Antakaa hyvät kanssamotoristit vihjeitä minne alan harrastajat naapurimaasta kannattaisi opastaa. Lupasin viime kesänä Norjassa parille svedulle lähettää vinkkejä ensi kesää varten tässä talven aikana. (Siis en tule olemaan itse mukana opastamassa.) Kokoontumisajoista eivät välitä mutta muut näkemisen ja kokemisen arvoiset paikat koko Suomessa otetaan kiittäen vastaan.
Mun linkkilistalla on vasta Saariston rengastie... *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Jo vain riippuu siitä, minkä alan pärrääjiä ovatkin. Saariston rengastie nyt olis siinä heti, jos Turkuun/Naantaliin tulevat. Päijänteen itäpuolelta ne kauneimmat kesäpätkät taitaa muuten löytyä.
Jos pilipalihittan meininki kiinnostaa, niin onhan tuo powerpark ihan näkemisen arvoinen härmässä. Käyät Mika Salo circuitilla sitten kokeilemassa kuka on vetomies. Ainakin Kolia Itä-Suomessa suosittelen suuresti. Siinä se on Suomen kansallismaisema parhaillaan. Itäänhän kulkee härmästä Sininen tie (Blå vägen) jossa mukavasti järvimaisemaa. Ei niinkään mitään mutkapätkää mutta nopeaa etenemistä eikä risteyksiä juurikaan.
"Always on the run"
Oliko tarkoitus nähdä ja kokea pyörän selässä vai ihan näissä paikallisissa tapahtumissa vierailla?
Paha sanoa henkilöitä tuntematta kiinostaako heitä Rauman pitsiviikot vai Tuska-festivaalit.![]()
Missäs motoristi muualla kuin enimmäkseen pyörän selässä. Meillä ei ole Geirangereita tai Trollstigeneitä mutta jokainen suomipoika ja -tyttö voi nyt omaansa kehua eli mitä siellä teilläpäin on näkemisen arvoista.(Nomad @ Joulu. 18 2008,14:20) kirjoitti
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Kuninkaan tie ja Hämeen härkätie on kanssa iha mukavia päristelypätkiä..
Härkätie
Kuninkaan tie
Kuninkaantien sivusto poissä käytöstä toistaiseksi mutta eiköhän se sieltä taas jossain välissä nouse pystyyn.
Ikinä en oo juonu liikaa, enkä liian vähän..
Ihmisenä hieno, mutta miehenä ruma...
Järvi-Suomessa Puumala, Sulkava, Savonlinna, Punkaharju jos mutkapätkiä kauniissa maisemissa haluaa nähdä eikä haittaa ettei isoja metropoleja ole lähimaillakaan. Lisää itäsuomalaista eksotiikkaa naapureille on luvassa vaikkapa Ilomantsin-Suomussalmen tasalla jossa voi ajella aivan itärajan pinnassa.
No tosta meidän nurkalta Vääksy-Sysmä-Luhanka-Korpilahti...
Päijänteen järvimaisemaa!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
ja jos tuleevat paatilla helssinkkiin niin nopeasti imatran kautta itärajan yli.![]()
Hondax-11
Honda CB750K vm-80/83.museo mp
Olen itsekin hurreja kotimaassani kuljetellu ja samat mutkapätkät on niitä kiinnostanu kun noi tossa edellä.(killa @ Joulu. 18 2008,14:59) kirjoitti
Jos aika riittää, niin ohjaisin vielä kainuuta ylöspäin ja katsomaan esim Raatteen tien museota. On sen verta erikoinen mesta, eikä löydy Ruåtsista vastaavaa.
![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Jos päädyt suosittelemaan Raatteentietä, niin tuohon esittelyyn täytyy sit ehdottomasti liittää hieman Kummelia *(hlpvu8 @ Joulu. 18 2008,17:36) kirjoitti
![]()
Ja tuolta Raatteentieltä voi ajella Via Kareliaa alaspäin itärajaa.
Lisäksi Humppilassa on ihan kiva Taikayöntie.
Ja poiketa Salpalinjalla, olis siinä sveduilla miettimistä....(Kane @ Joulu. 18 2008,19:06) kirjoitti
Mikkeli-Puumala-Sulkava-Savonlinna- Kerimäki-Punkaharju yms. savoa, kauniita maisemia ja hyviä teitä.
-
Kiuruveden yöelämään tutustuminen vois olla kanssa unohtumaton kokemus...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
tulo- tai menomatkalle voi suositella reittiä
Grisslehamn (vähän Stokiksen pohjoispuolella) - Eckerö (Ahvenanmaa) ja siitä sit saaristolautoilla Kustaviin.
http://www.eckerolinjen.fi/sv/Default.aspx
http://www.alandstrafiken.ax/index.htm
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Stadista tottakai Suomenlinna, Uspenskin Katedraali, Temppeliaukion kirkko ja ilmailumuseo ja sitten Zetoriin syömään käristystä, Hämeenlinnassa olisi Panssarimuseo jos se osuu matkan varrelle.
Dirty Nasty Furriner
Ainakin näistä nuo ensimmäiset. Mitä meillä on sellaista, mitä Ruotsista ei helpolla löyty? aika vähän jos ei nälkää ja köyhyyttä lasketa(Staga @ Joulu. 20 2008,19:19) kirjoitti
, mutta tuota venäjän vaikutusta -samalla ajatus itärajan kierrokselle, jossa Pukaharju ja Retretti, sieltä pikkuteitä Joensuuhun? Matkalla kenties Lappeenranta, Puumala ja Kerimäki, joissa mukavia sisäsuomen järvireittejä ja tuota venäläisvaikutusta. jos lännessä niin ruokapaikaksi Keppanakellari (Tammelassa)
Tuon kuninkaan tien polkaisin 2001 fillarilla, Turusta tuonne Lappeenrannan suuntaan, ja vaikka oli kartta matkassa, niin h*****tin huonosti opastettu reitti. Ainakin fillaristin kannalta. (Mut mitäs läksin, oma syy. *(Nipa83 @ Joulu. 18 2008,14:51) kirjoitti
)
Kaveri oli tyytyväinen kun toissa kesänä ajoi ns. suomen kierroksen, sanoi että ihmeteltävää oli löytynyt riittämiin (sen uskon) linjalla Turku-Lappeenranta, itärajaa ylös, ja kuusamosta yli tornioon, ja sitä kautta ruotsin puolta kotiin Tukholmaan.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Etelärantaan ja siitä siljalla yli![]()
Sääli on sairautta!
Ketkä v*tun muut?
Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryytys.
Busa L1
Bk K-9
No eipä siellä liikoja ruotsalais-motoristeja ole kyllä näkynytkään. *(Jooney @ Joulu. 20 2008,14:41) kirjoitti
![]()
Kannattais pitää nuo ajatukset vaan omana tietonaan, ei sitä koskaan tiedä milloin jysähtää matkakuume päälle, ja ulkomaille olisi päästävä, mukava mietiskellä silloin, mitä paikalliset ajattelevat suomi-rekkarista, kun eksyksissä jossain pyöriskelet.
Toivottavasti ei omia aatoksias.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Niin varmaan olisi, saattaa vaikka löytyä isoisiensä kädenjälkiä. Niin on kummallinen tämä historia... Salpa-linjaa oli rakentamassa aikanaan melko joukko ruotsalaisia vapaaehtoisia.(julles @ Joulu. 18 2008,20:34) kirjoitti
Mutta se ei sen nähtävyysarvoa varmaan ruotsalaisnäkökulmasta pienennä, päinvastoin! Tuohon Saimaan kiertoonhan on hyvä yhdistää Salpa-linjalla käynnin esim. Virolahden suunnalla. Samalla voi koukata myös Museotien Virolahdelta Haminaan.
Juu, oli siellä about tuhat vapaaehtoista rakentamassa ja antoivatten vielä rahaakin siihen hankkeeseen.(kirin @ Joulu. 20 2008,21:15) kirjoitti
Kallistun kanssa Härkätien ja Kuninkaantien kannalle. Siihen voisi vielä yhdistää tutustumisen Suomen Muinaiseen Kuningaskuntaan esim. *Päijänteen ympäri: Hämeenlinna, Janakkala, Lammi, Vääksy, Sysmä, Luhanka, Korpilahti, Jämsä, Längelmäki, Puutikkala, Tuulos ym. Alueelta löytyy lukuisia Linnavuoria, uhripaikoille rakennettuja vanhoja kirkkoja ym. rikas luonto ja mutkatietä toisensa jälkeen.
Joku kuitenkin kysyy "Suomen Muinainen Kuningaskunta??"
Finlandia-Vel, Finningia Olim Regnum.
Olaus Magnus
Harvempi sen sijaan tietää että siellä oli myös norjalaisia 240 miestä siihen saakka kun Saksa pyrähti Tanskaan ja Norjaan maalis-huhtikuussa 1940.Tällöin ryhmä palasi kotimailleen mutta ruotsalaisista jäi osa vielä kesän loppuun saakka.Ruotsalaisten apu on ollut todella iso,koska he toivat omat koneetja jättivät kaikki koneet ja ajoneuvot suomalaisten käyttöön.Lisäksi he tekivät suuren rahalahjoituksen,20 milj.kruunua eli noin 240 miljoonaa markkaa.(julles @ Joulu. 21 2008,18:42) kirjoitti
Salpalinja on niin uskomaton suoritus kun ajattelee kuinka nopeasti se tehtiin ja millä välineillä.Lisäksi sieltä vielä irrotettiin myöhemmin 40000 kiveä jotka kuskattiin Kannakselle.
Paikka on hienojen pikkuteiden varrella,suosittelen käyntiä siellä.
lappi ja erämaat voisi vielä mainita. vie vaikka lemmenjoelle tai tuntsaan. tai uudenkaupungin autotehdas, siellä tehtiin vuosikymmeniä saabbeja 96, 99, 900 ja 9000 malleja, joista jälkimmäinen suomi-auto sanan varsinaisessa merkityksessä on itsellänikin. kuinkas monella on isänmaallisuus mennyt näin pitkälle, että pitää olla suomessa tehty autokin, vaikka merkkihän tietty ei olekaan alkujaan suomalainen. on muuten hieno kosla saabiksi ja suomessa tehdyksi autoksi se.
panssarimuseo oli myös ajatuksissani, samoin suomenlinna, mutta ne jo mainittiin, niin ei viitti toistaa. hehiö
saksalaisten sotilaiden hautausmaa, deutsche soldaten friedhof, rovaniemellä on kans vaikuttava käyntikohde, samoin ounasvaaran hyppyrimäki ja vaikka ranuan eläinpuisto, susia ja karhuja, sekä niitä ylen harvinaisia jääkarhuja katsomaan sinne.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Omiahan sitä aina kehutaan ja pitääkin kehua.
Se voisi olla ruåttalaisille näkemisen arvoinen paikka tuo itäraja, esim Vaalimaa jossa Teboil Rajahovi alkaa olla niin lähellä rajaa että hirvittää. Luotan kuitenkin suomalaiseen rajavalvontaan siinä määrin etteivät vahingossa yli päästä.![]()
Siitä sitten Salpalinjan museoita/nähtävyyksiä ihmettelemään tai muuten vain kiemuratietä ylöspäin josta pääseekin sitten Saimaan nurkille jossa postikorttimaisemaa on yllinkyllin.
Sinänsä maisemallisesti ne metsät ja puut ovat rakenteeltaan samoja kuin siellä Ruåttinmaalla.
Jotta minkähänlaista turneeta ystäväsi mahdollisesti ovat suunnitelleet ja mitä matkaltaan hakevat?
GSF600 -98
MTX125-R -84
8-tie välillä Pori - Oulu. Aivan ehdoton nähtävyys! Ja jos kotiikävä iskee niin voi poiketa Närpiössä ennen Vaasaa
Meinaatko, että ruotsalaisystävillämme olisi rattilukko päällä pyörissään?(compact_d @ Joulu. 23 2008,21:55) kirjoitti