Elikkä olen uusi jäsen täällä ja ensimmäisen uuden pyörän omistaja * *ja nyt täytyisi löytää koko ajopuku, mielellään Gore-Tex pitkiä iltoja varten kohti auringonlaskua hehe. Eli kannataako merkistä maksaa miljoonia esim. Rukka, Alpinestar jne.. Mielellään olen sellainen että suosi Suomalaista mutta tehäänkö mitään enää suomessa ku kaikki viedään kiinaan vai tehäänkö ylipäätään ollenkaan?!. Et jos sais ees pienen pennin kotia päin tätämenoa. Eteeni kuitenki tuli tälläinen http://www.hanx.fi/ Onko kellään kokemuksia?!. Arvosteluja ja kokemuksia saa pistää tosin kaikista jotta saisi pientä suuntaa. Otan ilolla vastaan Kiitos!
No Rukka on noista laadullisesti paras.Firma on suomalainen mutta kaikki kama tehdään kai Portugalissa.Rukan kanssa toimii takuut, myös vanhemmat tuotteet saa kyllä korjattua.Se on ehdoton ykkösmerkki Gore-kamoissa.Maksaa hieman enemmän mutta pitää myös veden ulkopuolella mitä kaikista ei voi sanoa.Jos olet satunnaiskäyttäjä eli ajelet silloin tällöin ja kuivalla kelillä on ehkä nahkapuku ja sadepuku se parempi yhdistelmä.Hanx on tunnettu edullisista nahka-asuistaan,kangaspuolesta en tiedä.Laatu näyttää olevan ihan ok,mitä noita kavereilla on ollut käytössä.
Tekstiileistä Hanx:in takilla kaksi kautta mennyt ja hyvin se muuten on toiminut, mutta helteellä se on kuin muovisäkissä olisi.(Temppu82 @ Tammi. 08 2009,18:58) kirjoitti
Seuraava ostos itsellä on Rukan takki missä irroitettava corevuori. Rukan varusteissa on huomioitu sellaisia pieniä mukavuustekijöitä kuin ilmanottoaukot hellekelejä varten. Tupla hihansuut sadetta silmällä pitäen jne.. Suojat on kevyemmät ja silti laadukkaat. Jos paljon ajaa niin varmasti arvostaa kunnolla toimivia varusteita.
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
kaveri käyttää hanx:in pukuja,ja ollut tyytyväinen.
itellä käytössä RICHA:n tixtexit ja olen kyllä myös ollu tyytyväinen siihen,tosin noita tuuletus aukkoja kaipaisin,hellekelejä ajatellen.(jos niitä nyt tänä kesänä olisi)
PS:tervetuloa porukkaan![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
eikös se Hanxin Apollo asuste voittanut kaikki "merkkituotteet" ihan heittämällä jossain MP-Maailman/Biken tms testissä tässä syksyllä?
mä ainakin ajattelin apolloja aika vakavasti... hintaa takilla + housuilla tais tulla joku 4-500€
Rukka taitaa maksaa maltaita?
kaikki muut asusteet oli kusseet vedet läpi ja taskuihin yms .. tuosta helle-puolesta en tiedäkkään, pitää tutkia.
Jos tuo motorismisi on kestävää laatua, niin hanki myös ajoasu jolla on sama ominaisuus = Rukka. Maksaa kilpailijoitaan enemmän, mutta on hyvä - siis ihan oikeesti hyvä. Löytyy väliin tuntuvalla alennuksella tarjouksia maailmalta, Velj. Siltala taitaa olla edullisin jälleenmyyjä kotimaassa.
Pistäpä menemään HAKU toiminnolla eri vaihtoehtoja, esim. RUKKA HANX tms niin saat paljon ongelmaasi sopivaa palautetta.
ps. itse ajelen nyt Rukka kamoilla, vaikka paljon muitakin on vuosien varrella päällä ollut.
pps. ootko kuullut; köyhän ei kannata ostaa paskaa. tulkkaa siitä...
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Scott:n core pukuun olen ollut todella tyytyväinen, pitää veden ja tuulen pois. Siitä ei ole vielä kokemusta millainen on kesäkuumilla, mutta toivottavasti pääsee sitäkin koittamaan tänä vuonna.
Löytyy myös Hanxin nahkatakki ja ei siitäkää ole mitään pahaa sanottavaa.
tuo on niin totta! kesän ajelin velipojan ikivanhalla Sinisalon takilla ja jollain MPT:n(tai jotain) halppis housuilla. Ajo fiilis nousi moninkertaiseksi kun sai syksyllä kunnon puvun niskaan.kirjoitti
Kawasaki zx-12r 2005
Saab 9-5 Aero 2004
Saab 96 V4 Super -79
Täytyypä etsiä käsiinsä tuo vertailu ihan mielenkiinnon vuoksi. Ostin tuossa alkusyksystä tuon Hanxin Apollon. Vesisateessa en ole ajanut kuin kerran mutta silloin sitä tulikin riittävästi ja tuntui pysyvän ulkopuolella. Ja lämmin se on, mikäli ostaa ne irroitettavat sisävuorit, ei katupyöräkeleillä ihan herkästi kylmä tule. Ajelin tuossa alkuviikosta pitkin jäitä 10 asteen pakkasella pari tuntia eikä tullut yhtään kylmä, vaikka puvun ja vuorin alla ei ollut kuin aluskerrasto ja villapaita.(Froz @ Tammi. 08 2009,20:09) kirjoitti
Rukka Allroad maksanee tuplat ja on mahdollisesti ääriolosuhteissa parempi mutta itse en sellaisissa juuri ajele, kylmällä sekä sateisella säällä siis, kuin poikkeustapauksissa, joten arvelin, että tuo Hanxkin riittänee. Ja on tähän asti riittänytkin.
Helteellä siinä varmaan tarkenee kun hellettä huomattavasti viileämmälläkin kelillä tarkenee, ainakin sorapyörätouhuissa mutta hellekelejä varten minulla on krossihousut ja takki, jotka ovat vilpoisammat ja pitävät sadetta kuin seula...
Hirveästi Rukkaa suitsutetaan heti, mutta täytyy nyt kuitenkin muistuttaa, että se on aivan kirkkaasti kalleimpia vaihtoehtoja ajopukuna. Tottakai se on laadukas, mutta haluaako siitä sitten maksaa kolminkertaisen hinnan, kannattaa miettiä. Täältä on luettavissa juttuja Rukan takuusta ja sen toimivuudesta, joka on juttujen perusteella hyvä, eli tuotteet joko korjataan tai vaihdetaan uusiin takuun aikana sen enempiä tappelematta.
Lähes joka valmistajalla on oma versionsa tuosta Gore-Tex kalvosta, nimi on vain eri mutta ominaisuudet lähes samat. Gore-Tex nyt on vain tunnettu ja kuuluisa merkki, ja ilmeisesti sen käyttämistä halvempaa on valmistaa samalla periaatteella toimiva oma versio.
Scottin ajopuku löytyy itseltäni tällä hetkellä, ja se on myöskin vedenpitävä. Scottin kalvon nimi on Tri-Phase, ja toimii varmaan ihan yhtä hyvin kuin Gore-Tex. Rankkasateessa pysyi kuski kuivana, vaikka vesi tuli jo visiirinkin läpi morjestamaan.
Nuo ilmanottoaukot ja muut mukavuudet kyllä löytyvät ihan joka valmistajalta jo viiden kympin takeista lähtien
Jos olet aikeissa ostaa vain yhdet ajovarusteet, ota huomioon, että pitävät sinut lämpimänä koko ajokauden, eli irrotettava vuori on lähes pakollinen. Korkea kaulus on myös hyvä olla, niin ei heti tarvitse ruveta pelleilemään kaulaliinojen kanssa kun hiukan viilenee. Takin vetoketjun edessä on hyvä olla lippa, joka ohjaa viiman ja veden pois siitä, mieluiten kaulukseen asti. Taskuja on hyvä olla ja ota huomioon, että niitä on mukava käyttää myös hanskat kädessä.
Mikäli suomalainen palvelu ei ole pakollinen, niin noita saa huomattavasti halvemmalla esimerkiksi Saksasta tilaamalla. Tais olla tässä vähän aikaa sitten se tarjous jolla lähti Rukan koko puku aika edukkaaseen hintaan, muistava voi pistää linkkiä.
Minullakin takana reitti halpiskamat-puolihalpiskamat-yksi Rukka-kama-kaikki Rukka-kamat...
On niitä muitakin laatumerkkejä, mutta tuppaavat kaikki maksamaan maltaita.
Ainoa homma jossa nykyään vedän muuta niskaan on enskailu, mutta se onkin ihan kokonaan toinen tarina se.
Muuten, myös ne Rukan "halpamallit" tuntuvat olevan laatukamaa. Ei ole pakko päräyttää heti mitään Lanceloteja tai SRO Anatomiceja. (Vaikka kieltämättä tekisi mieli.)
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
Ja vielä vähän tuota kalvoasiaa. *Niitä on monen nimisiä ja pääsääntöisesti kaikki vedenpitäviä - useimmin mahdolliset vuodot johtuu heikkolaatuisesta saumauksesta. *Eroa eri kalvojen kesken löytyykin sitä enemmän niiden hengittävyydessä, tässä suhteessa aiot gore taitaa edelleen olla se paras vaihtoehto.
Rukan valikoimasta löytyy kolmea erilaista ratkaisua gore-kalvon sijoittamisessa, pintakankaaseen laminoituna esim. Armax, pintakankaan ja sisävuoren välissä esim Marco tai erillisenä sisätakkina esim. Allroad. *Kesäkuumalla Allroad on varmasti miellyttävin, Armax ehkä paras ympärivuotiseen käyttöön sillä pintaan laminoitu gore estää kaatosateellakin veden imeytymisen asun pintaan ja asu säilyy keveänä ja kuskilla mukavan lämpöinen olotila eikä sitäpaitsi tarvi murehtia asun kuivattamisesta ajon jälkeen.
Onko foorumin väellä tullut vastaan testejä eri kalvojen vedenpitävyyksistä / hengittävyydestä? Sen verran olen näitä foorumeita lukenut, että aitoa Goretexiä kehutaan nimenomaan hyvänä hengittäjänä, mutta löytyykö siitä mustaa valkoisella??
Elikkä näin eräässä paikassa mainoksen ja koko puku makso jotain 750€ ja siinä oli mainos todallakin että MP/toimituksen valinta ja hanx pukuvalmistaja tulee MP-messuille niinkuin varmaan moni muukin, joten täytyy oottaa sinne saakka(Froz @ Tammi. 08 2009,20:09) kirjoitti
ja olen kyllä rukasta kuullut tosi hyvää sanotavaa. Kuten joltakin vuosi rukanpuvusta sauma ja vaikka takuu oli ummessa niin rukka silti korjautti sen. Kiitoksia myös tervehdyksistä ja tuo kommentti (köyhä ei osta paskaa) oli minusta hieman karua valitetavasti kaikki ei ole ehkä niin hyvä palkkaisia kuin sinä! joilla on ensikertalaiseksi varaa ostaa vaikka esim. se rukan paras puku oliko se jotain päälle 2000€ vielä sen yli 10T€ lainan päälle. Vaikka en nyt pahalla tuota kommentia ota juuri sellaistahan asuahan haen tietysti hinta laatu suhteessa haha
![]()
No Gorestahan sanotaan että se on paras! ja jotkut puku valmistajat eivät ole saaneet tai ostaneet Goren lisenssiä. Mutta en ole minäkään nähnyt mustaa valkoisella ja näitä vedenpitäviä ja hengittäviä kalvoja on ties kuinka monta ja monella nimellä.(makke71 @ Tammi. 08 2009,22:24) kirjoitti
Olen ajellut MP-Asun varusteilla ja Rukan Steel+Unit-yhdistelmällä molemmilla ns. riittävän vaativissa olosuhteissa, useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. En voi olla ylistämättä Rukan asun toimivuutta myös ns. monsuuniolosuhteissa. Vettä on tullut kotimaassakin viime kesinä ihan riitävästi mutta viime suvena Italiassa sitä tuli niskaan suorastaan raamatullisissa mittakaavoissa. Mitään ei tullut läpi. Housut ja takki on kertaalleen pesty kotikoneessa joten kalvo ei kärsinyt siitäkään.
Merkki sinänsä ei välttämättä takaa laatua mutta Gore-Tex (tuotemerkki) on kalvona todistetusti toimiva. Hengittää myös helteessä (testattu mm. Venetsian kehätiellä seisovassa liikenteessä +35 C lämpötilassa) ulospäin, mutta ei voi tietenkään verrata shortsit+t-paita-yhdistelmään mukavuudessa. Sateessa, ja siis myös kaatosateessa, pitää kosteuden täysin ulkopuolella. Valitse alusasu oikein (ns. tekniset materiaalit) ja pysyt kuivana ja lämpimänä. Tässä kohtaa monet mokaa (pukee alle farkut ja verkkatakin) ja valittaa ettei muovipussit hengitä.
Miinuksena mainittakoon ainakin se, että ulkotaskut eivät tässä yhdistelmässä ole vedenpitäviä (känykkä, röökit yms. povareihin) ja takin päällikangas vettyy, eli on märkänä painava ja tietyissä ajo-olosuhteissa sen takia viileä päällä. Lisäksi kaatosateen jälkeen puku valuttaa vettä ja kuivuminen kestää. Pintaan laminoidussa Goressa ei ole näitä ongelmia.
Sain Steel+Unit-yhdistelmän Jyväskylän Kuvalta muutama vuosi sitten hintaan 450e. Jokainen määrittäköön tykönään onko se toimivasta asusta liian paljon.
Nämä siis pääosin subjektiivisia kokemuksia joten sellaisina ne vastaanotettakoon.
Mulla on richan takki ja housut(ei se ihan halvin, mut melkein) tais maksaa vähän päälle 200e...muista merkeistä ei oo kokemusta, mut ite oon tykänny tosta richasta...on riittävän lämmin vuoren kanssa ja ei tullu vesi/räntä läpi.
kerran kastu "sukukalleudet", mut silloin tulikin vettä niin pirusti, että piti tiputtaa vauhtikin alle 60km/h uusilla renkailla.ajomatkaa rankkasateessa jotain 30km...
pahimmat kirjohäröt edit pois...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Non nii.
Mulla on Hanxin vanhempaa tuotantoo olevat takki ja housut.
Hyvää takissa monet taskut, huonoa ettei se pitkässä sadeajossa pidä vettä. Uudemmat varmastikin parempia Hanx tiettävästi tehdään jossakin Savossa, olikohan se Oravikoskella tms.
Scott-merkki tuli Yokon tilalle kun ison maailman valmistaja osti Yokon. Yokon takeissa oli Coretex, mut nyt ei enää näytä siltä kuin näitä lueskelen. Yokoa tehtiin jossakin Länsi-Suomessa, olikohan se Kankaanpäässä. (Tämä tais mennä mettään). Mulla on Yokon takki ja se on OK. Scotia ilimeisesti tehdään edelleenkin Suomessa vai tietääkö joku paremmin.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Yoko oli Reiman tuotemerkki mp-tekstiileille ja Kankaanpäässähän se verstas on edelleenkin. Toinen asia kokonaan sitten se, missä varsinainen valmistus tapahtuu, Rukkakin siirtänyt suurimman osan tuotantoa Portugaliin. Kokkolasta kuitenkin saa kaikenlaisen korjauspalvelun.
Mulla on varmaan Suomen yleisin halpistixtex-puku, eli MP-Asun Sporty. Ainakin noita näkee tosi paljon. Ei tullut monsuunissakaan vesi läpi puvusta.
Ei ole muuta moitittavaa kuin että kesällä on vähän lämmin ajella. Nuo Gore- yms. tixtexpuvut taitaa tosin kaikki hiostaa jonkun verran ja kesällä mustuneet hampaatkin on kiusallisen kuumat![]()
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Kyllähän ehjä muovipussi pitää veden, molempiin suuntiin. Hengittävyydestä jos puhutaan, niin sitten on eroja muovipussilla ja kalvolla. Kuten myös ihmisten hikoilun määrässä ja sen sietokyvyssä.(Temppu82 @ Tammi. 08 2009,22:49) kirjoitti
Itsellä on ollut sellainen Rukan puku, jossa perinteinen Goretex pintakankaan alla irrallaan, ja sellainen jossa gore on laminoitu pintakankaaseen. Jälkimmäisen ominaisuudet sateella ovat selvästi paremmat, koska pintakangas ei vety. Edellinen taas tuntui hengittävän paremmin.
Ja myös IXS:n puku aidolla gorekalvolla. Sekin on ollut hyvä, kuten tuo ensin mainittu Rukka.
Puvuissani ei siis ole ollut halpakalvoja, mutta hanskoissa kylläkin. Eivätkä ole vakuuttaneet.
Mahdoitko Killa olla samassa sateessa kesäkuussa välillä Varzi -Turano? Multa meni sen seurauksena Sweep ja kännykkä vaihtoon.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Elikkä 20v. kunniaksi hinnat alennettu 20% eli koko Apollo puku maksaa 576€ ja ilmeisesti viralinen tehdas on Oravikoskentie 3 71470 Oravikoski ja lähden tästä katsomaan noita pukuja ja selvittämään vähän lisää tuota MP-maailma juttua ja vedenpitävyyttä. Kiitoksia muutes kaikille jo tähänasti tarinoista ja vinkeistä.(Froz @ Tammi. 08 2009,20:09) kirjoitti
Osta ensimmäisellä kerralla kunnon (=hintavat) ajokamat. Halvalla ei hyvää valitettavasti saa. Pitemmän päälle tulevat vielä halvemmaksi, kun ei tarvii parin vuoden välein uusia.
Noo "ensimmäinen pyörä" "ensimmäinen asu" jos nyt alkuusa ostas ton halvemman ni sais aineki omat mieltymykset ja testi tulokset ni pääsis kertomaan ainekin omat mielipiteet et kannattaako vai ei. Eihän testituloksiakaan saada ellei joku niitä kokeile(puljo @ Tammi. 09 2009,11:40) kirjoitti
![]()
Osta käytetyt.
Kun olet niillä vuoden kurvaillut ja jutellut muiden kanssa kokemuksista niin tiedät paljon paremmin mitä haluat ja mistä haluat maksaa.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Mulla on nyt noin 3v vanhat mp asun ajokamat. pitäny vettä ihan hyvin ainoo mitä muistaa on just tyhjentää ulkotaskut takista että housuista on meinaan kiitettävästi vettä taskuissa. Eikä kehtaa mennä minnekkään sisään tulee semmoisia lätäköitä alle,toisekseen on kyllä mukavan lämpimät helteillä pitää vaan olla vähän laadukkaammat alus vermeet alla niin tulee toimeen.
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Niin, jos tietää mitä on hakemassa(puljo @ Tammi. 09 2009,11:40) kirjoitti
. Ostin viime keväänä ekat ajokamat, eli IXS:n halpispuvun. Takki on ollut ok, mukavasti tuuletusluukkuja ja pitää kohtuu hyvin sadetta. Housuista en tykännyt yhtään (hiostavat ja huonon malliset) ja hankin käytetyt tilalle kesän aikana.
Nyt sit kyttäilen rauhassa, jos jostain bongaisi hyvän tarjouksen Rukan puvusta. Yhden viikonlopun Rukan puvulla ajaneena, oli ne ihan omaa luokkaansa. Mitkään muut sovittamani pöksyt eivät ole istuneet yhtä hyvin jalkaan.
Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
TUOLLA on jotain rukkaa tarjouksessa.
Dixi et animam levavi
Virallinen tehdas ei taida olla enää nykyään tehdas.. Mun mielestä ainakin valtaosa Hanxinkin kamppeista tehdään jossain aivan muualla kuin kotimaassa.(Temppu82 @ Tammi. 09 2009,11:34) kirjoitti
Jos olen väärässä, niin saa korjatakin..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.