Tämmöinen keskustelu on varmaankin jo käyty useaan kertaan mutta en vain löytänyt haulla mitään mistään.
Viimeeksi Puolan suunnille matkatessa lueskelin tältä foorumilta vinkkejä ja löytyikin useita kivoja matkakohteita. Mm. Wielickan suolakaivoksessa ei olisi tullut takuulla käytyä ellei täällä olisi paikkaa kehuttu.
Ehkä olis hyvä perustaa .Org:n foorumille keskustelualue "Nähtävyydet" jonka alle mahdollisimman paljon eri maita. Tuonne maakohtaisiin keskusteluihin voisi sitten perustaa joka nähtävyydestä oman aiheen. Ja kuten aiheeseen kuuluu voisi sitä kommentoida kaikki ketkä siitä tietäisivät - ja vaikkei tietäiskään.
Meillä suunta olis siis Italia, Sveitsi, Itävalta, ehkä saksan eteläosa, Kroatian pohjoisosa, Unkari, Romania ja ylös näyttäis tulevan suora linja Ukraina, Valko-Venäjä, Venäjä maiden kautta. Noilta alueilta kaipaisi siis mielenkiintoisia kohteita. Kohde voi olla ihan turistirysä tai sitten vaikka hieno tienpätkä. Jos vinkkejä alkaa sadella niin samalla voisi kirjoitella miten motoristi pärjää kohteessa; saako vartioituun parkkiin, varusteiden säilytys, riittääkö tunti-kaksi vai pitäisikö varata koko päivä, jne...
Hyviä majoitusvinkkejäkin saa laittaa.
Jos joku nyt menee aloittaa sen nähtävyydet-ketjun niin samanlainen pitäis tehdä majoitusliikkeistä. Jos pystyy vaikuttaa niin tehkää (voin osallistua talkoisiin) mahdollisimman yksityiskohtainen eli "Nähtävyydet"->Eurooppa->Puola *että myöhemmin pystyy etsimään nähtävyyksiä maakohtaisesti.
Niin, ja mielestäni monessakin nähtävyydessä on merkitsevä seikka tuo motoristiystävällisyys; lukuisia kertoja on ajotakit ja housut jätetty pyörän päälle ja ajokengät siihen viereen ja lähdetty katselemaan jotain kohdetta. Toistaiseksi ne on säilyneet mutta pelolla odotan sitä päivää kun takaisin tullessa on kengät tai ajotakki viety. Kypärästä puhumattakaan.
Lukuisia kertoja on myös nautiskeltu aurinkoisesta mutta "ei niin kuumasta" päivästä ja kun on lähdetty ajokamat päällä katselemaan jotain linnaa tms. niin hiki on virrannut ja nautinto nähtävyyden tutkimisesta on kadonnut sen siliän tien.
Suomalaisesta "nähtävyydestä" täytyy korostaa Hämeenlinnan asuntomessut jossa oli ihan oma pukeutumisparakki säilytyskaappeineen motoristeille. Siis missään en oo moiseen ennen törmännyt ja oli kyllä aivan loistavaa palvelua.
Täällä on jo valmiiksi koottuna pitkälti allekirjoittaneen toimesta biker-friendly paikkojen siis majoituspaikkojen yhteystietoja.. Touring Finlandia![]()
Nähtävyydet löytyy nopeesti googlella, liekö tarvetta listata, pitääks kaikki saada valmiina...![]()
Pelosta pääsee helposti eroon ottamalla mukaan vaijerin ja lukon jotka kulkevat helposti esim. tankkilaukussa. Kamat saa köytettyä pyörään kiinni. Hikisten ajokamojen katoamisvaara suhteellisen teoreettinen. Potta on joskus tullut annettua lipunmyyntiin tjsp säilöön.kirjoitti
Ja kamat päällä liikkuessa hiki virtaa kesäkeleissä oli sitten siirtymässä tai päiväretkellä jostain kiintopisteestä...
Niin ja voishan noita nähtävyyksiä listailla tänne esim. maittain. Saattaishan sitä kautta löytyä helmiä jotka ei välttämättä googlen kautta osu silmään.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Toki googlella löytyy mutta kun elämässä on muutakin kuin nähtävyyksien etsimistä googlella. Googlen avulla valitettavasti löytyy ihan liikaa sivuosumia.
Valmiina elämässä olis kiva saada - öh - ainakin listan nähtävyyksistä Euroopassa. Kyllä tässä elämässä saa nähdä ihan tarpeeksi vaivaa kaikessa muussa joten jos tällaisen asian saisi valmiina niin olisihan se erinomaisen hienoa.
Eikun pointti olikin nimenomaan nähtävyys motoristin näkökulmasta.
MRi:lle; kypärät on vedetty kiinni vaijerilukolla mut ajokamoja ei kaikkia saa järkevästi suojaan tai sitä vaijeria pitää olla matkassa kymmenen metriä. Yhtenä vuonna tehtiin semmosesta vedenpitävästä kankaasta ikäänkuin huppu pyörän päälle (pyörän suojapeite ajaa saman asian mainiosti) ja kun ajokamat oli satulan päälle heitelty peiteltiin pyörä hupulla. Sen lisäksi että lisää varkaan kynnystä mennä tonkimaan mitä hupun alta löytyy niin suojaa huppu ajokamat myös sateelta.
Itselle on moottoripyörämatkailussa ikävintä se pysähtyminen, ajokamojen riisuminen ja kun pääsee vihdoin kohteeseen sisään huomaakin että ei kiinnosta. Joskus käy niin että ei jaksa riisua ajokamoja ja kun kohde onkin kiinnostava niin hikoillaan sitten niissä varusteissa se pari tuntia. Toki jos tapana on tsekkailla nähtävyyksiä tyyliin; otetaan kuva - noniin se on nähty - ja ettepäin, niin ei ole mitään ongelmaa. Jos taas mp-matkailuun on tarkoitus yhdistää esim. päivän oleskelu Auschwitchissa niin keskittyminen itse keskitysleiriin on paljon mukavampaa kunnon kävelykengissä, shortseissa ja t-paidassa. Vaikka kunnon goretexit, ajosaappaat ja vielä kypäräkin päässä pääsisi ehkä paremmin autenttiseen tunnelmaan.
Monta potentiaalista ja ehkä kiinnostavaakin kohdetta on ohitettu kun juuri puoli tuntia aiemmin oli pysähdytty. "Eikai taas pysähdytä ja käydä riisumaan kypäriä jne..." Kuitenkin ne parhaat kohteet on usein osunut kohdalle siten että ensin on ajettu ohi ja katsottu miksi tien viereen on pysähtynyt niin paljon väkeä, tehty uukkari ja menty katsomaan mitä paikanpäältä löytyy. Ja mitä isommalla ryhmällä ollaan liikkeellä sitä helpommin ajellaan sen hienonkin nähtävyyden ohi. Jos etukäteen pystyiskin hieman selvittämään missä on ja mitäkin hienoa niin voisi varmuudella pysäyttää porukan ja "taata" nähtävää.
Tuohon auttaa ainakin vähän Pacsafe.(TTA @ Huhti. 07 2009,01:12) kirjoitti
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Tällaisat nyt vaan on mopomatkailu, pysähtyminen ja liikkeellelähtö on omanlaisia prosesseja omine askareineen.(TTA @ Huhti. 07 2009,01:12) kirjoitti
Tolla vaijerilla saa potat ja ajokamot mopoon kiinni. Tietty taivasalle ja mahdollisen sateen armoille ne jäävät. En ulkoa muista vaijerin mittaa mutta tankkilaukun pohjalla se tekee abouttiarallaa 3 kierrosta eli ei vie pahemmin tilaa. Ja tota Masterlockin vaijeria ei ihan kynsisaksilla katko. Suht harvoin on tullut käytettyä tuossa tarkoituksessa (mopoon kiinni) mutta useammin siten että kamat on köyttänyt sillä nippuun kun on jättänyt ne telttaan päivän ajaksi.kirjoitti
Noi päivän reissut oon tehnyt siten, että mopo on jäänyt parkkiin ja liikkunut julkisilla. Etenkin kaupunkikohteissa ja vastaavissa liikkuminen on huomattavasti helpompaa ilman mopoa ja toisaalta ei tartte laskea nautittujen juomien määrää kellon kanssa.kirjoitti
Mutta reissun päällä jotain nähtävyyttä katsastaessa kamat päällä on tullut kirottua mm. kuumuutta ja joskus on nähtävyys jäänyt katsastamatta siitä yksinkertaisesta syystä ettei ole jaksanut riisua kamoja ja toisaalta kamat päällä on meinannut sulaa.
PS. Sidit on ihan jees kävely-/vaelluskengät kunhan niihin tottuu *![]()
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Unescon maailmanperintökohteet on useimmiten ihan katsastamisen arvoisia. Tossa on niistä lista.Unesco(TTA @ Huhti. 03 2009,10:37) kirjoitti