Tämmönen stormilta hankittu tyyris rakotulkki, http://www.storm-motor.fi/shop....MK-3025
Eka mittailen jotenkuten, sitten pyöräytän konetta, kahville ja sen jälkeen mittaillaan uudestaan. menee jos menee ja jos ei mene niin sitten ei mene.
Kunhan talli lämpenee niin pitääkin tuo säätö tehdä, etenkin kun kyseessä on kawasika![]()
Hohhohhoh mun rakotulkissa lukee Made in West Germany, että semmosta(Bones @ Helmi. 25 2009,15:40) kirjoitti
![]()
Täällä kun on noita tarkan mittauksen epäilijöitä, niin kuinka moni heistä on mitannut välykset kunnon 0.01 mitalla ja tasaisessa lämpötilassa?
Väitän että mittaus on selkeä ja ero 3:n 0.01 välillä olevan lehden välillä selvä, siis tiukan, sopivan ja väljän välillä.
Aivan sama tilanne on noiden suurten kartiorullalaakereiden kohdalla. Kyllä se välys haetaan tarkasti sinne ja huomattavasti krouvimmilla säätömenetelmillä, kuin mp:n venttiilikoneistossa.
Se on eriasia, onko sillä mitään käytännön merkitystä venttiilinvälysten kanssa muuten, kuin että kulumisen seuranta on helppoa tarkemmilla tuloksilla..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Mikä on muuten oikea tiukkuus venttiilivälyksen ja rakotulkin välillä, onko mitta silloin ok kun rakotulkki valahtaa välykseen noin rakotulkin painon voimalla?
Menee isommallakin rakotulkilla kun oikein survoo..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Katoin kanssa viikonloppuna vanhan Kawan välyksiä, ja aika mitoissa olivat. Imu 0,20 (ohje 0,13-0,18) ja pako 0,25 (ohje 0,18-0,23). Parista venttilistä vaihdoin palat ristiin kun oli imupuolella 0,15 ja 0,25 välykset -> sain molemmat 0,20. Sama pako 0,20 ja 0,30 -> 0,25. Pitäsi riittää, Kawassa ainakin jotkut satasen tarkkuudet on aivan turhaa tuherrusta. Rakotulkkikin oli 0,05 välein.
Säätö sinänsä on helppo operaatio tuossa, laahain liukuu sivuun ja pala magneetilla pois. Pitää vaan tietysti muistaa pyörittää kone kampurasta oikeaan asentoon. Savut sitten joskus ensi kuussa, kaasareiden putsausta varmaan seuraavaksi.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Elikkä siis että vähän sinne päin tehdyt säädöt/mittaukset pitävät paremmin kutinsa kuin tarkasti tehdyt - mielenkiintoista(Le Motard @ Helmi. 25 2009,15:19) kirjoitti
![]()
ZH2 2020
Kerro toki, miten saat harrastelijatallissa välykset varmasti ja luotettavasti prikulleen siihen sadasosaan mihin haluat, ja mitä se loppujenlopuksi vaikuttaa mihinkään ja ovatko ne välykset samat kun kerran laitat sen kaasarikoneen tulille koneen kasauksen jälkeen.(Attitude @ Helmi. 25 2009,19:36) kirjoitti
Minulle riittää, kunhan välys on speksatussa haarukassa ja aivan varmasti toimii ihan samalla tavalla tuo pannu, kun sen pyöräyttää tulille.
Korjausopas sanoo "it should be a firm and tight fit". Tuosta vois päätellä, että ilman väkivaltaa ja tulkin liuskan taipumatta sen pitäisi sinne liukua.(jyk4 @ Helmi. 25 2009,16:47) kirjoitti
Niin. Voisi kuvailla niin, että kitka täytyy tuntua selkeästi, mutta liuska ei saa takerrella..(Le Motard @ Helmi. 25 2009,19:56) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Mutta kun kyse on nokka-akselista niin mikään ei ole noin tarkkaa. Eli nokan perusympyrä, nokka-akselin suoruus ja laakerivälykset kaikki on huomattavasti satkua enemmän eli satasen tarkkuudelle jos yrittää säätää niin pyörittämällä konetta kierros ympäri tulos onkin jo aivan eri.....(Elmeri H. @ Helmi. 25 2009,16:38) kirjoitti
Tätä juuri hain tuossa aiemmin. Sitten kun vielä pistät koneen kasaan ja käymään, niin siinä voi sitten mietiskellä pienessä päässään, että mitkähän ne välykset tällä hetkellä on(naukkis @ Helmi. 26 2009,11:22) kirjoitti
![]()
Saat lisää tarkkuutta, kun hommaat millisen nipun kaveriksi tuumaiset liuskat.(Le Motard @ Helmi. 25 2009,15:19) kirjoitti
0,005"=0,127mm jne.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Miksei sieltä Etrasta tai muusta laakeripuljusta voi samoilla lämpösillä hakea sitä satasen välein olevaan lisunippua?
Aivan tarpeeksi lähelle olen päässyt noilla milli- ja tuumaliuskoilla päässyt. Olen hankkinut nuo liuskat eri aikaan, niin en ole sitten nähnyt tarvetta hommata niiden lisäksi hipistelyliuskasarjaa. Jos kymppinen menee ja 0,005" ei mene on välys tuolla välillä. Se riittää mulle. Ei mua numeerinen, absoluuttinen arvo kiinnosta. Sillä ei mun virtuaalipippeli veny yhtään.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
jos välys on 0.20 - 0.30, niin kokeile 0.30, jos ei mene hyvä. on alle.
sitten kokeile 0.20, jos menee, niin hyvä, ei ole kireä ja välys on 0.20-0.30
job done, koppa kiinni ja ajoa![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No siinähän se.... tosin näin tehden vähän liian heleppoo(jaket @ Helmi. 26 2009,12:52) kirjoitti
![]()
Ei pidä paikkaansa..(Le Motard @ Helmi. 26 2009,11:45) kirjoitti
Viimeisen 30 vuoden sisällä valmistetussa, varsinkaan japanilaisessa, ehjässä rakenteessa ei ole useiden satasten heittoja välyksissä, tai nokan perusympyrällä.
Ei kai sinne ilmoitettaisi arvoa esim. 0.03 -0.08 kuten edellä joku taisi mainita, saati valmistettaisi säätölimuja 0,025 jaolla, ellei sellaiseen tarkkuuteen oikeasti pyritä?
Tietysti jos tilanne voidaan 5 satkun tarkkuudella todeta, on tarpeetonta lähtä hifistelemään satkun tarkkuudella, mutta sen halusin vaan sanoa, että edelleenkin mittaus 5 satasta tarkemmin on toteutettavissa ko. kohteessa selkeästi ja joskus ihan perusteltuakin..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Millanes homma toi on muuten tehdä itse 12r:ään, tuo säätö. Nokkaketjun kiristin veke, nokat pois ja palan vaihtoon?? Noinko se menee?
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies
Ai Kawasakissa(Elmeri H. @ Helmi. 27 2009,17:20) kirjoitti
Nojoo, näinhän se menee. Mun vanhalle lullalle riittää, että välys on speksatulla alueella, eikä minulla riitä mielenkiinto ruveta ähräämään tuollaisten hienosäätöjen kanssa, kun eroa en konkreettisesti pääse toteamaan kuitenkaan.
Noinhan se menee..(LiguidSnake @ Helmi. 27 2009,17:31) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Niin, mutta kun jotkut tykkäävät räplätä pyöräänsä ja hifistellä, suotakoon se meille![]()
ZZ-R1100 1991
10 asteen lämpötilan muutos muuttaa venttiilin pituutta melkein sen yhden sadasosan verran. Välystä on käytännössä mahdoton säätää tarkaksi koska se elää kuitenkin lämpötilan mukana. Siksihän sitä välystä sinne pitää jättääkin.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No eikös tuossa ole aivan selkeästi kerrottu että säätötarkkuus on 5 satkua ja haluttu venttiilin välys 5 satkua, mieluummin löysä kuin kireä? Todellakaan Suzuki ei ole tarkoittanut että venttiilinvälyksiä nyhrättäisiin satkun tarkkuudella, sen takia tuo 5 satkun venavälys on ilmoitettu noin ettei niitä paloja tarvitsisi hinkata satasen tarkkuudella kun välyksiä säätää.(Elmeri H. @ Helmi. 27 2009,17:20) kirjoitti
Jotain järkeä niihin huolto-ohjeiden tulkintaan![]()
0.03 - 0.08. Alue on kyllä 5 satasta..
Entäs jos 0.1 ei mahdu väliin ja 0.05 on väljä, Onko välys alle 0.08? tai jos 0.05 ei mahdu, niin millä toteat että välystä ylipäätään on?
Siinä 0.05 tarkassa mitassakaan kun ei ole 0-lehteä..
Se on totta että tässäkin tapauksessa on koneen toiminnan/kestävyyden kannalta aivan sama, kunhan välys on jossakin 0.05 ja 0.1:n välillä, mutta jos haetaan asetettuun toleranssiin, niin melkein se tarkka mitta vaaditaan??
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Venttiilinsäädön filosofia on yksinkertainen.Katsotaan sopivan aurinkoisena työpäivänä vaikkapa iltapäivän kahvitauko. Jätetään kahvi juomatta eli aikaa on ruhtinaallinen 15min. Otetaan jakari, ruuvimeisseli ja jonkinlainen rakomitta ja tekastaan homma pois. Yleensä sen kahvinkin ehtii vielä lopuksi siemaista ellei innostu sytytyksenajoitusta samalla säätelemään tai kaasareita synkkaamaan. Synkkaus ottaa kyllä toisen vartin, koska koneen joutuu käyttämään lämpimäksi. Se ottaa aikaa.
Niin tosiaan....kyse on boxerBemusta
Siis tuossa tapauksessa venttiilin säätöön tarvitsee ne kaksi liuskaa, 5 satasen ja kympin, 5 satasen pitää mahtua väliin, kympin ei, todellakaan ei se säätäminen ole sen vaikeampaa. Varsinaiseen palojen vaihtoon kun otetaan nokka-akselit irti yms. koneelle liian useasti tehtynä vahingollista niin välystä ei missään tapauksessa kannata yrittää nyhrätä liian tarkalla toleranssilla.(Elmeri H. @ Helmi. 28 2009,07:54) kirjoitti
Niin, yksi kuusiokoloavain, kymmenen millin kiintoavain ja ruuvimeisseli. Venttiilit säätää alle kymmeneen minuuttiin. Parkkipaikalla, pihassa, tallissa tai vaikka kaupan pihassa jos haluaa. Lisäksi ei tarvi kyykistyä tai kontata mopon äärellä, kuten Bemarissa.(Tyyppi @ Helmi. 28 2009,09:46) kirjoitti
Niin tosiaan, kyse on Guzzista.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Niin tai sitten K1200S.(TunturiTT @ Helmi. 28 2009,14:13) kirjoitti
Otetaan katteet pois, irooitetaan intercooleri, lasketaan jäähdytysnesteet ulos, poistetaan syyläri, poistetaan suoja moottorin päältä, irroitetaan putkistoja ja letkuja, poistetaan puolat ja irroitetaan venttiilikopan kansi ja venttiilit ovat näkyvissä. Vielä kun irroittaa kytkimen käyttösylinterin ja sivukopan, niin pääsee mukavasti kääntelemään kampurasta. Homma käy helposti muutamassa tunnissa. Ja jos paloja alkaa vaihtamaan...
No päivässähän tuo venttiilien säätö käy. Eli taitaa pyörissä olla vähän eroja huollon osalta. Onko minkään merkkiset japsit saaneet yhtä hankalaa hommaa aikaiseksi?
On muuten melkein sama homma myös tulppien vaihdon kanssa!
Mitä tästä opimme: BMW kulkee omia teitään. Ei ole tehnyt kompromisseja.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
^Riippuu Beemeristä. Ittellä ei ainakaan ole tullut suru puseroon. *
Guzzi. Helpompaa voi tuskin olla. *
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"