Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tuli heinäkuuksi varattua pari viikkoa täältä, taas sama systeemi kuin aikaisempinakin kesinä eli itse pyörällä ja perhe lentäen perille.

    Tuonne saa ihan mielenkiintoisia reittejä Romanian ja Bulgarian kautta, mutte miten tuo länsirannikko, Albania/Montenegro/Bosnia/Croatia, millaista tiestöä siellä on odotettavissa?

    Unkariinhan ajaa jo kevyesti päivässä joka on jo puolessa välissä eli siitä voisi sitten suhailla 3-4 päivää tuonne perille kohteeseen... Taisitten vaan yhden yöpymisen kautta perille... Nyt pitää oikein alkaa miettiä...

    Gps:ään pitää näköjään päivittää taas lisää karttoja, katutason suunnistamista on turha kuvitellakaan tuonne, mutta josko edes päätiet löytyisi Tomtomille?

    Onkos muuten Zumossa tuota itä-Euroopan puolta mitenkään paremmin katettuna?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  2. #2
    Enmää noista tiedä, mutta..

    Superfast ajelee yön yli Italiasta (Ancona, Bari) Kreikkaan (Igoumenitsa, Patra). Igoumenitsasta pikkuteitä Thessalonikiin on mukavaa vuoristovääntöä.
  3. #3
    Serbia ja kroatia on ainakin teiden puolesta suht hyvässä kunnossa, siis pääurat. Missään noissa balkkanin maissa en ihan mielelläni lähtisi millekkään pikkuteille seikkailemaan ja muutenkin olisin melko tarkkana missä liikun ja oleskelen.

    Kroatian rajoilla oli tossa viime kesänä ongelmia kun autoon olisi pitänyt ostaa joku vakuutus jota kukaan ei sitten suostunut myymään. Piti sitten kiertää sellainen 300km seuraavalla ylityspaikalle ja siitä pääsi yli ihan hyvin.

    Serbit eivät sit ihan hirveän paljon tykkää suomalaisista... (Ahtisaari + kosovo) Itse en ole albaniassa / Montenegrossa käynnyt, kaverit vain kertoivat että tiet olivat siellä todella huonossa kunnossa.
  4. #4
    Kroatia-BosniaHertzegovina-Montenegro-Albania osuus on vaihtelevan tasoista tietä, kaikki toki ajettavissa.

    Kaikissa yhteisenä piirteenä on liukkaan tuntuinen asfaltti, aivan kuin sileän asfaltin päällä olisi ohut hiekka/pölykerros.

    Kroatian ja BIHin päätiet ovat pääosin hyväkuntoisia.

    Seikkailu alkaa varsinaisesti Montenegrosta; pääkaupunki Podgoricaan asti päätiet ovat suhteellisen hyväkuntoisia mutta Podgoricasta Albanian rajalle tie muistuttaa paikka paikoin hylättyä kevyenliikenteen väylää; asfaltoitu, kapea ja välillä aika epätasainen. Normaalilla katu-/matkapyörällä selviää hyvin, mutta keskinopeudeksi en laskisi paljoa yli 50km/h tällä välillä.

    Albanian rajalta Shkoderiin asti tie on vieläkin röykkyisempää, kuitenkin koko matkalta asfaltoitua.
    Shkoder-Tirana välillä taas tiestön taso on lähes länsimainen, enemmän joutuu varomaan ahkerasti tutkaavia poliiseja kuin reikiä asfaltissa.

    Omat kokemukset loppuvat Elbasaniin, sieltä käännyin kohti Makedoniaa ja Skopjea.
    Mikäli valitset Romania-Bulgaria-Makedonia-reitin, niin päätiet kaikissa niissä ovat hyväkuntoisia. Sama pätee vielä Serbiaankin.

    Huomioithan, että Albania edellyttää maahan tulevalta turistilta selvitystä mukana olevan valuutan määrästä. Jos tämä puuttuu tai maasta poistuttaessa on "liikaa" cashia mukana, niin lain mukaan ne voidaan takavarikoida. Näin ainakin olin ymmärtävinäni ruostuneesta kyltistä, jota lueskelin rajalla Albaniasta poistuessani.

    Zumo näytti sujuvasti vanhan Jugoslavian valtioiden rajat ja tunsi jopa Sarajevon kaupungin, muuten se ei muutamia pääteitä lukuunottamatta ollut suureksi avuksi.

    Muista maista saa huoltoasemilta riittävän tarkat maantiekartat a' 5-6 EUR mutta Albaniassa ei ollut myytävänä lainkaan maantiekarttaa. Tosin ei siellä taida kovin paljoa olla teitäkään, niitä (1:5 000 000) Euroopan yleiskartassa näkyvien pääteiden lisäksi.
  5. #5
    Lainaa (Nomad @ Tammi. 05 2009,20:33) kirjoitti
    Enmää noista tiedä, mutta.. *

    Superfast ajelee yön yli Italiasta (Ancona, Bari) Kreikkaan (Igoumenitsa, Patra). Igoumenitsasta pikkuteitä Thessalonikiin on mukavaa vuoristovääntöä.
    Ei kannata lähteä Thessalonikin suuntaan, jos ei sitten muuten halua kierrellä Kreikkaa.

    Jos on Zakynthoselle menossa.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  6. #6
    Matkasin tuota Adrianmeren rannikkotietä alas Kroatiassa keväällä 2000, joten info vähän vanhaa. Tulin Budapestin suunnasta. Tosin silloin oli muistaakseni vielä jotain hankaluutta päästä Albaniaan, minulla ei ollut viisumia tms., joten katsoin parhaaksi ottaa vauhtia Italian puolelta, eli menin Dubrovnikista paatilla Bariin, ja sieltä toisella Igoumenitsaan. Ei onneksi pahan kallista (silloin!) mutta ainakin tuo Dubrovnikin kippo meni vain kerran viikossa. Reitillä on ihan muutama km Bosniaa, mutta muistaakseni siinä ei ollut edes varsinaisia raja-asemia, ainoastaan pari tiesulkua. Pirun nättiä seutuahan se on tuo rannikko, eivät sitä turhaan kehu.

    Vuosi taakepäin ajeltiin Slovenia-Kroatia-Serbia-Makedonia-Kreikka, ja se oli ainakin pääteitä matkaten kaikinpuolin ihan ookoo, tiemaksuja vähän keräilivät, mutta rajoilla ei mitään häslinkiä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Joo, ei me kyllä Italian puolelle mennä, se valtio kierretään kaukaa johtuen huonoista kokemuksista makaroonien ajotyylistä ja järjettömistä laeista joita ovat siellä motoristeille säätäneet...

    Kai nuo rajat tuolla maiden välillä on auki, erityisesti tuo Montenegron ja Albanan välinen raja, jos sieltä ei pääse läpi niin sitten tuli vähän kiertämistä...

    Hyvännäköisiä reittejä tuolta saa kyllä aikaiseksi, eipä tarvitse ajalle samojen maiden kautta lähes lainkaan. Ja onneksi tässä on vielä muutama kuukausi aikaa tehdä suunnitelmaa mitä kautta ajella...

    Hotellistakin mikä varattiin tuli jo vastaus ja vahvistus, kuuleman mukaan 8 kertaa päivässä pääsee saarelle ja pois, aikataulu vaihtuu 1.7. jolloin lähettää päivitetyn version tulemaan meille.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  8. #8
    Mikäs vika Italiassa... itse en keksi mitään muuta kuin vähän kallis maa nykyään. Muuten aivan loistava matkailumaa, ja eritoten pyörällä. On toki Kreikkakin ja moni muu, muttei todellakaan kannata dissata Italiaa jonkun huonon kokemuksen takia. Esimerkiksi Alberobellon trulli-asumukset (ihan Barin vieressä, siellä voi käydä päiväsaikaan jos odottelee iltapaattia Kreikkaan) on ehdottomasti käymisen arvoiset. Nähtävyyksien listasta voisi helposti tehdä vaikka monta kirjaa, ja onhan niitä tehtykin.

    Itskuissa on toki vähän enempi väkeä & trafiikkia kuin Kreikassa, mutta ajotyyli on mielestäni aika samanlainen, korkeampiin voimiin lujasti uskova. Hyvin niissä maissa pärjää, kun pitää itse silmät auki.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9.  
  10. #9
    Mitenkäs nämä Ukraina ja Valko-Venäjä moottoripyörillä? Hotellejä ilmeisesti löytyy jokaisesta maasta matkan varrella ihan sopivasti, mutta miten tuolla uskaltaa jättää pyörää esille?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN