Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 81:sta
  1. #1
    Et mikä älyväläys on toi yksipuolinen takahaarukka??
    Eik insinöörit muut uutuut enä keksiny *
    Pilava muuto fiksu näkössi pyäri...
  2. #2
    Samaa mieltä. Mitä hyötyä sillä on yritetty saavuttaa?
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  3. #3
    Nopee renkaanvaihto noissa endurance-kisoissa. Sieltä se on sitten bongattu katupyöriin "muodikkaana" ratkaisuna.

    Teknisenä ratkaisuna se on raskaampi kuin kaksipuolinen swingi, sillä saman jäykkyden saavuttamiseksi tarvitaan suurempi ainevahvuus. Positiivisena puolena taas arkikäytössä juuri tuo helpompi renkaanvaihto ja myös helpompi ketjujen kireyden säätö ja helpompi takarattaan vaihto. Brutalessa takarattaan vaihto ei vaadi takarenkaan irrottamista ja ketjun kireys säädetään yhdestä epäkeskomutterista => ei tarvitse huolehtia ketjulinjan suoruudesta säätelemällä kahdelta puolelta kohdalleen.

    Myös takavanteen puhtaanapito on helpompaa kun se on paremmin esillä.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  4. #4
    no, Ducati 916 oli ja on yhä edelleen ihan näpsäkän näköinen mopedi, vaikka onkin varustettu yksipuolisella takaswingillä. Samoin MV Agustat on monen mielestä ihan mukiinmeneviä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Kai siinä yksipuoleisessa kiinnityksessä on samat edut, kuin vastaavassa rakenteessa kotiloissakin? Vai koska olette kuulleet jonkun vaativan kaksipuoleista kiinnitystä auton pyöriin?
  6. #6
    Lainaa (wekkuli @ Tammi. 11 2009,10:03) kirjoitti
    Nopee renkaanvaihto noissa endurance-kisoissa. Sieltä se on sitten bongattu katupyöriin "muodikkaana" ratkaisuna.

    Teknisenä ratkaisuna se on raskaampi kuin kaksipuolinen swingi, sillä saman jäykkyden saavuttamiseksi tarvitaan suurempi ainevahvuus. Positiivisena puolena taas arkikäytössä juuri tuo helpompi renkaanvaihto ja myös helpompi ketjujen kireyden säätö ja helpompi takarattaan vaihto. Brutalessa takarattaan vaihto ei vaadi takarenkaan irrottamista ja ketjun kireys säädetään yhdestä epäkeskomutterista => ei tarvitse huolehtia ketjulinjan suoruudesta säätelemällä kahdelta puolelta kohdalleen.

    Myös takavanteen puhtaanapito on helpompaa kun se on paremmin esillä.
    Hyviä syitä erikoiskäyttöön tarkoitetuille pyörille. Voisko olla niin, että kalliin suunnittelun ja valmistus kustannusten pienentämiseksi tupataan niitä muihinkin malleihin?
    Ps. En mä mikään Monk ole, mutta kyllä noin selkeä epäsymmetrisyys näyttää hullulta.



    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  7. #7
    Onneksi noita hyötyjä näkyy löytyvän. Muuten vit"%ttaisi moinen ruma muotioikkuilu. Ärsyttää se silti, kun omasta mielestä nuo on rumia.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  8. #8
    nämä ovat taas niitä makuasioita, joista voisi kiistellä todella pitkään...

    Mikää halpa ratkaisu tuo ei todellaakaan ole.

    Niin, onhan noita ykspuolisia jo todella kauan ollut, eli ei mikään kovin uusi juttu. http://en.wikipedia.org/wiki/Single-sided_swingarm



    S u z u k i *G S X *1 4 0 0 *K 6
  9. #9
    Omasta mielestä se on ihan hyvännäköinen. Jotkut tykkäävät siitä, että takavanne näkyy kokonaisuudessaan. Renkaanvaihto tapahtuu yhden mutterin avaamalla ja ketjujen kanssa ei tarvitse sotkea, eli ketjun säätö ei muutu rengasta irrottaessa.. Ketju säädetään löysäämällä yksi ruuvi ja haka-avaimella kääntämällä. Takarissan linjauksesta ei tarvitse huolehtia. Jokapäiväisiä huoltotoimenpiteitä yksipuolinen svingi helpottaa todella paljon. Kädessä svingi ei mielestäni tunnu mitenkään painavalta.

    Jos joku vaikka tarjoutuisi laittamaan trumppaani ilmaiseksi uuden takavanteen ja kaksipuolisen svingin, ei taitaisi tulla kauppoja.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Renkaanvaihto ainakin tuossa bemarissa ihan Kalervon pala verrattuna Guzziin.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  11. #11
    Kyllä täältäkin tuolle 1-puoleiselle tulee selkeä

    Allekirjoituksestakin selviää että pari ex. fillaria tosiaan olivat 1-puoleisella ja molempiin kun piti omistukseni aikana takanen kerran vaihtaa, niin kyllähän oli yksinkertainen operaatio! Fillari keskijalalle, yksi pultti auki ja vanne mukaan. Ja mikä parasta, molemmat kiekot istuivat ihan vakio auto-rengaskoneeseen = vaihtotyön hintakaan ei ollut mikään päätä huimaava
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  12. #12
    Yks mutteri on mun R1 :kin.. .. eikä mikään muukaan tunnu ikävälle. siis pelkästään joku henkimaailman asia.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  13. #13
    Kyllä tuollinen RAM:in swingi mullekkin kelpaisi...

    Kawasaki ZX7R -01

    * * * * "everyone loves you when you are dead..."
  14. #14
    wekkuli tuossa jo selvensikin asiaa. toisaalta hyvä ratkaisu eräissä bemareissakin hoituu ihan mukavasti.
    partanen. net

    aina ei elämä onnistu eka kerralla.

    Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa

    Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
  15. #15
    Minusta se on tyylikkään näköinen. Näillä näköasioillakin on merkityksensä tässä lajissa. Vrt pyörän väri, kypärän väritys, kypärän merkki, nahkapuvun väritys, ja merkki, esimerkkejä on lukemattomia. Usein tässä ei järjenkäytöllä ole mitään merkitystä. Menköön samaan sarjaan yksipuoleinen svingi.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  16. #16
    Lainaa (Keizi @ Tammi. 11 2009,11:35) kirjoitti
    Ketjun kiristäminen voidaan hoitaa epäkeskolla myös kaksipuolisessa takahaarukassa, joten sehän ei voi olla peruste yksipuoliselle haarukalle (ihan vaan muistutuksena).
    Kawoissa joissakin ainakin taisi olla näin.

    Jos yksipuolinen haarukka kovasti ahistaa, nykypäivänä on kiitettävästi valinnavaraa merkeissä ja malleissa, eikä sellaista ole pakko ostaa. samoin jos silmään koskee sellaisen näkeminen, kääntää pään tai laittaa silmät kiinni siksi aikaa kun pyörä menee ohi. Onneksi niitä on aika harvassa kuitenkin.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  17. #17
    Lainaa (Keizi @ Tammi. 11 2009,11:35) kirjoitti
    Ketjun kiristäminen voidaan hoitaa epäkeskolla myös kaksipuolisessa takahaarukassa, joten sehän ei voi olla peruste yksipuoliselle haarukalle (ihan vaan muistutuksena).
    Kaksi epäkeskoa on linjauksen kannalta vielä hankalampi kuin kaksi liukusäätöä, koska pyörä on mahdollista säätää vinoon kaikkiin suuntiin..

    Kyllä tuo 1-puoleinen ratkaisu hakkaa huollon kannalta joka suhteessa 6-0 perinteisen haarukan..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  18. #18
    Edellä mainittujen lisäksi, esimerkiksi bemarin perässä se toimii samalla kardaanin kotelona. Tuosta putkesta tulee sopivan jäykkä jo noin, joten olisi tyhmää tunkea sitä painoa myös vastapuolelle. On paremman näköinen ja yksi tärkeimpiä syitä, miksi bemareista pidän. Takavanteen pesu on helpompaa, koska "pinnojen" välit saa pyyhkäistyä avonaiselta puolelta. Eniten mopon pesussa ärsyttää etuvanteen pesu. Jos takapääkin olisi samanlainen hässäkkä, niin kyllä pesut harvenisi kummasti.
    Dixi et animam levavi
  19. #19
    Lainaa (Elmeri H. @ Tammi. 11 2009,12:17) kirjoitti
    Kaksi epäkeskoa on linjauksen kannalta vielä hankalampi kuin kaksi liukusäätöä, koska pyörä on mahdollista säätää vinoon kaikkiin suuntiin..
    Siinä vaiheessa kun voima korvaa järjen menee 1-puoleinenkin vinoon.. tai ketjut liian kireelle, mopo kaatuu, jne
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  20. #20
    sen olemassa oloa puoltaa jo ihan pelkästään erilaisuutensa. miksi siitä pitäisikään olla jotain hyötyä? eikö syyksi riitä että "koska se on mahdollista"?
    Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
    Nassukirja
  21. #21
    Lainaa (Elmeri H. @ Tammi. 11 2009,12:17) kirjoitti
    Kyllä tuo 1-puoleinen ratkaisu hakkaa huollon kannalta joka suhteessa 6-0 perinteisen haarukan..
    Lisä-ääni singlesiderille täältä myös.

    Kuten jo sanottu: rattaan vaihto onnistuu rengasta irrottamatta, rengas irtoaa yhdestä jeesusmutterista kuminvaihtoon, ketjujen kireys ja linjaus säilyy vaikka vanne käy kumikaupassa, ketjulinjausta ei koskaan tarvii säätää.

    Ja näyttää myös omaan silmään paremmalta.
  22. #22
    Eihän tuo ketjulinjan pitäminen mitään ydinfysiikkaa ole, oli se sit toteutettu epäkeskolla tai liu'ulla. Mutta huolehdittava asia kuitenkin aina kun ketjuja kiristää. Yksipuolisessa swingissä ei asiasta tarvitse välittää.

    Yksipuolisessa swingissä huoltotyöt tavallaan loogisempia, kun renkaanvaihto ja ketju/ratas/jarruhommelit on eri puolilla ja omia "kokonaisuuksiaan". Kun vaihtaa rengasta jää rattaat/ketjut/jarrulevy paikalleen ja vastaavasti ketjut/rattaat voi hommastella ilman renkaan irrottamista.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  23. #23
    Lainaa (Urdu Mörhaër @ Tammi. 11 2009,12:36) kirjoitti
    sen olemassa oloa puoltaa jo ihan pelkästään erilaisuutensa. miksi siitä pitäisikään olla jotain hyötyä? eikö syyksi riitä että "koska se on mahdollista"?
    Juuri näin.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  24. #24
    Lainaa (Toippari @ Tammi. 11 2009,12:21) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Tammi. 11 2009,12:17) kirjoitti
    Kaksi epäkeskoa on linjauksen kannalta vielä hankalampi kuin kaksi liukusäätöä, koska pyörä on mahdollista säätää vinoon kaikkiin suuntiin..
    Siinä vaiheessa kun voima korvaa järjen menee 1-puoleinenkin vinoon.. tai ketjut liian kireelle, mopo kaatuu, jne
    Niin, tarkoitin että kaksipuoleinen toisistaan riippumaton epäkesko-säätö ei mitenkään korvaa tätä ss-haarukan toteutusta, ainakaan helppoudessa linjauksen suhteen.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  25. #25
    Lainaa (Moto guzzi @ Tammi. 11 2009,10:53) kirjoitti
    Renkaanvaihto ainakin tuossa bemarissa ihan Kalervon pala verrattuna Guzziin. *
    Eipäs nyt yleistetä. Nyky-Guzzeissa kuten esim. Norgessa on ihan yhtä helppo kuin 1-aisaisessa Bemarissa. Vanhemmissa K-sarjalaisissa oli tosin jopa erittäin helppo kun jarrulevy ja -satulakin jäivät perämurikkaan.

    Pisteet siis 1-aisaiselle kartaanille.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  26. #26
    Mikä/ mitkä fiksun näköiset pyörät ovat menneet pilalle yksipuoleisesta swingistä?
    Omaa silmää miellyttää ainakin, kuten monet muutkin valtavirrasta poikkeavat tekniset ratkaisut.
    SDR1290
    --me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
  27. #27
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (r1150r @ Tammi. 11 2009,13:07) kirjoitti
    Lainaa (Moto guzzi @ Tammi. 11 2009,10:53) kirjoitti
    Renkaanvaihto ainakin tuossa bemarissa ihan Kalervon pala verrattuna Guzziin. *
    Eipäs nyt yleistetä. Nyky-Guzzeissa kuten esim. Norgessa on ihan yhtä helppo kuin 1-aisaisessa Bemarissa. Vanhemmissa K-sarjalaisissa oli tosin jopa erittäin helppo kun jarrulevy ja -satulakin jäivät perämurikkaan.

    Pisteet siis 1-aisaiselle kartaanille.
    Lähinnä niinkuin noita omia vanhuksia vertailin.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  28. #28
    Eiköhän syynä ole vain se että se on erilainen. Järkevä se ei sporttipyörässä ole kun painaa enemmän.

    Vähän kuin sporttipyörien V2, ei siinä mitään järkeä ole mutta silti se myy
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  29. #29
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 11 2009,14:14) kirjoitti
    Järkevä se ei sporttipyörässä ole kun painaa enemmän.
    Numeroita kehiin, eikä mutuilua/isojen poikien kertomaa. Onko se 200g vai peräti kilo? Kumpaakin olen käsissäni pidellyt, eikä tuosta yksipuolisesta jäänyt mitenkään mieleen, että painaa kauhiasti.

    jonkinlainen sporttipyörä se Ducati 1098/1198 ja MV Agustakin on olevinaan, eikä edes kauhea norsu painoltaan.



    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  30.  
  31. #30
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (B12 @ Tammi. 11 2009,14:20) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 11 2009,14:14) kirjoitti
    Järkevä se ei sporttipyörässä ole kun painaa enemmän.
    Numeroita kehiin, eikä mutuilua/isojen poikien kertomaa. Onko se 200g vai peräti kilo? Kumpaakin olen käsissäni pidellyt, eikä tuosta yksipuolisesta jäänyt mitenkään mieleen, että painaa kauhiasti.
    Vertailtu on, ja kyllä bemarin yksipuolinen aluswingi on kevyempi, kuin Guzzin teräsputki-haarukka.
    Muista ei sitten tietoa olekaan kuin noista kahdesta, ja sporttipyöriähän nuo eivät ole kumpikaan.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen