Eli tähän voisi koota kokeneilta matkailijoilta hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon matkaillessa "perinteistä" euroopanreissua, eli Saksan läpi, alpeille ja välimerelle?
Majoitukset, varusteet, reitit, nähtävyydet, turvallisuus, matkatavarat, pyörän huolto, ajaminen liikenteessä, pyörän säilytys, ruokailu jne... Mitä nyt mieleen tulee mitä olis muidenkin hyvä tietää!
![]()
![]()
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Selailetko aiemmat 23 sivua, sieltä löytyy paljon tietoa. *
Samoja asioita ei ole mielekästä kerätä uudestaan ja uudestaan.
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Mielestäni tähän vois laittaa asioita ranskalaisilla viivoilla. Kyllä se koonti kannattaa, kun näyttää olevan suurin osa täälläkin kirjoitetusta jaskanpauhantaa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mikäs siinä, jos sinä Athene keräilet kaikki tärkeimmät ajatukset ranskalaisilla viivoilla tuohon ensimmäiseen postaukseen fiksuihin kategorioihin.
Matkailu on sinänsä aika rönsyilevä keskustelu, koska toinen tykkää äidistä ja niin poispäin - tämäkin viestiketju on jo muutaman postauksen jälkeen eipäs-juupas -väittelyä, ja "fakta"tieto hukkuu kaiken joutavan sekaan. Itse olen tehnyt puolen tusinaa reissua pyörällä tuolle suunnalle, mutten kokeneena itseäni pidä. Mutta jos yritän pysyä jonkinlaisissa faktoissa, ja pyrin karsimaan osan omaa subjektiivista mielipidettä, niin alla muutama esimerkki. Ei nämä mitään totuuksia ole, mutta jonkinlaisia suodatettuja kokemuksia kuitenkin.
-Majoitukset: Majoituksia ei tarvitse yleensä varata etukäteen. Eurooppalaisten yleisin lomakuukausi on elokuu, jolloin erityisesti selkeissä turistipaikoissa on täyttä. Saksassa Gasthaus-tyyppiset paikat ovat edullisimpia. Sesongin ulkopuolella jonkun kesäisen tapahtuman tms. takia, tapahtumakaupungin hotellit saattavat olla täynnä (niinkuin Suomessakin), mutta todennäköisyys on pieni. Mikäli majoituspaikka on täynnä kannattaa aina kysyä tietäisikö respan täti/setä vapaata gasthausia tai hotellia läheltä. Kaupunkien turisti-infoista saa usein varattua hotellin/gasthausin, tai ainakin majoituskatalogin käteensä. Mitä etelämmäksi mennään, sitä suppeampi on aamupalatarjonta - hotellin tasosta riippuen.
-Varusteet: Tubeless-renkaanpaikkausvälineet. Navigaattori on kiva, jos ei pysähtelyistä ja harhailuista välitä, kartta tulee olla kuitenkin mukana. Pelkällä paperikartallakin pärjää. Greencard. Kypäräpuhelin kuljettajan ja repsikan välillä on mielestäni oleellinen - sikäli mikäli haluaa, että sen repsikan mielipiteet otetaan matkan aikana huomioon, tai jos yleensäkin haluaa keskustella matkan edetessä. Varusteet sateen varalle.
-Reitit: Toiset tekee tarkan suunnitelman, toiset puoliksi avoimen, toiset ei ollenkaan. Päivämatkat arvioi helposti ylioptimistisiksi. Moottoritiellä matka taittuu, kun moottoriteiden vieruksilla keskituntinopeus saattaa pudota 50-60kilometriin tunnissa. Italiassa moottoriteillä on tullit, Saksassa ilmaista, Itävallassa muutaman euron hintainen vignette, Sveitsissä tais olla kans kertaluontoinen parin kympin maksu.
-Nähtävyydet: Riippuu mistä tykkää.
-Turvallisuus/pyörän säilytys: Riippuu paikasta. Toisinaan kannattaa yrittää saada talliin tai sisäpihalle, mutta sivistyneissä paikoissa voi mielestäni yöpyä kadunvarressa. Kannattaa olla lukituslaitteita esim. levylukko tai ketju. Suojapeitekin pitää innokkaimmat loitolla, mutta vie tilaa.
-Matkatavarat: Jakaa taatusti mielipiteitä. Itselläni on mm. sateenvarjo
-Huolto: Kannattanee huoltaa kotimaassa. Tarpeen mukaan tarkastella pyörän kuntoa reissun aikana - ketjut, renkaat, pulttien kireys, öljyt
-Ajaminen liikenteessä: Hmmm. Ei kannata ottaa ylimääräisiä riskejä - omien taitojen mukaan..
-Ruokailu: Mielipide: Unohtakaa mäkkärit ja käkkärit ja tutustukaa paikalliseen tarjontaan punaviinin/oluen ääressä. *Usein edullista, jos ei sitä paraatipaikalla olevaa ravintelia valkkaa.
Majoitukset : Jätä auki mutta katsele etukäteen "ankkuripaikat" JOS matka viivästyy ja joutuu yötä vasten painamaan, silloin respattomat motellit ovat aivan mahtavia.(Athene @ Tammi. 07 2009,08:59) kirjoitti
Vinkkinä Formulae 1 ja Motel 1 ..kummatkin koettu ja voi antaa tyydyttävän arvosanan...mut kuka reissulle nyt nukkumaan lähtee
Gasthaussit kyllä ehdottomasti parempia mutta ulko-ovet voivat olla kiinni 10 jälkeen..
Varusteet/ Matkatavarat : *no tästä on kyllä niin paljon mielipiteitä kun on kuskeja...tietysti riippuu millaset *laukku setit sulla on vai pelkkä reppu ja ostat tavaraa paikan päältä tarvittaessa HUOM. Käteistä myös kolikkoina mukaan ja mahd toinen pankkikortti.
Nähtävyydet : Köln on ok ja reinin jokilaakksoa pitkin kannattaa ajaa alas saksaa (ellei sitten pyssytä tosissaan Autobahnia pitkin suoraan Hamburg - Muenchen)..muussa tapauksessa sitten kanttaa mosel joen risteyksessä etelään schwartzwaldiin ja sieltä zurichin kautta alpeille ?
Turvallisuus *:Autobahnilla ei kauheasti prätkiä ollut...mutta muista kun olet vasemmalla pidä vilkku päällä (siis koko ajan kun oot vasemmalla kaistalla) ja käytä valo väläytystä paljon jotta sinut huomataan (siis jos joku tulee perse edellä vastaan).
Huolto : ADAC numero, abschlepdienst ja notfall numerot kännyyn.
Ruokailu : Ei mitään autobahn raststadt paskaa *ja ei mitää mäkkäri / burger king juttuja.
Mielummin pikku purtavaksi jotaa BIFI juttuja ja sitte illalla viinin ja oluen kera kunnon gasthaussiin ja paikallisia juttuja naamaan.
Pyörän säilytys...Jos kyseessä kaupunki visiitti niin pyörä (juna-asemalle tai lentokentän parkkihalliin tai muuten parkkihalliin ja päivälippu jolla saa käyttää julkisia).
Suunnittele reitti ..itsellänikin alppien ylitys vielä kesken muuten alkaa tuo saksa oleen plakkarissa.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
En nyt sanoisi itseäni välttämättä kovin kokeneeksi matkailijaksi, yhden mutkan välimerelle olen tehnyt, sen pohjalta havaintoja.(Athene @ Tammi. 07 2009,08:59) kirjoitti
Majoitukset/reitit: Itse varasin pari paikkaa etukäteen, kun tiesin, että tuolla on käytävä. Jotain varasin edellisenä iltana kun keksi minne menee seuraavaksi, joskus kävelin kysymään huonetta löydettyäni kivan paikan. www.booking.com oli suosittu.
Reiteistä täytyy sanoa, että kannattaa tutustua myös ranskan puoleen. Siellä on ihan kivoja pikkukaupunkeja, paljon nähtävää. Motarit ovat toki maksullisia, mutta mopolla huomattavan halpoja verrattuna esim Italiaan. Maksullisilla teillä yleensä kannattaa pitää hieman käteistä käden ulottuvilla, ettei tarvi lähteä kaivamaan takalaukusta rahaa maksukopilla.
Turvallisuus.. Kyllä tuolla aika turvalliselta tuntui. Italiassa hieman ajokulttuuri oli..kröhöm..jännä. Mopon hälytin oli lauennut ainoastaan Monacossa, keskellä kirkasta päivää.
Matkatavaroita tulee yleensä liikaa. Itse jemmailin mukaan wanhoja t-paitoja yms mitä käytin sitten pari päivää ajaessa ja heitin roskiin.
Huolsin pyörän etukäteen. Ja palatessa.
Pyörän säilytys oli varsin helppoa. Siellä missä ei uskaltanut jättää ulos, järjestyi yleensä majapaikasta ilmainen paikka hallista kysymättä. Ohjeena oli, että pistää johonkin polkupyörien väliin tai kuhan vain semmoiseen paikkaan mihin ei auto mahdu.
Ruokaa saa kaikkialta. Välissä on helppo turvautua mäkkiin, kun V-käyrä alkaa nousemaan liikaa ja pitää saada heti jotain ruokaa, siellä tietää ainakin mitä saa. Jos pidempiä pätkiä ajelee, niin tankkilaukkuun jotain pikku evästä ja juotavaa, esim kuivatut hedelmät ja pähkinät olivat varsin hyviä.
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
ANTIKRISTUS!!!(TJJ @ Tammi. 10 2009,13:56) kirjoitti
![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Puolustuksen puheenvuoro: Akan idea..(Matso @ Tammi. 10 2009,15:34) kirjoitti
![]()
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Ekalla reissulla oli sivulaukut ja takaboksi. Aivan liikaa tavaraa, puolet jäi käyttämättä. Toisella reissulla oli 30l säkki ja reppu. Sillä pärjäsi hyvin kolme viikkoa. Tekniseltä puolelta mukana oli ketjuöljy, teippiä, renkaanpaikkauspullo, nippusiteitä, green card ja turvaliivi. Majoituksia en toisella retkellä varannut mitään etukäteen ja hyvin löytyi matkalta. Toisen reissun reittisuunnitelma oli lautalla Tukholmaan, eikä sen enempää. Navigaattori oli hyvä apu varsinkin Euroopan isommissa kaupungeissa.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Muutama kokemus arvon herroilta ja rouvilta kiinnostaisi tietää..
1Mikä mahtaa olla keskimääräinen päiväsiivu noin 2-3 vkonreissulla?
2Kuinka etelään em ajassa normiajoa ajelee. gibraltar ?
3Lyheneekö ajomatkat reisun loppua kohti noin yleisesti vai tuleeko "kiire" kotiin.
4Kannattako ajaa ensin kauimpaan määränpäähän ja kierrellä sitten tulomatkalla enemmän.
5Onko välipäivät yleisiä että paikat kestää.
6..vai onko reissutapa pikemmin henkkohtainen. *
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
1. Mulla oli keskim. 410km, ajopäiviltä siis. Reissulla oli useampia lepopäiviä ja päiväsiivut oli pisimmillään 650km, lyhimmillään 100km.(Toippari @ Tammi. 10 2009,17:14) kirjoitti
2. 2,5vkossa käytiin rauhassa Monacossa asti (5 tai 6 päivää täysin ajamatta).
3. Meillä suunniteltiin sen verran ajoja, että ajot oli suunnilleen sen 3-400km päivässä myös loppuvaiheilla.
4. Makuasia.
4. Itsellä oli melkein vaikeampi kestää niitä välipäiviä.3pv kävelyä pariisissa sai jalat aika helläksi ja mielellään sitten ajoikin jo.
5. Todennäköisesti hyvinkin henkilökohtainen. Jos yksin lähtee, niin erittäin henkilökohtainen. Mutta kun takapenkillä oli kyytiläinen, niin piti vähän sitäkin ajatella. Itsekseen olis ehtiny paljon pidemmälle.
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Tämä nyt viime kesän kolmen viikon reissusta.(Toippari @ Tammi. 10 2009,17:14) kirjoitti
1. n. 500km / päivä keskiarvona, taisi olla 4 kokonaan vapaata päivää ajosta.
2. Riippuu ajaako motaria vai pienempiä teitä. Ehdein Strasbourgiin asti.
3. Aika tasaisesti meni.
4. Makukysymys.
5. Ekan päivän jälkeen ei enää tuntunut miltään, joten olisi mennyt noi vapaa päivätkin ajossa.
6. Kyllä se niin taitaa olla ja riippuu myös kelistä. Pirunmoisessa vesisateessa toi 500km:kin on pitkä matka. Hyvällä kelillä ja baanaa ei ole homma eikä mikään. Ja riippuu porukasta tai jos ajaa yksin.
Koko saldo kolmelta viikolta oli noin 7000km.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
1. Keskimääräinen päivämatka ollu n. 400 km. Joka reissulla ollu ajovapaitapäiviä ja/tai tukikohdasta tehty päiväreissuja. (Siis tuo n. 400 km ajopäiville.)kirjoitti
2. Reilussa kahdessa viikossa ehtinyt Nizzaan, kolmessa jo pisimillään Dubrovnikiin.
3. Yleensä ollut alussa ja lopussa pidemmät siivut.
4. Itellä ollut noita määränpäitä aina aika monta per reissu...
5. Ollaan pidetty välipäiviä. Ei jaksa koko ajan ajaa ja toisaalta jossain kaupunkikohteessa haluaa muutenkin jalkautua.
6. Henkkohtainen *Mielipiteitä yhtä monta kuin vastaajia...
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Tärkeintä ei ole päämäärä, vaan liike - Bernstein
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Kannetaan omakin korsi kekoon:(Toippari @ Tammi. 10 2009,17:14) kirjoitti
1. Viime kesän pitemmällä reissulla oli noin 400km/päivä Lyhyemmällä ajettiin n. 700km/vrk.
2. riippuu vähän millaisia siivuja ajaa ja missä kiertelee matkalla. Isoa saksalaista tai ranskalaista konetietä ajaa "helposti" 1000km/vrk, mutta alpeilla 300km on jo aika kiva lenkki. Viime kesänä vietettiin pari viikkoa vain Saksaa kiertäessä. Jos olisi jättänyt Bodenseen, Hartzit ja Synkmetsän väliin, niin olisi ehtinyt käymään vaikka Roomassa tai vielä etelämmässä. Yritimme saada suurimpaan osaan ajopäivistä edes jonkin verran mutkaa, kun autobahnalla ajaminen on todela tylsää.
3. meillä oli karkea suunnitelma selvillä, eli kotimatkaan varattiin suoraan se pari päivää. Berliinistä päivässä lautalle ja toinen päivä Ruotsin läpi ajamiseen.
4. Como gustas. Itse haluan mahd. nopeasti pelipaikoille (esim alpit) ja jätän maaseututeiden kiertämisen väliin. Toisaalta jos joka päivälle saa edes 100km mutkapätkää, niin sitten sen 700km jaksaa syöttää motaria ilman tylsistymistä.
5. Aika hyvin paikat tottuu. Jos kiduttaa itsensä aivan liian pitkällä päivämatkalla, niin seuraavasta päivästä tuppaa tulemaan vähän lyhyempi.
6. No sitäpä se juurikin on. Millaisia siivuja ajat Suomen reissuilla? Jos olet tottunut ajamaan max. 300 km päivässä Suomessa, niin kannattaa lähteä sillä sitten sielläkin. Jos perseesi on ruostumatonta terästä, rakko jalkapallon kokoinen ja vihaat taukoja, niin suunnittele reissu sen mukaan. Varo kuitenkin hellasäröä.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Hyviä kommentteja. Pariin yksityiskohtaan liittyen omia hyväksi havaittuja konsteja (OBS! Oma matkailuideologia suosii melkoisen minimaalisia mukana olevia varustemääriä!):
- Päiväsaikaan on hyvä nakertaa vain pikku snäkkäpalaa ja vettä. Ei iske paha väsy raskaan aterian päälle eikä mene ajoaikaa "hukkaan". Älä juo hiilihapollista limpparia äläkä nauti kofeiinia ellei ole pakottava tarve. Menee kovassa helteessä aineenvaihdunta hetkessä niin sekaisin että juuri parahiksi ruuhkassa seisoessa voipi karata taju parkkiin. Eväspatukoiksi erinomaisia ovat esim. supisuomalaiset Elovenan Voimakaurat.
- Valikoi alusvaatteiksi ns. teknisiä materiaaleja: Coolmax, mikrofleece ja kylmään keliin vaikkapa merinovilla. Huomioi myös sukat ja kalsongit. Näin varmistat kalvoasun hengityksen toiminnan. Nahkapuvun alla olen itse tykännyt pitää keinokuituista verkkoasua, jolloin nahkapuvun pinnan ja ihon väliin jaa mukavan tuntuinen ilmapatja. Keinokuituvaatteet lavuaariin pesuun heti ajopäivän jälkeen, kuivuvat aamuksi. Jos olet ahkera, voit ajaa minkä tahansa pituisen Euroopan retken yhdellä kuuman kelin ja toisella kylmän kelin alusasulla. Toinen Coolmax-alusasu, parit Coolmax-sukat, parit Coolmax-kalsarit ja lumipyryjä/terassikäyntejä varten joku tyylikäs fleece ei paljon tilaa vie jos ei halua joka ilta pyykätä. Niin ja näitä teknoasuja saa etenkin keväisin ja syksyisin halvalla vaikkapa Prismasta
Disclaimerit vielä loppuun. Jotkut naureskelevat nytkin pitkään ja hartaasti näille muovinsäikeistä valmistetuista alusasuista vaahtoamiselle. Minun puolestani jokainen lasettakoon ikiomalla tyylillään vaikka farkuissa ja verkkatakissa. Nykyaikaiset vaelluskäytöstäkin tutut materiaalit kuitenkin mahdollistavat (hyvän) kalvoasun oikean toiminnan ja auttavat pitämään olon iholla miellyttävänä hurjissakin olosuhteissa. Yksikin litimäräksi vettyvä ja sitten litimäräksi, nihkeäksi ja viileäksi ihoa vasten jäävä puuvillainen asuste voi latistaa pitkän ajopäivän tunnelmaa joten pikku kokeiluilla ja harjoittelulla oppii tämänkin. Hyvin pärjää Euroopan turneet yhdellä selkärepullisella/tankkilaukullisella roinaa, terassikamppeetkin mahtuu mukaan ja vielä on aina tarvittaessa tilaa parille illan päätteeksi korkattavalle passo-kaljalle.
Juu, maistuu mullekin.(killa @ Tammi. 12 2009,20:09) kirjoitti
Muuten on vähän vaikeeta antaa mitään elämää suurempia neuvoja tai ohjeita kun jokaisella on vähän oma tyylinsä ja tapansa. Sen kuitenkin olen oppinut, että sitä majapaikkaa kannattaa alkaa katsella ajoissa, etelämpänä tulee pimee nopeesti. Jos aikomuksena on ehtiä päivän aikana pidemmälle, niin parasta silloin lähteä aikaisin liikkeelle.
Tankkilaukkuun silmänpesuvettä, ei ole vitsi!!
Retkellä Unkarissa oli kuivaa ja pölyistä. pestiin aluksi vissyllä... toimii, mutta seuraavalle päivälle varattiin kraanavettä.
Hyvä myös visiirin pesussa.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
1. keskimäärin ajellut Euroopassa 300-350 repsikan kanssa, yksin ~450. Motarilla voi ajaa sen 1000km päivässä, jos perse ja hermot kestää. Alppiteillä jää helposti 200-250 km:iin.(Toippari @ Tammi. 10 2009,17:14) kirjoitti
2. -- riippuu --
4. ja 3. Näin olen itse toiminut. Ajohaluja on ainakin itsellä riittämiin reissun alussa, loppumatkasta ajeluinto hieman vähenee - tykkää pysähdellä ja patsastella enemmän.
5. ei ne pakollisia ole, mutta itse tykkään pidellä välipäivän tai kolme kauniissa kaupungeissa.
6. On hlökohtainen. (Itsellä vielä vaihtelee onko repsikka kyydissä vai ei, ja minnepäin reissu suuntautuu. Jos on niin ajellaan rauhallisemmin ja pysähdellään enemmän. Sanoisin, että itselläni vaati sen reissun tai pari alle ja hieman analysointia siitä, mitä reissulta haluaa. Välillä on mukava painaa pitkää päivää, mutta en suosittele, että reissu mitoitetaan liian tiukalle aikataululle, jolloin reissusta tulee suorittamista, ei mukavaa ajelulomaa. Itsellä siihen mp-reissaamiseen kuuluu paljon muutakin kuin ajamista)
Parin viikon reissuja on tuonne Eurooppaan kaksi päällä tehty ja joka kerta uutta oppii:
1. Ajomatka pienemmillä teillä 300-400 km tarpeeksi, siirtymä moottoritiellä jopa 1000 km menee (on ajettukin jokusen kerran). Lämpötilasta ja sateesta riippuu aika paljon, iso ero 1 aste/räntää tai 35/hellettä.
2. Gibraltar, 3 vk varaisin vähintään, ainakin 2 päällä.
3. Ensimmäisenä päivänä jaksaa/viitsii ajaa sen 1000 km, sitten vähemmän. Lopuksi mieluusti reserviä, jos on aikataulun perässä ajettava.
4. Niin kuin edellä, jotenkin tulee mieli ajaa "pääkohteeseen" hartheikkaammin, sitten paremmin katsella maisemia.
5. Tukikohta 2-3 päiväksi ja sieltä lyhyitä lenkkejä tai ei kilometriäkään olisi hyvä. Ei ole vain tullut juuri tehtyä.
6. Todella on, paras tehdä niin kuin parhaalta tuntuu.
Navigaattori helpottaa kyllä ehdottomasti ja sateen kestävä. Itsellä tankin päällä autosatsilla imukupilla, helppo ottaa mukaan. Löytyy bensa-asemat ja hotellit ja muut.
Juomareppu on helteellä ehdoton (pikkureppu, jossa vesipussi ja letku vähän kuin F1-kuskeilla). Ei tarvitse pysähtyä mihinkään pätsiin juomisen takia, eikä iske nestehukka.
Syöty on päivällä vain pieniä naksuja, suolaisia mielellään. Menee muuten arpomiseen liikaa aikaa, jos ei nyt sitten Mäkkäreissä tykkää käydä. Ne Elovenat on hyviä, ei vaan saa ulkomailta.
Yöpaikan haku ajoissa ja eikä lähde liian myöhään liikkeelle, niin ei tarvitse ajaa niin paljoa ruuhkassa. Yleensä pahimmat ruuhkat illan suussa, myöhemmin kuin Suomessa. Viime kesänä ajeltiin tyhjää hienoa rantatietä myötävalossa Kroatiassa lauantaiaamuna kahdeksan jälkeen käytännössä yksin. Ei iltapäivällä olisi tarvinnut yksin ajella.
Kamoja mukaan niin paljon kuin kohtuudella mahtuu, aika vähilläkin pärjää jos pystyy välillä pesemään.
Joku kirjoitti alusasuista, täyttä asiaa, tulee goretexit siedettävämmiksi. Eihän niissä kukaan paikallinen aja, mutta kuitenkin.., pitäköön vain meitä hulluina.
Nämä nyt vaan on meillä vastaan tullut ja ensi kesänä taas toivottavasti uutta opitaan ja koetaan. Avointa mieltä paljon mukaan niin se oma paras konsti löytyy.
Jaa niin, roudarin teippiä ja parit sidontaliinat mukaan. Sivulaukku voi hajota, pyörää saatetaan viedä veneellä tai jollain muulla vehkeellä myrskyssä tai tien päällä... No, toivottavasti ei..
Ei muutakuin hienoja matkoja kaikille mihin vain pyörällä pääsee.
Tee se nyt, huomenna voi olla.....