Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Tekis mieli laittaa kakkospyöräksi tommonen vähän iäkkäämpi (lue: halvempi) enduro. Aiemmin olen tuumaillut että vaihtaisin nykyisen katupyöräni johonkin isoon supermotoon ja yhtenä perusteluna tuo hiekkatiekelpoisuus.

Koska kumminkin tulisin tuota päätöstä katumaan nykypyörästä luopumisen suhteen tulinkin toisiin ajatuksiin: Laitetaan kakkospyöräksi käytetty enska.

Vaatimukset:
    - Halvempi = parempi, max 5000e
    - Metsään en halua mennä nyt, hiekkatiet riittää
    - Helppo ja halpa huoltaa (= kisakoneet voinee unohtaa)
    - Kaksitahtiset ei kelpaa
    - Hirmutehoja ei hiekalle haeta, alle kuussatanenkin käy
    - Ei haittaa, jos tuo olisi helppo tuunata joskus supermotoksi jos sattuu mieli tekemään

Joskus teininä olen pitänyt Kawa KLR650:stä hienona, mutta Yamaha XT 600 vakuuttaa ilmajäähynä enempi tekniikkansa puolesta. Lienee kevyempikin. Muitakin kyllä harkinnassa. Kertokaa nuita kokeilleet kokemuksia?

Ajokokemusta on vähänlaisesti enskoista. Muutamat tyypit ja lähes 20v sitten ajelut kaverin piikillä.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Minulla on juuri tuota varten Cagiva Canyon 500 mutta jos sen pitää jostakin syystä olla juuri japanialainen niin Honda Dominator on varmaa Honda laatua. Valinnanvaraa noissa on.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Juu ei sen todellakaan mikään pakko ole olla japanilainen tai edes mitään tiettyä merkkiä. Kakkivahan sopis vallan hyvin niin valmistusmaan puolesta kuin senkin puolesta, että kuuluu MV Agusta -konserniin.

Mut haetaan nyt tässä kohtaa kuitenkin enempi semmosta toyota corollaa kuin alfa romeota. Volkkarikin käy.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Suzuki DR 650 SE eli -96 eteenpäin..toimii. Ruotsin puolelta näyttää saavan uudempia yksilöitä suunnilleen samaan hintaan veroineen mitä Suomesta näitä 90-luvulla tehtyjä.

En oikein muuta huonoa keksi kuin alustan löysyys painavammilla kuskeilla, sen saa tietysti korjattua jäykemmillä jousilla ja sama vika vaivaa monia muitakin samaan luokkaan kuuluvia pyöriä.
    Loppukesästä oli juuri sama tilanne päällä, tosin pikipyöränä oli ja on rivibemari. Loppukesä ja talvi tähän asti on maistunut Teneren puikoissa. Kyseessä se kuussatanen ykspyttynen, eli "se mikä XT:stä piti oikeasti tulla". Suosittelen. Helppo laittaa ja kiva ajaa. Menee varmasti sinne minne kuski uskaltaa, kunhan suo ja ilmatoiminta jätetään väliin.

Kerettiläinen vastamielipide sanoo, että kun joskus tästä luovun niin DR-Z400 enskaversio voi hyvinkin olla lähitutkinnan kohteena. Viidellä tonnilla alkaisi ehkä saada ihan hyviä? Nimim. 30-40 kiloa pois pyörän painosta olisi kelvannut hangessa Tennaria kiskoessa männäpäivinä. Tai ehkä kuitenkin Jampilta tuore WR-R...
    Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
    Itse olen ajanut jonkin verran (pari kautta kokonaan ja parina vuotena vähemmän) DR 650 RS:llä. Poljinkäynnisteinen mutta äkkiä oppii tekniikan ja talvenkin jälkeen viimeistään tokalla käyntiin. Varma ja pelittävä tekniikka. Esim. meillä on ollut sama pyörä reippaat 10 vuotta ja hyvin toimii normi huolloilla (öljyt, suodattimet, venat kertaalleen katottu jne). Aika karkea peli ajella kadulla mutta soralla menee hienosti kun laittaa karkeamman renkaan. Nyttemmin kun on ajanut uusilla kyykyillä ja muilla sporteilla niin alusta ja jarrut tuntuvat huonoilta mutta soralla kyllä pärjää. Pieniruokainenkin, veli ajoi viime kesänä 400km 3,8-3,9 keskikulutuksella. Laserin putkella hienot äänet. Minusta teho riittää kyllä soralle mutta lisää toivoisi maantielle.
    Jaaniin, ajoin DR650, DR Big, XT600 ja Tenere kun olin valikoimassa. Saman kategorian pyöriä mutta yllättävän paljon eroja. Käy kokeilemassa.

Kiksidarra olisi ehkä oma kakkosvalintani noista. Hyvä pyörä kyllä, tosin moponpolkemisen filosofiaan on syytä haluta perehtyä ja pitää pyörä hyvin säädöissä.
    Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
  8.  
    Transu? Potku riittää hiekkateille ja tekniikka on todella luja. Hinnat ovat jo kohtuu alhaalla ja tarvittaessa voi käydä vähän kauempanakin. Ainut miinus, että ei tuollasesta kyllä linjakasta supermotoa saa tehtyä hyvälläkään mielikuvituksella
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-