Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 72:een 72:sta
  1. #61
    Ihme keskustelua täällä ikuisista peristä ja öljyn vaihdoista. Öljyt PITÄÄ vaihtaa vähintään kerran kahdessa vuodessa oli kysymys sitten autoista tai prätkistä tai mistä muusta konevoimasta tahansa. Kun koppa, vaihdelaatikko tai perä tms lämpenee ajossa sinne tulee ylipainetta ja se tasaantuu stefojen kautta ulos. Kun koppa jäähtyy seisoessa niin sinne tulee alipainetta joka tasaantuu stefojen kautta sisälle. Tämä jatkuva "ilmanvaihto" tuo kosteutta öljyn sekaan joka huonontaa öljyn voiteluominaisuuksia ja aiheuttaa hapettumista ja ruostumista.
    Peräöljyjen vaihto on korkeintaan 10-15minuutin homma ja kustannuksiltaan niin mitätön, että kannattaako tuosta enään edes kinata kun se varmasti auttaa perän laakerin eliniän jatkamiseen.
  2. #62
    Lainaa (Rölli @ Tammi. 22 2009,15:45) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Tammi. 22 2009,15:23) kirjoitti
    Oudon lyhyt on testi. 40.000km ei pidäkään olla isokoneiselle matkapyörälle vielä yhtään mitään. Mielestäni järkevämpi testimatkan pituus tuollaiselle on vähintään 100 tuhatta. 200 tai jopa 300 tuhattakin tiedetään vastaantyyppisillä vehkeillä ajetun.
    No jos 100 tuhatta olis testimatka, niin pyörakin olis jo vanhaa mallia
    Eihän noita kestotesteiksi ole mainittukaan. Sellaisen tekemiseen menisi niin paljon aikaa, että jutun julkaisemiseen menness olisi tuotteen uutuusarvo ja siten myös jutun julkaisuarvo kulunut huomattavasti.

    Sen vuoksi tehdäänkin muutaman kymmenentuhannen km käyttötestejä, joissa otetaan selville miltä jokin kiinnostavaksi koettu rakkine koeajoa pidemmässä käytössä oikeasti tuntuu.

    Tavoitteena ei näin ollen voikaan olla katsoa "kuinka kauas sillä pääsee".
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  3. #63
    Tärkeintä on kuitenkin tietää paljonko perällä pääsee ilman öljyä =
    testattu viime kesänä: 150km autobahnia!

    Kari
  4. #64
    Lainaa (Hannu59 @ Maalis. 09 2009,12:45) kirjoitti
    Lainaa (Rölli @ Tammi. 22 2009,15:45) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Tammi. 22 2009,15:23) kirjoitti
    Oudon lyhyt on testi. 40.000km ei pidäkään olla isokoneiselle matkapyörälle vielä yhtään mitään. Mielestäni järkevämpi testimatkan pituus tuollaiselle on vähintään 100 tuhatta. 200 tai jopa 300 tuhattakin tiedetään vastaantyyppisillä vehkeillä ajetun.
    No jos 100 tuhatta olis testimatka, niin pyörakin olis jo vanhaa mallia
    Eihän noita kestotesteiksi ole mainittukaan. Sellaisen tekemiseen menisi niin paljon aikaa, että jutun julkaisemiseen menness olisi tuotteen uutuusarvo ja siten myös jutun julkaisuarvo kulunut huomattavasti.

    Sen vuoksi tehdäänkin muutaman kymmenentuhannen km käyttötestejä, joissa otetaan selville miltä jokin kiinnostavaksi koettu rakkine koeajoa pidemmässä käytössä oikeasti tuntuu.

    Tavoitteena ei näin ollen voikaan olla katsoa "kuinka kauas sillä pääsee".
    Jostain germaanien mopolehdestä luin saksan poliisien tehneen Kawan GTR:lle 100000km testin. Mopoa huollettiin tavallisen huolto-ohjelman puitteissa. Mopolla ajettiin "ihan tavallista" ajoa yksin ja kaksin. Mitään vikoja ei ollut eikä tullut. Renkaita meni, mutta meneehän niitä. Testin tulos: 100000km ko. mopolle on ihan ok!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  5. #65
    Mutta kawassahan ei olekaan perää made by bmw eli ei sinänsä mikään ihme ettei ongelmia ollut tuollaisella lyhyellä tarkasteluvälillä...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  6. #66
    Lainaa (Finaldriveri @ Maalis. 09 2009,10:49) kirjoitti
    Ihme keskustelua täällä ikuisista peristä ja öljyn vaihdoista. Öljyt PITÄÄ vaihtaa vähintään kerran kahdessa vuodessa oli kysymys sitten autoista tai prätkistä tai mistä muusta konevoimasta tahansa. Kun koppa, vaihdelaatikko tai perä tms lämpenee ajossa sinne tulee ylipainetta ja se tasaantuu stefojen kautta ulos. Kun koppa jäähtyy seisoessa niin sinne tulee alipainetta joka tasaantuu stefojen kautta sisälle. Tämä jatkuva "ilmanvaihto" tuo kosteutta öljyn sekaan joka huonontaa öljyn voiteluominaisuuksia ja aiheuttaa hapettumista ja ruostumista.
    Peräöljyjen vaihto on korkeintaan 10-15minuutin homma ja kustannuksiltaan niin mitätön, että kannattaako tuosta enään edes kinata kun se varmasti auttaa perän laakerin eliniän jatkamiseen.
    Höpö höpö.

    Luotan enemmän valmistajan suosituksiin. BMW:n suositus ainakin autoni automaattivaihteiston osalta on, että öljyjä ei vaihdeta. Eikä ole edes tarkistus / täyttöpaikkojakaan. Ohjekirjassa taisi olla maininta, että vaihdetaan vaihteisto 500.000 km välein .

    Muilta osin olen samaa miletä ja vaihdan kyllä prätkän perään öljyt vaikka suositus olisi mitä hyvänsä.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  7. #67
    Lainaa (Finaldriveri @ Maalis. 09 2009,10:49) kirjoitti
    Kun koppa, vaihdelaatikko tai perä tms lämpenee ajossa sinne tulee ylipainetta ja se tasaantuu stefojen kautta ulos. Kun koppa jäähtyy seisoessa niin sinne tulee alipainetta joka tasaantuu stefojen kautta sisälle.
    Mun ymmärtääkseni stefat on kyllä ehjänä niin öljyn, kuin ilmankin pitäviä.. Toinen juttu on se, että perän / vaihdelaatikon ilmanvaihto on voitu järjestää muuten..

    Ja miksei niitä peräöljyjä vaihtaisi joka vuosi? Pikku homma ja tuskin tuo *kustannuskysymys kenellekään on..

    Oheisesta linkistä voi bongata perän ilmaventtiilin

    PERÄN ILMAVENTTIILI



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  8. #68
    Lainaa (Repa @ Maalis. 09 2009,13:28) kirjoitti
    Luotan enemmän valmistajan suosituksiin. BMW:n suositus ainakin autoni automaattivaihteiston osalta on, että öljyjä ei vaihdeta. Eikä ole edes tarkistus / täyttöpaikkojakaan. Ohjekirjassa taisi olla maininta, että vaihdetaan vaihteisto 500.000 km välein .

    Muilta osin olen samaa miletä ja vaihdan kyllä prätkän perään öljyt vaikka suositus olisi mitä hyvänsä.

    t. Repa
    Kyllä niitä autojen automaattivaihteiston öljyjä kannattaa vaihdella, jos meinaa pidemmälle ajaa.

    Nykivä automaattiloota kun ei ole mikään mukava ilmestys varsinkin, kun sitten huollossa vaan pyörittelevät päätään ja toteavat, että muuta ei osata tehdä, kun vaihtaa laatikko.

    Omaa K1200 ässään pitää vaihtaa peräöljyt ennen ajokautta.

    Ei se kyllä miltään 15 minuutin hommalta vaikuta, mutta ei siinä niin kiire ole.

    Guzziin kyllä vaihtaa peräöljyt vartissa...
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  9. #69
    Lainaa (Ekku @ Maalis. 09 2009,18:57) kirjoitti
    Lainaa (Repa @ Maalis. 09 2009,13:28) kirjoitti
    Luotan enemmän valmistajan suosituksiin. BMW:n suositus ainakin autoni automaattivaihteiston osalta on, että öljyjä ei vaihdeta. Eikä ole edes tarkistus / täyttöpaikkojakaan. Ohjekirjassa taisi olla maininta, että vaihdetaan vaihteisto 500.000 km välein .

    Muilta osin olen samaa miletä ja vaihdan kyllä prätkän perään öljyt vaikka suositus olisi mitä hyvänsä.

    t. Repa
    Kyllä niitä autojen automaattivaihteiston öljyjä kannattaa vaihdella, jos meinaa pidemmälle ajaa.

    Nykivä automaattiloota kun ei ole mikään mukava ilmestys varsinkin, kun sitten huollossa vaan pyörittelevät päätään ja toteavat, että muuta ei osata tehdä, kun vaihtaa laatikko.

    Omaa K1200 ässään pitää vaihtaa peräöljyt ennen ajokautta.

    Ei se kyllä miltään 15 minuutin hommalta vaikuta, mutta ei siinä niin kiire ole.

    Guzziin kyllä vaihtaa peräöljyt vartissa...
    Eipä ole vielä nykinyt mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa..

    Milläs vaihdat autoon, kun ei ole paikkoja mistä ottaa pois/lisätä? Mutta ei se mitään. Katsotaan kestääkö 500.000 km vaihtamatta.

    No jätetään kotilot omaan arvoonsa.

    Ei ässän peräöljyjen vaihto ihan vartissa taida käydä mutta ei kai paljon muutakaan. Itse meinasin tällä viikolla vaihtaa kun on muutenkin menossa vähän perusteellisempi huolto.

    Huoltomanuaalin mukaan otetaan takapyörä irti, reaktiotanko irti ja täyttötulppa pois ja öljyt valuu ulos. Ja täyttö sen jälkeen. Ei pitäisi olla kummoinen juttu. Pyörä kun on tallissa toisella paikkakunnalla, niin ei ole tullut katsottua vielä, että onko tuo takapyörä tosiaan otettava pois öljyn poislaskun ajaksi. Jos tyhjennysproppua ei ole, niin tuohan se järjestys on. Tämä vain kertoo siitä alkuperäisestä BMW:n suunnitelmasta tehdä perästä huoltovapaa. Mutta ei tuo nyt niin kummallinen homma vielä ole.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  10. #70
    Täytyy varmaan alkaa pelkäämään BMW.n PERÄN hajoamista, kun mun vm. 1969, R1100RS on jo ajettu 72000 km ja ihme kyllä, öljyjä vaan olen vaidellut. Siinä en ole "pihistellyt" parasta mitä rahalla saa ja vaihteisto pelaa. Miks säästää väärässä paikassa, öljykustannukset on halvat. Ei mitään "holkkumaa" tahi "ääniä". LT.ssä samat komponentit varmaan ei kestä yhtäpitkään, painoeroa on niin paljon.
  11. #71
    Lainaa (Eagle-no2 @ Maalis. 10 2009,22:00) kirjoitti
    Täytyy varmaan alkaa pelkäämään BMW.n PERÄN hajoamista, kun mun vm. 1969, R1100RS on jo ajettu 72000 km ja ihme kyllä, öljyjä vaan olen vaidellut. Siinä en ole "pihistellyt" parasta mitä rahalla saa ja vaihteisto pelaa. Miks säästää väärässä paikassa, öljykustannukset on halvat. Ei mitään "holkkumaa" tahi "ääniä". LT.ssä samat komponentit varmaan ei kestä yhtäpitkään, painoeroa on niin paljon.
    Hoh hoijaa, kauankohan näiltä menneen ajan kaihoilijoilta oikein kestää tajuta tämä homma? Aika on *vähän* ajanut ohi näistä jutuista...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  12.  
  13. #72
    Lainaa (iaj @ Maalis. 10 2009,22:12) kirjoitti
    Lainaa (Eagle-no2 @ Maalis. 10 2009,22:00) kirjoitti
    Täytyy varmaan alkaa pelkäämään BMW.n PERÄN hajoamista, kun mun vm. 1969, R1100RS on jo ajettu 72000 km ja ihme kyllä, öljyjä vaan olen vaidellut. Siinä en ole "pihistellyt" parasta mitä rahalla saa ja vaihteisto pelaa. Miks säästää väärässä paikassa, öljykustannukset on halvat. Ei mitään "holkkumaa" tahi "ääniä". LT.ssä samat komponentit varmaan ei kestä yhtäpitkään, painoeroa on niin paljon.
    Hoh hoijaa, kauankohan näiltä menneen ajan kaihoilijoilta oikein kestää tajuta tämä homma? Aika on *vähän* ajanut ohi näistä jutuista...
    Niinpä.... Kun menee vaikka viikkokin ettei käy palstoilla niin tietää kuitenkin jo etukäteen takuuvarmasti, että samat valittajat tällä itkee peräongelmiaan Vaihda nyt ihmeessä ennen kevättä joku muu rakkine alles! Kun se romus kuitenkin alkaa oikeesti purkautua todennäk. ajokauden alkumetreillä niin sitä valitusta tuskin jaksaa kukaan kuunnella
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123