Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 81:sta
  1. #31
    Eipä valitettavasti ole tarjolla muuta kuin mutua. Mutta onhan tuo ihan järjellä selitettävissä että yksipuolisesta ei vaan saa samalla määrällä metallia yhtä vahvaa.. Sama kuin avoautomallit painaa enemmän mitä kovakattoiset vaikka tyhmempi voisi kuvitella että vähemmänhän se painaa kun kattokin puuttuu! =)
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  2. #32
    Vai onhan se ykspuolinen takahaarukka porno!
    Tosi pro:n näköinen ja sopii kyllä hyvin pyörään kuin pyörään
    Lahjattomat treenaa
  3. #33
    Kyllä se yksipuoleinenkin voidaan kevyesti toteuttaa, ei siinä varmaan hirveää eroa ole. Mutta jos yksipuolinen pitää tehdä yhtä jäykäksi kuin kaksipuoleinen, niin enemmän tarvitaan ainevahvuutta. Ja tokihan suunnittelu/muoto vaikuttaa asiaan.

    Kaksipuoleisessa takahaarukassa molempiin haarukan puoliin kohdistuu yhtäsuuri voima sekä vaakasuunnassa (kiihdytys, jarrutus) että pystysuunnassa (pyörän ja kuskin paino, sekä joustoliikkeet). Yksipuolisessa esiintyy samat voimat kaksinkertaisena, koska haarukanpuoliskoja on vain yksi. Tässä kohtaa pärjätään vielä samalla lujuudella, mutta kun niitä voimia "kantaa" vain toinen puoli haarukasta, niin yksipuoliseen haarukkaan kohdistuu myös taivuttava momentti niin pysty- kuin vaaka-akselin ympäri. Tämän taivuttavan momentin (jota ei 2-puoleisessa esiinny) vuoksi tarvitaan 1-puoliseen ekstralujuutta.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  4. #34
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 11 2009,14:44) kirjoitti
    Eipä valitettavasti ole tarjolla muuta kuin mutua. Mutta onhan tuo ihan järjellä selitettävissä että yksipuolisesta ei vaan saa samalla määrällä metallia yhtä vahvaa.. Sama kuin avoautomallit painaa enemmän mitä kovakattoiset vaikka tyhmempi voisi kuvitella että vähemmänhän se painaa kun kattokin puuttuu! =)
    Jäykkyyteen vaikuttaa paljon muukin kuin seinämän vahvuus. Itseasiassa muoto paljon enemmän. "palkin" ulkomittoja kasvattamalla taivutusvastus kasvaa nopeasti. Tuohon voi testata ihan lujuusopin peruskaavoja.

    Yksipuolisen palkki on mitoiltaan huomattavan paljon järeämpi kuin kaksipuolisessa, mutta niitä on vain yksi. Senämävahvuus lienee samaa luokkaa.

    Voi se yksipuolinen ollakin painavampi, mutta onko niin paljoa, että sillä oikeasti olisi mitään merkitystä minkään suhteen, esim suhteutettuna renkaan, vanteen ym massoihin? Tähän kaipaisin niitä lukuja.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  5. #35
    Lainaa (mjtee @ Tammi. 11 2009,10:18) kirjoitti
    Onneksi noita hyötyjä näkyy löytyvän. Muuten vit"%ttaisi moinen ruma muotioikkuilu. Ärsyttää se silti, kun omasta mielestä nuo on rumia.
    Ymmärrettävä kommentti henkilöltä joka omistaa cbr:än. Siinä ei ole muotia seurattu sitten ensimmäisen mallivuoden jälkeen, siis joskus 1900-luvun alkupuolen.
  6. #36
    Esimerkiksi ceeppareista löytyy kaksipuolinen takahaarukka siksi, koska se on halvin toteuttaa, ei välttämättä siksi, että sellainen olisi muotoilullisesti kaikista hienoin. Jotkut vahvistetut takahaarukat sporteissa voi olla ihan siedettäviä, vaikka 2-puolisia ovatkin, mutta ns.´kansanmalleissa´ ne on aivan perusperus-suoraa alupalkkia. Viivasuora takaswingi, ja muuten muotokieleltään kaikenlaista kaarevaa sisältävä laite ei oikein istu yhteen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #37
    Yksipuolinen

    Ja huoltamisessa mun mielestä kätevä.
    KTM SMT 990 LE 2010
  8. #38
    Melkein ootte saanut mut vakuuttuneeksi yksipuolisen hyvistä puolista. Sopii ilmeisen hyvin kuskille joka vaihtaa rengasta tai välityksiä usein. Mulle on riittänyt 1-2 kertaa ajokaudessa renkaan vaihto ja samoilla välityksillä mennään aina. Ketjujen säätöön on vaikea saada varttia tuhraantumaan. Ulkonäön suhteen pysyn kannassani.
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  9. #39
    muuten

    onko kukaan punninnu ykspuoleista tai kakspuoleista
    swingiä?

    jos on niin laittakeepa grammoja paljo paino ja mistä
    vermeestä on kyse.

    mun mielestä kumpiakin on sekä rumia ja komeita
    swingejä riippuu niin paljon muodosta/pyörästä.

    tommonen 1098 magnesium single side swing
    painaa 5700 grammaa mitä äkkiä kattelin
    netistä korjatkaa jos oon väärässä
    15% vakioa keveämpi eli alumiininen
    vastaava pitäs painaa noin 6555 grammaa

    eipä oo tullu esim. omasta pyörästä irrotettua
    kaks puolesta haarukkaa että ois voinu punnita.
  10. #40
    mua ärsyttää se, että autoissa on renkaat toispuoleisesti kiinnitetty. painavampi ratkaisu ja täysin turha. kunnon haarukat vaan.







    ei vaan onhan se toispuoleinen haarukka SE rakenne kuten se pitäs tehdä. se vaan on niin hieno, että kun ottaa takapyörän irti, niin sulla ei tipu takajarrun hangerit ja *spaceripalat pitkin mäkiä, ei mene renkaiden linjaus ja ei muutu ketjun säätö. ei rasvoitu kädet, kun ei tarvitse jotain ketjua ronkkia meisselillä pois rattaalta, eikä tipu vetopakka irti vanteesta ja ne vaimenninkumit pitkin mäkiä. ei tarvitse tunkea meisselillä niitä takajarrupaloja kauemmaksi,että saisi levyn niiden väliin.

    esim mulla on kaksi vannetta, niin menee 5 minuuttia vaihtaa touring vanne taakse, ja radalle taas se jossa on ratarengas.

    eihän kukaan täysjärkinen ehdottaisi autoihin kaksipuoleista kiinnitystä ja siinä sentään kohdistuu aika rankkoja voimia kanttauksissa renkaisiin. miettikää jos autojen renkaan vaihdossa pitäs irrottaa vetoakseli, jarrut tippus irti, spacerit putoaisi, ja joka renkaanvaihdolla menettäisi vielä vetoakselin kireyden ja renkaiden linjauksen. Kuka kehuisi tätä rakennetta?, ei kukaan täyspäinen.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #41
    Lainaa kirjoitti
    ei vaan onhan se toispuoleinen haarukka SE rakenne kuten se pitäs tehdä. se vaan on niin hieno, että kun ottaa takapyörän irti, niin sulla ei tipu takajarrun hangerit ja spaceripalat pitkin mäkiä, ei mene renkaiden linjaus ja ei muutu ketjun säätö. ei rasvoitu kädet, kun ei tarvitse jotain ketjua ronkkia meisselillä pois rattaalta, eikä tipu vetopakka irti vanteesta ja ne vaimenninkumit pitkin mäkiä. ei tarvitse tunkea meisselillä niitä takajarrupaloja kauemmaksi,että saisi levyn niiden väliin.
    Voi tuonkin tietty noin vaikeasti tehdä
    Kawasaki zx-12r 2005
    Saab 9-5 Aero 2004
    Saab 96 V4 Super -79
  12. #42
    Vaan kuis tuo 1-puoleinen etupäässä

    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #43
    ^ on se ykspuolinen niin komia keulassakin että miten kukaan valmistajista voi edes tehdä 2-puoleista etuhaarukkaa! On ne tyhmiä.



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  14. #44
    Lainaa (Elmeri H. @ Tammi. 11 2009,12:17) kirjoitti
    Lainaa (Keizi @ Tammi. 11 2009,11:35) kirjoitti
    Ketjun kiristäminen voidaan hoitaa epäkeskolla myös kaksipuolisessa takahaarukassa, joten sehän ei voi olla peruste yksipuoliselle haarukalle (ihan vaan muistutuksena).
    Kaksi epäkeskoa on linjauksen kannalta vielä hankalampi kuin kaksi liukusäätöä, koska pyörä on mahdollista säätää vinoon kaikkiin suuntiin..

    Kyllä tuo 1-puoleinen ratkaisu hakkaa huollon kannalta joka suhteessa 6-0 perinteisen haarukan..
    Epäkeskosäätö voidaan toteuttaa niin, että se säätää ketjun kireyden mutta ei vaikuta muihin takahaarukan säätöihin. Se tehdään synkronoidusti yhtäaikaa molemmin puolin siihen tarkoitetulla työkalulla. Näin ainakin Ducatissa.
    "Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
    Bob Dylan, No Direction Home

    BMW K100 RS
    Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
    Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
    Zündapp Bella 200 -58
  15. #45
    Ykspuolinen swingi on hieno! Single side swing-kittejä saa myös Harrikoihin. Tekevät laakista pyörästä näyttelypyörän, vaikka muuten ois orig. kunnossa...

    Eikös joskus 80-luvulla joku italialainen fabriikki kyhänne piikkistä jossa oli sekä keula, että perä toispuolinen? Oli erikoisen näköinen, mutta en muista merkkiä... Muistinpa...mutta olikin näemmä 90-luvulla.Gilera CX 125..



    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  16. #46
    Hånda reveressä tykkäsin kovasti tosta yksipuolisesta svingistä. Renkaan vaihdossa takakiekon sai pois nopeasti ja pyörää pestessä ainakin toisen puolen takapyörästä sai hyvin puunattua. Kardaanivetoisena ei ollut ongelmaa ketjujen kanssakaan. Muuten kiva mopo, mutta pikkasen harmaavarpunen
  17. #47
    Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)
  18. #48
    wanhemmissa kawoissa on normaalissa takahaarukassa pääasiassa epäkeskoiset ketjunkiristimet ja ne ovat yhtä helppoja kuin yksipuolisessakin svingissä. säätö vaikuttaa vain ketjun kireyteen. mutta jos halutaan säätää perän korkeutta, niin sekin onnistuu akselia pyöräyttämällä. näitä vanhempia on esim. gpz1100 unitrak 1983-1985, gpz900r 1984-1993, gpz1000rx, zx10, zzr1100, zrx1100, zrx1200, myös uudessa zrx1200 daeg-mallissa näkyi olevan erinomainen epäkeskosäätö. säätö on helppo. vain molemmista haarukoista kiristysmutterit löysälle (1 kpl kummassakin), lukkojousi irti ja vääntää kuusiokoloavaimella ketjun oikeaan kireyteen. mikään linja ei muutu, tarvitsee vääntää vain toiselta puoleltaan.

    renkaanvaihto vaatii sitten enemmän jumppaa.

    omiin silmiini yksipuoleinen etu- eikä takahaarukka oikein hienosti istu. mielestäni kaksiaisainen normaali on myös tukevampi teoriassa ja käytännössä.

    kuluuhan autoissa melko paljon puslia, laakereita, palloniveliä, tukivarsia sun muita, joka vuosi saa olla katsastukseen vaihtamassa kun vääntövoimat ovat suuremmat. mutta autoihin sentään kuuluu yksiaisainen vaikka olisikin heikompi, on kuitenkin huolloiltaan helpompi.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  19. #49
    Aika yksipuolista keskustelua..

    Mun mielestä sopii ainakin VFR.n ulkonäköön ja rengastyöt ja puhdistuskin helpottuu...

    VFR800
  20. #50
    Lainaa (kawabata @ Tammi. 11 2009,23:18) kirjoitti
    säätö on helppo. vain molemmista haarukoista kiristysmutterit löysälle (1 kpl kummassakin), lukkojousi irti ja vääntää kuusiokoloavaimella ketjun oikeaan kireyteen. mikään linja ei muutu, tarvitsee vääntää vain toiselta puoleltaan.
    Mikä sen sokan funktio on? Luulin että se vaan estää akselia liikkumasta ulos. En ole sitä koskaan ottanut pois vaikka ohjekirjassakin taisi niin lukea (samoin kun kirjan mukaan pitäisi löysätä se... hmm..vipu mikä tulee jarrusatulaan).

    Helppohan tuo epäkeskosäätö on! Toinen puoli pyörähtää yleensä itsestään oikeaan asentoon kun toista puolta säätää.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  21. #51
    ja heittihän honda uuteen hornet 1000:Seenkin toispuoleisen. ja oikeesti hornetit on niin pelkistettyjä pyöriä, että ilman sitä se olis ollut aivan samanlainen kuin ne kaikki muutkin(booring). toispuoleinen haarukka kruunaa sen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  22. #52
    Täytyy tunnustaa tyhmyys, vaikka mulla zrx onkin ollut ja siinä molemmin puolin epäkeskosäätö, ni olen ainakin tähän asti olettanut, että se pitää kuitenkin kääntää molemmin puolin. Tai ainakin varmistaa, että molemmat puolet tulevat samalle kohdalle. Siinähän on semmoset "astepykälät", lovimerkinnät, mistä sen pystyy katsomaan.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  23. #53
    Semmoinen pointtihan kannattaa muistaa että haarukan (ja rungon) maksimaalisen suuri jäykkyys ei ole edes haluttava asia - kumpaisenkin jousto kun hoitaa osan jousituksen tehtävistä hyvin suurissa kallistuksissa.
    Joka ei tätä muutoin usko voi tykönään miettiä miksi Crescent Suzuki saa myytyä BSB ja/tai WSB teameille tuhansien puntien hintaan Gixxerin virihaarukoita jotka eivät välttämättä ole edes juuri sen kevyempiä kuin orggikset - jousto-ominaisuuksia vaan voidaan sovittaa halutuiksi yhteenhitsattavien levykappaleiden paksuuksia ja ainesta valitsemalla.

    Toinen pointti on se että vaikka jostain eittämättä aina löytyy omituinen fetisisti jonka mielestä kasari saippuakotelo CBR1000F ja vaikkapa 30-40kg ylipainoinen mamma ovat kuuminta hottia ever ja 916-998 Ducatit sekä F4 Agustat haarukkoinen kamalan näköisiä, niin uskoisin kuitenkin kuluttavan yleisön enemmistön yhtyvän useimpien toimittajien kantaan Tamburinin piirtämien aparaattien kauneudesta.

    Ja napamutterilla akselin nokassa kiinni oleva vanne on kyllä ylivertaisen kätevä verrattuna perinteiseen akseliholkkien jne. kanssa turaamiseen.
    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  24. #54
    Naulan kantaan. Jos on jokin osa-alue, missä saapasmaassa ollaan huimasti ainakin japseja edellä, se on juuri muotoilu.

    Jos puhutaan sporttipyöristä, onhan noita jonkinasteisia ´klassikkoja´ tullut myös Jaappanista, kuten vaikkapa 1100 Katana, RC30 / RC45, ensimmäinen Fireblade, tai Jammu R7.

    Silti yksikään noista ei vain ole samalla lailla muotoilullinen ikoni kuin vaikkapa 916. Nykypäivän japsisportit sitä paitsi muistuttavat aina vaan enemmän toisiaan.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #55
    Eiko se puolla kamalasti mutkassa jos on pyora vain yhdelta puolelta kiinni?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  26. #56
    Lainaa (GoSpel @ Tammi. 12 2009,10:40) kirjoitti
    Eiko se puolla kamalasti mutkassa jos on pyora vain yhdelta puolelta kiinni? * * *
    No kyllähän se puoltaa. Sama ongelma tulee luonnollisesti kun edessä on vain yksi jarrulevy => vetää sikana sivulle jarruttaessa, täytyy olla tarkkana ettei lähe etunen alta. Toispuoleinen ketjuvetokin aiheuttaa sen, että helposti on kylellään jos antaa liikaa happea.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  27. #57
    Lainaa (wekkuli @ Tammi. 12 2009,10:46) kirjoitti
    Lainaa (GoSpel @ Tammi. 12 2009,10:40) kirjoitti
    Eiko se puolla kamalasti mutkassa jos on pyora vain yhdelta puolelta kiinni? * * *
    No kyllähän se puoltaa. Sama ongelma tulee luonnollisesti kun edessä on vain yksi jarrulevy => vetää sikana sivulle jarruttaessa, täytyy olla tarkkana ettei lähe etunen alta.
    Tuossa em. Yamaha GTS:ssä etulevy on etuvanteen sisällä, renkaan keskilinjalla => ei muuten varmasti puolla jarrutettaessa vaikka 1-levyinen etunen onkin Sen lisäksi tuo etusen alatukivarsi-rakenne perinteisten pumppujen sijaan toimi luonnostaan erittäin hyvänä anti-dive -systeeminä => fillari oli varsin vakaa jarrutettava jopa mutkassa

    Niin ja onhan tuo 1-puoleinen haarukka molemmissa päissä vielä tänäkin päivänä aika laajassa tuotannossa, joista alla pari esimerkkiä


    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  28. #58
    No tästä vähän rouheamman näköinen yksipuolinen:







    Saatavana mm. Bussiin ja Rykköseen eikä maksakaan kuin $3900

    http://greggscustoms.com/
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  29. #59
    Lainaa (Tympeysmies @ Tammi. 12 2009,17:37) kirjoitti
    No tästä vähän rouheamman näköinen yksipuolinen
    ...
    http://greggscustoms.com/
    Ei oikein istu silmään palkkirunko ja putkiswingi samassa pyörässä. Sen verran eriparia että joku tossa tökkii.

    Palkkiswingi valurunkoiseen ja pitsiswingi pitsirunkoiseen niin silmä lepää.
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 12 2009,17:46) kirjoitti
    Lainaa (Tympeysmies @ Tammi. 12 2009,17:37) kirjoitti
    No tästä vähän rouheamman näköinen yksipuolinen
    ...
    http://greggscustoms.com/
    Ei oikein istu silmään palkkirunko ja putkiswingi samassa pyörässä. Sen verran eriparia että joku tossa tökkii.

    Palkkiswingi valurunkoiseen ja pitsiswingi pitsirunkoiseen niin silmä lepää.
    Totta. Ja sen verran ylilyötyä blingiä, ettei kauheesti tarvii arvuutella mistä maasta kuva on... "sport chrome", reilu kromaushan se sporttipyörään sopiikin...


    edittiä: Missä muuten tuon viimeisen kuvan vanteen puolat on? Onko siinä joku läpinäkyvä pleksiviritys?




    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen