Kevät tulee kuiteskin yllättäen, joten valmistaudutaan kengittämään menopeli paremmilla kumeilla. Olen yrittänyt selvittää mikä olisi "paras" vaihtoehto renkaiksi, mutta tiedon löytäminen ja ymmärtäminen ei olekaan niin helppoa.
Pyörä: pannari 2007 abs, ajellaan kaksi päällä + kamat (varmasti max kuorma) viikonloppureissua tai sitten kunnon lomamatkaa kohtuukuntoisilla teillä
Ongelma: nykyiset alkuperäiset kumit ovat pehmeät tms. TM:ssäkin haukuttiin orginaalikengästystä
Oma tarve: kantava/tukeva rengastus jossa turvallisuus on tärkeämpää kuin kestävyys
Rengasvalitsemet ehdottavat:
Bridgestone BT 020 FF 120/70 ZR 18 59W TL
Bridgestone BT 020 170/60 ZR 17 72W TL
Monista keskustelupaikoista poimittuna oma alustava ajatus olisi:
Metzeler Roadtec Z6 120/70 ZR18 TL 59W M/C
Metzeler 170/60ZR 17 (72W) TL INTERACT RODZ6
eli takarengas olisi Z6 uusin evoluutio
Antakaas hieman neuvoja, jotta saisin kunnon kumit
noilla kriteereillä homma helppoa.
metzeler 880 eteen ja taakse. Ja mieluimmin b-malli.
kestää kilometrejä ja ihan kelpo ajaa.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Osaatko sanoa, miksi mieluummin Metzeler 880 kuin Z6? Kestävyys ei merkitse kovinkaan paljoa vaan tärkeintä on pito ja tukevuus.
Mitä tarkoittaa B-malli?
Kulutus kestävyys parempi.ja ennenkaikkea, kuluu tasaisemmin. *pitoa löytyy aivan tarpeeksi pannarin tyyppiseen matkamopoon jos tarkoitat sitä turvallisuudella.(panman @ Joulu. 27 2008,16:48) kirjoitti
B-mallissa on runko *hieman jäykempi.
ps. kantokykyluokka marathonilla eli tuo 880 on aivan eriluokkaa kuin z6;lla.
psss...tuoss z6 evo mallissa tuo kantokyky näyttäs olevan 72...mulla on hatara muistikuva jotta pannarin minimivaatimus ois 73...tosi hatara...
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sen verran hämmennän ketjua että paljonkos oletta noilla ensiasennusrenkailla päästelleet pannarilla?
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Mulla takana tuo metzeler 880.
Mutta kulunut epätasaisesti?? (ns.pykälille) Liian vähän painettako? Ajettu vasta 5000km.
Etunen me z4 (ei ollut pajalla silloin z6:a) tullut jo vähän kantikkaaksi?
Lisää hämmennystä:
METZELER 170/60R17M/CTL 72V (B) ME880
eikös tuon kantokykyluokka ole 72
kuten myös
Metzeler 170/60ZR 17 (72W) TL INTERACT RODZ6
ja aluperäiset Bridgestonetkin BT020 170/60 ZR17 TL (72W)taitaa olla samaa kantoluokkaa.
Renkaanhankinta ei olekaan niin simppeliä kuin luulisi. Mutta kertokaa nyt viisaammat lisää
minkähän takia muuttanut on honda tuon takasen 160->170 ja 60-sarjasex...samalla kantokykyä tiputtaen?
jep paineista on tarkka..tuo laikkusuus viittaa siihen.
muokx..jaa on näköjään ollu aina 170 leviänä tuos tonnikolomesatases..
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tuolla jenkkien st-owners.com seitilla ovat kertoneet että Z6 ei takana kestä eli tuppaa sulamaan alle (ja kulumista vaikea seurata koska ei kuviota keskellä => yllättää kankaille helposti). Heidän ehdotus jos Metzeillä haluaa ajaa on Z6 edessä ja Marathon takana.
Minä olen ajanut Misukan Pilot Road:lla.
- kestävät hyvin (edessä 25+ tkm, takana 16-18 tkm)
- hyvä märkäpito, varsinkin tuo uudempi 2 malli joka on CT-tekniikka
* muutenkin Pannarin kallistusvarat huomioon ottaen pitoa ainakin minun ajoon enemmän kuin riittävästi
- paineita syytä olla ohjearvoa enemmän (+0.3), siitä tulee tukevuutta paljon lisää ja kuluu tasaisemmin
Olen ajanut 2 settiä PR ja yhden setin PR2.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Osaatko sanoa renkaan tukevuudesta jotain, kun nämä orginaali Bridgestonet ovat hieman veltot.(hondamania @ Joulu. 27 2008,20:07) kirjoitti
Metzelerin Z6 kehutaan jossain ihan hilveesti ja taas Z4 on haukuttu menevän kantikkaaksi. Ilmeisesti tuo rengaspaineen nosto on järjellistä.
Mikä pyörä sinulla on?
Kyllä mielestäni "ketjun" aloittajan ajatus Z 6:sta tuntuu ja kuulostaa ihan OK:lta!
Eli "normi" Z 6 eteen (ei löydy oikeaa kokoa interact mallista) ja
taakse "interact" Z 6 (löytyisi kyllä "normi" Z 6 taakse jos haluaa säästää muutamia euroja)
Me 880 ei mielestäni löydy oikeaa kokoa taakse ST 1300:n (tehtaan Metzeler sivut) ja varmaankin "seka" rengastus ei olisi suotavaa.
ST 1100:n löytyy kyllä renkaat myös Me 880 mallistosta (nopeusluokka tosin V, mutta riittänee 240km/h suomi pannaristeille).
Itsellä kokemusta Z 4:sta ja Z 6:sta ST 1100 abs versiolla.(pyörä hieman painavampi kuin ST 1300 malli) Pidossa ei moitetta,molemmissa eturengas "loppu" ennen takasta! Tulee väkisin matka-ajossa kanttia ja renkaankesto n.15tkm.
Itse kokeilen silti Me 880 seuraavaksi....:
Minulla on 1300. Vaikea on suoraan sanoa tuosta tukevuudesta, koska heti kun ostin, takanen vaihdettiin PR:iin. Korkeammilla paineilla on iso merkitys, sekä vakavuuteen että tuohon kantikkaaksi kulumiseen. 1300 on hieman levoton aina jos on takaluukku paikalla, mutta ilman boxia menee vakaasti. Tulee ajettua 30 tkm vuodessa ja siitä syystä arvostan myös tuota kulutuskestävyyttä.(panman @ Joulu. 27 2008,20:43) kirjoitti
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
ST 1300, orkkis Bridgestoneilla ajoin n. 10 000km ja vaihdoin Metzeleriin, eteen Z6 ja taakse ME 880. Vaihdon jälkeen *on ajeltu >9000km ja kulumista ei juuri huomaa. Orkkikset ovat tosiaan "löysät" kovemmillakin paineilla ja kyllä nykyiset ovat huomattavasti tukevammat. Taidanpa pysyä nykyisessä merkissä jatkossakin. *![]()
Nautiskeleva moottoripyöräilijä
Valitettavasti pannarista et pysty renkailla tekemään tukevaa ajettavaa! Se kun on hieman veltoksi tehty! Renkaiden kestoa voit kyllä säädellä pidon kustannuksella ja laikulle kulumista taasen voit estää kun ajelet vähän kovemmilla paineilla kuin mitä ohjeet sanovat.(panman @ Joulu. 27 2008,15:28) kirjoitti
Laitoin pannariin eteen ja taakse ME880.
Uutena edessä pintaa 4.5mm ja takana 7mm.
Nyt ajettu 6500km, edessä 3mm ja takana 4.5mm
Olen pyrkinyt pitämään 0.3 bar yli suosituksen paineita.
Edelliset renkaat oli edessä Dunlop 220 ja takana Dunlop 205,
kestivät molemmat 15000km.
Mulla kun oli pannari, niin vaihdoin 800km jälkeen Z6:set alle, ja meno tukevoitui huomattavasti, ja varsinkin kaksi päällä mennessä!
Kun vein pannarin vaihtoon oli ko. renkailla ajettu n. 12500km, eikä ne vielä olleet ollenkaan loppu. Takanen oli toki kantikas, koska en ollut ajellut "tarpeeksi" mutkateillä, vaan lähinnä suoraa baanaa...
Tosi matkamies valitsee Marathonit (ME880), mutta jos haluat käydä välillä mutkateillä, niin Z6:sen pito on aivan eri luokkaa!!
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
....Me 880 vaihdettu eteen tiistaina ja ei ole kuluneet edes mallimerkintäteipit=kesto OK!(tosin pyörä ollut pukilla koko ajan)
Mutta tavoitteena 20 tkm! ensi kautena....![]()