja suunnitella reitti et aurinko on liki takana koko aika, motareita ei kannata ajaa: rinnalla kulkee aina joku 2- tai 3-numeroinen tie joka on kivempi, mukaan _tarpeeks_ kuivia hanskoja ja ketjusprei, stintit 150..200 kilsaa ja joka toinen tauko pitempi kun 10 minsaa, pussillinen korvatulppia taskuun: melu väsyttää pirukseen, yksin ei kannata lähtee: tylsä ajaa ja entäs jos jotaa vahinkoo käykin, seteleitä mukaan: kortti ei käy joka paikkaan ja setelitankkauksestakii saa kuitin yöllä keskellä ei-mitään.. siinäpä päällimmäisiä aatoksia
    maxiskootteri

    -Punainen on edelleen väreistä nopein -
  22. #22
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (lunastar @ Tammi. 11 2009,15:59) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,14:13) kirjoitti
    Lainaa (JGo @ Tammi. 11 2009,14:05) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,13:41) kirjoitti
    kertokaas pointteja miksi pitäisi,voisi tai kannattaisi ajaa tollanen rautahanuriajo.
    Mä ainakin haluan kerätä kokemuksia, mitä voi sitten vanhoilla päivillä muistella keinustuolissa aikansa kuluksi. Aika tylsät mammavuodet (ja pappavuodet miehille) on luvassa, jos tekee vaan järkeviä ja hyödyllisiä asioita elämänsä aikana. Aion myös kokeilla rata-ajoa ihan vaan tästä syystä.
    periaatteessa kelpaa pointiksi.saahan siitä sellaisen todistuksen, mikä saattas virkistää muistiaki.

    toisaalta..koko hommahan on kokemista ja elämystä.tarvitseeko niitä tehdä jonkin kaavan mukaan?sekin vaikuttaa hieman tylsähköltä
    Niin mut sitten sitä todistusta voi esitellä kaikille (varsinkin jotka ei ole ko. juttua tehnyt) ja voi sitten paistatella siinä ihailevien huokausten paisteessa. Vähän niinkuin benji-hyppy -todistuksen kanssa *

    E: Ois ihan hauskaa itsekin kokeilla onnistuisiko. Täytynee katsoa jos oikein innostuisi ensi kesänä ajelemaan *
    Tää on kans näitä sarjassa "niin fiksua" hommaa *

    Siis jotain niin älyvapaata... et ilmottaudun mukaan, jos ajankohta sattuu sopimaan *
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  23. #23
    Kahtena kesänä olen ajanut, mutta aivan omaksi iloksi. Paperit on tehty kaikki valmiiksi, vaan en ole lähettänyt niitä minnekkään.
    Ekalla kerralla olin yksin ja viime kesänä kaverin kanssa, kummallakin oma pyörä. Suosittelen kimppaa, on paljon helpompaa ja mukavampaa kaksin reitti kulkea. Yksin on niin kovin yksin ajatustensa kanssa. Tulee väsykin helpommin.
    Aamusella 4:00 on startattu kummallakin keralla. Parempaa fiilistä on vaikea löytää kuin tuo kesäaamun hiljainen hetki on.

    Vaatteita kannattaa laittaa päälle heti lähtiessä mielummin liikaa kuin liian vähän. Helppo vähennellä taukopaikoilla. Jos kylmettyy heti aamusta, ei lämpöjä tahdo saada päälle sitten koko päivän aikana. Sadevehkeet täytyy olla ehdottomasti mukana, sillä matkalla ei pahemmin ole aikaa pidätellä sadetta.

    Ensi kesänä taas mennään, ainakin kaksin. Katsotaan nyt. Eihän reissuun mene kuin yksi elämämme upeimpia vuorokausia.
    - PER ASPERA AD ASTRA -
  24. #24
    Moi

    Tuli viime kesänä ajettua tuo SS1000, eikä tuo nyt omalla kohdalla vaatinut sen suurempia suunnitelmia. Viikko siitä kun lueskelin täältä sivustoilta juttuja kyseisestä ajosta, olinkin jo tienpäällä ajamassa. Reittisuunnittelua tein useampaan kertaan ja päädyin <a href="http://maps.google.fi/maps?f=d&hl=fi&geocode=284378319565870928,61.55423 0,23.574240;2912024205895160929,65.725567,29.15506 3;15657760855
    29993419,62.839372,27.611225&saddr=kievarinportti+ 1+tuusula&daddr=keisarinviitta+2+pirkkala+to:E12/Nokiantie+@61.554230,+23.574240+to:Toukolantie+1,+ 65300+Vaasa,+Suomi+to:heinolankaari+1+kokkola+to:k iilakivenkuja+2+oulu+to:luomantie+1+kuusamo+to:E63/Kajaanintie+@65.725567,+29.155063+to:64.220827,27. 755284+to:taikatie+4+kajaani+to:551/Karttulantie+@62.839372,+27.611225+to:hietakatu+5+ mikkeli+to:simolanmutka+1+lahti+to:kievarinportti+ 1+tuusula&mra=dpe&mrcr=5&mrsp=8&sz=15&via=2,7,8&sl l=64.221014,27.748117&sspn=0.008361,0.037594&ie=UT F8&ll=61.678737,27.255943&spn=0.018242,0.075188&z= 14" target="_blank">tälläiseen</a> reittiin. Ajon ajelin yksin kun en halunnut että homma olisi lyöty lukkoon jollekin tietylle päivälle ja kellonajalle, vaan päätin koittaa lähteä matkaan eräänä sunnuntaiaamuyönä heinäkuussa ja jos ei yöllä herätessä olisi homma maistunut, niin tyynyä korjaten ja takaisin unten maille. Samoin halusin että taukoja voi pitää silloin ja sen pituisia kuin itse haluaa. Kotiväki oli tietoinen hommasta ja matkanvarrelta aina viestejä laitoin, niin pysyivät kartalla missä olin menossa ja mihin kellonaikaan suunnillen pitäisi seuraavassa paikassa olla.

    Homma kuitenkin maistui sen verran hyvältä, että yöllä klo 02.00 matkaan lähdin Hyrylän Shelliltä ja takaisin samassa paikassa olin 21 tuntia ja 30 minuuttia myöhemmin, virallisten kilometrien mukaan 1691 ajettua km:ä takana ja hienoja muistoja mukana. Eikä puutunu perä vaan oikea olkapää, varmaan tuon puimurin kohtuullisen jäykän kaasukahvan takia...Harvoin on ollut tunnetta että Kuopion tasalla on jo melkein kotona, kivenheitto enää.

    Moni kysyi oliko siinä mitään järkeä, oon vaan todennut että ei varmaan, mutta halusin vaan kokeilla että millainen homma se on ja pystynkö siihen. Itteäni varten mä sen reissun heitin, en ketään muuta, joten ei ollu minkäänlaisia paineita siitä että reissu on pakko ajaa. Jos siltä olis tuntunu, olisin ottanut huoneen jostain ja keskeyttänyt, ei siinä olis maailma liikahtanut mihinkään suuntaan.

    Pyörän olin kyllä käyttänyt huollossa ja sillä huollon jälkeen useamman satasen ajellutkin ennen reissuun lähtöä ja renkaat oli hyväkuntoiset vaikkakaan ei ihan tuoreet. Tuon reitin suhteen oli mun mielestä tosi kiva ajella sunnuntaina, aamulla kun ajeli kohti pohjoista niin ei ollut juuri lainkaan liikennettä ja Kuusamosta kun kääntyi kohti etelää, niin viikonloppumökkiläiset olivat jo pois alta. Toki nyt ei heinäkuussa muutenkaan niin paljoa tuota viikonloppuliikennettä ole kuin normi työkuukausien aikoihin. Poronhoitoalueilla on syytä ajaa hyvinkin hereillä, paljon niitä tuntui teillä ja niiden reunustoilla olevan, eivätkä ihan kovasti välittäneet autoista saati sitten prätkästä.

    Ja toiminnasta tankkausten yhteydessä tein itselleni tarkastuslistan, jotta muistan tehdä dokumentoinnit oikein myös siinä vaiheessa kun on jo reissussa rähjääntynyt eikä yläkerta käy ihan satasella.


    Mukavia suunnitteluhetkiä ja vielä hauskempia reissuja, yksin tai porukassa, kun aika koittaa!
    Honda CBR 600RR - 15

  25. #25
    Lainaa (Pandemia @ Tammi. 11 2009,15:51) kirjoitti
    Asia erikseen onkin kuinka mielenkiintoista se on ajaa motaria pitkin ensin Turusta Hesaan ja siitä Treelle ......mutta "aikaa säästyy"
    Loistoidea! Jos ottaiskin noi motarit lenkin viimeiseksi pätkäksi eli ajais toiseen suuntaan. Pääsis äkkiä kotiin ja sais ajella väsyneimpänä pelkkää hirviaidattua motaria. Ykköstie on onneksi sen verran vaihteleva, että vois jopa pysyä hereillä perille asti *

    Kukaan lähdössä ensi kesänä Turusta koittamaan, mä voisin lähteä mukaan?
    MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
  26. #26
    Hmm... eihän siinä rautaperseessä mitään järkee ole, mutta onko sitten maratoonissakaan?

    Joitakin vinkkejä omasta kokemuksesta: se paikkausvaahto kannattaa pitää mukana, viime keikalla tarvittiin. Toisekseen kannattaa ottaa mukaan myös selvää setelirahaa. Ainakin Nordealla on joku älytön sääntö, joka rajoittaa pankkikortilla tehtävien automaattitankkausten määrää johonkin viiteen. Sekä minulle että kaverille tuli tilanne vastaan, että pankkikortti ei vaan enää kelvannut. Visa pelasti, mutta käteistä joku kymppi automaattitankkauksia varten on syytä ottaa.

    Reittisuunnitelmat ovat ihan fiksun oloisia, ei kannata kuitenkaan liioitella 'ylikilometrejä', jos *esim google mapsilla tehty reitti tuottaa 20 km yli, niin se on jo ok. On kuitenkin oltava tarkkana, että tarkastuspisteet eli tankkaukset ovat reitin kännepisteissä.

    On syytä myös miettiä, missä suunnassa aurinko on mihinkin aikaan, ei ole välttämättä kauhean kiva ajaa suoraan päin nousevaa/laskevaa aurinkoa, jos visiiri on jo ötökän raatojen sumentama muutenkin.

    Ei muuta kun ajelemaan...
  27. #27
    Pitääkö kaikessa aina olla järkeä? Kuinka kukaan voisi ostaa moottoripyörän jos ajattelee järjellä

    Ajoin itse viime kesänä rautaperseen Utsjoelle ja tärkeimpänä ohjeena: Riittävästi vaatetta mukaan ja sen jälkeen vielä lisää vaatetta mukaan -on eri asia ajella kylmässä aamussa tunti kuin tunnista toiseen.
    Toisten suorituksia kannattaa lukea sillä ajatuksella, että siellä on hyödyllisiä vinkkejä. Se on JÄTKÄ, joka malttaa keskeyttää jos väsyttää. Sade ja sen mukanaan tuoma pimeys voi tehdä matkasta rankan, jos mahdollista, katso säätutkista, että mahdolliset pienemmät sadealueet tulisivat valoisaan aikaan. Vielä parempi jos sinulla on varapäivä, että voit ajaa kohtuullisella kelillä.
    Huonolla renkaalla en lähtisi. Ei kai se muuten ylimääräistä kuluta, mutta matka-ajo tapahtuu kyllä renkaan keskiosalla (mutkista nauttiminen yleensä jää eri ajoon).
    Aikaa on kyllä riittävästi pitää pidempiäkin taukoja välillä. Jos vähänkin pelottaa tai väsyttää niin, että vauhti tuntuu laskevan niin ei kun kuski tankkaukseen. Aikatappio tulee helposti kuitatuksi ihan kuskin jaksamisella ja turvallisemmalla ajolla.
    Itse käytin mieluummin MP3 soitinta (itseasiassa lainasin lasten soittimia niin, että sain musiikkia koko matkalle), se vain pitää pirteämpänä kuin korvatulpat.
    Kannattaa ajaa
  28. #28
    Kyllä tästä vielä kunnon vääntö tosiaan saadaan *

    Rautaperseily on * , vaikka itekin sellasen *Iron oon jo ajellut *
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  29. #29
    Lainaa (JGo @ Tammi. 11 2009,12:04) kirjoitti
    Reitti olisi jo suunniteltuna SS1000 ajoa varten, saas kattoo tuleeko kuitenkaan toteutettua tätä ensi kesänä. Alkuun olis tarkoitus ajaa sama reitti viikonlopun aikana ja jos sen jälkeen vielä tuntuu, että huvittaa ajaa toi sama yhtämittaisena ja kuittien kanssa, niin sitten suoritan tuon ihan virallisesti.

    Palstalla on paljon puhuttu rautaperseilyn järkevyydestä ja kuskin jaksamisesta, mutta entäpä se pyörä? Kuluttaako tuollainen yhtämittainen ajo rengasta enemmän kuin samat kilometrit pidemmällä aikavälillä ajettuna? Lähinnä mietityttää, että kannattaisko laittaa alle uusi takarengas, ettei tule yllätyksiä kulumisen suhteen. Ja mitenkäs ketjujen rasvaus, kannattaako varautua, että joutuu rasvaamaan useamman kerran?

    Onko muilla suunnitelmissa ajella näitä suorituksia tulevana kesänä?
    Sitähän vois lähtee vaik kaveriks, jos ajankohta sopii. Niin ja kelpuutetaan
  30.  
  31. #30
    On noita tullut ajettua.SS1000, ss 1600k,ss2000k, ja kesällä olis tarkoitus ajaa ss2000.
    Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
    Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *

    MC TOUR *

    N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen