Taas näitä perusjuttuja joudun kyselemään. Eli sama vanha gs1000 suitsa työnalla ja nyt pitäisi putsata venttiilit karstasta.
Kontaktipinnat pitäisi kai saada kirkkaaksi kannen ja lautasen välistä.
Uskaltaako käyttää venttiilihionta-ainetta ja hiontatuttia näissä alukansivehkeessä ? Meinaan vain, että kun alumiini on pehmeää ja venttiiliaines kovaa, niin eikös kansi vain hioudu ja venttiilille ei tapahdu paljoa mitään? Auton kansissa tätä ongelmaa en ole miettinyt kun on aina ollut "rautakansia".
Tomi
Ei muuta kuin sama meno päälle, onhan siellä venttiilin-istukat kansissa.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kansi on alumiinia, seetit ovat terästä, joten kestävät hionnan hiomatahnalla.
Itse olen käytänyt akkuporakonetta hiomisessa. Liitos venttiiliin venttiilin varren päälle menevällä bensaletkulla, homma hoituu helposti.
Ensin karkealla tahnalla, sitten hienolla.
Kun kontaktipinnat ovat hiotut, lopuksi puhdistus ja moottoriöljyä pinnoille ja venat paikalleen uusilla ohjurinkumeilla.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Onko se kannen kontaktipinta muka oikeasti alumiinia? Tuntuu uskomattomalta. Hiottu se kuitenkin on joskus, eikä kai sitä nyt millitolkulla tarvitse työstää.
Dixi et animam levavi
No niin, tietoo näköjään tarviit. Alukansissa on seeti renkaat ja seetien pitopinnat on koneistettu siihen.
Läppääminen on silkkaa tekohengitystä, toki venttiilien ja seetipintojen tarkisteluun sopii mikäli venttiili ei ole ns. pinnoitettua mallia. Tässä kohtaa suosittelisin turvautumaan ammatti apuun. Pelkkä kannen kunnon arviontihan ei maksa mitään, saat ohjeet kannen kunnostukseen ja mikäli selkeesti vaatii kunnostuksen niin tarvittavista toistä saa kustannus arvion. Hmm.. näin ainakin minun pajalla.
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *
Kiitoksia neuvoista taas.
Tämä se on hyvä voorumi tässä suhteessa, että aina on apuja saanut. Toivottavasti jatkossakin vaikka usein tulee kysyttyä vähemmän viisaitakin.
Ja sitten hiomaan....
Tomi
Jos venttiilin seetipinnoissa on sanomista niin ei niitä kannata läppäillä, venttiili kiinni porakoneeseen ja vaikka smirgelillä/vingulla/rälläkällä pinnat suoriksi, alkuperäiseen kulmaan. Seetin pienemmät kuopat menee sitten läppäämällä jos ei varsinaisia seetityökaluja ole.
Ja ainakin 16-venaisissa GS:ssä ongelma ei niinkään ole seeteissä vaan keskimmäisten pyttyjen pakoventtiilien ohjaimet kuluvat tolkuttoman väljiksi josta seuraa muut venttiiliongelmat, mahdollisesti 8-venaisessa samaa ongelmaa, ongelmahan juontuu keskimmäisten pyttyjen korkeasta lämpötilasta. Kannattaa tarkistaa.
No ei se venttiilien hiottaminen jossain kansipajalla niin paljoa maksa että kannattaisi rälläkällä hioa. Menee aika jokkishommiksi siinä vaiheessa...(naukkis @ Tammi. 03 2009,15:42) kirjoitti
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Niin ja samalla katsot että kulmat ovat suunnilleen niinkuin pitääkin. Ainakin se kulma seetissä, johon venttiili ottaa kiinni, eli tiivistyspinta. Pinnan leveys jossain 1-1,5 mm, niin hyvin pelittää. Ei ainakaan yli 2 mm, tulee tiiveysongelmia.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
No venttiilin seetipinnan oikaisu porakoneella ja smirgelillä ei ole vaikeaa eikä vie aikaa juuri mitään, jos kannen seetipinnat on järissään kevyen läppäyksen kanssa saa seetipinnat aivan priimakuntoon helposti ja nopeasti. Kuoppasia venttiileitä läppäämällä sen sijaan menee ikä ja terveys, ja lopputulos on huono jos venttiilin seetipinta painuu läpätessä kuopalle.(Beef @ Tammi. 03 2009,17:11) kirjoitti
Jos seetipinnoissa ei ole mitään varsinaista "vikaa", voi kasatessa aivan hyvin kevyesti pyöräyttää tahnalla. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Perusteellinen kansiremppa (a'la Kawasaki) on sitten asia erikseen ja maksaa pajalla sen vanhan GS:n hinnan uusine venttiileineen ja seeteineen. Euroseteleitä saa varata sen peukalonhangallisen.(ksthb @ Tammi. 03 2009,11:14) kirjoitti
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Perusjuttuja.....? Nämä mitään perusjuttuja ole, vaan sadasosamillimetrien tarkkuutta vaativaa työtä. Homman täytyy muutenkin olla hanskassa = vaatii todellista ammattitaitoa.
Vanhoista venttiileistä ja kansista ei ensinnäkään poisteta karstoja venttiileitä hiomalla, vaan aivan muilla konsteilla.
Venttiilien ja seetien (seeti=istukkarengas) hionta (läppäys) tehdään vain koneistetuille istukkarenkaille ja uusituille/hiotuille venttiileille = viimeistelyhionta. Sitä ei myöskään tehdä millään porakoneella, vaan muutama pikku pyöräytys hiomatutilla ja tahnalla on enemmän kuin tarpeeksi.
Tätä lukiessani tulee taas mieleen, että lainaa / lainatkaa vaikka kirjastosta joku ammattikoulun moottorioppi, ennen kuin edes harkitset tekeväsi *mitään. Vallankin, jos itsellesi teet ja kuvittelet ajavasi mopolla yhtään pitempään.
Minäkään näistä enää mitään ymmärrä, mutta nuoruudessa tuli kymmeniä kansia peruskorjattua..
Ja vai vielä porakoneella ja smirgelillä... Voi hyvä luoja
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No siinähän ei ole kyse muusta kuin juuri siitä että tietää mitä tekee ;D(J@ck @ Tammi. 04 2009,20:10) kirjoitti
Eipä se ole juuri sen kummoisempi laitteisto normi koneistamossakaan venttiilin seetipinnan tekoon....
Niin, periaate on toki sama - toteutus vaan hieman eri luokkaa..(naukkis @ Tammi. 04 2009,20:58) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No, se vaatii sellaisen laitteiston jossa on oikenlainen laikka/kivi ja keino pyörittää venttiiliä keskeisesti sekä oikeassa kulmassa tämän suhteen.. Niin ja vielä jonkinlainen syöttö..(naukkis @ Tammi. 04 2009,20:58) kirjoitti
Vai meinasitko ihan vapaallakädellä laikkaa vasten ajaa pintaa venttiiliin??
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Hmm.. on niissä koneistus laitteissa hiukan vielä eroa. Jopa siinä määrin ettei läppäystä harrasteta enää ollenkaan, kaikki koneistukset ovat valmiit käytöön sellasenaan. Niin ja läppäystä tarvitaan siinä kohtaa kun koneistuslaitteet on alkeellisia/epätarkkoja tai koneistaja on ryssinyt homman ja viimmeisenä keinona yrittää saada epäkelvot koneistuksena toimimaan.
Tarkka on harrastelijan käsi jos hiasee venttiilin uudenveroiseksi 45 asteen kulmaan smirkelillä ja porakoneella
Uskaltaisin väittää ettei ihan pienellä läppäyksellä tiivistä saa......
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *
Nää on taas niitä juttaja... Täin itse ja säästinNo, ei sen puoleen, jos on kyse jostain vitun projektimoposta... Eipä sillä ole väliä
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Asiaa!(B12 @ Tammi. 04 2009,13:03) kirjoitti
Venttiilit / seetit nyt kunnossa ja elämä jatkuu.
Tomi
Tätä komppaan minäkin. Sen verran monta kantta on tullut tehtyä elämän aikana, että ei tulisi mieleenkään yritää mitään oikomisjuttuja.(J@ck @ Tammi. 04 2009,20:10) kirjoitti
Jos venttiilin ja seetirenkaan kulma pitää olla asteen tarkkuudella ja kosketuspinnan 0,5mm tarkkuudella, niin miten siihen pääsee ilman oikeita työkaluja omassa autotallissa? ? ? ?
Jos venttiilit ei ole kuluneet ja kosketuspinta on oikealla kohdalla, niin silloin riittää pieni läppäys (laiskat ottaa akkuporakoneen ja kumiletkun).
En sanoisi, ettei voi tehdä porakoneella/smirgelillä jossa kova kivi, mutta en myöskään neuvoisi tekemään niin, pitää tietää mitä tekee ja olla hyvät kädentaidot. harvalla on.
muistaakseni oli 30e 500 GSän venttiilien koneistus 4kpl, ei siihen nyt talous kaatunut.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Tässä aika selkokielistä perusasiaa sylinterikannen kunnostukseen ja viritykseen..
KLIKS
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
koneistamo hioo seetin ja venttiilin aika edukkaasti nekin viimeistelee sen tahnalla oisko seeti joku 6e ja venttiili saman verran.
tahnalla kannattaa itse hioa vain silloin kun kone on muuten auki kuin venttiili vian tai jos vaihtaa uudet ventiilit vanhojen paikalle ja seetit on hyvät.
helsinkissä tammerissa kannet ja GT motorssissa muut työ sylinterin voi porata kummassakin tai hanski jokisella voi teettää kaikkea samoin hot bike ja art motor
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
Venttiilin saa tiiviiksi läppäämällä ihan mihin seetikulmaan vain, tuo 45 astetta on paras kompromissi pelkästään koneistamalla tehtyihin seeteihin, muut kulmat ovat haastavampia.(lario @ Tammi. 05 2009,23:09) kirjoitti
Viritettäessäkään se 45 astetta ei ole ainoa oikea seetikulma, pienempi kulma saa aikaan suuremman seetiraon pienillä nostoilla ja suurempi suuremman ja suoremman tehollisen kanavan suuremmille nostoille, 45 astetta on vain hyvä kompromissi. Aste sinne tänne ei merkkaa yhtään mitään, jos varsinaisesti seetikulmaa muutetaan niin kymmenen astetta eroavissa kulmissa jo pientä eroa voi huomata.
Ja kosketuspintaa saa levennettyä läppäämällä, kavennettua venttiiliä hiomalla, hiomalla joko suoraan seetipintaa kapeammaksi tai seetipinta asteen pari loivempaan kulmaan.