Tossa kattelin takarengasta kotarissa (Pirelli Scorpion Sync) ja totesin, että eipä oo häävi kulutuskestävyys. 3tkm ajettu ja kovaa vauhtia on kulunut, turha toivo että pääsis koko kauden noilla nakeilla. Veikkaan että 6-7tkm max pääsee noilla jos ei pahemmin sudittele.
Koska toi kilometrikestävyys on kumminkin niitä tärkeimpiä kriteereitä mulle, niin Pirellit ei tuu seuraavaksi kysymykseen, ja rupesin katselemaan että oisko muita hitusen normikaturengasta kuvioidumpia ratkaisuja olemassa. Tommoset Mikkelin anakeet tai Metzeler tourancet kiinnostais, kun näyttää km-kestävyyskin olevan kohdallaan. Mut tulos taitaa olla se, että 180-leveenä ei vaan ton tyylisiä löydy?
No, ei se Michelin Pilot Road kakkonenkaan ole huono vaihtoehto, kun ajosta yli 90% tulee kuitenkin asfaltilta. Pitää sitten soralla sen minkä pitää, mutta haaveena olisi ollut ihan himpun pitävämpi kortonki hiekkatieajeluille. Ei vaan taida olla, vai löytyykö jostain?
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Dunlop D270
katukumi sekin, mutta on vähän edes leikattu. Versyssissä noita kokeilin, en ehtinyt ajaa loppuun mutta eikä ne kauhean nopeasti kuluneet. Matka-ajossa vaan reilusti (yli 3bar) painetta niin kumi kuin kumi kestää paremmin.
Edit: Euroopasta saa kotiovelle molemmat renkaat tohon Allrightin takakumin hintaan.
Käy leikkauttamassa mieleiseesi renkaaseen lisää kuvaa jonkun SM-hemmon luona jos renkaan tehdaskuviointi ei miellytä.
Tieliikennelaissa on kyllä "jotkin sanottu" renkaan jälkikuvioinnista.
Jotkut käyttävät motoissa hiekalla sadekelin kumeja mutta kulutuskestävyys ei niissäkään ole kovin hyvä.
Itse ruuvasin juuri heidenau k73 super rain, 950 supermoton alle!
Merkistä huolimatta märkäpito on surkea!
Hiekalla pito sen sijaan on huomattavasti parempi vs scorpion sync.
Hintakaan ei ole paha,200e toimitettuna jutako oy:sta
PS.menee muuten 160 takanakki 5.5 leveelle vanteelle ihan hyvin!
Äähh... laitan pilot roadia alle. Sladissa ajaminen on helpompaa kun ei oo pitoa.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Löytyiskö 160-leveänä tollaista karkeamman kuvion rengasta? Nyt on alla pilot road 2 ja etunen tuppaa luistelee ilkeesti soralla.. niin ja tietysti takanenki.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Kun renkaita valitset niin muista että M+S-merkintä pitää olla joulukuun alusta..., jos siis vielä ajelet.(panu.. @ Marras. 24 2009,22:36) kirjoitti
Nyt menee yli hilseen.. taas.(psi @ Marras. 24 2009,23:28) kirjoitti
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
No ei tarvi vieläkään jos ei otteeseen merkityssä koossa ole saatavilla M+S merkittyjä renkaita.(psi @ Marras. 24 2009,23:28) kirjoitti
Ja itse ajanut vuoden läpi jos tiet on sen sallineet.
Sen verran vielä että Harrikaan löytyy tuumakooltaan sopivia M+S renkaita mutta painoindexi 73 (= renkaan kantavuus oltava väh. 365kg) estää ko. kiekon asentamisen...
Dirty Nasty Furriner
Ja eikös siellä ollut se kohta jossa puhutaan jostain riittävän karkeakuvioisista renkaista...
Mulla on itellä hondassa alla 120 levee Mitas E-09 edessä ja 140 leveenä sama takana. Tossa on 4,5" levee takavanne vakiona eli iha vakiorenkaan leveys ois 160. Molemmat noi on takarenkaan kuviolla mutta toimii yllättävän hyvin, pitää jopa asvaltilla. Soralla aika monta kertaluokkaa paremmin kun diablo. Mutta mudassa pito ei oo mitenkään krossirenkaan luokkaa, menee tukkoon.
Lisäyksenä vielä että toi ei varmaan kovin hyvin mene 5" tai 5,5" vanteelle. 4,5" istuu viel iha ok.
Menee miten tulkitsee...(Seikkailu_R @ Marras. 25 2009,01:10) kirjoitti
18 § (19.12.2002/1243)
2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana.
Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.
Ja mitäs siinä pykälässä sanotaankaan:
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
-
-
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Ei taida Harrikaan löytyä karkeakuvioisia renkaita ja tuskin muihinkaan raskaisiin pyöriin.
Dirty Nasty Furriner
Aika katupainotteisilta nuo Scorpion Sync:it kyllä vaikuttaa. Eli tuskinpa huomaa mitään kovin merkittävää eroa hiekkatieominaisuuksissa puhtaisiin katurenkaisiin verrattuna.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Näin uskoisin minäkin. Keväämmällähän tuon sitten näkee...(pecha @ Marras. 26 2009,09:53) kirjoitti
On Veestrompassa Metzelerin Z6:t alla, ja viime kesänä tuli vähän ajeltua hiekkateitä tuolla Suomussalmen/Kuusamon suunnalla. Tosi mettäpolut ja ihan maastoajo varmastikin on asia erikseen, mutta kaikenkuntoisilla hiekkateillä pärjäsi mielestäni ihan ookoo, tuommoisella kamppeella kun ei muutenkaan tee mieli etsiytyä aivan umpimettään.
Anakee tai Tourance on kyllä kulutuskestävyydeltään Z6:sta parempia. Z6 on minulla jaksanut takana yleensä 8-10 tonnia. Misukalla olen päässyt parhaimmillaan 16000, ja ilahduttavasti ne vielä loppui edestä ja takaa samaa tahtia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
^Itse asiassa mä ihastuin sen verran viime kesänä asfalttiradan kiertämiseen tuolla kotarilla, että eipä tässä viime aikoina ole enää tullut harkittuakaan mitään seminappuloita...
Olishan se tietysti hauskaa jos olis kahdet gummit, radalle ja tourinki-arki-hiekkatieajoon erikseen, mutta himppasen liian vaivalloista.
Itse hankin Syncit kun halusin yritellä sorateillä ajamista. Kyllä etenkin etunen oli mielestäni ihan selvä parannus viimeisiään vetävään sporttikumiin verrattuna. Eli ei pyrkinyt häviämään alta ihan niin yllättäen ja salamannopeasti, ja pito saattaa jopa palata ilman epätoivoisia tekoja. Takanen ei tehnyt juuri eroa Pilot Road 2:een minun sähellyksessäni. Mutta en minä mielestäni oikein olekaan oppinut soralla ajamaan, joten kommentin arvo sikäli voi olla heikohko...
Muuten olen ollut Synceihin oikein tyytyväinen. Eilenkin pitivät kylmällä ja märällä asfaltilla niin että mutkapätkilläkin oli vallan kivaa jos nyt ei ihan kesävauhtia uskaltanutkaan päästellä. Kestohan niissä on huono puoli mutta tuollaista pehmeää sporttikumiahan ne ovat mihin on vähän kuviota veistetty.
Eipä taida olla mitään ihmekumia vielä keksitty, joko pitää tai kestää, niistä saa valita, tai siis mieleisensä kompromissin.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.