Tervehdys kaikki. Tämä on ensimmäinen viestini tänne, koittakaa kestää.
Pitkän ajan jälkeen on iskenyt pahanlainen pyöräkuume, joka ilmenee siten että haluan bokseri-bmw:n. Bokseriakin tärkeämpää on se että pyörä on kardaanivetoinen, ketjujen kanssa en halua enää räpeltää. 25 vuoden takaiset taistelut piikin ketjujen kanssa on edelleen muistissa.
Ajatus on siis hankkia edullinen bokseri ja ajella sillä päivittäistä 100 km:n työmatkaa. Olen aika pienikokoinen (174 cm, 70 kg) joten olen ajatellut hiukan pienempää pyörää; se olisi hyväksi sekä voimien että kukkaron kannalta. Olen katsellut 80-luvun R65- ja R80-malleja. Olen aika rauhallinen kuski, joten noissa on varmaan minulle ihan tarpeeksi ruutia.
Huollot ja korjaukset pystyn aika pitkälle tekemään itse. Työkalut pysyy kädessä enkä ihan helposti pelästy (on mulla ollut sitikoitakin, nytkin on -63 DS). Luulisin siis pärjääväni vanhan pyörän ja sen oikkujen kanssa.
Olen lukenut tätä palstaa aika paljon mutta vielä on kysymyksiä:
- mihin asioihin näitä pyöriä katsellessa pitää kiinnittää erityisesti huomiota?
- tyyppivikoja?
- onko nämä pyörät ajoltaan aloittelijalle sopivia?
- muuta huomioitavaa?
Kaikenlaisia kommentteja odotellaan...
Eipä oikein muuta kommenttia noihin itselleni tuntemattomiin vanhoihin boksereihin, että tuo päivittäinen työmatkasi on kuitenkin ehkä aika reipas vanhemmalle vekottimelle?
ASenteestahan kaikki tietty on kiinni, mutta....
<p>2002-2014</p>
Mistään en mitään tiedä, mutta jos -63 sitikan kanssa pärjää, niin ei kai mikään sitten ole mahdotonta, tuskin tulee yllätyksenä siinä vaiheessa että 80-luvun laitteissa alkaa olla jo laittoa aika lailla.
Eiköhän nuo tuon ikäiset bokserit ole ihan luotettavia laitteita.
Mutta jotenkin tulee mieleen, että hieman uudemmissa pyörissä alkaa olla ajomukavuus parempi. Voisi nauttia pyöräilystä enemmän. Tosin en tiedä itsekään, missä vaiheessa BMW sai noita tärinöitä bokserikoneista vähennettyä, mutta 80-luvulla puimurilla ajellessa jäivät kyllä värinät ja kardaani-ilmiö selvästi mieleen. Ne ovat ominaisuuksia, jotka ovat BMW:ltäkin unohtuneet matkan varrelle.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ostappa kuule kunnon ryssä, niin ei kardaanin hissi-ilmiöt häiritse matkantekoa. :-)
Jos kerran työkalut pysyy käsissä, niin näistä saa ihan normihuollolla ihan toimivia kulkineita. Bemareita tulee vastaan joka kylällä, mutta näissä on sitä käsityön jäljen ja itsetekemisen riemun tuomaa hohtoa.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Katso vaikka mobile.de sieltä löytyy vanhoja, mutta vähän ajettuja boksereita. Saksassa on yllättävän paljon vähän ajettuja pyöriä, seisovat suurimman osan ajastaan tallissa. Esim. naapurillani on vanhahko Yamaha (-92) seissyt jo kolmatta vuotta. Lama puree täälläkin ja tavaraa tulee tarjolle ja myyntiajat ovat pitkiä. Vanhat boxerit eivät välttämättä ole halpoja mutta niillä ajaa sitten vaikka maailman tappiin. Kannattaako on jokaisen oma asia mutta saa ainakin mieleisen.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Ton mittaselle miehelle suosittelisin BMW:n Criseria, niin ylettyy jalatkin lattiaan.
Jaa, mutta ei taidakaan sopia budjettiin kun haet 80-luvun vehkeitä.
Hamusen Mikolla Tampesterin suunnassa olis muutama 80-luvun bokseri kaupan ja varmaan etsii ja tuo sulle sellaisen jos noi ei natsaa.
Linkki
Halpahan ei Hamunen ehkä ole mutta...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Voi jösses mitkä sivut. Saa lukea historiaa ja myytäviä pyöriä vuodesta kypärä ja kivi....
<p>2002-2014</p>
Myllymaan Reijo Hämeenlinnassa tietää noista kaiken. Sillä on tiskillä asiakas-myy lista.
Tuolla Österholmillakin näyttäisi olevan jokunen komia bokseri.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
No niin.
Päätös ja kauppa on tehty. R100RT -81 on tulossa kotia kohti. *![]()
Ei tainnut olla halpa?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Lopullista hintaa ei tiedä ennen kuin pyörä on Suomen kilvissä. Selvinnee ensi viikon aikana.
Nyt on pyörä ollut tallissa muutaman päivän ja ensimmäiset viat on korjattu. Kellolta, öljynpaine- ja öljynlämpömittarilta oli sähköt hukassa. Rosvoliittimiä nääs
Tänään sain puuhatarrat joten illalla ensimmäiselle ajelulle...
paljon onnea(olaus @ Touko. 15 2009,13:59) kirjoitti
näillä vanhoillahan ajelee vaikka maan tappiin
![]()
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Suosittelen tutustumaan oheiseen foorumiin, ellet ole sitä jo tehnyt.(olaus @ Touko. 15 2009,13:59) kirjoitti
BMW moottoripyöräkerho
GSX1250FA
XJR1300
Jos työmatkojakin pukkaat päivittäin, kattele vaan sovinnolla K-mallia. -84 ja -86 väliltä löydät ne parhaat, oikealla kardaanilla, ja ruiskulla. Pääset niistä vanhojen pyörien oikuistakin. *
Aha, että kerkesit jo.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ensimmäiset ajelut on takanaVaikuttaa ihan hyvältä.
Matkamittari ei toimi (oli kyllä tiedossa), ei myöskään trippi. Nopeusmittari sen sijaan toimii joten vika ei ole vaijerissa vaan mittarissa itsessään. Tietääkö joku mikä sieltä mittarista yleensä menee rikki? Pystyykö itse korjaamaan?
Auton matkamittarin olen joskus korjannut kun hammaspyörä oli vaan alkanut luistamaan akselilla. Voiko tässä olla samanlainen vika?
Kysäiseppä aikaisemmin mainitsemaltani foorumilta tai Tampereelta mittarikorjaamo Palannolta. Korjasivat edullisesti K-Bemarini mittariston.(olaus @ Touko. 15 2009,22:24) kirjoitti
GSX1250FA
XJR1300
täytyy sanoa että olet terävä kaveri(Moto guzzi @ Touko. 15 2009,18:45) kirjoitti
![]()
![]()
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Muutama sata kilometriä on nyt takana. Kohtalaisen hyvin on mennyt vaikka vähän on puuhaakin ollut.
Vaihdoin laturin hiilet ja diodisiltaan yhden diodin. Matkamittarin sain korjattua kun netistä löytyi hyvät ohjeet (http://www.airheads.org/content/view/160/98/). Mitäs sitten vielä - kytkintä säädin kun vaijeri oli liian kireällä ja sytytystä piti laittaa vähän aikaisemmalle.
Tänään otin takajarrun pääsylinterin irti jotta saan vaihdettua siihen sisäkalut. Samalla on helppo vaihtaa öljyt kardaaniin ja perään kun on tilaa touhuta.
Varaosien hankinta kotimaasta on oudon hankalaa. BMW:n jälleenmyyjäverkoston kautta ei saa takajarrun pääsylinterin korjaussarjaa vaan pitäisi ostaa koko pääsylinteri; hintaa on 140 euroa ja lisäksi se on tietty tilaustavaraa. Korjaussarja tuli Englannista Motobinsiltä 27 punnalla alle viikossa. Samoin diodisilta on ostettava kokonaisena, irtodiodeja ei jälleenmyyjältä saa. Pitäisi tilata koko diodisilta. Toimitusaika ties mitä ja hinta 110 euroa. Diodi maksoi autosähkökorjaamossa vitosen.
Hyvä pyörävalinta sanon minä. Koska hallitset huoltotyöt noinkin hyvin, niin vanhempi pyörä on mitä parhain kulkuväline, sille kun voi tosiaan tehdä jotain itse, eikä tarvitse käyttää jossain nykytekniikan vaatimissa korjaamoissa.
Ja siitä DS:stä, sellaisen minäkin haluaisin. Nyt minulla on vain Renault 17, 20 TSA, Fuego ja R5 LeCar.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Ja sitten ihmetellään huuli pyöreänä miksi kansa ostaa ja tilaa osaa ulkomailta!(olaus @ Touko. 27 2009,22:24) kirjoitti
Hyvä esim. Takarengas puimuriin, paikalliselta kumifirmalta noin 1700kr. Toimitus-aika 14pv. Suoraan saksasta, 1240kr. Toimitusaika 4pv. Koti-ovelle kannettuna. Ja merkki renkaalla sama.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"